We wtorek, 28 października, we wczesnych godzinach porannych, do Miasteczka Wilanów dojechał pierwszy tramwaj z pasażerami.
To najdłuższy – od kilku dekad – nowy odcinek warszawskiej sieci tramwajowej. Trasa łącząca Wilanów z centrum, Żoliborzem i Bielanami oraz Ochotą powstała także dzięki środkom z Unii Europejskiej.
Nowo uruchamiany odcinek trasy tramwajowej wzdłuż ulic Belwederskiej, Sobieskiego i al. Rzeczypospolitej – od skrzyżowania ze Spacerową do Miasteczka Wilanów – liczy 6,5 km. Po drodze tramwaj zatrzymuje się na 12 nowych przystankach.
– Przyjechałem o godz. 7:00 rano do Wilanowa „szesnastką” – szybko i wygodnie – z przystanku przy ul. Goworka. Podobnie komfortowo i dwukrotnie szybciej niż autobusem dotrą od dziś tramwajami do centrum mieszkańcy Wilanowa – mówił podczas inauguracji trasy prezydent m.st. Warszawy Rafał Trzaskowski.
To najdłuższy odcinek tramwajowy uruchomiony w Warszawie od lat 50. XX w. i jeden z najdłuższych ciągów komunikacji szynowej oddawanych w ostatnich dekadach (centralny odcinek II linii metra miał ok. 6,5 km, a najstarszy odcinek linii M1 – ok. 11 km). To także jeden z najdłuższych odcinków tras tramwajowych w kraju.
– Ta trasa tramwajowa będzie jeszcze dłuższa, dlatego że w połowie przyszłego roku oddamy odnogę na Stegny. To pokazuje jak bardzo poważnie traktujemy komunikację miejską. I że mimo licznych przeciwności losu – pandemii, wojny za naszą wschodnią granicą i tego, jak traktowany był budżet miasta stołecznego Warszawy przez poprzedni rząd – jesteśmy w stanie realizować wielkie, ważne dla mieszkańców miasta inwestycje. Inni o wielkich projektach tylko opowiadają, my je realizujemy – dodał Rafał Trzaskowski.
Trasa z unijnym wsparciem
Podczas oficjalnego otwarcia nowego połączenia tramwajowego w stolicy prezydent Rafał Trzaskowski podziękował wszystkim, którzy przyczynili się do wybudowania tej trasy. Wspomniał również o wsparciu finansowym z budżetu Unii Europejskiej.
RUSZYŁ❗️???? Zapraszamy na pokład #TramwajDoWilanowa! Nowa trasa tramwajowa już otwarta.????
Punktualnie o 3:46 ???? pierwszy tramwaj wyjechał z zajezdni Mokotów na nową linię 16 do Wilanowa. Przed 4:30 dojechał do terminala przy Branickiego! Kto już jechał?@TramwajeW @trzaskowski_… pic.twitter.com/6PRMmjZElP
— Warszawa (@warszawa) October 29, 2024
– Szanowny Panie Prezydencie, po raz kolejny gratuluję. Jesteśmy bardzo dumni, że kolejna inwestycja finansowana ze środków unijnych została niemal w całości zrealizowana, a tramwaj od dzisiaj już jeździ. Ta inwestycja to przykład, jak bardzo dobrze stolica realizuje zadania z zakresu transportu publicznego. Gratuluję dzisiaj również mieszkańcom Wilanowa, którzy zyskali bardzo przyjazny, ekologiczny środek komunikacji – mówiła Katarzyna Zielińska-Heitkötter z Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej.
Inwestycja została współfinansowana ze środków POIiŚ (Nr POIS.06.01.00-00-0033/16 Tytuł: Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa wraz z zakupem taboru oraz infrastrukturą towarzyszącą Faza I). Całość dofinansowania dla projektu wyniosła 518,27 mln zł, w tym dla kontraktu D+E (budowa nowej trasy) – 169,4 mln zł.
– Unia Europejska to wielkie projekty, wielkie idee, ale też inwestycje służące na co dzień mieszkańcom miast. Takim projektem jest tramwaj do Wilanowa dofinansowany z funduszy europejskich. Komisja Europejska z niecierpliwością czeka na kolejne, które będzie mogła wesprzeć unijnymi środkami – dodał Przemysław Kalinka z przedstawicielstwa KE w Polsce.
Tory, zajezdni i tramwaje
Budowa trasy tramwajowej stanowi część projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach POIiŚ 2014 – 2020. W jego skład wchodzi także zakup 50 nowych tramwajów niskopodłogowych, budowa zajezdni na Annopolu i montaż tablic z informacją pasażerską na przystankach. Oficjalna nazwa projektu to: Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa wraz z zakupem taboru oraz infrastrukturą towarzyszącą. Jego łączny koszt wynosi 1 mld 190 mln zł, przy dofinansowaniu unijnym w wysokości 555 mln zł.
