MOTOSPORT

WRC. Historyczny sukces na Wyspach Kanaryjskich. Kalle Rovanperä najszybszy

Rajdowe Mistrzostwa Świata

Finn kończy jałową passę po prowadzeniu na asfalcie od startu do mety.

Kalle Rovanperä wznowił kampanię po trzeci tytuł FIA World Rally Championship, odnosząc dominujące zwycięstwo w Rajdzie Wysp Kanaryjskich w niedzielę.

Fin, który przybył na tę czwartą rundę — gospodarza WRC po raz pierwszy — prawie 60 punktów za prowadzeniem w mistrzostwach, zmniejszył tę stratę do 43 po tym jak dominująca postawa od startu do mety wywindowała go i jego pilota Jonne Halttunena z szóstego na drugie miejsce w klasyfikacji generalnej.

Techniczne asfaltowe drogi Gran Canarii i rozległe górskie przełęcze stanowiły wyjątkowe i nieznane wyzwanie dla samochodów, załóg i zespołów. Ale Rovanperä natychmiast znalazł rytm, którego nikt inny nie mógł dorównać, wygrywając 15 z 18 etapów na 300-kilometrowej trasie. Opuszcza wyspę z maksymalną liczbą 35 punktów do zdobycia, dzięki swojemu tempu na Super Sunday i Wolf Power Stage.

Triumf Rovanperä – zaledwie jego drugi na asfalcie – został zapewniony z przewagą 53,5 nad kolegą z zespołu Toyota GAZOO Racing, Sébastienem Ogierem, i oznaczał jego powrót na najwyższy stopień podium po raz pierwszy od Rajdu Chile siedem miesięcy temu.

Elfyn Evans stanął na podium, tracąc 23,6 sekundy do Ogiera, jeszcze bardziej powiększając przewagę w mistrzostwach, podczas gdy Takamoto Katsuta zamknął lokaut w pierwszej czwórce zespołu GR Yaris Rally1, kończąc 45,8 sekundy za Evansem.

„To niesamowite”, zachwycał się Rovanperä. „To nie był najlepszy początek sezonu, ale zdecydowanie jesteśmy – przynajmniej w takich warunkach, teraz wracamy.
Wielkie gratulacje dla całego zespołu w warsztacie, wszędzie. Samochody były tak szybkie. Podobało mi się to – super wynik dla całego zespołu”.

Konsekwencja Evansa w tym sezonie trwała, a Walijczyk i jego pilot Scott Martin nie stanęli jeszcze na podium w 2025 roku. Oprócz występów Rovanperä i Ogiera, dominacja Toyoty w tym tygodniu sprawiła, że ​​jej przewaga w klasyfikacji producentów wzrosła do 49 punktów nad Hyundai Motorsport.

To był frustrujący tydzień dla Hyundaia, ponieważ wszyscy trzej kierowcy i20 N Rally1 walczyli o podium po napotkaniu problemów z prowadzeniem, które prawdopodobnie były związane z ustawieniami mechanizmu różnicowego. Adrien Fourmaux był najlepszym zawodnikiem koreańskiej marki na piątym miejscu, chociaż Francuz tracił do Rovanperä ponad 2 minuty i 30 sekund na końcu. Koledzy z zespołu Ott Tänak i Thierry Neuville zajęli odpowiednio szóste i siódme miejsce.

Neuville i Tänak zajmowali drugie i trzecie miejsce w klasyfikacji kierowców przed tym rajdem, ale teraz spadli odpowiednio na trzecie i piąte miejsce. Weekend Tänaka był jeszcze bardziej skomplikowaną sytuację, gdy w sobotni wieczór jego samochód wymagał wymiany silnika — zadanie wykonane w niezwykłe 46 minut — wyprzedzając czas bez kary zaledwie o minutę.

Liderzy WRC2 Yohan Rossel, Alejandro Cachón i Nikolay Gryazin zajęli pierwsze 10. miejsce, podczas gdy kierowca M-Sport Ford Puma Rally1 Grégoire Munster odrobił straty i awansował na 11. miejsce po sobotniej wycieczce terenowej. Kolega z zespołu Munstera, Josh McErlean, nie zdołał dojechać do mety po zderzeniu z barierą Armco na niedzielnym etapie otwierającym.

WRC przechodzi na szutrowe zawody w przyszłym miesiącu na Rajd Portugalii, piątą rundę sezonu, z bazą w północno-zachodnim mieście Matosinhos w dniach 14–19 maja.

