Unia Europejska. Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych od 2035 roku

Gotowi na 55

Wszystkie nowe samochody osobowe i dostawcze sprzedawane w UE od 2035 r. mają być zeroemisyjne.

Co to oznacza w praktyce? Wyjaśniamy.

Aby osiągnąć neutralność klimatyczną do 2050 r., UE ogranicza emisje z samochodów, ponieważ transport drogowy odpowiada za jedną piątą emisji CO2 w UE. W czerwcu 2022 r. Parlament Europejski poparł propozycję Komisji Europejskiej dotyczącą zerowej emisji z nowych samochodów osobowych i dostawczych do 2035 roku. Pośrednie cele redukcji emisji na rok 2030 wynosiłyby 55% dla samochodów osobowych i 50% dla dostawczych.

Gotowi na 55: Posłowie za celem zerowej emisji dla samochodów osobowych i dostawczych w 2035

Parlament za zmianą norm emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i lekkich pojazdów dostawczych, stanowiące część pakietu Gotowi na 55 (Fit for 55 in 2030).

W przyjętym tekście, który stanowi stanowisko Parlamentu do negocjacji z państwami członkowskimi, posłowie popierają propozycję Komisji, aby do 2035 r. osiągnąć zeroemisyjną mobilność na drogach (cel dla całej floty UE, aby zmniejszyć emisje wytwarzane przez nowe samochody osobowe i lekkie pojazdy dostawcze o 100% w porównaniu z 2021). Pośredni cel redukcji emisji do roku 2030 zostałby ustalony na poziomie 55% dla samochodów osobowych i 50% dla samochodów dostawczych.

Holenderski eurodeputowany Jan Huitema (Grupa Renew), który jest autorem sprawozdania na temat zmiany unijnych norm CO2 dla nowych samochodów osobowych i dostawczych, udzielił nam w lipcu wywiadu na Facebooku na temat nowych przepisów dotyczących emisji. Ten artykuł opiera się na jego odpowiedziach.

Kiedy wejdzie w życie zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych?

Od 2035 r. wszystkie nowe samochody, które pojawią się na rynku, powinny być zeroemisyjne – nie mogą emitować CO2. Ma to zapewnić, że do 2050 r. sektor transportu stanie się neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla.

Co się stanie z obecnymi samochodami z silnikami benzynowymi/spalinowymi? Czy po 2035 roku nadal będzie można nimi jeździć?

Tak, nadal będzie można jeździć obecnymi samochodami. Nowe przepisy nie znaczą, że do 2035 r. wszystkie samochody na drogach będą zeroemisyjne. Te przepisy nie obejmują istniejących samochodów. Jeśli teraz kupimy nowy samochód, możemy nim jeździć do końca okresu eksploatacji. Ale ponieważ średnia żywotność samochodu wynosi 15 lat, musimy zacząć w 2035 r., aby do 2050 r. wszystkie samochody były neutralne pod względem emisji CO2.

Czy po 2035 r. nadal będzie można kupować i sprzedawać używane samochody z silnikami benzynowymi/spalinowymi i dostać do nich paliwo?

Tak, to wszystko nadal będzie możliwe. Jednak całkowite koszty posiadania – koszt paliwa, konserwacji, zakupu i ubezpieczenia – mogą wzrosnąć.

Jakimi zeroemisyjnymi samochodami będzie jeździć większość z nas?

Najsilniejsza tendencja to pojazdy z napędem akumulatorowym, ponieważ całkowity koszt posiadania jest niższy niż w przypadku alternatyw. Na przykład produkcja paliwa wodorowego i e-paliw – wytwarzanych z energii elektrycznej i wodoru przekształcanych w benzynę syntetyczną – jest droższa, ponieważ wymaga dużej ilości energii elektrycznej. Z drugiej strony, akumulatory są ciężkie, więc niektóre pojazdy nie mogą być nimi łatwo zasilane, dlatego paliwo wodorowe lub e-paliwa mogą być dobrym rozwiązaniem dla statków, samolotów lub pojazdów ciężarowych.

Czy będzie nas stać na samochody elektryczne?

Korzystanie z pojazdów z napędem elektrycznym jest bardziej opłacalne, ponieważ ceny energii elektrycznej są obecnie niższe niż ceny benzyny. Takie samochody wymagają też mniej konserwacji, dlatego całkowity koszt posiadania samochodu z napędem akumulatorowym jest taki sam lub niższy niż samochodu z silnikiem benzynowym lub silnikiem Diesla. Jednak dzisiaj ceny samochodów elektrycznych są wysokie. Nowe przepisy powinny wspierać konkurencję i zachęcać producentów pojazdów elektrycznych do inwestowania w badania i innowacje, co powinno obniżyć ceny.

Kolejną kwestią jest rynek samochodów używanych, który nie rozwinął się jeszcze dla pojazdów elektrycznych.

Co się stanie ze zużytymi bateriami?

