Warszawa. Wolskie stacje metra Płocka, Młynów i Księcia Janusza otwarte

Metro warszawskie - wolskie stacje

Stacje Płocka, Młynów i Księcia Janusza w sobotę, 4 kwietnia zostaną otwarte.

Tym samym linia metra M2 wydłużyła się o trzy kolejne przystanki. Przejazd podziemną koleją ze stacji Trocka w głąb Woli zajmie niewiele ponad dwadzieścia minut.

Sieć warszawskiego metra powiększa się o kolejne trzy stacje. Spełniamy obietnice i zgodnie ze złożonymi zobowiązaniami uruchamiamy wolski odcinek linii M2 – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy. – Stacje Płocka, Młynów i Księcia Janusza będą otwarte już jutro. Apeluję jednak do warszawianek i warszawiaków o rozsądek. Proszę wszystkich, którzy chcieliby podziemne przystanki po prostu zobaczyć – zostańcie w domu. Gdy minie epidemia, z pewnością będzie na to lepszy czas.
 
Wolski odcinek podziemnej kolei składa się z trzech stacji, trzech wentylatorni, a także łączących je tuneli, co wydłuża drugą linię metra o 3,4 kilometra. Pierwszą z nowo otwieranych stacji jest Płocka, po południowej stronie skrzyżowania ulicy Płockiej z Wolską. W jej wnętrzu dominują kolory miedzi i brązu, które nawiązują do fabrycznej historii Woli. Kolejną nową stacją jest Młynów, przystanek wybudowany pod ul. Górczewską, między Płocką a wiaduktem linii kolejowej. Na niej dominuje kolor niebieski, który jest odniesieniem do pobliskiego basenu na Moczydle. Ostatnią stacją tego odcinka jest Księcia Janusza, pod ul. Górczewską, po wschodniej stronie skrzyżowania z ul. Księcia Janusza. Zieleń w jej wystroju nawiązuje do pobliskich parków Moczydło i Szymańskiego.
 
Film z przejazdu wolskim odcinkiem metra można obejrzeć tutaj:


Wolski odcinek metra został wybudowany przez firmę Gülermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhüt A.Ş. Za realizację otrzyma ona 1 147 999 590 zł brutto. Inwestycja jest współfinansowana przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Środki unijne pokrywają 75 proc. kosztów kwalifikowalnych.
 
Prace budowlane, wynikające z kontraktu, trwały 38 miesięcy, a od listopada ubiegłego roku prowadzone były wymagane prawem odbiory. Po uzyskaniu pozytywnych opinii z kontroli przeprowadzonych przez Państwową Straż Pożarną i Stację Sanitarno-Epidemiologiczną możliwe było wystąpienie do Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego (WINB) z wnioskiem o wydanie pozwolenia na użytkowanie. Pozwolenie zostało wydane w środę, 31 marca. Dzięki sprawnie przeprowadzonym inspekcjom WINB możliwe było dotrzymanie zakontraktowanego terminu uruchomienia tego odcinka.
Wejście na peron stacji Młynów (fot. UMW)

 Najważniejsze momenty dla budowy odcinka wolskiego:

•    23 września 2016 r. – podpisanie umowy o dofinansowanie ze środków UE;
•    29 września 2016 r. – podpisanie umowy na budowę;
•    25 listopada 2016 r. – wygrodzenie placów budowy, wprowadzenie objazdów;
•    23 lutego 2017 r. – otwarcie punktu informacyjnego budowy;
•    kwiecień 2017 r. – rozpoczęcie prac przy murkach prowadzących i ścianach szczelinowych;
•    11 sierpnia 2017 r. – wmurowanie kamienia węgielnego w strop górny stacji Księcia Janusza;
•    18 stycznia 2018 r. – opuszczenie pierwszej tarczy TBM do komory startowej;
•    3 września 2018 r. – zakończenie drążenia tuneli nowego odcinka;
•    28 listopada 2018 r. – budowniczowie metra natrafiają na kości prehistorycznego ssaka;
•    styczeń 2019 r. – rozpoczęcie montażu torowiska;
•    luty 2019 r. – rozpoczęcie układania kamiennych posadzek i wykańczania pomieszczeń technicznych stacji;
•    29 listopada 2019 r. – zakończenie prac budowlanych i rozpoczęcie wewnętrznych odbiorów;
•    4 kwietnia 2020 r. – uruchomienie wolskiego odcinka.

Stacja Płocka (fot. UMW)

Wolski odcinek metra to m.in.

•    tunel toru prawego o długości 3 481,6 m;
•    tunel toru lewego o długości 3 477,7 m;
•    stacja C8 Płocka o kubaturze 59 198 m sześc. ;
•    stacja C7 Młynów o kubaturze 56 636,6 m sześc. ;
•    stacja C6 Księcia Janusza (z torami odstawczymi) o kubaturze 188 480,9 m sześc.;
•    całkowita kubatura obiektów na odcinku wolskim to 341 330 m sześc.;
•    stacje i tunele są średnio zagłębione 15 metrów pod ziemią;

TBM Maria przez 127 dni wydrążyła 2545 m tunelu, ze średnią prędkością 18 m na dobę. Rekordowy wynik wyniósł 36 m w ciągu dnia. Wyniki TBM Krystyna to 2541 m tunelu wybudowane w 116 dni. Tarcza osiągnęła więc średnią prędkość drążenia 22 m na dobę, a rekordowo było to 36,5 m.
 
Na razie, z uwagi na epidemię koronawirusa, plany kompleksowych zmian w komunikacji naziemnej – związanych z przedłużeniem metra – zostały odłożone. Po udostępnieniu kierowcom fragmentu ul. Górczewskiej nad stacją Młynów, od soboty, 4 kwietnia, na swoje trasy sprzed budowy metra wrócą autobusy linii 171, 190 i N42. Linia 520 zostanie natomiast skrócona od strony Marysina do pl. Bankowego.

