Tarcza antykryzysowa dla portów lotniczych. 140 mln zł rządowego wsparcia. Trzy fazy przywracania połączeń

Latanie vs pandemia

Wiceminister infrastruktury Marcin Horała przekazał Prezesowi Rady Ministrów projekt rozporządzenia, który gwarantuje wsparcie finansowe dla polskich portów lotniczych w związku z pandemią koronawirusa.

Z pomocy będzie mogło skorzystać 14 lotnisk na łączną kwotę 142,2 mln zł.

– Rok 2019 zakończyliśmy bijąc kolejne rekordy liczby obsłużonych podróżnych. Z polskich lotnisk skorzystało prawie 49 mln pasażerów. Czas pandemii zatrzymał ten dynamiczny rozwój, ale mamy nadzieję, że dzięki nowemu instrumentowi wsparcia polskie lotniska będą mogły wrócić na pierwotną ścieżkę wzrostu – powiedział wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała.

Z polskich lotnisk w 2019 roku skorzystało prawie 49 mln pasażerów (było to najwięcej w historii), czyli o 7 proc. więcej niż w 2018 roku (red.).

Ministerstwo Infrastruktury przygotowało projekt Rozporządzenia w sprawie lotnisk użytku publicznego, na których należy zapewnić utrzymanie minimalnej gotowości operacyjnej. Zostaną nią objęte wszystkie lotniska, które przed wybuchem epidemii prowadziły regularną działalność operacyjną. Są to:

1. Lotnisko Chopina w Warszawie,

2. Kraków – Balice,

3. Gdańsk im. Lecha Wałęsy,

4. Katowice – Pyrzowice,

5. Wrocław – Strachowice,

6. Warszawa – Modlin,

7. Poznań – Ławica,

8. Rzeszów – Jasionka,

9. Szczecin – Goleniów,

10. Bydgoszcz,

11. Lublin,

12. Łódź,

13. Olsztyn – Mazury,

14. Zielona Góra – Babimost.

– W ten sposób dajemy narzędzie wsparcia dla wszystkich najważniejszych lotnisk w Polsce, wbrew zarzutom, które były w naszą stronę formułowane. Robimy to bez względu na to, czy port lotniczy jest prowadzony wyłącznie przez samorząd, czy ma w nim udział podmiot państwowy – zaznaczył wiceminister Marcin Horała.

Rządowa pomoc trafi również do lotnisk, które są prowadzone przez władze samorządowe i to one ponoszą odpowiedzialność za prowadzenie obiektu, a także zapewnienie bezpieczeństwa jego funkcjonowania. Decyzja o finansowym wsparciu została podjęta ze względu na znaczenie systemu infrastruktury lotniczej dla bezpieczeństwa i stabilności gospodarki państwa.

Na mocy rozporządzenia porty lotnicze będą mogły otrzymać dotację z Funduszu Przeciwdziałania COVID-19. Będą zobowiązane do utrzymania minimalnej gotowości operacyjnej w stanie zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii. Dotacja będzie przyznawana na pokrycie kosztów, których katalog zostanie zawarty w projekcie rozporządzenia.

Szacuje się, że na wsparcie zostanie przeznaczonych 142,2 mln zł w ciągu najbliższego roku. Oprócz tego wsparcia wszystkie lotniska – tak jak każdy inny podmiot gospodarczy – mogą skorzystać z rządowej pomocy w formie Tarczy Antykryzysowej, Tarczy Antykryzysowej 2.0 czy Tarczy Finansowej.

Latanie vs pandemia. Trzy fazy powrotu rejsów

Wraz z odmrażaniem polskiej gospodarki przyszedł czas na przywracanie połączeń lotniczych. Loty będą się odbywały po spełnieniu ścisłych restrykcji związanych z pandemią.

Od 1 czerwca przywrócone zostaną loty krajowe. Później, w kolejnych fazach wrócą też loty międzynarodowe, tj. europejskie i na koniec międzykontynentalne.

W pierwszej fazie, która wejdzie w życie 1 czerwca, przywracane będą loty krajowe, czyli połączenia między krajowymi lotniskami.

W kolejnych fazach, w których jeszcze teraz terminów nie znamy, bo będzie to zależało od rozwoju sytuacji epidemicznej, loty te będą rozszerzane. W drugiej fazie, na te kraje europejskie, które również opanowały sytuację epidemiczną, w których sytuacja nie jest gorsza niż w Polsce.

Trzecia faza ma dotyczyć połączeń międzykontynentalnych, ale również do tych krajów, w których sytuacja epidemiczna jest pod kontrolą. Później, w kolejnych etapach, w miarę jak na całym świecie będzie opanowywana epidemia wszystkie połączenia będą przywracane.

Obostrzenia na polskich lotniskach

Obostrzenia będą wprowadzone na polskich lotniskach, tak aby zapewnić pełne bezpieczeństwo transportu lotniczego. To zachowanie odpowiednich dystansów zarówno na terenie lotnisk, jak i na samych lotach. Zatem część miejsc będzie niedostępna do rezerwacji, tak aby te odstępy zostały zachowane. Będzie powszechne badanie temperatury, tak aby osoby, które mają ten podstawowy objaw zakażenia koronawirusem, nie były wpuszczone na pokład samolotu, żeby nie było ryzyka zarażeń.

Kolejnym elementem bezpieczeństwa będzie dezynfekcja każdego samolotu po każdym rejsie lotniczym. To spowoduje, że obsługa samolotu będzie trwała nieco dłużej, ale będzie całkowicie bezpieczna. I oczywiście powszechny obowiązek noszenia maseczek i innych środków ochrony osobistej przez obsługę lotniska, ale również maseczek przez wszystkich pasażerów przez cały czas trwania lotu.

Exit mobile version