Około dwóch miesięcy zajmie naprawa uszkodzonych kolektorów transportujących ścieki z lewobrzeżnej Warszawy do oczyszczalni „Czajka”.
Dodatkowo pod dnem Wisły ma powstać nowa nitka rurociągu.
– Przeprowadziliśmy dokładne analizy, tak by wybrać wariant naprawy, który będzie najbardziej racjonalny i jak najmniej uciążliwy dla mieszkańców Warszawy. Wspólnie z ekspertami znaleźliśmy rozwiązanie: uszkodzone odcinki kolektorów w tunelu zostaną zastąpione stalowymi rurami, co umożliwi przesył ścieków do oczyszczalni „Czajka” – mówił Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy. – Zostanie także wybudowana dodatkowa nitka rurociągu pod dnem Wisły. To zapasowe rozwiązanie będzie uruchomione w przypadku dokonywania innych napraw lub dalszej modernizacji kolektorów – dodał prezydent.
Według ocen ekspertów most pontonowy i ułożony na nim kolektor będzie mógł pracować do połowy listopada. Ten czas pozwoli na zrealizowanie naprawy rurociągów w tunelu pod Wisłą. Wspólnie z naukowcami została opracowana metoda wymiany uszkodzonych fragmentów obydwu rurociągów (po 100 m każdy), poprzez zastąpienie ich stalowymi rurami. Dzięki wdrożeniu takiego rozwiązania warszawiacy unikną uciążliwości związanych z przeprowadzeniem zastępczego rurociągu na jezdni mostu Marii Skłodowskiej-Curie.
Równolegle z realizacją tej naprawy miejscy wodociągowcy przystąpią do wykonania dodatkowego przecisku pod dnem Wisły. Dzięki temu powstanie rezerwowy rurociąg, którym w sytuacji awaryjnej ścieki z lewego brzegu Warszawy będą mogły być bezpiecznie transportowane do oczyszczalni „Czajka”.
Warszawiacy świadomi działań po awarii kolektora
Niemal wszyscy warszawiacy słyszeli o awarii rurociągu przesyłającego ścieki do oczyszczalni „Czajka”. Większość z nich ocenia, że nie miała ona wpływu na jakość warszawskiej kranówki, a podjęte przez prezydenta Rafała Trzaskowskiego działania były właściwe i odpowiednio szybkie. To wnioski z sondażu przeprowadzonego na zlecenie stołecznego ratusza.
Warszawianki i warszawiacy wiedzą o awarii rurociągów odprowadzających ścieki z lewobrzeżnej części Warszawy do oczyszczalni „Czajka”. W telefonicznym sondażu, wspomaganym komputerowo, przeprowadzonym na zlecenie stołecznego ratusza przez pracownię Kantar Polska, aż 98% mieszkańców Warszawy odpowiedziało twierdząco na pytanie o to czy słyszało o awarii związanej z odprowadzaniem ścieków.
Zdecydowana większość mieszkańców Warszawy uważa, że awaria nie miała wpływu na jakość wody w kranie – aż 85% badanych uważa, że jakość warszawskiej kranówki nie zmieniła się. Tylko nieliczni stwierdzili, że walory warszawskiej kranówki pogorszyły się.
Większość mieszkańców Warszawy (63%), którzy słyszeli o awarii kolektora dobrze ocenia szybkość reakcji władz miasta, w tym niemal co czwarty bardzo dobrze postrzega szybkość działań władz stolicy.
70% warszawiaków mających świadomość awarii uważa, że prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski sprawdził się jako dobry gospodarz miasta w tej kryzysowej sytuacji. Podobny odsetek badanych pozytywnie ocenił działania prezydenta stolicy związane z awarią kolektora. Dobrze oceniane były także działania i szybkość reakcji władz kraju w obliczu awarii.
Badanie przeprowadzono na reprezentatywnej próbie 1000 mieszkańców Warszawy w wieku 15 lat i więcej. Próba była reprezentatywna ze względu na płeć, wiek oraz dzielnicę zamieszkania. Badanie przeprowadzono od 9 do 14 września.
(UMW)