Uznawana za jedną z najwybitniejszych autorek piosenek swojego pokolenia, Suzanne Vega stała się wiodącą postacią odrodzenia muzyki folkowej we wczesnych latach 80-tych.
Od czasu wydania swojego debiutanckiego albumu, zatytułowanego po prostu ‘Suzanne Vega’, koncertowała w wielu znanych na całym świecie salach. W spektaklach pozbawionych zewnętrznego dramatyzmu, które mimo to przekazują głębokie emocje, Vega śpiewa charakterystycznym, czystym, pozbawionym wibracji głosem, który został opisany jako „chłodny, suchy niczym papier ścierny – niemal szept” i jako „melancholijny, ale rozbrajająco potężny”.
Określana mianem mistrza gawędziarstwa, który „obserwował świat klinicznie poetyckim okiem”. Piosenki Suzanne zawsze skupiały się na życiu miasta, zwykłych ludziach i rzeczywistych problemach otaczającego świata. Jej teksty cechuje lapidarność i skromność, ale też i uliczność, wprost zapraszają do wielorakich interpretacji. Krótko mówiąc, twórczość Suzanne Vega jest natychmiast rozpoznawalna od pierwszych usłyszanych dźwięków.
Jej album Solitude Standing, współprodukowany przez Steve’a Addabbo i Lenny Kaye, podniósł ją do statusu gwiazdy. Album trafił na 2 miejsce w Wielkiej Brytanii i 11 w Stanach, był nominowany do trzech nagród Grammy, w tym ‘Record of the Year’ i pokrył się platyną. „Luka” to piosenka, która weszła w kulturowy język; na pewno jedyna hitowa piosenka, jaką kiedykolwiek napisano z perspektywy maltretowanego chłopca. ‘’Tom’s Diner’, piosenka otwierająca „Solitude Standing” była dziwnym kawałkiem a cappella o nijakiej restauracji w pobliżu Columbia University. Bez zgody Suzanne, piosenka została zremiksowana przez elektroniczny duet taneczny „DNA” i rozpowszechniana jako „Oh Susanne”. Nagle jej głos w tej niejasnej melodii pojawił się w najbardziej nieprawdopodobnej scenerii: w klubie. Suzanne zezwoliła na oficjalne wydanie remiksu „Tom’s Diner” pod oryginalnym tytułem, który osiągnął 5 miejsce na liście przebojów Billboard i pokrył się złotem. W 1991 roku kompilacja, Tom’s Album, zgromadziła remiks i inne wcześniej odrzucone wersje tej piosenki. W międzyczasie Karlheinz Brandenburg, niemiecki programista komputerowy, pracował nad rozwojem technologii znanej jako MP3. Odkrył, że głos Vegi był idealnym szablonem do testowania czystości kompresji audio, którą zamierzał doskonalić. W ten sposób Suzanne zyskała przydomek „The Mother of the MP3”.
Od czasu debiutanckiego albumu, Suzanne sprzedała ponad 7 milionów albumów i została nominowana do 7 nagród Grammy. Regularnie jeździ w trasy koncertowe i nadal gra na wyprzedanych koncertach w wielu najbardziej znanych na świecie salach i arenach.
Suzanne Vega
17 czerwca – Warszawa, klub Stodoła
Przedsprzedaż dla zarejestrowanych użytkowników livenation.pl: Czwartek, 7 marca od godz. 11:00 do 23:00.
Sprzedaż: Piątek, 8 marca godz. 11:00 na LiveNation.pl
(org.)