Finn kończy jałową passę po prowadzeniu na asfalcie od startu do mety.
Kalle Rovanperä wznowił kampanię po trzeci tytuł FIA World Rally Championship, odnosząc dominujące zwycięstwo w Rajdzie Wysp Kanaryjskich w niedzielę.
Fin, który przybył na tę czwartą rundę — gospodarza WRC po raz pierwszy — prawie 60 punktów za prowadzeniem w mistrzostwach, zmniejszył tę stratę do 43 po tym jak dominująca postawa od startu do mety wywindowała go i jego pilota Jonne Halttunena z szóstego na drugie miejsce w klasyfikacji generalnej.
Techniczne asfaltowe drogi Gran Canarii i rozległe górskie przełęcze stanowiły wyjątkowe i nieznane wyzwanie dla samochodów, załóg i zespołów. Ale Rovanperä natychmiast znalazł rytm, którego nikt inny nie mógł dorównać, wygrywając 15 z 18 etapów na 300-kilometrowej trasie. Opuszcza wyspę z maksymalną liczbą 35 punktów do zdobycia, dzięki swojemu tempu na Super Sunday i Wolf Power Stage.
Triumf Rovanperä – zaledwie jego drugi na asfalcie – został zapewniony z przewagą 53,5 nad kolegą z zespołu Toyota GAZOO Racing, Sébastienem Ogierem, i oznaczał jego powrót na najwyższy stopień podium po raz pierwszy od Rajdu Chile siedem miesięcy temu.
Elfyn Evans stanął na podium, tracąc 23,6 sekundy do Ogiera, jeszcze bardziej powiększając przewagę w mistrzostwach, podczas gdy Takamoto Katsuta zamknął lokaut w pierwszej czwórce zespołu GR Yaris Rally1, kończąc 45,8 sekundy za Evansem.
„To niesamowite”, zachwycał się Rovanperä. „To nie był najlepszy początek sezonu, ale zdecydowanie jesteśmy – przynajmniej w takich warunkach, teraz wracamy.
Wielkie gratulacje dla całego zespołu w warsztacie, wszędzie. Samochody były tak szybkie. Podobało mi się to – super wynik dla całego zespołu”.
Konsekwencja Evansa w tym sezonie trwała, a Walijczyk i jego pilot Scott Martin nie stanęli jeszcze na podium w 2025 roku. Oprócz występów Rovanperä i Ogiera, dominacja Toyoty w tym tygodniu sprawiła, że jej przewaga w klasyfikacji producentów wzrosła do 49 punktów nad Hyundai Motorsport.
To był frustrujący tydzień dla Hyundaia, ponieważ wszyscy trzej kierowcy i20 N Rally1 walczyli o podium po napotkaniu problemów z prowadzeniem, które prawdopodobnie były związane z ustawieniami mechanizmu różnicowego. Adrien Fourmaux był najlepszym zawodnikiem koreańskiej marki na piątym miejscu, chociaż Francuz tracił do Rovanperä ponad 2 minuty i 30 sekund na końcu. Koledzy z zespołu Ott Tänak i Thierry Neuville zajęli odpowiednio szóste i siódme miejsce.
Neuville i Tänak zajmowali drugie i trzecie miejsce w klasyfikacji kierowców przed tym rajdem, ale teraz spadli odpowiednio na trzecie i piąte miejsce. Weekend Tänaka był jeszcze bardziej skomplikowaną sytuację, gdy w sobotni wieczór jego samochód wymagał wymiany silnika — zadanie wykonane w niezwykłe 46 minut — wyprzedzając czas bez kary zaledwie o minutę.
Liderzy WRC2 Yohan Rossel, Alejandro Cachón i Nikolay Gryazin zajęli pierwsze 10. miejsce, podczas gdy kierowca M-Sport Ford Puma Rally1 Grégoire Munster odrobił straty i awansował na 11. miejsce po sobotniej wycieczce terenowej. Kolega z zespołu Munstera, Josh McErlean, nie zdołał dojechać do mety po zderzeniu z barierą Armco na niedzielnym etapie otwierającym.
WRC przechodzi na szutrowe zawody w przyszłym miesiącu na Rajd Portugalii, piątą rundę sezonu, z bazą w północno-zachodnim mieście Matosinhos w dniach 14–19 maja.
