Warszawa. Zielona fala dla tramwajów

Warszawa

Na 142 skrzyżowaniach działa zielona fala dla tramwajów. Nowoczesna technologia sprawia, że czas podróży może skrócić się o kilka minut.

Na 9 ciągach ulic, 35 skrzyżowaniach i 4 węzłach zostaną wprowadzone przez Tramwaje Warszawskie kolejne algorytmy, sterujące sygnalizacją świetlną dla tramwajów. Dzięki temu przyspieszy aż 20 linii tramwajowych. Przez każde skrzyżowanie z zieloną falą tramwaj przejedzie szybciej o 60 sekund (o tyle mniej będzie oczekiwał na zielone). A im więcej takich skrzyżowań, tym większa suma zaoszczędzonego czasu. To przede wszystkim zysk dla pasażerów, którzy mniej czasu spędzą w podróży. To także oszczędność czasu dla tramwajarzy, którzy zagwarantują wyższą punktualność tramwajów. W przypadku bardziej skomplikowanych skrzyżowań, dzięki zielonej fali można zaoszczędzić nawet kilka minut na czasie przejazdu, co pokazuje film „Jak oszczędzić 2,5 minuty na rondzie Radosława?”

YouTube Poster

 

Nowoczesna technologia dla tramwajów w Warszawie

Dotychczas zieloną falę budowano poprzez montaż na torach czujników, wykrywających nadjeżdżające tramwaje. Koszt budowy takiej instalacji na jednym skrzyżowaniu wynosił od 50 do 100 tysięcy złotych. Wiązała się z tym budowa podziemnych instalacji. Inżynierowie z Tramwajów Warszawskich zaproponowali skorzystanie z nadajników satelitarnych GPS, które są zamontowane we wszystkich tramwajach. Taki system działa już na trzech skrzyżowaniach. Doświadczenia pokazują, że jest to optymalne rozwiązanie.

Oszczędności i niezawodność

System jest niezawodny i kompatybilny z wcześniej wprowadzonymi rozwiązaniami – zbiera dane z czujników indukcyjnych i podczerwieni. Następnie dane są przetwarzane w systemie, którym opiekuje się zespół informatyków i programistów. Wirtualną zieloną falę zdecydowano się zastosować w całej stolicy. Takie rozwiązanie to nie tylko oszczędność pieniędzy, ale i czasu przeznaczonego na roboty ziemne.

Liczba skrzyżowań z zieloną falą dla tramwaju

Od ubiegłego roku liczba skrzyżowań z zieloną falą dla tramwaju wzrosła z 98 do 142. Jest to już blisko 60 proc. skrzyżowań w stolicy, przez które przejeżdżają tramwaje. Zaplanowano, że w 2021 roku będzie ich aż 70 procent.

Zielona fala na kolejnych skrzyżowaniach

Skupiono się na kilku obszarach w Warszawie. Na prawym brzegu Wisły będzie to al. Waszyngtona i ul. Grochowska. W centrum m.in. ulice Marszałkowska i Prosta. Dodatkowa strefa wykrywania tramwajów pojawi się też na placach Zawiszy i Starynkiewicza oraz w wielu miejscach na Żoliborzu, Bemowie i Mokotowie.

Lista skrzyżowań i ulic, na których buduje się zieloną falę dla tramwaju:

  1. Waszyngtona – skrzyżowania z ul. Saską, ul. Międzyborską, ul. Grenadierów, ul. Międzynarodową, ul. Kinową,
  2. Grochowska  – skrzyżowania z ulicami: Wspólna Droga, Zamieniecka,  Żółkiewskiego, Kwatery Głównej,
  1. Prosta – przy przejściach dla pieszych z ulicami Miedzianą i Twardą
  1. Marszałkowska – przejścia dla pieszych z al. Armii Ludowej, ul. Litewską, ul. Zoli
  2. księdza J. Popiełuszki – skrzyżowania z ulicami Krasińskiego i Sarbiewskiego (przejście dla pieszych), przy placu Henkla (przejścia dla pieszych),
  3. Mickiewicza przy placu Inwalidów i skrzyżowaniu z ul. gen. Zajączka,
  4. Słomińskiego – przy Dworcu Gdańskim (zawracanie), skrzyżowanie z ul. Bonifraterską (przejście dla pieszych),
  5. Niepodległości – skrzyżowania z ul. Koszykową, ul. Nowowiejską i al. Armii Ludowej/ul. Wawelską
  6. Raszyńska przy ul. Filtrowej
  7. Rakowiecka – skrzyżowanie z ul. św. Andrzeja Boboli
  8. Radiowa – skrzyżowania z ulicami: Dywizjonu 303, Wrocławską i Szadkowskiego

(UMW)

Exit mobile version