WRC. Ott Tänak wygrał zimowy Rajd Szwecji 2023

Rajdowe Mistrzostwa Świata

Ott Tänak w zaledwie drugim starcie w nowym zespole M-Sport Ford WRT sięgnął po zwycięstwo w Rajdzie Szwecji 2023.

Dzięki temu objął prowadzenie w klasyfikacji generalnej WRC.

Ott Tänak w tym roku wrócił do M-Sportu, z którym jeździł w latach 2011-2017, i szybko zakończył posuchę tego składu. W swoim zaledwie drugim rajdzie za kierownicą Forda Pumy Rally1 – Estończyk zgarnął zwycięstwo w Rajdzie Szwecji 2023! To pierwszy triumf teamu M-Sport od 385 dni, kiedy to Sebastien Loeb wygrał ubiegoroczny Rajd Monte Carlo.

Początkowo na ośnieżonych, szwedzkich OS-ach świetnie radził sobie Craig Breen, który wciąż marzy o pierwszym triumfie w WRC. W sobotni wieczór kierowca Hyundaia stracił jednak prowadzenie w rajdzie na rzecz Tänaka. W niedzielę Estończyk tylko powiększał przewagę nad rywalami, ostatecznie triumfując z blisko 19-sekundowym zapasem nad Breenem.

Ostatecznie drugi na finiszu był Craig Breen, który startuje tylko w części tegorocznych rajdów, a czołową trójkę uzupełnił jego team-partner Thierry Neuville. Przed Power Stage ekipa Hyundaia zdecydowała się na zagrywkę taktyczną i celowo doprowadzono do minutowego spóźnienia Breena, w wyniku czego otrzymał on 10-sekundową karę. Celem było przesunięcie Neuville’a na pozycję numer dwa, by jako walczący o mistrzostwo, zgarnął więcej punktów do klasyfikacji generalnej. Zagrywka jednak nie powiodła się, bo Belg ostatecznie stracił do Breena 1,3 sekundy.

Tuż za podium, na czwartej pozycji Rajd Szwecji zakończył obrońca tytułu mistrzowskiego Kalle Rovanperä. Fin stracił do podium tylko pięć sekund. W klasyfikacji generalnej jest jednak drugi, z zaledwie trzypunktową stratą do prowadzącego Tänaka. Czołową piątkę uzupełnił z kolei Elfyn Evans.

Jedyną polską załogą w Szwecji byli Michał Sołowow z pilotem Maciejem Baranem. W WRC 2 zajęli 12. lokatę, a w klasyfikacji generalnej byli na 21. miejscu.

Kolejnym przystankiem WRC będzie Rajd Meksyku, który odbędzie się w dniach 16-19 marca.

Rajd Szwecji WRC 2023 – wyniki:

  1. O. Tänak / M. Järveoja EST Ford Puma 2hr 25min 54.5sek
  2. C. Breen / J. Fulton IRL Hyundai i20 N +18.7sek
  3. T. Neuville / M. Wydaeghe BEL Hyundai i20 N +20.0sek
  4. K. Rovanperä / J. Halttunen FIN Toyota GR Yaris +25.1sek
  5. E. Evans / S. Martin GBR Toyota GR Yaris +1 min 24.0sek

…..
21. Michał Sołowow (Polska/Skoda Fabia Rally2) 16.26,8

Klasyfikacja generalna WRC 2023 (po Rajdzie Szwecji):

  1. O. Tänak – 41 pkt
  2. K. Rovanperä – 38
  3. T. Neuville – 32
  4. E. Evans – 29
  5. S. Loeb – 27

Od czasów Kuchara impreza przeniosła się jeszcze bliżej koła podbiegunowego. Od zeszłego roku bazą rajdu jest Umeå. To największe miasto północnej Szwecji, z którego bliżej za krąg polarny niż do Sztokholmu. Zmiana lokalizacji była konieczna, by utrzymać prawdziwie zimowy charakter rajdu i zagwarantować białą scenerię. Tam skutki globalnego ocieplenia nie są jeszcze tak odczuwalne. I wciąż normą jest, gdy temperatura spada poniżej -25 stopni Celsjusza, a wzdłuż trasy ciągną się dziesiątki kilometrów śnieżnych band, które czasem pomogą utrzymać się rajdówce na drodze, a czasem wciągną ją do siebie, kończąc rywalizację załogi.

