Kremy do opalania, z filtrem, po opalaniu – sprawdzono, czy informacje na twoich kosmetykach są prawidłowo zamieszczane.
Jedynie 18 z 243 partii kosmetyków miało nieprawidłowości (7,4 proc.) np. niewłaściwe oznakowanie produktów, mylne oświadczenia marketingowe czy problem z terminami trwałości.
Pobierz raport z kontroli – sprawdź, co weryfikowali inspektorzy Inspekcji Handlowej. Zobacz wykaz przedsiębiorców i produktów, które skontrolowano.
– W czasie wakacji jesteśmy szczególnie narażeni nie tylko na działanie promieni słonecznych, ale również na różnego rodzaju oszustwa w internecie. Podczas bezpiecznego opalania zachęcamy do sprawdzenia naszego symulator zagrożeń w internecie – konsument.edu.pl. (…) Jest to strona internetowa, która symuluje portal społecznościowy, na którym, obok zwykłych postów informacyjnych znajdują się pułapki. Jest ich aż 10. Pokazują sytuacje, w których możemy się znaleźć jeśli na przykład będziemy oszukani przez nieuczciwego sprzedawcę w internecie lub ktoś będzie próbował wyłudzić nasz kod BLIK czy ukraść naszą tożsamość. Zachęcam do zerknięcia do naszej społeczności – mówi Małgorzata Cieloch, Rzecznik Prasowy UOKiK.
W czasie wakacji jesteśmy szczególnie narażeni na działanie promieni słonecznych. Konsumenci na rynku polskim mają do wyboru szeroką gamę produktów kosmetycznych do opalania z filtrem oraz kosmetyków po opalaniu. Bogata oferta drogerii, marketów, małych sklepików, aptek, czy sklepów internetowych daje możliwość szerokiego wyboru, uwzględniającego m.in zastosowanie, markę, producenta, składniki, ale także miejsce dokonywania zakupów, czy cenę.
Produkt kosmetyczny, zgodnie z przepisami1 oznacza każdą substancję lub mieszaninę przeznaczoną do kontaktu z zewnętrznymi częściami ciała ludzkiego (naskórkiem, owłosieniem, paznokciami, wargami oraz zewnętrznymi narządami płciowymi) lub z zębami oraz błonami śluzowymi jamy ustnej, którego wyłącznym lub głównym celem jest utrzymywanie ich w czystości, perfumowanie, zmiana ich wyglądu, ochrona, utrzymywanie w dobrej kondycji lub korygowanie zapachu ciała.
Jednym z organów kontrolujących produkty kosmetyczne w zakresie oznakowania oraz prawidłowości obrotu jest Inspekcja Handlowa2, do której zadań należy kontrola przestrzegania przez dystrybutorów przepisów o produktach kosmetycznych.
Zgodnie z Planem Kontroli Inspekcji Handlowej na 2021 rok, Inspekcja Handlowa od lutego do maja 2021 r. przeprowadziła na terenie całego kraju 65 kontroli, których celem było sprawdzenie prawidłowości oznakowania kosmetyków do opalania i nawilżających balsamów po opalaniu oraz prawidłowości obrotu tymi produktami, a także sprawdzenie deklaracji i znajdujących się na opakowaniach oświadczeń marketingowych dotyczących działania kosmetyków (claims).
Kontrole przeprowadzono u 65 przedsiębiorców, w tym:
• 62 sklepach detalicznych,
• 3 hurtowniach.
Nieprawidłowości stwierdzono u 12 przedsiębiorców prowadzących sklepy detaliczne.
(org.)