Łyżka, klatki i beton czyli jak buduje się metro
Budowa zachodniego odcinka metra linii M2 na Bemowie wkracza w etap pierwszych prac konstrukcyjnych tzw. obiektów kubaturowych. Wkrótce rozpocznie się budowa ścian szczelinowych stacji metra Karolin. Ta operacja wymaga wykorzystania m.in. łyżki zwanej chwytakiem, bentonitu, stalowych klatek i betonu.
Skrzyżowanie ulic Połczyńskiej i Sochaczewskiej – to właśnie tu powstanie pierwsza, biorąc pod uwagę numerację, stacja linii M2, czyli C01 Karolin. Zarówno piesi, jak i kierowcy, mogą zauważyć w pobliżu skrzyżowania silosy i pracujący ciężki sprzęt. Widać już również pierwsze elementy konstrukcji przyszłej stacji metra.
Najpierw bentonit, potem beton
Na terenie budowy stacji metra na Bemowie pojawiły się długie, wąskie wykopy. Zabezpieczone są one po bokach tzw. murkami prowadzącymi. To konstrukcja tymczasowa, ale bardzo ważna, ponieważ posłuży do stworzenia przyszłych ścian stacji. Pomiędzy dwa równoległe murki wprowadzana zostanie teraz ogromna łyżka, która wykopie – głęboką na ponad 20 metrów – szczelinę. Po uzyskaniu odpowiedniej głębokości, do wykopu wpuszczane będą klatki zbrojeniowe. Jednak już podczas wykopania szczeliny wtłaczany będzie do środka bentonit, czyli specjalna zawiesina zapobiegająca osuwaniu się gruntu wewnątrz szczeliny.
Kolejny etap to wymiana bentonitu na beton. Ten pierwszy będzie wypierany przez beton wprowadzany do wykopu specjalnymi rurami. Wypełni on całą przestrzeń długiego wykopu i stworzy trwałe, stabilne ściany szczelinowe. W ten sposób powstanie konstrukcja przyszłej stacji.
Trzy stacje metra i STP
To oczywiście nie jedyne prace, które toczą się na budowie odcinka metra na Karolin. Na trzech przyszłych stacjach przekładane są obecnie wszystkie sieci podziemne, wykonywane są przyłącza elektryczne do placu budowy, trwa przesadzanie drzew i inne roboty przygotowawcze oraz wprowadzane są kolejne etapy tymczasowej organizacji ruchu.
Budowa bemowskiego odcinka linii M2 obejmuje trzy stacje (Lazurowa, Chrzanów i Karolin), tunele oraz Stację Techniczno-Postojową Karolin.
Prace przy metrze – zmiany w ruchu na Bemowie
Prace konstrukcyjne przy bemowskich stacjach linii metra M2 wkraczają w kolejny etap. W środę, 29 marca, robotnicy budujący przyszłą stację Chrzanów przeniosą się bliżej ulicy Szeligowskiej. Z kolei dwa dni później rozpoczną się pierwsze prace, które będą się wiązać ze zwężeniem ulicy Górczewskiej – przy budowanej stacji metra Lazurowa.
Na początku roku budowa stacji Chrzanów wymusiła zamknięcie ulicy Rayskiego na wysokości budynku numer 7. Po przygotowaniu zaplecza budowy robotnicy wykonali również wszystkie przyłącza. Wybudowany został również tymczasowy dojazd do parkingu podziemnego. Teraz czas na reorganizację placu budowy.
Ulica Rayskiego zamknięta na dłuższym odcinku
W środę, 29 marca, ok. godz. 9:00, zgodnie z zapowiedziami, ulica Rayskiego zostanie zamknięta na odcinku od ul. Szeligowskiej do budynku nr 7. Mieszkańcy budynku nr 11 wjadą do garażu przez tymczasowy dojazd. Z kolei wyjazd z garażu budynku nr 7 będzie dozwolony wyłącznie w prawo – w stronę Batalionów Chłopskich. Objazd tego odcinka prowadzi tak jak poprzednio – z ul. Szeligowskiej na Batalionów Chłopskich i odwrotnie – przez ul. Lazurową.
Utrzymana została także zmieniona trasa autobusów linii 249. Z ulicy Człuchowskiej przez Lazurową dojeżdżają one do ul. Batalionów Chłopskich i Coopera. Taka organizacja ruchu będzie funkcjonowała przez cały czas budowy stacji metra Chrzanów.
Prace na Górczewskiej obok przyszłej stacji
Niemal bezpośrednio pod obecną pętlą autobusową Os. Górczewska powstaje podziemny przystanek metra o nazwie Lazurowa. Dotychczas budowniczowie pracowali wyłącznie na chodnikach. Teraz zajmą pasy ruchu, aby móc wykonać tymczasowy wyjazd z nowo budowanej pętli autobusowej na ul. Górczewskiej, poszerzyć zjazd na istniejącą pętlę autobusową i wykonać tymczasowy chodnik. Roboty na jezdni rozpoczną się w piątek, 31 marca, ok. godz. 9:00 i potrwają dwa tygodnie.
Utrudnienia w kierunku ul. Powstańców Śląskich
Na jezdni ul. Górczewskiej w stronę Powstańców Śląskich utrudnienia wystąpią w dwóch miejscach:
- Pomiędzy zjazdem na stację paliw a wyjazdem z pętli autobusowej. Zostanie tam wygrodzony trawnik wzdłuż prawego pasa. Kierowcy powinni uważać na ustawione wygrodzenia. Dostępne będą nadal dwa pasy ruchu – po 3,5 metry szerokości każdy. Na terenie zielonym powstanie pas dla autobusów, skręcających na pętlę.
- Pomiędzy wjazdem na pętlę autobusową a wyjazdem z pętli tramwajowej (przejazdem przez tory tramwajowe). Tu wyłączony z ruchu zostanie lewy pas. Na tym odcinku dostępny będzie jeden pas ruchu i buspas.
A jak w kierunku Lazurowej?
Na drugiej jezdni ul. Górczewskiej – prowadzącej w stronę ul. Lazurowej – prace będą toczyły się na tej samej wysokości. Na początku pasa wydzielonego do zjazdu autobusów na pętlę, wygrodzony zostanie fragment o długości ok. 50 metrów. Pojazdy WTP będą musiały w tym miejscu zjechać na sąsiedni pas, aby następnie powrócić na swój lewoskręt. Prace na torowisku tramwajowym będą prowadzone nocami, tak aby nie miały wpływu na kursowanie tramwajów.