Wyniki Rajdu Wysp Kanaryjskich 2025:

1. Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR YARIS Rally1) 2h54m39.8s
2. Sébastien Ogier/Vincent Landais (Toyota GR YARIS Rally1) +53,5s
3. Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1) +1m17.1s
4. Takamoto Katsuta/Aaron Johnston (Toyota GR YARIS Rally1) +2m02.9s
5. Adrien Fourmaux/Alexandre Coria (Hyundai i20 N Rally1) +2m31.0s
6. Ott Tänak/Martin Järveoja (Hyundai i20 N Rally1) +3m11.4s
7. Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1) +3m40.7s
8. Yohan Rossel/Arnaud Dunand (Citroën C3 Rally2) +7m10.7s
9. Alejandro Cachón/Borja Rozada (Toyota GR Yaris Rally2) +7m40.2s
10. Nikolay Gryazin/Konstantin Aleksandrov (Škoda Fabia RS Rally2) +7m58.4s

Więcej. Historyczny sukces Toyoty na Wyspach Kanaryjskich

Zespół TOYOTA GAZOO Racing zdobył cztery pierwsze miejsca w Rajdzie Wysp Kanaryjskich. Zwyciężył Kalle Rovanperä, drugi był Sébastien Ogier, trzecie miejsce wywalczył Elfyn Evans, a czwarte Takamoto Katsuta. Toyota powiększyła przewagę punktową w stawce producentów, a jej dwie załogi w Toyotach GR YARIS Rally1 prowadzą w klasyfikacji kierowców i pilotów.

Dla Rajdu Wysp Kanaryjskich był to debiut w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA (WRC). Impreza zlokalizowana na wyspie Gran Canaria na Oceanie Atlantyckim stanowiła również pierwszą w tym sezonie w pełni asfaltową rundą w kalendarzu. Była to pierwsza okazja dla kierowców do rywalizacji na asfalcie na oponach od nowego dostawcy ogumienia w WRC.

Dominacja Toyoty GR YARIS Rally1

Równa i bardzo przyczepna asfaltowa nawierzchnia oraz bardzo kręte trasy wymagały od kierowców najwyższego poziomu skupienia, pewności siebie i ciągłej jazdy na limicie. W tych warunkach najlepiej spisały się załogi w Toyotach GR YARIS Rally1, wygrywając wszystkie z 18 rozegranych odcinków specjalnych oraz poprzedzający rajd odcinek testowy. Gdyby tego było mało, to załogi zespołu TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team (TGR-WRT) na 16 z 18 odcinków zdobyły komplet miejsc na podium w poszczególnych odcinkach. Toyota bezdyskusyjnie zdominowała rywali podczas czwartej tegorocznej rundy WRC, kontynuując przy tym swoją nieprzerwaną serię zwycięstw od początku sezonu.

Zdecydowanym liderem rajdu i jego niekwestionowaną gwiazdą był Kalle Rovanperä, pilotowany przez Jonne Halttunena. Fińska załoga Toyoty GR YARIS Rally1 z nr 69 wygrała łącznie aż 15 odcinków specjalnych, w tym te najtrudniejsze, zlokalizowane w górskich partiach, próby. Mając za sobą trudny początek sezonu, Rovanperä przełamał złą passę i na Wyspach Kanaryjskich prowadził w klasyfikacji generalnej od startu do mety, zdobywając swoje pierwsze zwycięstwo od Rajdu Chile w październiku ubiegłego roku.

Zwycięstwo w kończącej rajd próbie Power Stage Rovanperä przypieczętował swoją wygraną w całym rajdzie i dodatkowej klasyfikacji Super Sunday. Fin minął linię mety z przewagą 53,5 sekundy i zdobył maksymalną liczbę 35 punktów, awansując na drugą pozycję klasyfikacji rocznej kierowców.

„To był wspaniały weekend dla nas i całego zespołu. Kolejny wynik 1-2-3-4 jest niesamowity. Po prostu cieszyliśmy się jazdą. Samochód był bardzo szybki i wielkie podziękowania dla całego zespołu za tak dobre jego przygotowanie. Jonne również wykonał świetną robotę i obaj jechaliśmy dobrze, więc jest to prawdopodobnie jedno z moich najlepszych zwycięstw do tej pory. Na tym poziomie nieczęsto można być tak szybkim przez cały weekend. Zdobycie maksymalnej liczby punktów było naszym celem i naprawdę tego potrzebowaliśmy. Wciąż jest spora różnica do Elfyna, ale przynajmniej jesteśmy teraz o krok bliżej i pracujemy dalej” – mówił Kalle Rovanperä na mecie rajdu.

