Via Baltica – 35 km nowej drogi ekspresowej oddano do ruchu

Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych

9 sierpnia 2021 r. oddano do ruchu dwa odcinki drogi ekspresowej S61 w województwie podlaskim – od węzła Kolno do Stawisk oraz od Stawisk do Szczuczyna.

Prawie 35 km nowej drogi ekspresowej to kolejny fragment międzynarodowego korytarza transportowego via Baltica (po odcinku Śniadowo – Łomża Południe) przekazany w tym roku kierowcom do użytkowania. Odcinki wraz z ukończoną w ubiegłym roku drugą jezdnią obwodnicy Szczuczyna oraz fragmentem obwodnicy Stawisk tworzą około 44-kilometrowy fragment S61.

– Sukcesywnie oddajemy do użytku kolejne fragmenty drogi S61, będącej kluczowym elementem międzynarodowego korytarza transportowego via Baltica, jednego z najważniejszych szlaków tranzytowych łączących kraje nadbałtyckie z siecią dróg szybkiego ruchu w Polsce. Ta droga otworzy komunikacyjnie region, skróci czas przejazdu i podniesie poziom bezpieczeństwa na drodze – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Via Baltica – kolejne kilometry oddane do ruchu (fot. KPRM)

Realizacja obu odcinków ruszyła w tym samym czasie. Umowy zostały podpisane 31 października 2017 r. Po okresie prac projektowych i uzyskaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) wykonawcy przystąpili do prac w terenie.

Na odcinku Stawiski – Szczuczyn, gdzie wykonawcą była firma Budimex, roboty rozpoczęły się 3 września 2019 r., a 1 października 2019 r. na odcinku budowanym przez Strabag, od węzeła Kolno do Stawisk.

Po dwóch latach prac budowlanych oba fragmenty S61 zostały udostępnione do ruchu, dzięki czemu kierowcy mogą już bez przeszkód korzystać z wszystkich parametrów drogi ekspresowej.

Oba oddane do ruchu odcinki mają jezdnie o nawierzchni z betonu cementowego, każda po dwa pasy ruchu o szerokości 3,5 m plus 2,5-metrowy pas awaryjny. Są przystosowane do najcięższego ruchu, a dopuszczalny nacisk to 11,5 tony na oś.

Na obu odcinkach wybudowano po dwa miejsca obsługi podróżnych (MOP):

Na udostępnionym fragmencie S61 powstał węzeł Kolno – na połączeniu z drogą krajową nr 63. W przyszłości do tego węzła zostanie doprowadzona obwodnica Łomży, na którą przetarg ogłoszony został 23 lipca 2021 r.
Na sąsiednim odcinku pomiędzy obwodnicami Stawisk i Szczuczyna powstał węzeł Grabowo zlokalizowany na połączeniu drogi ekspresowej S61 z drogą powiatową nr 1828B.

Szef rządu podczas wizyty w województwie podlaskim zapowiedział realizację kolejnego kluczowego dla Polaków programu – Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych 2030. Środki w ramach RPBDK pozwolą na dokończenie całej sieci autostrad i dróg ekspresowych w Polsce. Łącznie wszystkie planowane inwestycje drogowe dają nam ok. 8 tys. km nowoczesnych dróg w całym kraju! Podczas wizyty premier wziął także udział w otwarciu odcinka drogi S61 – Via Baltica.

Premier zapowiedział nowy program

Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg i Program budowy 100 obwodnic – to programy, które zmieniają drogi w Polsce. Świetne efekty przynosi także Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023. Dzięki niemu, w ciągu ostatnich 5 lat, mapa drogowa w naszym kraju zwiększyła się o ponad 40 proc. Jest to jeden z argumentów za kontynuacją programu – premier Mateusz Morawiecki zapowiedział realizację Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych 2030.

–  Ten program to blisko 300 mld zł – to program, który w głównej mierze opiera się o środki krajowe. Jesteśmy wdzięczni za środki europejskie, ale ponad 80 proc. to środki zapewnione przez system finansów publicznych państwa polskiego – podkreślił premier Morawiecki.

Co się zmieni w ramach kontynuacji RPBDK?

Głównym celem rządu jest dokończenie całej sieci autostrad i dróg ekspresowych w Polsce, czyli brakujących odcinków S10, S11, S12, S16, S74, przygranicznego odcinka A2, czy budowa Beskidzkiej Drogi Integracyjnej S52. Dzięki temu, wszystkie polskie regiony zostaną połączone siecią szybkich dróg.

–  Łączymy drogami nie tylko wielkie miasta, ale również miasta średnich wielkości. III RP o nich zapomniała. Dziś pokazujemy, że przyciąganie inwestorów będzie rzeczywistością, a wraz z tym tworzone będą nowe miejsca pracy. Polska jest jedna – powiedział szef rządu.

Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 – bezpieczniejsza i bardziej komfortowa jazda po Polsce

W ciągu ostatnich 5 lat mapa drogowa w naszym kraju zwiększyła się o ponad 40 proc. Dzięki temu po Polsce jeździ się dzisiaj bezpieczniej i bardziej komfortowo. Kierowcy mogą poruszać się w sposób nieprzerwany lub prawie nieprzerwany takimi drogami, jak:

Co ważne, realizacja inwestycji objętych programem pozwoli do końca 2023 r. na osiągniecie 90 proc. łącznej planowanej długości autostrad (wraz z A50) oraz 55 proc. dróg ekspresowych.

Obecnie podejmowane działania doprowadzą do ukończenia budowy:

Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 zakłada również budowę 43 obwodnic w ciągach dróg krajowych. Zakończona została budowa 20 z tych obwodnic – to m.in. budowa:

W tym roku do tej listy dołączą jeszcze obwodnice: Kępna S11, Tomaszowa Lubelskiego S17, Łańcuta DK nr 94 czy Niemodlina DK nr 46.

Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg i Program budowy 100 obwodnic – inwestycje drogowe bliskie mieszkańcom

Budowa i remont dróg lokalnych, obwodnic i mostów, a także zwiększenie bezpieczeństwa pieszych – to główne cele Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Program to bardzo ważny element polepszania stanu dróg powiatowych i gminnych. Realizowane inwestycje to realne korzyści dla nas wszystkich – szybszy dojazd do pracy i powrót do domu, bezpieczniejsza droga do szkoły. Program zakłada dofinansowanie kilkunastu tysięcy dróg w całym kraju.

Istotny wkład w polepszenie infrastruktury drogowej ma także Program budowy 100 obwodnic.  W ramach programu w całej Polsce powstanie 100 zadań o łącznej długości ok. 820 km. Na realizację programu rząd przeznaczy ok. 28 mld zł.

W sieci TEN-T

Realizowana droga ekspresowej S61 jest jedną ze strategicznych inwestycji drogowych – znajduje się w Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T (ang. Trans-European Transport Network).

Fragment S61 od Ostrowi Mazowieckiej do Szczuczyna to projekt drogowy wart przeszło 3 mld zł z dofinansowaniem unijnym na poziomie 1,63 mld zł.
Łączna wartość wykonanych w systemie Projektuj i buduj kontraktów to nieco ponad miliard złotych.

Udostępniane kierowcom dwa odcinki od węzła Kolno do Stawisk oraz od Stawisk do Szczuczyna, wraz z oddanym już do użytku fragmentem Śniadowo – Łomża Południe, wydłużą sieć TEN-T o około 51 km dwujezdniowej drogi ekspresowej.

Exit mobile version