Warszawa. Testy ruchu pociągów na odcinku II linii metra. Trwa budowa na Bródnie

Metro łączy się w stolicy

Do niedzieli, 5 maja będzie prowadzona ostatnia faza testów ruchu pociągów na nowo wybudowanym odcinku II linii metra na Pradze-Północ i Targówku. Próby spowodują zmiany w kursowaniu M2. Uruchomiona zostanie zastępcza komunikacja autobusowa i tramwajowa.

Budowa stacji Szwedzka, Targówek Mieszkaniowy, Trocka oraz łączących je tuneli dobiega końca. Trwają ostatnie prace wykończeniowe i testy wszystkich systemów. Elementem tych prób są jazdy pociągu testowego. Dotychczas testy koordynowane były przez dyżurnego ruchu na stacji Targówek Mieszkaniowy, teraz przyszedł czas, aby kontrolę na nowym odcinku podziemnej kolei przejęła Centralna Dyspozytornia metra na Kabatach. W związku z tym w najbliższych dniach pod ziemią będą pracowali specjaliści, którzy połączą wszystkie systemy centralnego odcinka linii M2 z nowo wybudowanym fragmentem na Pradze-Północ i Targówku.

W czasie testów pociągi na centralnym odcinku II linii metra będą jeździły wahadłowo po obu torach między stacjami Rondo Daszyńskiego a Stadion Narodowy. Stacja Dworzec Wileński będzie w tym czasie zamknięta. Przeprowadzą też niezbędne testy z kursującym po nowej trasie pociągiem.

Zmiany w funkcjonowaniu linii M2 (fot. UMW)

W czasie prac, których zakończenie planowane jest na 5 maja, pasażerowie będą mogli korzystać z komunikacji zastępczej: tramwajowej linii 72 oraz autobusowych ZM2 i Z-5. Oto ich trasy:

Trasa autobusów linii ZM2 nieznacznie zmieni się w niedzielę, 28 kwietnia od godz. 19.30, a także 2 i 3 maja. Wówczas przy dworcu Wileńskiem autobusy będą się zatrzymywały na przystanku DW.WILEŃSKI 14, a w kierunku Emilii Plater pojadą trasą Wileńska – Szwedzka – al. Solidarności – Targowa i dalej trasą podstawową.

Otwarcie ulicy Targowej

Budowniczowie metra kończą swoje prace w rejonie stacji Dworzec Wileński i w czwartek, 25 kwietnia, ok. godz. 22.00 zostanie otwarta ulica Targowa pomiędzy ulicami Wileńską a 11 Listopada. Dzięki temu na podstawowe trasy wrócą autobusy linii: 166, 169, 170, 338, N03, N14, N64 i będą się zatrzymywały na przystankach Inżynierska 02 i 06.

W tym miejscu na ul. Targowej w czasie budowy był szyb, którym tarcze drążące tunele metra zostały wyjęte spod ziemi po skończeniu pracy.

Silosy z bentonitem na stacji metra Bródno (fot. Metro Warszawskie)

Budowa metra na Bródnie – mikrotunele i murki prowadzące

Na ostatnim, północnym odcinku metra budowa rozpoczęła się na dobre. Z zamkniętych ulic zniknęła nawierzchnia, zdemontowano też niektóre elementy oświetlenia ulicznego. Najbardziej zaawansowane prace są na stacji Bródno.

Stacja C21 – Bródno, to ostatnia i jednocześnie najszersza z planowanych stacji M2. Nietypowy układ torów odstawczych sprawia, że podziemna konstrukcja będzie miała ponad 70 metrów szerokości. To tu znajdzie się także komora startowa dla maszyn drążących, dlatego korpus stacji musi być ukończony jako pierwszy.

Murki prowadzące

Choć plac budowy wydaje się być nieuporządkowany – wprawne oko dostrzeże już konstrukcję murków prowadzących w miejscu, gdzie jeszcze niedawno była ulica Kondratowicza. Murki to pierwszy etap budowy korpusu stacji. Dzięki nim możliwe jest precyzyjne głębienie ścian szczelinowych, które są najważniejszym elementem konstrukcyjnym przyszłych stacji. Samo głębienie rozpocznie się w ciągu miesiąca. Wykonawca ściąga już na plac ciężki sprzęt, pojawiły się też charakterystyczne, czerwone silosy na bentonit. Bez niego budowa ścian szczelinowych byłaby niemożliwa. Bentonit to zawiesina, która po wypełnieniu wąskiego wykopu zabezpiecza go przed osypaniem, co z kolei umożliwia montaż klatek zbrojeniowych, a potem samo betonowanie.

Najpierw mikrotunele

Równolegle z budową murków i ścian szczelinowych wykonawca przekłada podziemne instalacje. Jedną z nich jest duży kolektor ściekowy, który będzie budowany metodą mikrotunelingu. Zamiast układać rury w ogromnym wykopie, specjalna głowica skrawająca będzie przeciskać się dwa piętra pod ziemią układając za sobą rury kolektora. Metoda ta przypomina nieco budowę przy użyciu tarcz TBM, jednak głowica jest mniejsza, a elementy tunelu (w tym wypadku kolektora) są układane z gotowych sekcji. Szyb startowy dla maszyny drążącej jest już gotowy, a na placu budowy widać ułożone w rzędzie obudowy kolektora.

Asfalt już zerwany

Na pozostałych dwóch stacjach: Zacisze i Kondratowicza – również toczą się intensywne prace. Widać to szczególnie na stacji Kondratowicza, gdzie zerwano już asfalt z części ulicy. Tu także rozpoczęły się już roboty przy budowie murków prowadzących.

Zakończenie w 2022 roku

Umowę na budowę tego odcinka podpisano 28 września 2018 roku. Na północno-wschodniej końcówce metra powstaną trzy stacje: „Zacisze” pod ul. Figara w pobliżu skrzyżowania z ul. Codzienną, „Kondratowicza” przy skrzyżowaniu ulicy Malborskiej L. Kondratowicza oraz „Bródno” przy skrzyżowaniu ulicy L. Kondratowicza i Rembielińskiej. Połączy je ponad cztery kilometry tuneli. Za ostatnią stacją powstanie również duża hala – z 11 torami – która będzie służyła do zawracania i postoju pociągów. Wybudowane zostaną także trzy wentylatornie. Wykonawca, konsorcjum firm Astaldi i Gulermak, na zrealizowanie projektu wartego 1 397 895 000 zł, ma 36 miesięcy.
(UMW)

Exit mobile version