Warszawskie metro. Ulica Kondratowicza stanie się „aleją tysiąca drzew”

Metro zmieni Kondratowicza

Zbliża się wyczekiwana inauguracja kolejnego odcinka drugiej linii metra na warszawskim Targówku.

Koniec prac pod ziemią wiąże się z ich intensyfikacją na powierzchni. Ulica L. Kondratowicza zmieni się przy tej okazji nie do poznania. 

Ulica L. Kondratowicza zmienia się na całym kluczowym odcinku, czyli od Rembielińskiej do św. Wincentego. Na każdym z obu krańców na mieszkańców czekać będą nowe stacje drugiej linii metra.

Specjaliści od budowy podziemnej kolei rewitalizują tereny w rejonie stacji C21 Bródno (u zbiegu ul. L. Kondratowicza i Rembielińskiej) i C20 Kondratowicza (na wysokości budynku urzędu dzielnicy). Prace w tym rejonie wchodzą w ostatnią fazę. Okolice te powinny być gotowe wraz z oddaniem do użytku samych stacji, prace budowlane zakończą się w sierpniu tego roku.

Odcinek pomiędzy stacjami przebuduje ZDM. Wcześniej znajdowało się tutaj zaplecze budowy wykonawcy metra, teraz można przystąpić do prac na powierzchni a teren przejęli już drogowcy. Przebudowa ulicy Kondratowicza na tym odcinku potrwa do końca roku. Przez cały czas trwania prac autobusy Warszawskiego Transportu Publicznego będą dojeżdżały na Bródno i dowoziły pasażerów do otwartych stacji metra.

Warszawa. Ul. L. Kondratowicza – wizualizacja (fot. UMW)

Tysiąc drzew dla Kondratowicza

Warszawa dobrze wykorzystuje szansę, jaką daje konieczność wybudowania jednej z głównych arterii Targówka niemalże od podstaw. Ulica L. Kondratowicza jest niezwykle szeroka, liczy sobie aż 60 metrów i posiada pokaźny pas dzielący między jezdniami. To rezerwa pod trasę tramwajową, planowaną w tym miejscu dekady temu. Zamiast niej powstało metro, a przestrzeń na powierzchni czeka duża przemiana. 

Istniejące szpalery drzew zostaną uzupełnione i rozbudowane. Pojawi się ich ponad 700, będą to głównie klony, graby i lipy. Dla porównania dziś na tym odcinku jest ich około 300. Oznacza to, że po zakończeniu wszystkich prac ulica L. Kondratowicza stanie się „aleją tysiąca drzew”.

Towarzystwa dotrzyma im 136 tysięcy krzewów w różnych gatunkach oraz liczne nowe trawniki, na których części powstaną łąki kwietne. Wzdłuż ulicy zostanie ustawionych około 100 ławek. Wokół nich architekci z pracowni projektowej WXCA zaplanowali dla mieszkańców liczne małe skwery. Planowany jest też duży zielony skwer przy stacji metra C21 Bródno. To oczywiście nie wszystko. Dziesiątki drzew i tysiące krzewów zostało przewidzianych również w rejonie stacji C19 Zacisze.

Metro na dole, przepustowość w górę

Przed rozpoczęciem budowy metra ulica L. Kondratowicza posiadała układ z dwoma pasami w każdym kierunku, wraz z ewentualnymi dodatkowymi do skrętu w rejonie skrzyżowań. Układ jezdni, chodników i tras rowerowych przejdzie szereg modyfikacji, ale ta zasada  zostanie zachowana. Jednocześnie znacznie wzrośnie przepustowość tej ulicy, którą należy oczywiście rozumieć jako liczbę osób będących w stanie pokonać ją różnymi środkami transportu w tym samym czasie. Na pokład jednego pociągu metra, łączącego Targówek z Pragą, Śródmieściem, Wolą i Bemowem, wejść może bowiem aż 1500 osób. Wygodne i komfortowe przesiadki zapewni szereg przystanków autobusowych, które zostaną kompleksowo zmodernizowane, oraz węzeł z trasą tramwajową biegnącą wzdłuż ul. Rembielińskiej.

Warszawa. Ul. L. Kondratowicza – przekrój (fot. UMW)

Droga rowerowa od nowa

Dużą przemianę przejdzie okoliczna sieć tras rowerowych. Między stacjami metra pojawią się dwie dwukierunkowe drogi dla rowerów o szerokości 3 m każda. Oznacza to, że istniejąca trasa po południowej stronie zostanie przebudowana w nowoczesnym standardzie, czyli w lepszym przebiegu i z wykorzystaniem równej asfaltowej nawierzchni. Po północnej stronie ulicy powstanie zaś druga, o równie wysokiej jakości, która zapewni dojazd rowerem do licznych osiedli mieszkaniowych i połączenie z ulicą św. Wincentego. Na wszystkich skrzyżowaniach oraz wzdłuż dodatkowych przejść dla pieszych między ulicami Rembielińską a Malborską przewidziany został komplet przejazdów rowerowych. Wzdłuż ulicy L. Kondratowicza pojawi się dokładnie 235 stojaków rowerowych, czyli miejsce na 470 rowerów, ze szczególnym uwzględnieniem pojemnych parkingów rowerowych przy stacjach metra. 

Zaparkuj i jedź metrem

Parkowanie samochodów na ulicy L. Kondratowicza było dalekie od optymalnego – parkingi nie były rozłożone równomiernie wzdłuż całej ulicy, lecz zgrupowane w kilku oddalonych od siebie punktach wzdłuż jezdni serwisowych przeplatających się w niebezpieczny sposób z chodnikami. Po odpowiednim zorganizowaniu i zabezpieczeniu zostanie zachowany jeden parking tego typu, po północnej stronie na wysokości ulicy Kondratowicza 37. Utrzymane będę też oczywiście istniejące parkingi znajdujące się poza ulicą, m.in. przy Szpitalu Bródnowskim i na terenie Urzędu Dzielnicy Targówek. Rdzeń parkowania stanowić będą jednak zupełnie nowe równoległe zatoki postojowe umieszczone po obu stronach ulicy. 

Miejsca powstaną na całym przebudowywanym odcinku z zachowaniem niezbędnych ograniczeń w rejonie skrzyżowań, przystanków autobusowych czy wjazdów na tereny posesji. Projekt przebudowy ulicy uwzględnia też wyznaczenie niebieskich „kopert” dla osób niepełnosprawnych oraz miejsc typu „Kiss & Ride”, czyli bardzo do krótkiego postoju, w sąsiedztwie obu stacji metra.

Warszawa. Ul. L. Kondratowicza – infografika (fot. UMW)

Jasno i równo

Wszystkie chodniki na terenie inwestycji zostaną wyremontowane. Konieczna będzie również wymiana nawierzchni jezdni. Na nowych estetycznych słupach zawisną energooszczędne oprawy oświetleniowe LED zużywające wielokrotnie mniej prądu. Tam, gdzie to koniecznie, chodniki i drogi rowerowe dostaną osobne mniejsze słupy oświetleniowe.

Równolegle, ale w ramach osobnego zadania, Zarząd Dróg Miejskich ma przebudować prostopadłą ulicę Chodecką na odcinku od L. Kondratowicza do Wyszogrodzkiej. Zakres robót obejmuje wymianę nawierzchni jezdni, drogi rowerowej i chodników oraz wyznaczenie równoległych miejsc parkingowych na wschodniej jezdni, czyli po stronie Szpitala Bródnowskiego.
(UMW)

Exit mobile version