Stolica. Pierwsze jazdy testowe nowych tramwajów. Pierwszy Impuls dla SKM

Warszawa

Pierwszy z nowo zamówionych tramwajów dla Warszawy jest już po nocnych jazdach.

Testy na miejskich torach się powiodły.

Od momentu, gdy tramwaje trafiły do Warszawy, wagony są przygotowywane przez producenta do kontrolnych jazd. Dzięki temu nowymi tramwajami warszawianki i warszawiacy będą mogli jeździć już jesienią.

W testach uczestniczyli technicy z Tramwajów Warszawskich i pracownicy producenta, którzy zbadali systemy napędowe i hamulcowe oraz zmierzyli poziom dźwięków, jakie wydaje tramwaj. Testy objęły też hamulce awaryjne. Zebrane dane pozwolą dostosować oprogramowanie pojazdów do wymagań warszawskich motorniczych i stołecznej sieci tramwajowej.

Warszawa. Pierwsze jazdy testowe zakończone (fot. UMW)

Kolejne testy będą polegały na badaniu maksymalnej prędkości pojazdów. Na koniec, tramwaj przejdzie badania homologacyjne, co pozwoli temu modelowi wyjeżdżać na ulice miasta już z pasażerami.

Dwa pierwsze tramwaje są częścią zamówienia obejmującego w sumie aż 123 pojazdy a zawarta z producentem umowa przewiduje opcję zakupu kolejnych 90 sztuk. Jest to największy kontrakt na tabor tramwajowy zawarty kiedykolwiek w Polsce i jedna z największych tego typu umów w Europie – na kwotę 2,245 mld zł

Nowe tramwaje dla Warszawy zostały zaprojektowane tak, by zapewnić jak największy komfort pasażerom. Dostosowano je do specyfiki stołecznych torowisk, a w trakcie prac projektowych kluczową rolę odegrały uwagi warszawskich motorniczych. W ten sposób stworzono pojazd, który będzie dopasowany do potrzeb warszawianek i warszawiaków.

Unikalna konstrukcja wagonów, oparta została na skrętnych wózkach, by cicho pokonywać nawet ulice, gdzie są ciasne zakręty. Skrajne wózki, są tzw. wózkami obrotowymi, a każde koło wyposażono w absorber hałasu. Pozwoli to na ograniczenie zużycia szyn i zapewni cichszą jazdę na łukach. Dzięki temu, tramwaje spełnią wymagania dotyczące emitowanych dźwięków.

Niskoemisyjne pojazdy podczas hamowania będą zwracały energię do sieci. W sytuacji, gdy nie będzie to możliwe, zostanie ona zmagazynowana w zasobniku energii i wykorzystana na cele trakcyjne.

Pierwszy Impuls z pierwszymi pasażerami na pokładzie Pierwszy Impuls z pierwszymi pasażerami na pokładzie (fot. UMW)

Pierwszy Impuls z pierwszymi pasażerami na pokładzie

Pierwszy Impuls 2 dla warszawskiej Szybkiej Kolei Miejskiej jest już gotowy. Przedstawiciele SKM i Newagu odbyli już krótką, testową jazdę na terenie zakładów nowosądeckiego producenta.

Nowe pociągi zapewnią pasażerom aglomeracji warszawskiej wysoki komfort podróży i więcej miejsc w godzinach szczytu. Produkcja 21 pojazdów przebiega zgodnie z harmonogramem.

Pierwszy pociąg uruchomiony

Pierwszy Impuls 2 z puli 21 produkowanych dla stołecznej Szybkiej Kolei Miejskiej przewiózł właśnie pierwszych pasażerów. Byli nimi przedstawiciele warszawskiego przewoźnika aglomeracyjnego oraz Newagu, czyli producenta.

Nowy pociąg dobrze się prezentuje i odpowiada potrzebom różnych grup pasażerów: rodziców podróżujących z dziećmi, młodzieży, osób z ograniczoną możliwością poruszania się czy rowerzystów. W godzinach szczytu Impulsy pojadą w podwójnym zestawieniu, czyli będą ze sobą połączone, aby zapewnić więcej miejsc.

Nowe pojazdy będą klimatyzowane, wyposażone w Wi-Fi, ładowarki USB, nowoczesny system informacji pasażerskiej, automaty biletowe oraz ratujące życie defibrylatory AED. Producent wprowadził także dodatkowe rozwiązanie dla prowadzącego pojazd. Są nim drzwi w kabinie, dzięki którym maszynista może ją bezpiecznie opuścić bez przechodzenia do strefy pasażerskiej.

Produkcja 21 pociągów przebiega zgodnie z harmonogramem. Pojazdy znajdują się obecnie na końcowym etapie uruchomień, a już w przyszłym tygodniu pierwszy Impuls 2 wyjedzie na Tor Doświadczalny w Żmigrodzie, by przeprowadzić tam badania homologacyjne.

Inwestycja dzięki unijnemu finansowaniu

Wartość kontraktu realizowanego przez Newag wynosi blisko 668 milionów złotych brutto, z czego blisko 203 miliony pochodzą z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014–2020. Umowa z Newagiem obejmuje także przeszkolenie pracowników w zakresie obsługi pociągów oraz siedmioletnie serwisowanie.
(UMW)

Exit mobile version