Umowa na projekt najdłuższej linii metra w stolicy podpisana

Warszawa i jej metro

Podpisana została Umowa na wykonanie Prac przedprojektowych dla IV linii metra wraz ze Stacją Techniczno-Postojową w Warszawie.

Zwycięzca przetargu – firma Metroprojekt sp. z o.o. – przygotuje koncepcję przebiegu linii M4. Powstanie także dokumentacja niezbędna do realizacji planowanej inwestycji. Opracowanie będzie gotowe w 2027 roku.

Linia M4 połączy Tarchomin z Wilanowem. Według przyjętych założeń będzie najdłuższą w Warszawie – ma liczyć 26 kilometrów i 23 stacje. Osiem przystanków zostanie wyposażonych w komory torów odstawczych. W ramach nowego odcinka powinna powstać również kolejna stacja techniczno-postojowa oraz nowa centralna dyspozytornia.

Nie zwalniamy tempa! Budujemy końcowy odcinek drugiej linii metra na Bemowie, rozpoczęły się również prace nad projektem dla pierwszego odcinka linii M3, teraz rozpoczynamy przygotowanie projektu dla czwartej linii. Właśnie w taki sposób konsekwentnie realizujemy plan budowy – złożonego z pięciu linii – systemu metra w Warszawie do 2050 roku podkreśla Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy.

Masterplan – pięć linii metra do 2050 roku (graf. UMW)

Najlepsza oferta

Postępowanie na wyłonienie wykonawcy prac przedprojektowych linii M4 zostało ogłoszone w marcu br. Krajowa Izba Odwoławcza 14 sierpnia 2024 roku oddaliła odwołanie firmy ILF Consulting Engineers Polska Sp. z o. o. od wyboru najkorzystniejszej oferty. Tym samym KIO potwierdziła poprawność przeprowadzenia procedury wyboru najkorzystniejszej oferty, złożonej przez Metroprojekt sp. z o.o.

W ramach prac przedprojektowych przygotowana zostanie następująca dokumentacja: Projekt Koncepcyjny – Raport wstępny; Ustalenie stref wpływu budowy obiektów metra na zabudowę sąsiadującą; Dokumentacja Hydrogeologiczna i Geologiczno-Inżynierska; Projekt Koncepcyjny – Raport końcowy.

Efektem końcowym Opracowania będą wskazania i odpowiedzi na kluczowe dla planowania tej inwestycji kwestie m.in. dalsze decyzje związane z ewentualnym etapowaniem i kolejnością realizacji.

Metro przyszłości

Jednym z najistotniejszych elementów do rozstrzygnięcia będzie odpowiedź na pytanie – czy metro ma kursować w trybie autonomicznym, czy z udziałem maszynistów? Ta kwestia rzutuje na późniejszą eksploatację, budowę STP i centralnej dyspozytorni oraz połączenia z innymi liniami.

Prace przedprojektowe to także szczegółowa analiza trasy linii M4, która obejmie lokalizację obiektów – usytuowanie ich w terenie, potencjalne miejsca kolizyjne lub wymagające szczególnego potraktowania, przy uwzględnieniu istniejących obiektów budowlanych i budynków, istniejącej infrastruktury oraz naturalnych przeszkód. W efekcie przygotowany zostanie dokładny przebieg tunelu metra, a także lokalizacje korpusów stacji.

W opracowaniu istotny nacisk zostanie położony na rozwiązania proekologiczne – m.in. związane z zaopatrywaniem w energię i ciepło czy wykorzystanie wód opadowych.

Całość ma być gotowa za 38 miesięcy.

Linie metra do 2050 roku (graf. UMW)

Co dalej?

Przedmiot zamówienia nie obejmuje wykonania koncepcji architektonicznej elementów wystroju/wykończenia hal peronowych i hal odpraw, szczegółowej formy i kształtu pawilonów wyjściowych stacji metra oraz zagospodarowania terenu w rejonie projektowanych obiektów naziemnych linii metra. Elementy wystroju będą przedmiotem odrębnego postępowania prowadzonego przez m.st. Warszawa.

Metroprojekt jest firmą z ponad 70-letnią tradycją w projektowaniu obiektów kubaturowych, infrastruktury transportowej, instalacji i systemów kolejowych oraz metra. Kluczową pozycję w doświadczeniu spółki stanowią prace zrealizowane dla warszawskiego Metra. Łącznie w firmie powstało kilkadziesiąt projektów, według których zbudowano pierwszą linię Metra oraz część stacji i tuneli II linii. Metroprojekt, w ramach konsorcjum z ILF, realizuje również projekt budowlany dla III linii Metra.

Exit mobile version