Stolica. Ruszy budowa nowej trasy tramwajowej do Wilanowa

Warszawa

Jeszcze w sierpniu ruszy budowa nowej trasy tramwajowej do Wilanowa.

Pierwsze składy dotrą tam już na początku 2024 roku. Mieszkańcy dzielnicy dojadą do centrum w 25 minut. Wzdłuż trasy pojawią się drogi dla rowerów, nowe drzewa i zieleń.

Rusza najdłużej oczekiwana inwestycja tramwajowa w stolicy. Nowa trasa połączy centrum miasta z Wilanowem. Będzie to jednocześnie trzynasta dzielnica, która zyska połączenie tramwajowe. Dla mieszkańców oznacza to szybszą i znacznie wygodniejszą komunikację– mówi Michał Olszewski, zastępca prezydenta m.st. Warszawy.

Inwestycja przyniesie przede wszystkim oszczędność czasu dla mieszkańców Wilanowa dojeżdżających w kierunku centrum. Przejazd tramwajem z tej dzielnicy do stacji metra Centrum wyniesie około 25 minut. To o wiele krócej niż pokonanie tej samej trasy samochodem – kierowcy w godzinach szczytu obecnie muszą przeznaczać na to nawet 45 minut.

Zyskają też mieszkańcy Mokotowa – w tramwaju do Śródmieścia dojadą bez korków, a podróż zawsze będzie trwała tyle samo.

Tramwaj na Wilanów – trasa (fot. UMW)

Tramwaj na zielonej trasie

Podczas budowy trasy do Wilanowa zastosowana zostanie technologia zielonych torów. Tory o łącznej długości ponad 9 km zostaną obsadzone rozchodnikiem – rośliną, która jest odporna na wyższe temperatury i nie wymaga podlewania. Tym samym zwiększy się liczba zielonych torów w stolicy – obecnie to już ponad 27 km.

A to nie koniec zieleni, którą zaplanowano przy nowym torowisku. Łącznie w ramach budowy trasy zostaną posadzone 624 nowe drzewa: lipy holenderskie i drobnolistne, platany klonolistne, wiśnie piłkowane, klony polne i dęby szypułkowe. Nasadzenia pojawią się przy torach i jezdniach, a także na dziewięciu peronach.

Pierwszy raz w historii budowy tras tramwajowych w Warszawie przy torach znajdą się drzewa formowane. To rozwiązanie stosowane w wąskich miejscach, gdzie nie byłoby możliwe zasadzenie zwykłego drzewa. Specjalnie formowana korona wpasuje się w przestrzeń przeznaczoną dla tramwajów i aut.

W ramach prac konieczne będzie również wycięcie części istniejących drzew, które kolidują z inwestycją – głównie w pasie oddzielającym jezdnie wzdłuż ul. Sobieskiego. Wcześniej wykonano szczegółową inwentaryzację, aby nie zostało wycięte żadne drzewo, którego usunięcie nie jest konieczne.

Tramwaj do Wilanowa to nie tylko zielone tory i nasadzenia. Na całej trasie wprowadzona zostanie też tzw. zielona fala, czyli priorytet w sygnalizacji świetlnej. Obecnie taki system działa już na ponad 70 proc. skrzyżowań z ruchem tramwajowym w stolicy.

Nowa organizacja ruchu

Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa oznacza również przebudowę ulic wzdłuż torów. Kierowcy na dolnym Mokotowie będą mieli do dyspozycji dwa pasy. Trzeci pas, obecnie przeznaczony dla autobusów, zostanie na odcinku od ul. Spacerowej do ul. L. van Beethovena zastąpiony wspólnym pasem tramwajowo-autobusowym. Wzdłuż torów powstaną także drogi dla rowerów i nowe chodniki. Zamiast dotychczasowych czterech kładek nad ul. Sobieskiego pojawią się zabezpieczone sygnalizacją świetlną przejścia dla pieszych i przejazdy dla rowerzystów w poziomie jezdni.

Szczegółowe informacje dotyczące zmian w ruchu na czas inwestycji będą podawane z wyprzedzeniem. Tramwaje Warszawskie i wykonawca będą prowadzić akcje informacyjne w terenie. Aktualne informacje na temat zmian w transporcie publicznym będzie można znaleźć na stronie Warszawskiego Transportu Publicznego, a Zarząd Transportu Miejskiego w początkowej fazie zmian zapewni mobilnych informatorów.

