RÓŻNOŚCI

Światowy Dzień Konsumenta. Co ósmy Polak skorzystał z porady rzecznika

Światowy Dzień Konsumenta

– W ciągu 10 ostatnich lat rzecznicy konsumentów udzielili 4,5 mln porad.

Jeżeli porównamy to do liczby mieszkańców Polski, to okazuje się, że co ósmy Polak skorzystał już z porady rzecznika. Mamy prawo do bezpłatnej pomocy prawnej już od ponad 20 lat – mówi Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Wyróżnienia dla rzeczników

Rzecznicy konsumentów są obecni w naszym kraju od 1 stycznia 1999 r. Wtedy weszła w życie ustawa zmieniająca niektóre przepisy określające kompetencje organów administracji publicznej w związku z reformą ustrojową państwa. Od tego momentu samorządy powiatowe muszą powoływać miejskich lub powiatowych rzeczników konsumentów. Udzielają oni bezpłatnych porad w urzędach miast i w starostwach powiatowych całej Polsce. Mierzą się też z problemami: wielu z nich jest zatrudnionych nie na pełny etat, a nawet na jedną czwartą, nie mają osób do pomocy, łączą tę funkcję z inną, którą sprawują w samorządzie. To wszystko sprawia, że jakość pomocy konsumentom jest różna.

– Chciałbym, żeby to się zmieniło. Widzę potrzebę zmian legislacyjnych, ale też zmiany nastawienia samych rzeczników do wyzwań konsumenckich, które stawia przed nimi XXI w. Poszkodowany powinien dostać pomoc w skomplikowanych sprawach konsumenckich dotyczących różnych dziedzin, nie tylko prostych zakupów. Co istotne, nie chodzi o samą poradę. Chciałbym, żeby rzecznicy częściej reprezentowali konsumentów w sądzie – mówi Marek Niechciał. Już teraz każdy konsument może skorzystać z darmowej pomocy prawnej w prostych sprawach w dodatkowych 1,5 tys. punktach w Polsce.

Światowy Dzień Konsumenta

Światowy Dzień Konsumenta obchodzimy 15 marca, ponieważ tego dnia w 1962 r. John F. Kennedy sformułował cztery podstawowe prawa konsumentów do: informacji, wyboru, bezpieczeństwa i reprezentacji.

Filmy, porady, quizy

Zepsuł ci się nowy smartfon? Jesteś niezadowolony z e-zakupów? Organizator wakacyjnego wyjazdu nie wywiązał się z umowy? Do twojego mieszkania zapukał przedstawiciel nieuczciwej firmy energetycznej? Śledź w tym tygodniu profil UOKiK na Twitterze, a dowiesz się, jakie masz prawa w takich sytuacjach. Odpowiedzi znajdziesz w kilkuminutowych filmach. Na podstawie scenek z codziennego życia pokazują one, jakich błędów unikać, jak rozwiązać problem, czego można żądać oraz gdzie szukać pomocy. Po obejrzeniu każdego filmu będziesz mógł sprawdzić swoją wiedzę w miniquizie. Dostaniesz także poradę dnia. Codziennie zaprezentujemy inny temat. Dziś (poniedziałek) zaczynamy od reklamacji. Jutro – zakupy przez internet, w środę – oszustwa energetyczne, w czwartek – prawa osób zadłużonych, a w piątek – problemy z lotem i biurem podróży.

Filmy przygotowało Stowarzyszenie Aquila, a sfinansował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. To organizacja konsumencka, która od 1 czerwca 2018 roku pomaga konsumentom oszukanym przez firmy sprzedające prąd, gaz lub usługi telekomunikacyjne. Prawnicy Stowarzyszenia Aquila obsługują adres porady@dlakonsumentow.pl i mailowo rozwiązują problemy konsumentów. Organizacja ta – w konsorcjum z Krajowym Instytutem Gospodarki Senioralnej – wygrała też ostatnio konkurs na udzielanie przez najbliższe dwa lata bezpłatnej pomocy konsumentom.
(UOKiK)

Pokaż więcej

redakcja

Kronika24.pl - TYLKO najważniejsze informacje z Polski i ze świata!

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button