Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak ukończyli drugi dzień Rajdu Monza na piątej pozycji w kategorii WRC 3.
Załoga ta pokazała równe i dobre tempo, ustrzegając się błędów na trudnych odcinkach specjalnych. Niska temperatura i obfite opady deszczu sprawiły, że pozornie przewidywalna trasa przerodziła się w niezwykle trudną przeprawę. Polacy mają dobrą pozycję do walki na sobotnich odcinkach we włoskich Alpach.
Piątkowa trasa liczyła łącznie blisko 70 kilometrów oesowych, rozgrywanych w ramach pięciu prób wytyczonych na torze Formuły 1 i w jego najbliższej okolicy. Nawierzchnia była bardzo nieprzewidywalna. Załogi zmagały się nie tylko z czasem, ale i deszczem, błotem oraz bardzo śliskim asfaltem.
Po sześciu próbach na czele klasyfikacji WRC 3 są reprezentanci Norwegii, duet Mikkelsen/Jæger. Polacy są na piątej pozycji, wyprzedzając aktualnych liderów klasyfikacji sezonowej, Bulacia Wilkinsona i Der Ohannesiana.
– Kończymy arcytrudny dzień na torze Monza. W tych warunkach niełatwo było ocenić punkty hamowania z dużych prędkości, przyczepność często się zmieniała, na drodze zalegało sporo stojącej wody. Za nami naprawdę skomplikowany dzień, a jutro czeka nas zupełnie nowy rajd, swoją specyfiką bardziej zbliżony do Monte Carlo. Będą to klasyczne odcinki specjalne, bardzo kręte, zahaczające o włoskie Alpy. Wyjeżdżamy nawet na ponad 1300 metrów nad poziom morza, więc jest duża szansa na śnieg. Dziś cieszyłem się jazdą, choć nie zawsze, bo momentami walka na zakrętach przypominała wojnę. To dla mnie niezły chrzest. Zbieramy doświadczenie, nie popełniamy błędów i to nas bardzo cieszy, ale na pewno chcielibyśmy być szybsi i postaramy się to robić z każdym kolejnym kilometrem. Mamy dobrą pozycję startową przed jutrem i na pewno będziemy cały czas cisnąć – podsumował dzień Kajetan Kajetanowicz.
Sobota będzie najdłuższym, bo liczącym aż 126,95 km dniem rajdu. Zawodnicy pojadą po szybkich i technicznych drogach malowniczej gminy Bergamo. Przed nimi do pokonania OS 7/10 Selvino (25,06 km, godz. 7:52 i 13:22), OS 8/11 Gerosa (11,09 km, godz. 9:08 i 14:38) oraz OS 9/12 Costa Valle Imagna (22,17 km, godz. 10:02 i 15:32). Po nich ponownie rozegrany zostanie OS PZero Grand Prix, który otworzy też niedzielne zmagania. Sezon 2020 zostanie rozstrzygnięty podczas przejazdów odcinka Serraglio (14,00 km, godz. 10:08 i 12:18), którego drugi przejazd stanowić będzie dodatkowo punktowany Power Stage. Łącznie Rajd Monza to blisko 240 km oesowych.
Rajd Monza 2020 – nieoficjalna klasyfikacja WRC 3 po OS 6:
1. Mikkelsen / Jæger (Norwegia, Škoda Fabia Rally2 evo) 54:33,5 s
2. Lindholm / Korhonen (Finlandia, Škoda Fabia Rally2 evo) +52,5 s
3. Solberg / Johnston (Szwecja/Irlandia, Škoda Fabia Rally2 evo) +53,7 s
4. Huttunen / Lukka (Finlandia, Hyundai i20 R5) +1:06,8 s
5. Kajetanowicz / Szczepaniak (Polska, Škoda Fabia Rally2 evo) +1:29,7 s
6. Bulacia Wilkinson / Der Ohannesian (Boliwia/Argentyna, Citroën C3 R5) +2:08,1 s
7. McErlean / Williams (Irlandia/Wielka Brytania, Hyundai i20 R5) 2:50,9 s
8. Munster / Louka (Luksemburg/Belgia, Hyundai i20 R5) +3:08,3 s
9. De Cecco / Humblet (Belgia, Škoda Fabia Rally2 evo) +4:15,8 s
10. Ogliari Giacomo / Ciucci G. (Włochy, Citroën C3 R5) +4:53,3 s
Rajd Monza 2020: Kajetanowicz sekundy za podium – 4 grudnia
Niezwykle trudne warunki panują na trasie finałowej rundy Rajdowych Mistrzostw Świata. Rajd Monza, rozgrywany w dużej mierze na torze Formuły 1, od samego początku przynosi kibicom wiele emocji. Po trzech odcinkach specjalnych Polacy zajmują piątą lokatę i są tylko osiem sekund za podium!
Poranek na Monzy przywitał zawodników obfitymi opadami deszczu, które w połączeniu z niską temperaturą i leśnymi alejkami wokół toru Formuły 1 zagwarantowały ekstremalne warunki do ścigania. Załogi pokonały dwa przejazdy próby Scorpion o długości ponad 13 kilometrów. Kajetanowicz i Szczepaniak wykręcali na nich odpowiednio czwarty i trzeci rezultat, które pozwoliły na awans w klasyfikacji generalnej o jedną pozycję. Na trzeciej próbie uzyskali także wysoki, dziesiąty czas w klasyfikacji generalnej.
