Prokurator Generalny Adam Bodnar przekazał do Marszałka Sejmu Szymona Hołowni wniosek Przewodniczącej Sejmowej Komisji ds. Pegasusa o wyrażenie przez Sejm zgody na zatrzymanie i przymusowe doprowadzenie posła na Sejm RP Zbigniewa Ziobro na posiedzenie Komisji.
Zatrzymanie posła na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej (z wyjątkiem ujęcia na gorącym uczynku) możliwe jest po uprzednim uzyskaniu zgody Sejmu (art. 10 ust. 1 i ust 2 ustawy z 9 maja 1996 r. o wykonywaniu mandatu posła lub senatora – Dz.U. 2022, poz. 1339 t.j. z późn. zm.).
Bodnar: „Zbigniew Ziobro nie stoi ponad prawem. Na wezwanie sejmowej Komisji Śledczej ma obowiązek stawić się i złożyć zeznania – tak jak każdy inny obywatel, który takie wezwanie otrzyma.”
Wyłączną kompetencję do złożenia wniosku o wyrażenie zgody na zatrzymanie parlamentarzysty posiada Prokurator Generalny (art. 10 ust. 4 ustawy o wykonywaniu mandatu posła lub senatora).
Sejmowa Komisja Śledcza do zbadania legalności, prawidłowości oraz celowości czynności operacyjno-rozpoznawczych podejmowanych m.in. z wykorzystaniem oprogramowania Pegasus przez członków Rady Ministrów, służby specjalne, Policję, organy kontroli skarbowej oraz celno-skarbowej, organy powołane do ścigania przestępstw i prokuraturę w okresie od 16 listopada 2015 r. do 20 listopada 2023 r. (M.P. poz. 70), w wykonaniu uchwały podjętej 27 czerwca 2025 r., skierowała do Prokuratora Generalnego Adama Bodnara wniosek o wyrażenie przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej zgody na zatrzymanie i przymusowe doprowadzenie na posiedzenie ww. Komisji posła na Sejm RP Zbigniewa Ziobry, w celu jego przekazania Marszałkowi Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (art. 15 ust. 1 i 3 ustawy z 21 stycznia 1999 r. o sejmowej komisji śledczej (Dz.U.2016.1024 t.j. z 14 lipca 2016 r.).
W myśl art. 11 ust. 1 ustawy o sejmowej komisji śledczej do postępowania w sprawach wzywania oraz przesłuchiwania osób wezwanych przez komisję w zakresie nieuregulowanym tą ustawą stosuje się odpowiednio przepisy Kodeksu postępowania karnego i Kodeksu karnego wykonawczego. Zastosowanie ma m.in. przepis art. 285 § 2 kpk – zarządzenie przez sąd zatrzymania i doprowadzenia świadka.
Wniosek Komisji został poddany ocenie przez Zespół Śledczy nr 3 Prokuratury Krajowej ds. Pegasusa w celu ustalenia, czy zawiera wszystkie elementy wymagane zgodnie z art. 10 ust. 5 ustawy o wykonywaniu mandatu posła lub senatora, w tym wskazuje na okoliczności faktyczne i prawne uzasadniające zatrzymanie oraz przymusowe doprowadzenie posła Zbigniewa Ziobro na posiedzenie Komisji Śledczej.
Z analizy wynika, że Sejmowa Komisja Śledcza wykorzystała wszystkie przewidziane w procedurze karnej środki umożliwiające przesłuchanie Zbigniewa Ziobro w charakterze świadka. W przypadku każdego nieusprawiedliwionego niestawiennictwa posła, Komisja podejmowała uchwałę o skierowaniu do Sądu Okręgowego w Warszawie wniosku o nałożenie na niego kary pieniężnej.
Działania te okazały się bezskuteczne, co uzasadnia odstąpienie od konstytucyjnej zasady nietykalności cielesnej posła w przypadku jego nieusprawiedliwionego niestawiennictwa na wezwanie organu.
Prokurator Generalny Adama Bodnar, wobec stwierdzenia zaistnienia okoliczności faktycznych i prawnych uzasadniających zatrzymanie oraz przymusowe doprowadzenie posła Zbigniewa Ziobry na posiedzenie Sejmowej Komisji Śledczej ds. Pegasusa, przekazał wniosek Przewodniczącej Komisji do Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej.