Świnoujście. Otwarcie przeprawy pod Świną. Po co tam przyjechał Kaczyński i członkowie PiS?

Kaczyński kradnie cudzy sukces

Jarosław Kaczyński wziął udział w otwarciu inwestycji pn. Usprawnienie połączenia komunikacyjnego pomiędzy wyspami Uznam i Wolin w Świnoujściu – budowa tunelu pod Świną.

Polska wg PiS konsekwentnie realizuje inwestycje na Pomorzu Zachodnim. Otwarty już został m.in. gazociąg Baltic Pipe czy kompleks chemiczny Polimery Police, a dziś w Świnoujściu uruchomiony zostanie najdłuższy podwodny tunel w naszym kraju. Przeprawa pod Świną to jedna z najważniejszych inwestycji drogowych, które realizowane są w województwie zachodniopomorskim. Premier Jarosław Kaczyński ocenił, że budowa tunelu to element polskiej racji stanu.

Komisja Europejska przekazała 85 procent pieniędzy na tę inwestycję, a 15 procent poszło z samorządu.

Po co politycy PiS przyjechali do Świnoujścia?! Nie wydali z budżetu ani złotówki i są tutaj tylko po to, by lansować się.

Budowa tunelu pod Świną kluczowa dla regionu i Polski

Pisowskie dyrdymały. Oto ich wywód: „Tunel pod Świną, który połączył drogą lądową Świnoujście z Polską, to część doganiania przez nasz kraj cywilizacyjnego poziomu Europy Zachodniej. „Budowa i otwarcie tunelu jest aktem, który odnosi się do Świnoujścia, do komfortu życia w tym mieście, do łączności z całym Pomorzem Zachodnim i Polską, ale odnosi się także do największych spraw naszego narodu” – ocenił Jarosław Kaczyński. „Obecnie pokazujemy, że to, co prześladowało nasz kraj, czyli niezdolność do działania i podejmowania wielkich przedsięwzięć publicznych, to już historia” – dodał.

Jak zaznaczył premier, wszystkie regiony Polski muszą się rozwijać i dążyć do najwyższego poziomu. „Będziemy szli tą drogą. Dotyczy to szczególnie Pomorza Zachodniego, które jest strategicznie ważne dla Polski i dla Polaków” – podkreślił.

Stałe połączenie do Świnoujścia bez oczekiwania na prom

Budowa tunelu to olbrzymia korzyść dla mieszkańców Świnoujścia, którzy musieli codziennie korzystać z promów. W sezonie wakacyjnym było to jeszcze trudniejsze za sprawą wzmożonego ruchu turystycznego i wielogodzinnych kolejek do promu. Kursowanie promów było zależne także od warunków pogodowych, co czasami prowadziło niemal do odcięcia miasta.

Przejazd nowa trasą, w ramach której powstał najdłuższy podwodny tunel w Polsce, zajmie 3-4 minuty, czyli zdecydowanie krócej niż przeprawa promem przez Świnę.

Problem dostępu do plaży w Świnoujściu zostanie rozwiązany

Premier Jarosław Kaczyński odniósł się także do poruszanej przez władze Świnoujścia kwestii ograniczenia dostępu do plaży i morza, m.in. w związku ze środkami bezpieczeństwa wokół świnoujskiego gazoportu. „My ten problem rozwiążemy” – podkreślił premier. „Są inne metody, żeby doprowadzić do tego, by teren ten był w dalszym ciągu dostępny dla celów turystycznych i rekreacyjnych. Proszę się o to nie obawiać” – dodał.

Tunel pod Świną

Pierwsze decyzje w sprawie budowy tunelu pod Świną zostały podjęte jeszcze w 2007 r., kiedy premierem był Jarosław Kaczyński. W czasie kolejnych rządów inwestycja nie była kontynuowana. Dopiero ponowne dojście do władzy obozu Zjednoczonej Prawicy pozwoliło na przejście do fazy realizacji.

Drążenie tunelu pod Świną rozpoczęło się w 2021 r. Przeprawa ma łączną długość 3 km. Jej głównym elementem jest jednonawowy tunel (ruch odbywa się na jednej jezdni w dwóch kierunkach). Inwestycja była finansowana głównie ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Rozpoczęcie prac udało się dzięki wsparciu rządu w uzyskaniu finansowania dla inwestycji ze środków UE. Udało się to dzięki konkursowi Ministerstwa Infrastruktury i Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Wcześniej tunel nie był wpisany na listę zadań do dofinansowania.”

Min. Paweł Szrot wziął udział w otwarciu tunelu w Świnoujściu

Minister Paweł Szrot wziął udział w uroczystym otwarciu obiektu zrealizowanego w ramach projektu „Usprawnienie połączenia komunikacyjnego pomiędzy wyspami Uznam i Wolin w Świnoujściu – budowa tunelu pod Świną”.

Mieszkańcy Świnoujścia i turyści będą mogli korzystać z tunelu łączącego wyspy. Do tej pory, aby przedostać się z jednej części Świnoujścia do drugiej, konieczna była przeprawa promowa. Przed statkami nieraz ustawiały się długie kolejki pieszych oraz samochodów.

Uroczyste otwarcie 1,5–kilometrowej, podziemnej przeprawy rozpoczęło się w samo południe z udziałem parlamentarzystów, samorządowców i przedstawicieli Komisji Europejskiej. Na uroczystości pojawił się m.in. Premier Jarosław Kaczyński, Przedstawiciel Gabinetu Prezydenta RP Paweł Szrot i prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz. Budowę inwestycji w większości sfinansowano ze środków unijnych – koszt je budowy to ponad 900 mln zł, z czego prawie 775,7 mln zł pochodzi z UE. Resztę dołożyło miasto ze swojego budżetu.

Podczas uroczystości min. Paweł Szrot odczytał list prezydenta Andrzeja Dudy skierowany do Uczestników i Organizatorów wydarzenia:

– Cieszę się, że budowla ta powstała w mieście, które szczyci się już innym, strategicznie ważnym obiektem, jakim jest tutejszy Terminal LNG. Bo cytując patrona tego obiektu, prezydenta Lecha Kaczyńskiego, w Świnoujściu Polska się nie kończy, lecz dopiero zaczyna. Bo również miasta takie, jak to mają potencjał, który trzeba wykorzystać – i również one mogą być wizytówkami naszego kraju – pisał Prezydent.

Exit mobile version