– Ostatni rajd sezonu okazuje się bardzo loteryjny. W takich warunkach na torze powinny dobrze działać opony co najwyżej deszczowe, a jak się okazuje, na zimowych można było zyskać najwięcej. Jest bardzo dużo błota, co znacząco wpływa na przyczepność. Cieszymy się, że tutaj startujemy i jesteśmy jedną z najszybszych załóg w samochodach naszej klasy, a to przecież mój pierwszy start Škodą na asfalcie. Lubię takie warunki, bo w takich zaczynałem, choć trochę zapomniałem już, jak to jest. Tutaj walczymy z najlepszymi na świecie, więc nie jest to łatwe, ale póki co dokonujemy trafnych wyborów i jedziemy dalej – wypowiadał się Kajetan Kajetanowicz, trzykrotny Rajdowy Mistrz Europy.
Na popołudnie zaplanowano jeszcze trzy odcinki specjalne: OS 4/5 Cinturato (16,22 km, start o godz. 12:38 i 15:08) oraz OS 6 PZero Grand Prix (10,31 km, godz. 17:38). Kolejne dwa etapy zaplanowano na sobotę i niedzielę.
Rajd Monza 2020 – nieoficjalna klasyfikacja WRC 3 po OS 3:
1. Mikkelsen / Jæger (Norwegia, Škoda Fabia Rally2 evo) 23:53,3 s
2. Huttunen / Lukka (Finlandia, Hyundai i20 R5) +23,1 s
3. Lindholm / Korhonen (Finlandia, Škoda Fabia Rally2 evo) +27,4 s
4. Solberg / Johnston (Szwecja/Irlandia, Škoda Fabia Rally2 evo) +33,1 s
5. Kajetanowicz / Szczepaniak (Polska, Škoda Fabia Rally2 evo) +35,5 s
6. Bulacia Wilkinson / Der Ohannesian (Boliwia/Argentyna, Citroën C3 R5) +1:00,4 s
7. McErlean / Williams (Irlandia/Wielka Brytania, Hyundai i20 R5) +1:31,7 s
8. Munster / Louka (Luksemburg/Belgia, Hyundai i20 R5) +1:41,8 s
9. De Cecco / Humblet (Belgia, Škoda Fabia Rally2 evo) +1:46,6 s
10. Ogliari Giacomo / Ciucci G. (Włochy, Citroën C3 R5) +2:05,4 s
Rajd Monza 2020: dobry początek Kajetanowicza – 3 grudnia
Rozpoczął się Rajd Monza, który stanowi finałową rundę Rajdowych Mistrzostw Świata 2020. Na otwierającej zmagania próbie Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak uplasowali się jedynie trzy sekundy za zwycięzcami. Duet ten walczy o kolejne w karierze podium w mistrzostwach.
Włoskie zawody rozpoczęła próba Sottozero The Monza Legacy o długości 4,3 km. Był to najkrótszy odcinek w rajdzie, na rozgrzewkę przed liczącymi blisko 70 kilometrów próbami zaplanowanymi na piątek. Kajetanowicz i Szczepaniak wykręcili na nim szósty czas w kategorii WRC 3, jednak różnice pomiędzy zawodnikami wynoszą tylko sekundy. Polacy mają dobrą pozycję startową do ataku w jutrzejszym etapie.
– Za nami pierwszy odcinek specjalny Rajdu Monza. Był krótki, ale na takich próbach jeden źle pokonany zakręt może oznaczać duże straty. Nam udało się dobrze pojechać, choć był to pierwszy asfaltowy odcinek w tym samochodzie. To będzie bardzo wymagająca runda mistrzostw. Mamy tutaj nie tylko asfalt, ale też sporo szutru i błota, co na torze wyścigowym zwykle się nie zdarza. W sobotę przeniesiemy się na odcinki rozlokowane w Alpach, które pną się na wysokość ponad 1300 metrów nad poziomem morza. W górnych partiach może być sporo śniegu. Będziemy mieli zatem wszystkie możliwe warunki. Walka zapowiada się naprawdę ciekawie i dlatego cieszę się, że mogę tutaj być – mówił po pierwszej próbie Kajetan Kajetanowicz.
W piątek zawodnicy zmierzą się z odcinkami rozgrywanymi również na torze Formuły 1. Będą to OS 2/3 Scorpion (13,43 km, godz. 7:58 i 10:08) i OS 4/5 Cinturato (16,22 km, godz. 12:38 i 15:08). Piątkową jazdę zakończy rozgrywany po zmroku OS 6 PZero Grand Prix (10,31 km, godz. 17:38). Kolejne dwa etapy zaplanowano na sobotę i niedzielę.
Rajd Monza 2020 – nieoficjalna klasyfikacja WRC 3 po OS 1:
1. Huttunen / Lukka (Finlandia, Hyundai i20 R5) 3:37,3 s
2. Mikkelsen / Jæger (Norwegia, Škoda Fabia Rally2 evo) +0,7 s
3. Solberg / Johnston (Szwecja/Irlandia, Škoda Fabia Rally2 evo) +1,6 s
4. Rossel / Fulcrand (Francja, Citroën C3 R5) +2,4 s
5. Scandola / D’Amore (Włochy, Hyundai i20 R5) +2,8 s
6. Kajetanowicz / Szczepaniak (Polska, Škoda Fabia Rally2 evo) +3,0 s
7. Lindholm / Korhonen (Findlandia, Škoda Fabia Rally2 evo) +3,4 s
8. Bulacia Wilkinson / Der Ohannesian (Boliwia/Argentyna, Citroën C3 R5) +6,4 s
9. Munster / Louka (Luksemburg/Belgia, Hyundai i20 R5) +6,4 s
10. McErlean / Williams (Irlandia/Wielka Brytania, Hyundai i20 R5) +10,1 s