Wyniki Rajdu Wysp Kanaryjskich 2025:
1. Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR YARIS Rally1) 2h54m39.8s
2. Sébastien Ogier/Vincent Landais (Toyota GR YARIS Rally1) +53,5s
3. Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1) +1m17.1s
4. Takamoto Katsuta/Aaron Johnston (Toyota GR YARIS Rally1) +2m02.9s
5. Adrien Fourmaux/Alexandre Coria (Hyundai i20 N Rally1) +2m31.0s
6. Ott Tänak/Martin Järveoja (Hyundai i20 N Rally1) +3m11.4s
7. Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1) +3m40.7s
8. Yohan Rossel/Arnaud Dunand (Citroën C3 Rally2) +7m10.7s
9. Alejandro Cachón/Borja Rozada (Toyota GR Yaris Rally2) +7m40.2s
10. Nikolay Gryazin/Konstantin Aleksandrov (Škoda Fabia RS Rally2) +7m58.4s
Więcej. Historyczny sukces Toyoty na Wyspach Kanaryjskich
Zespół TOYOTA GAZOO Racing zdobył cztery pierwsze miejsca w Rajdzie Wysp Kanaryjskich. Zwyciężył Kalle Rovanperä, drugi był Sébastien Ogier, trzecie miejsce wywalczył Elfyn Evans, a czwarte Takamoto Katsuta. Toyota powiększyła przewagę punktową w stawce producentów, a jej dwie załogi w Toyotach GR YARIS Rally1 prowadzą w klasyfikacji kierowców i pilotów.
Dla Rajdu Wysp Kanaryjskich był to debiut w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA (WRC). Impreza zlokalizowana na wyspie Gran Canaria na Oceanie Atlantyckim stanowiła również pierwszą w tym sezonie w pełni asfaltową rundą w kalendarzu. Była to pierwsza okazja dla kierowców do rywalizacji na asfalcie na oponach od nowego dostawcy ogumienia w WRC.
Dominacja Toyoty GR YARIS Rally1
Równa i bardzo przyczepna asfaltowa nawierzchnia oraz bardzo kręte trasy wymagały od kierowców najwyższego poziomu skupienia, pewności siebie i ciągłej jazdy na limicie. W tych warunkach najlepiej spisały się załogi w Toyotach GR YARIS Rally1, wygrywając wszystkie z 18 rozegranych odcinków specjalnych oraz poprzedzający rajd odcinek testowy. Gdyby tego było mało, to załogi zespołu TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team (TGR-WRT) na 16 z 18 odcinków zdobyły komplet miejsc na podium w poszczególnych odcinkach. Toyota bezdyskusyjnie zdominowała rywali podczas czwartej tegorocznej rundy WRC, kontynuując przy tym swoją nieprzerwaną serię zwycięstw od początku sezonu.
Zdecydowanym liderem rajdu i jego niekwestionowaną gwiazdą był Kalle Rovanperä, pilotowany przez Jonne Halttunena. Fińska załoga Toyoty GR YARIS Rally1 z nr 69 wygrała łącznie aż 15 odcinków specjalnych, w tym te najtrudniejsze, zlokalizowane w górskich partiach, próby. Mając za sobą trudny początek sezonu, Rovanperä przełamał złą passę i na Wyspach Kanaryjskich prowadził w klasyfikacji generalnej od startu do mety, zdobywając swoje pierwsze zwycięstwo od Rajdu Chile w październiku ubiegłego roku.
Zwycięstwo w kończącej rajd próbie Power Stage Rovanperä przypieczętował swoją wygraną w całym rajdzie i dodatkowej klasyfikacji Super Sunday. Fin minął linię mety z przewagą 53,5 sekundy i zdobył maksymalną liczbę 35 punktów, awansując na drugą pozycję klasyfikacji rocznej kierowców.
„To był wspaniały weekend dla nas i całego zespołu. Kolejny wynik 1-2-3-4 jest niesamowity. Po prostu cieszyliśmy się jazdą. Samochód był bardzo szybki i wielkie podziękowania dla całego zespołu za tak dobre jego przygotowanie. Jonne również wykonał świetną robotę i obaj jechaliśmy dobrze, więc jest to prawdopodobnie jedno z moich najlepszych zwycięstw do tej pory. Na tym poziomie nieczęsto można być tak szybkim przez cały weekend. Zdobycie maksymalnej liczby punktów było naszym celem i naprawdę tego potrzebowaliśmy. Wciąż jest spora różnica do Elfyna, ale przynajmniej jesteśmy teraz o krok bliżej i pracujemy dalej” – mówił Kalle Rovanperä na mecie rajdu.
