Warszawa – Bródno. Podpisano umowę na budowę metra

Warszawa

Za trzy lata mieszkańcy Bródna dojadą do domów metrem.

Podpisano umowę na budowę ostatniego odcinka drugiej linii podziemnej kolei w prawobrzeżnej Warszawie. W ramach inwestycji powstaną m.in. blisko cztery kilometry tuneli łączących trzy kolejne stacje linii metra M2.

– Dziś metro symbolicznie dociera na Bródno, a za trzy lata pierwsze pociągi pojawią się na wybudowanych tu stacjach – mówi Hanna Gronkiewicz-Waltz, Prezydent m.st. Warszawy i dodaje – Trzy i pół roku temu uruchomiłam centralny odcinek II linii metra. Teraz mogę śmiało powiedzieć, że widzę koniec rozbudowy podziemnej kolei na jej wschodnim odcinku. Realizacja tej inwestycji była dla mnie priorytetem.

– Dla mieszkańców Targówka i „zielonej Białołęki” to historyczny moment. Rozbudowa metra o kolejne kilometry i stacje jest już faktem. Za trzy lata w tym miejscu będzie gotowe wejście do stacji podziemnej kolei, która roboczo nazywa się „Bródno”. Dzięki temu, tysiące warszawiaków, bez zmiany miejsca swojego zamieszkania, zbliży się do centrum stolicy. Dojazd tam zajmie kilkanaście minut – mówi Renata Kaznowska, wiceprezydent m.st. Warszawy.

– Jako radni konsekwentnie wspieramy rozwój warszawskiej komunikacji miejskiej, a metro bez wątpienia jest jej kręgosłupem. Teraz podziemna kolej stanie się udziałem kolejnego fragmentu stolicy. Oznacza to prawdziwy miastotwórczy impuls dla całej północno-wschodniej Warszawy, a dla warszawiaków znaczną poprawę codziennego poruszania się, nie tylko po tej części miasta – mówi Iwona Wujastyk, radna i przewodnicząca Komisji Infrastruktury i Inwestycji Rady m.st. Warszawy.

– Zadaniem konsorcjum firm Gülermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhüt A.Ş. oraz Astaldi S.p.A. będzie budowa ostatniego odcinka linii metra M2 w prawobrzeżnej Warszawie. To kluczowa inwestycja dla warszawiaków. Jesteśmy tego świadomi i wiemy, że przez następne trzy lata mieszkańcy z wyczekiwaniem będą przyglądać się postępom prac. Budując metro w Warszawie udowodniliśmy już, że działamy szybko i skutecznie. Dzisiejsze podpisanie kontraktu to dla nas kolejny etap ciężkiej pracy, zapewniam, że i tym razem jesteśmy gotowi – mówi Kemal Güleryüz, prezes Gülermak A.Ş., lider konsorcjum.

Na północno-wschodniej końcówce metra powstaną trzy stacje: C19 roboczo nazywana „Zacisze” pod ul. Figara w pobliżu skrzyżowania z ul. Codzienną, C20 „Kondratowicza” przy skrzyżowaniu ulicy Malborskiej L. Kondratowicza oraz C21 „Bródno” przy skrzyżowaniu ulicy L. Kondratowicza i Rembielińskiej. Połączy je ponad cztery kilometry tuneli. Za ostatnią stacją powstanie również duża hala – z 11 torami – która będzie służyła do zawracania i postoju pociągów. Wybudowane zostaną także trzy wentylatornie. Wykonawca na zrealizowanie projektu wartego 1 397 895 000 zł, będzie miał 36 miesięcy.

Peron metra – wizualizacja (fot. UMW)

Stacje dobrze ulokowane

Autorem projektów dla budowanego metra na Bródnie jest pracownia ILF Consulting Engineers Polska Sp. z o.o., która wygrała konkurs na wykonanie Koncepcji Architektoniczno-Budowlanej. Twórcy zaprojektowali m.in. rastrowe ściany zatorowe i wykonane z betonu, częściowo przeszklone wejścia na stacje. W trakcie przygotowywania dokumentacji Metro Warszawskie wprowadziło zmiany w stosunku do pierwotnych założeń. Za ich sprawą stację przy ul. Rembielińskiej przesunięto ok. 30 m na zachód, a wyjścia z niej poprowadzone zostały na przystanki tramwajowe. Stację przy ul. św. Wincentego przesunięto natomiast na wschód o ok. 60 m, dzięki czemu jedno z wyjść powstanie przy skrzyżowaniu ulic L. Kondratowicza i św. Wincentego. Dodatkowo Tramwaje Warszawskie przedłużą tunel wyjściowy tak, aby można było z niego wyjść bezpośrednio na przystanki tramwajowe, planowanej linii na „zieloną Białołękę”, przy św. Wincentego.

Cała M2

Cała druga linia metra będzie gotowa przed 2023 rokiem. Wszystkie odcinki rozbudowywanej linii M2 są w budowie lub prowadzone jest postępowanie poprzedzające podpisanie umów z wykonawcami. Centralny odcinek linii M2 został uruchomiony 8 marca 2015 roku. Składa się z siedmiu stacji i blisko 6 km tuneli. Obecnie trwa budowa trzech stacji na Pradze-Północ i Targówku, a także trzech na Woli. Odpowiednio dla wschodniego odcinka, realizowanego przez firmę Astaldi, to ok. 3,12 km trasy, a dla zachodniego, drążonego przez Gülermak, ok. 3,4 km. Obydwie budowy zakończą się w 2019 r. Metro Warszawskie wybrało także wykonawcę projektu i budowy ostatniego odcinka drugiej linii metra na Bemowie – od planowanej stacji Powstańców Śląskich do stacji Techniczno-Postojowej Mory. To ok. 4 km trasy, które w ciągu 48 miesięcy od dnia podpisania umowy, wykona konsorcjum Gülermak i Astaldi. Firmy te zostały także zwycięzcami w przetargu na budowę tuneli i dwóch stacji: Wola Park oraz Powstańców Śląskich. To fragment pomiędzy obecnie budowanym odcinkiem, a końcowym etapem II linii metra na Bemowie.

Dziennie z centralnego odcinka linii M2 korzysta około 150 tysięcy pasażerów.
(UMW)

Exit mobile version