Przenosiny zmieniły jeszcze jedną rzecz – Rajd Szwecji stał się jedną z najszybszych imprez w kalendarzu. W tym roku mamy 18 odcinków specjalnych o łącznej długości 301 km. Blisko połowa dystansu jest nowa, a to za sprawą najdłuższych w harmonogramie oesów Botsmark (25,81 km), który zaplanowany jest na piątek, Floda (28,25 km), z którym kierowcy zmierzą się w sobotę oraz niedzielnej próby Västervik (26,48 km).

2023 FIA World Rally Championship. Rally Sweden. Rovanperä (fot. Toyota Gazoo Racing WRT)

TOYOTA GAZOO Racing na prowadzeniu po dwóch rundach rajdowych mistrzostw świata

Zespół TOYOTA GAZOO Racing utrzymuje prowadzenie w klasyfikacji producentów w mistrzostwach świata po Rajdzie Szwecji, mimo że w bardzo zaciętej rywalizacji żadna z załóg nie zajęła miejsca na podium.

Kalle Rovanperä ukończył Rajd Szwecji po pasjonującej walce na czwartym miejscu, zaledwie 5,1 sekundy zabrakło mu do trzeciej lokaty. Wyższe temperatury sprawiły, że ubiegłoroczny zwycięzca miał trudne zadanie pierwszego dnia rajdu, gdy otwierał trasy i musiał wytyczać tor jazdy kolejnym załogom. Skuteczna jazda w kolejnych dniach pozwoliła mu nawiązać kontakt z czołówką i zająć wysoką pozycję na mecie rajdu. Trzy dodatkowe punkty za trzecią lokatę na tzw. Power Stage’u sprawiły, że Rovanperä utrzymał się na drugim miejscu w klasyfikacji kierowców z zaledwie trzema punktami straty do lidera Otta Tänaka.

„To był bardzo wymagający weekend, ale możemy być zadowoleni. Staraliśmy się jechać bardzo szybko, ale na drugich przejazdach nie było widać efektów naszych starań na stoperze. Cieszę się, że w Meksyku nie będę otwierał tras. Pojedziemy tam z oczyszczonymi głowami i nadzieją na dobry rajd” – powiedział mistrz świata.

Na piątym miejscu Rajd Szwecji ukończył Elfyn Evans, ale jego drugie miejsce na Power Stage’u było ważne z punktu widzenia wyniku zespołu. TOYOTA GAZOO Racing prowadzi w klasyfikacji producentów z przewagą 14 punktów po dwóch rundach sezonu 2023.

„Liczyliśmy, że osiągniemy w Rajdzie Szwecji nieco więcej, bo w przeszłości była to dla nas bardzo udana impreza. Najwięcej straciliśmy pierwszego dnia, gdy warunki nie sprzyjały naszej pozycji na drodze. Walczyliśmy, były pozytywne aspekty i zdobyliśmy ważne punkty: jesteśmy liderami wśród producentów, a Kalle jest blisko w walce o tytuł w klasyfikacji kierowców” – powiedział Jari-Matti Latvala, szef zespołu.

Takamoto Katsuta zadebiutował w Rajdzie Szwecji jako fabryczny kierowca TOYOTA GAZOO Racing. Japończyk w piątek wygrał jeden odcinek specjalny, ale szanse na dobry wynik stracił po wypadku pod koniec pierwszego dnia. Mechanicy naprawili jego auto i wrócił do rywalizacji, ale przed ostatnim odcinkiem specjalnym został wycofany z powodu zgłoszonej usterki.

W Rajdzie Szwecji pierwszym klienckim GR Yarisem Rally1 Hybrid wystartował Lorenzo Bertelli. Włoch, który w mistrzostwach świata startuje wybranych rundach, zajął 14. miejsce.

Następną rundą w kalendarzu mistrzostw świata jest Rajd Meksyku (16-19 marca). Impreza po raz ostatni częścią cyklu była w 2020 roku. Będzie to pierwszy szutrowy rajd w sezonie, a wyzwaniem dla załóg i samochodów są wysokie temperatury oraz jazda nawet na wysokości 2747 mn.p.m.
(redbull, toyota)

Exit mobile version