Informacje o inwestycji będzie można sprawdzić bezpośrednio na stronie tramwajdowilanowa.pl lub zapisując się przez nią do newslettera z aktualnościami. Wkrótce uruchomiony zostanie również specjalny adres e-mail do zadawania pytań na temat budowy i związanych z nią kwestii.

Koszt i terminy

Inwestycja ma rozpocząć się jeszcze w wakacje, pod koniec sierpnia. Za realizację odpowiada firma Budimex. Zakończenie wszystkich prac planowane jest na pierwszy kwartał 2024 r. Łączna wartość robót budowlanych tramwaju do Wilanowa to 685,424 mln zł.

Budowa trasy jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach POIiŚ 2014 – 2020. Oficjalna nazwa projektu to: Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa wraz z zakupem taboru oraz infrastrukturą towarzyszącą. Jego łączny koszt wynosi 1 mld 190 mln zł, przy dofinansowaniu unijnym w wysokości 555 mln zł.

Tramwaj na Wilanów – przygotowania do budowy

Rusza budowa tramwaju do Wilanowa. Pierwsze prace rozpoczną się pod koniec sierpnia, ale wcześniej tramwajarze muszą przeprowadzić roboty przygotowawcze na ulicach, które obejmie tymczasowa organizacja ruchu. Z tego powodu od piątku, 12 sierpnia, możliwe będą lokalne utrudnienia.

Organizacja ruchu w czasie budowy

W trakcie budowy trasy tramwajowej na Wilanów zmiany w organizacji ruchu nastąpią na ulicy Puławskiej, Spacerowej, Belwederskiej i Jana III Sobieskiego. Na początku obejmą obszar o długości około 3 km, od ul. Puławskiej do skrzyżowania ulic Jana III Sobieskiego i van Beethovena. Ograniczenia ruchu samochodowego i zwężenia zostaną wprowadzone na Puławskiej w rejonie skrzyżowania z ulicami Goworka i Waryńskiego. Ruch będzie odbywał się tu, tak jak na Goworka, Spacerowej, Belwederskiej i Jana III Sobieskiego, jedną jezdnią w obydwu kierunkach. Priorytetowo będą potraktowane autobusy, które pojadą po wydzielonych buspasach na Puławskiej, Belwederskiej i Dolnej.

Tramwaj do Wilanowa (fot. UMW)

Prace przygotowawcze

Pierwsze zmiany w ruchu tramwajarze zaczną wprowadzać już w piątek, 12 sierpnia. Nie będą to jeszcze roboty związane z budową nowej trasy. Najpierw trzeba przygotować elementy, które pozwolą wdrożyć czasową organizację ruchu na okres zasadniczych prac budowlanych. W pasie dzielącym jezdnie ulic Jana III Sobieskiego i Belwederskiej trzeba rozebrać stalowe bariery, wybudować tymczasowe przewiązki i zjazdy do posesji oraz przystanki. W trakcie tych robót wyłączone z ruchu będą lewe pasy obu jezdni na wysokości kładki dla pieszych przy ul. Kostrzewskiego oraz ulic van Beethovena, Hańczy, Chełmskiej i Sułkowickiej. Czasowo zamknięte zostanie także przejście dla pieszych przez ul. Jana III Sobieskiego po południowej stronie skrzyżowania z Dolną i Chełmską.

Na ulicy Puławskiej tramwajarze wybudują przewiązkę przez pas dzielący. W czasie tych robót wyłączone z ruchu będą lewe pasy obu jezdni ul. Puławskiej (wzdłuż torowiska tramwajowego) na wysokości ulic Willowej i Grażyny.

Natomiast u zbiegu ulic Puławskiej i Goworka konieczne jest poszerzenie jezdni. Prace będą prowadzone wzdłuż pasa dzielącego jezdnie oraz w rejonie wyspy. W tym czasie z ul. Waryńskiego w lewo w ul. Goworka będzie można skręcić z jednego pasa. Także jeden pas będą mieli do dyspozycji jadący z ul. Goworka w lewo w Puławską.

Robotników będzie można zobaczyć także przy wyspie rozdzielającej jezdnie na skrzyżowaniu ulic Belwederskiej, Gagarina i Spacerowej. Na czas budowy torowiska zostanie ona zlikwidowana. Dla potrzeb prac rozbiórkowych maszyny zajmą pasy przylegające do wyspy. W rezultacie kierowcy będą mieli jeden pas do jazdy prosto w ul. Gagarina i jeden do skrętu w lewo do Wilanowa. Miejscowo zwężone o jeden pas będą także obie jezdnie ul. Spacerowej.
(UMW)

Exit mobile version