Stacja Młynów (fot. UMW)

Metro oddaje Górczewską

Wykonawca wolskiego odcinka II linii metra w piątek, 3 kwietnia, ok. godz. 6.00 otworzy jezdnię ul. Górczewskiej nad wybudowaną stacją Młynów. Kierowcy znowu będą mogli korzystać z odcinka pomiędzy al. Prymasa Tysiąclecia a ul. Płocką.

Przypominamy, że na dalszym odcinku ul. Górczewskiej, pomiędzy ul. Płocką a Młynarską, pracują  drogowcy z Zarządu Dróg Miejskich. Wyłączona z ruchu jest jezdnia południowa, a na jezdni północnej prowadzony jest ruch dwukierunkowy. Z ulicy Płockiej w Górczewską, w stronę centrum, skręcać mogą wyłącznie autobusy Warszawskiego Transportu Miejskiego, pojazdy MTON, taxi i służb miejskich. Ruch w przeciwnym kierunku odbywa się bez ograniczeń.
 
Już wcześniej normalny ruch wrócił na ul. Płocką w rejonie wybudowanej stacji metra Płocka oraz na Górczewską przy stacji Księcia Janusza. Od skrzyżowania z ulicami Deotymy i Elekcyjną można dojechać jedynie do Góralskiej. Dalej prosto, w kierunku Bemowa, mogą pojechać tylko autobusy Warszawskiego Transportu Publicznego, taksówki, pojazdy służb miejskich, MTON i posiadacze identyfikatorów MW oraz motocykle. Skrajny prawy pas jezdni umożliwia zaś dojazd do centrum handlowego.
 
Od soboty, 4 kwietnia, od początku kursowania (linia nocna od nocy z soboty na niedzielę), zmienią swoje trasy autobusy czterech linii – 171, 190 i N42 wrócą na trasy sprzed budowy metra, a 520 pojedzie nieco krótszą trasą.
 
•    Autobusy linii 171 będą kursowały na trasie: CHOMICZÓWKA – Powstańców Śląskich – Górczewska – Leszno – Okopowa – al. Solidarności – pl. Bankowy – Marszałkowska – Al. Jerozolimskie – … – TORWAR.
•    Autobusy linii 190 będą jeździły trasą: OS. GÓRCZEWSKA – … – Powstańców Śląskich – Górczewska – Leszno – Okopowa – al. Solidarności – … – CH MARKI.
•    Trasa linii 52O zostanie skrócona od strony Marysina do pl. Bankowego.
•    Autobusy linii nocnej N42 pojadą trasą: Dw. Centralny – … – pl. Bankowy – al. Solidarności – Płocka (powrót Młynarska) – Górczewska – Jana Olbrachta – Redutowa – Wolska – Połczyńska – … – OS. GÓRCZEWSKA.
 
Komunikacyjne przygotowania do włączenia do ruchu nowego odcinka metra trwały kilka miesięcy. Konsultacje zmian proponowanych przez Zarząd Transportu Miejskiego w komunikacji autobusowej rozpoczęły się jeszcze w grudniu 2019 roku, a ostateczny, pokonsultacyjny projekt, zaprezentowano na początku marca. Pakiet zmian w komunikacji naziemnej został przygotowany tak, aby dojazd do metra z zachodniej części stolicy i gmin aglomeracji był jak najlepszy, przy utrzymaniu wielu bezpośrednich połączeń ze Śródmieściem, przede wszystkim tramwajowych. Według założeń projektu, stacja Księcia Janusza miała stać się węzłem przesiadkowym, z którego autobusy jechałyby w kierunku północnym (Koło, Fort Bema), zachodnim (Jelonki, Nowe Bemowo, Stare Babice) oraz południowym (Ulrychów, Odolany). Uruchomienie go teraz mogłoby prowadzić do sytuacji gromadzenia się pasażerów na przystankach po każdorazowym przyjeździe pociągu metra od strony centrum, a pozostawienie obecnego układu tras autobusów będzie minimalizować to ryzyko. Dlatego kompleksowe zmiany w komunikacji naziemnej zostaną wprowadzone później, gdy miną zagrożenia, związane z epidemią. Na razie zmienią się tylko trasy autobusów linii 171, 190, 520 i N42.
 
W życie wejdą zmiany, wynikające z otwarcia dla ruchu po budowie metra ul. Górczewskiej. – Chcemy uniknąć gromadzenia się dużych grup pasażerów w planowanym węźle przesiadkowym przy stacji metra Księcia Janusza – mówi Robert Soszyński, wiceprezydent m.st. Warszawy. – W szczycie komunikacyjnym, w ciągu jednej godziny, w różnych kierunkach miało stąd odjeżdżać niemal 80 autobusów, przewożących kilka tysięcy osób. Nawet przy dzisiejszej, zmniejszonej liczbie pasażerów w komunikacji, ze względu na istniejące ograniczenia w poruszaniu i gromadzeniu się, byłoby to zbyt niebezpieczne ze względów epidemiologicznych.
 
Dojazd do metra będzie możliwy:

•    do stacji Księcia Janusza – autobusami linii 109, 129, 154, 171, 190, 197, 523, N42 oraz N43,
•    do stacji Młynów – 171, 186, 190, 414, 523, N42 oraz N43, a także pociągami Szybkiej Kolei Miejskiej S3 i S9 oraz Kolei Mazowieckich R9,
•    do stacji Płocka – 102, 103, 136, N45 oraz N95 i tramwajami 10, 11, 13, 26, 27.

Exit mobile version