Zespołowy kolega Sébastien Ogier był zarazem najgroźniejszym i najbliższym rywalem dla Rovanpery przez cały weekend. Ogier, wraz ze swoim pilotem Vincentem Landaisem, powrócili do rywalizacji w WRC po raz pierwszy od zwycięstwa w styczniowym Rajdzie Monte-Carlo. Francuskiemu kierowcy udało się wygrać dwa odcinki specjalne i zdobyć drugie miejsce w klasyfikacji generalnej oraz drugą lokatę na dodatkowo punktowanych Power Stage i Super Sunday.

Podium Rajdu Wysp Kanaryjskich uzupełnił tegoroczny lider zespołu TGR-WRT Elfyn Evans, pilotowany przez Scotta Martina. Brytyjczyk w czterech dotychczas rozegranych rundach WRC był dwa razy pierwszy, raz drugi i raz trzeci, dzięki czemu pewnie prowadzi w rocznej klasyfikacji kierowców z przewagą 43 punktów nad Rovanperą.

Komplet zwycięstw dla Toyoty

Tuż za podium na czwartej pozycji rajd zakończył Takamoto Katsuta, pilotowany przez Aarona Johnstona. Dla załogi Toyoty GR YARIS Rally1 z nr 18 jest to trzeci taki wynik wspólnie z TGR-WRT, po zdobyciu czterech pierwszych miejsc przez zespół w Rajdzie Safari 2022 i 2023.

Zespół TGR-WRT tym samym już po raz trzeci powtórzył sukces fabrycznego zespołu Toyoty z Rajdu Safari 1993, gdy kierowcy marki także zdobyli cztery pierwsze miejsca w rundzie WRC. Taki wynik w Rajdzie Wysp Kanaryjskich cieszy, tym bardziej że był to debiut tej imprezy w WRC.

Przez sporą część rajdu zespół TGR-WRT zajmował aż pięć czołowych pozycji dzięki świetnej jeździe debiutanta Samiego Pajariego, pilotowanego przez Marko Salminena. Fiński duet był na dobrej drodze do zdobycia swojego najlepszego w karierze wyniku. Niestety podczas sobotniego etapu Pajari na jednym z odcinków specjalnych uderzył autem w barierę. Uszkodzenia były na tyle duże, że załoga musiała ostatecznie wycofać się z dalszej rywalizacji.

W czterech rozegranych w tym sezonie rundach WRC, w tym na Wyspach Kanaryjskich, zespół Toyoty zdobył maksymalny wynik 60 punktów w klasyfikacji producentów i pewnie prowadzi z przewagą 51 punktów.

„Taki wynik nie zdarza się zbyt często, więc jesteśmy bardzo zadowoleni. Dzięki pracy całego zespołu wszystko poszło naprawdę dobrze, począwszy od testów i ustawień. Nasze samochody działały idealnie na tych drogach. Naprawdę miło było zobaczyć prędkość Kalle. To była jazda 10 na 10. Jechał bardzo zrelaksowany, czysto i zdominował cały weekend. Jego wynik mnie nie zaskoczył, bo kiedy wrzuci piąty bieg, jest naprawdę szybkim chłopakiem, ale także cały zespół pracował dobrze. Seb wziął udział w dwóch rajdach w tym roku i zajął pierwsze i drugie miejsce, Elfyn nadal wykonuje naprawdę dobrą robotę, a Taka również pojechał tutaj naprawdę dobrze. Przed nami jeszcze wiele rajdów i wiemy, że konkurencja będzie coraz silniejsza, ale jestem przekonany o świetnej pracy naszego całego zespołu” – podsumował Juha Kankkunen, zastępca szefa zespołu TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team.

Dobrze spisały się również załogi w Toyotach GR Yaris Rally2. Rajdowy mistrz Hiszpanii Alejandro Cachóna, pilotowany przez Borji Rozada, jadący w barwach Toyota Spain, zajął drugie miejsce w stawce WRC2.

Następną rundą WRC jest popularny Rajd Portugalii, rozgrywany w dniach 15-18 maja. Rajd odbywa się w Matosinhos niedaleko Porto na północy kraju i składa się z klasycznych odcinków specjalnych na piaszczystych i kamienistych drogach szutrowych.

Pokaż więcej

redakcja

Kronika24.pl - TYLKO najważniejsze informacje z Polski i ze świata!

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button