W pół godziny do centrum
Z Wilanowa wyruszają dwie linie tramwajowe: 14 – prowadząca do Politechniki i na Ochotę oraz 16, która dowozi pasażerów na Marszałkowską, a dalej do ronda Radosława i pętli Piaski (połowa kursów na skróconej trasie do Muranowskiej). Tramwaje linii 14 odjeżdżają w godzinach szczytu co 8 minut, a linii 16 – co 4 min. W ciągu godziny przewidziano więc 22-23 odjazdy. W sumie na tory w Warszawie wyjeżdża teraz codziennie rekordowa liczba tramwajów: planowo 456 składów (do tej pory we wrześniu było 427 składów).
Docelowe czasy przejazdu zostaną wprowadzone po zakończeniu wszystkich prac w pasie drogowym. Dziś tramwaje poruszają się obok budowy. Na trasie do Wilanowa wciąż obowiązują czasowe organizacje ruchu, z tymczasowymi przejściami czy przejazdami przez torowisko. Po zakończeniu prac zostaną wprowadzone na skrzyżowaniach priorytety dla tramwajów, co znacząco skróci czas przejazdu.
Kolejna ważna inwestycja dla @warszawa gotowa. Punktualnie o godzinie 4.06 pierwszy tramwaj linii 4 wyjechał z nowej zajezdni Annopol. pic.twitter.com/LoyfDn6yzj
— Rafał Trzaskowski (@trzaskowski_) October 29, 2024
– Ta inwestycja była niebywale skomplikowana – to nie tylko kilometry torów i sieci trakcyjnej, ale też gigantyczna przebudowa w środku miasta związana z budową ulic, chodników, ścieżek rowerowych. Zaangażowało się w nią setki niezwykle kompetentnych ludzi i dziś chciałbym im wszystkich bardzo podziękować – to oni najlepiej wiedzą, ile zarwanych nocy, ile stresu, ile serca trzeba oddać, żeby dziś świętować sukces – mówił Wojciech Bartelski, prezes Tramwajów Warszawskich.
Kiedy na Stegny?
Poszczególne elementy trasy tramwajowej do Wilanowa oddawane są etapowo. We wrześniu 2023 r. tramwaje wróciły na Puławską, gdzie – na skrzyżowaniu z Goworka – powstały nowe rozjazdy. W maju 2024 r. tramwaje pojechały ulicami Goworka, Spacerową i Gagarina do krańca Sielce. Teraz przyszła pora na najdłuższy odcinek – do Miasteczka Wilanów. W połowie 2025 r. tramwaje dojadą ul. Św. Bonifacego do pętli Stegny. Zakończenie zasadniczych robót drogowych w ciągu Belwederskiej, Sobieskiego i al. Rzeczypospolitej nastąpi w III/IV kwartale 2025 r.
– Transport publiczny jest dla nas bardzo ważny, ale myślę, że jest również wizytówką Warszawy. Ja dużo jeżdżę po Polsce i wszędzie słyszę, że tak jak dobrze jeździ się komunikacją miejską w Warszawie, tak nie jeździ się w żadnym innym polskim mieście. Przepraszam więc inne miasta, ale… bierzcie z nas przykład. Dlatego dziś dla nas jest wielki dzień, ale też zobowiązanie, żeby na tym nie poprzestawać. Mamy więc w planach tramwaj na Zieloną Białołękę. W projekcie są też kolejne linie metra i obiecujemy mieszkańcom Warszawy, że będziemy tak działać dalej – mówiła Ewa Malinowska-Grupińska, przewodnicząca Rady m.st. Warszawy.
Co dalej?
W 2024 r. warszawska sieć tramwajowa powiększyła się łącznie o ponad 10 km nowych tras tramwajowych (Kasprzaka + Gagarina + Wilanów). Trwa budowa tramwaju na ul. Rakowieckiej oraz wzdłuż ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. do podziemnego przystanku przy Dworcu Zachodnim.
Punktualnie o 3.46 pierwszy tramwaj wyjechał z zajezdni Mokotów na nową linię 16. Przed 4.30 dojechał do Miasteczka Wilanów. Zapraszamy do korzystania z nowej trasy pic.twitter.com/Al2QrSqakK
— Tramwaje Warszawskie (@TramwajeW) October 29, 2024
– Panie prezydencie, pani przewodnicząca – dziękuję za podjęcie decyzji o budowie trasy tramwajowej do Wilanowa w tak bardzo niepewnych czasach, kiedy nie było wiadomo, czy znajdą się środki na dokończenie tej budowy. Okazało się, że się znalazły, że sieć tramwajowa na terenie Warszawy się rozwija. Co więcej – za kilka lat będziemy w stanie dojechać z Wilanowa do Dworca Zachodniego, a tam przesiąść się do pociągu i dojechać do innego miasta – mówił Ludwik Rakowski, burmistrz dzielnicy Wilanów.