Zespołowy kolega Sébastien Ogier był zarazem najgroźniejszym i najbliższym rywalem dla Rovanpery przez cały weekend. Ogier, wraz ze swoim pilotem Vincentem Landaisem, powrócili do rywalizacji w WRC po raz pierwszy od zwycięstwa w styczniowym Rajdzie Monte-Carlo. Francuskiemu kierowcy udało się wygrać dwa odcinki specjalne i zdobyć drugie miejsce w klasyfikacji generalnej oraz drugą lokatę na dodatkowo punktowanych Power Stage i Super Sunday.
Podium Rajdu Wysp Kanaryjskich uzupełnił tegoroczny lider zespołu TGR-WRT Elfyn Evans, pilotowany przez Scotta Martina. Brytyjczyk w czterech dotychczas rozegranych rundach WRC był dwa razy pierwszy, raz drugi i raz trzeci, dzięki czemu pewnie prowadzi w rocznej klasyfikacji kierowców z przewagą 43 punktów nad Rovanperą.
Komplet zwycięstw dla Toyoty
Tuż za podium na czwartej pozycji rajd zakończył Takamoto Katsuta, pilotowany przez Aarona Johnstona. Dla załogi Toyoty GR YARIS Rally1 z nr 18 jest to trzeci taki wynik wspólnie z TGR-WRT, po zdobyciu czterech pierwszych miejsc przez zespół w Rajdzie Safari 2022 i 2023.
Zespół TGR-WRT tym samym już po raz trzeci powtórzył sukces fabrycznego zespołu Toyoty z Rajdu Safari 1993, gdy kierowcy marki także zdobyli cztery pierwsze miejsca w rundzie WRC. Taki wynik w Rajdzie Wysp Kanaryjskich cieszy, tym bardziej że był to debiut tej imprezy w WRC.
Przez sporą część rajdu zespół TGR-WRT zajmował aż pięć czołowych pozycji dzięki świetnej jeździe debiutanta Samiego Pajariego, pilotowanego przez Marko Salminena. Fiński duet był na dobrej drodze do zdobycia swojego najlepszego w karierze wyniku. Niestety podczas sobotniego etapu Pajari na jednym z odcinków specjalnych uderzył autem w barierę. Uszkodzenia były na tyle duże, że załoga musiała ostatecznie wycofać się z dalszej rywalizacji.
W czterech rozegranych w tym sezonie rundach WRC, w tym na Wyspach Kanaryjskich, zespół Toyoty zdobył maksymalny wynik 60 punktów w klasyfikacji producentów i pewnie prowadzi z przewagą 51 punktów.
„Taki wynik nie zdarza się zbyt często, więc jesteśmy bardzo zadowoleni. Dzięki pracy całego zespołu wszystko poszło naprawdę dobrze, począwszy od testów i ustawień. Nasze samochody działały idealnie na tych drogach. Naprawdę miło było zobaczyć prędkość Kalle. To była jazda 10 na 10. Jechał bardzo zrelaksowany, czysto i zdominował cały weekend. Jego wynik mnie nie zaskoczył, bo kiedy wrzuci piąty bieg, jest naprawdę szybkim chłopakiem, ale także cały zespół pracował dobrze. Seb wziął udział w dwóch rajdach w tym roku i zajął pierwsze i drugie miejsce, Elfyn nadal wykonuje naprawdę dobrą robotę, a Taka również pojechał tutaj naprawdę dobrze. Przed nami jeszcze wiele rajdów i wiemy, że konkurencja będzie coraz silniejsza, ale jestem przekonany o świetnej pracy naszego całego zespołu” – podsumował Juha Kankkunen, zastępca szefa zespołu TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team.
Dobrze spisały się również załogi w Toyotach GR Yaris Rally2. Rajdowy mistrz Hiszpanii Alejandro Cachóna, pilotowany przez Borji Rozada, jadący w barwach Toyota Spain, zajął drugie miejsce w stawce WRC2.
Następną rundą WRC jest popularny Rajd Portugalii, rozgrywany w dniach 15-18 maja. Rajd odbywa się w Matosinhos niedaleko Porto na północy kraju i składa się z klasycznych odcinków specjalnych na piaszczystych i kamienistych drogach szutrowych.