Tym zajmują się inne przepisy – takie jak dyrektywa w sprawie energii odnawialnej i nowe rozporządzenie w sprawie baterii – zapewniające, że proces produkcyjny jest neutralny pod względem emisji CO2, nie ma negatywnego wpływu na środowisko i że poddajemy baterie recyklingowi. Dużo pracuje się również nad innowacyjnymi akumulatorami, nie tylko do samochodów.

Czy istnieje wystarczająca infrastruktura dla samochodów bezemisyjnych?

Producenci pracują obecnie nad samochodami o zasięgu większym niż 600 kilometrów. Poprawia się wydajność, dzięki czemu samochody wymagają rzadszego ładowania lub ładowania za pomocą zwykłej wtyczki w domu. Parlament Europejski niedawno uzgodnił swoje stanowisko w sprawie infrastruktury paliw alternatywnych, aby zapewnić więcej stacji ładowania elektrycznego i tankowania wodoru.

Jakie są następne kroki?

Parlament i kraje UE osiągnęły porozumienie w sprawie ostatecznego kształtu przepisów w październiku 2022 roku.

Pojazdy bezemisyjne: pierwsze porozumienie w ramach pakietu „Gotowi na 55” oznacza, że od 2035 r. nie będzie się już sprzedawać nowych samochodów emitujących dwutlenek węgla

Komisja Europejska z zadowoleniem przyjęła zawarte wczoraj porozumienie Parlamentu Europejskiego i Rady, które oznacza, że od 2035 r. wszystkie nowe samochody osobowe i dostawcze rejestrowane w Europie będą bezemisyjne. Etapem przejściowym w kierunku bezemisyjności są nowe normy emisji CO2: do 2030 r. średnie emisje z nowych samochodów osobowych należy ograniczyć o 55 proc., a emisje z nowych samochodów dostawczych – o 50 proc. Porozumienie stanowi pierwszy etap przyjmowania wniosków prawodawczych w ramach pakietu „Gotowi na 55”, które Komisja przedstawiła w lipcu 2021 r. Świadczy ono o tym, że Unia Europejska realizuje wewnętrznie zobowiązania międzynarodowe dotyczące klimatu przed szczytem COP27.

Wiceprzewodniczący wykonawczy do spraw Europejskiego Zielonego Ładu Frans Timmermans powiedział: Porozumienie stanowi wyraźny sygnał dla przemysłu i konsumentów: Europa zdecydowanie przechodzi na mobilność bezemisyjną. Europejscy producenci samochodów już teraz pokazują, że są gotowi na to wyzwanie, ponieważ na rynku pojawia się coraz więcej coraz tańszych samochodów elektrycznych. Szybkość, z jaką zachodzi ta zmiana w ostatnich latach, jest niezwykła. Nic dziwnego, że w ramach całego pakietu „Gotowi na 55” ten projekt jest pierwszym, co do którego osiągnięto ostateczne porozumienie między państwami członkowskimi UE a Parlamentem Europejskim.

Ten jasny sygnał dla producentów i społeczeństwa przyspieszy produkcję oraz sprzedaż pojazdów niskoemisyjnych i bezemisyjnych, a także sprawi, że transport drogowy będzie zdecydowanie dążył do osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 r. Dzięki nowym przepisom system transportu w UE będzie bardziej zrównoważony, Europejczycy będą się cieszyć czystszym powietrzem, a realizacja Europejskiego Zielonego Ładu osiągnie ważny etap. Świadczą one jednoznacznie o zaangażowaniu UE na rzecz celów w zakresie klimatu oraz o tym, że wojna napastnicza Rosji przeciwko Ukrainie nie spowalnia przejścia na czystą energię w Europie, ale wręcz przyspiesza prace i postępy, które mają sprawić, aby do 2050 r. stała się pierwszym na świecie kontynentem neutralnym dla klimatu.

Kolejne działania

Dzisiejsze wstępne porozumienie wymaga teraz formalnego przyjęcia przez Parlament i Radę. Po zakończeniu tej procedury nowe przepisy prawne zostaną opublikowane w Dzienniku Urzędowym UE i wejdą w życie.

Kontekst

Zmiana norm emisji CO2 dla samochodów osobowych i samochodów dostawczych stanowi jeden z wniosków w ramach pakietu „Gotowi na 55”. Komisja przedstawiła je w lipcu 2021 r., aby dostosować polityki UE w dziedzinie klimatu, energii, użytkowania gruntów, transportu i opodatkowania w sposób, który pozwoli obniżyć emisje gazów cieplarnianych netto o co najmniej 55 proc. do 2030 r. w porównaniu z poziomami z 1990 r.

Od tego ograniczenia emisji w następnym dziesięcioleciu zależy to, czy Europa do 2050 r. stanie się pierwszym na świecie kontynentem neutralnym dla klimatu i czy Europejski Zielony Ład zostanie zrealizowany. Omawiane narzędzia prawodawcze zmierzają do realizacji celów zawartych w Europejskim prawie o klimacie oraz do gruntownej transformacji naszej gospodarki i społeczeństwa, by zapewnić Europie sprawiedliwą, ekologiczną i dostatnią przyszłość.

Exit mobile version