WARSZAWA

Stolica. III linia metra coraz bliżej. Trwa budowa na Bródnie

Budowa metra na Bródnie - czas na trzecią szynę

Nowa, III linia metra coraz bliżej.

26 listopada podpisano umowę z firmą ILF Consulting Engineers Polska na wykonanie „Prac przedprojektowych – ETAP I – PRAGA – III linii metra wraz ze Stacją Techniczno-Postojową (STP) Kozia Górka w Warszawie”.

– Podpisana właśnie umowa przybliża nas do realizacji pierwszego odcinka trzeciej linii i ogłoszenia postępowania w formule projektuj i buduj. Budowa metra ma priorytet, pomimo dość trudnej sytuacji finansowej miasta. Rozstrzygamy już przebieg trzeciej linii na pozostałych odcinkach. Prowadzimy także intensywne prace koncepcyjne dotyczące kolejnych linii i docelowego układu metra w stolicy – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy.  

Spółka ILF Consulting Engineers Polska będzie miała 18 miesięcy (od dnia podpisania umowy) na przygotowanie:

  • Projektu koncepcyjnego – Raport wstępny i końcowy,
  • Ustalenia stref wpływu budowy obiektów metra na zabudowę sąsiadującą;
  • Oceny stanu budynków w strefach wpływu budowy obiektów metra;
  • Analizy wpływu drgań i obciążeń dynamicznych na konstrukcje budynków i ludzi w nich przebywających;
  • Dokumentacji Hydrogeologicznej i Geologiczno-Inżynierskiej;
  • Programu funkcjonalno-użytkowego,
  • Specyfikacji Technicznej Wykonania i Odbioru Robót Budowlanych.

M3 zostanie poprowadzona ze stacji Stadion Narodowy. W pierwszym etapie powstanie sześć stacji: Dworzec Wschodni, Mińska, Rondo Wiatraczna, Ostrobramska, Jana Nowaka-Jeziorańskiego i Gocław. Wybudowane zostanie także odgałęzienie prowadzące do Stacji Techniczno-Postojowej na Koziej Górce.

Warszawa. III linia metra. Stacja Gocław – uproszczony projekt koncepcyjny (fot. UMW)

Przebieg tego odcinka został wyznaczony na podstawie analiz niezależnych ekspertów (konsorcjum firm Egis Rail – czołowej europejskiej firmy zajmującej się projektowaniem infrastruktury szynowej oraz polskiej firmy TransEko) i wniosków płynących z prac nad nowym studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Warszawy – kluczowego dokumentu, który przesądza o zagospodarowaniu przestrzennym miasta i jego dalszym rozwoju.

Łączymy Pragę z centrum. Za ponad dwa lata powstanie most pieszo-rowerowy. Rozbudujemy także metro w prawobrzeżnej części Warszawy. Praski odcinek M3 znacznie ułatwi podróżowanie mieszkańcom dużych osiedli na Gocławiu, Grochowie i Kamionku – dodaje prezydent.

Niebawem zostanie rozstrzygnięty przetarg na wykonanie „Studium rozwoju systemu metra w Warszawie”. Eksperci w studium transportowym oszacują koszty i korzyści różnych wariantów przebiegu metra, co pozwoli na wybór przebiegu kolejnych linii i docelowego kształtu sieci metra w Warszawie.

Budowa metra na Bródnie – czas na trzecią szynę (fot. UMW)

Budowa metra na Bródnie – czas na trzecią szynę

Na wschodnim odcinku budowanej linii M2 rozpoczęły się przygotowania do montażu szyny prądowej. To ważny etap prac, bo właśnie z trzeciej szyny zasilane są kursujące w metrze pociągi.

Na linii M2 właśnie zakończyły się utrudnienia spowodowane pracami przy podłączaniu systemów oddanej już wcześniej linii z nowobudowanym odcinkiem. Wykonawca budowy układał i testował między innymi instalacje urządzeń sterowania ruchem. Teraz czas na kolejny ważny etap robót – tym razem bez utrudnień w ruchu.

9 km trzeciej szyny

Odcinek wschodni liczy prawie 4 kilometry długości i obejmuje trzy stacje: Zacisze, Kondratowicza i Bródno. Same tunele zajmują niecałe 3 kilometry, reszta to stacje i tory odstawcze. Jednak szyny prądowej w sumie zostanie zainstalowane ponad 9 kilometrów, bo ponad kilometr liczy łączna długość dodatkowych torów, na których pociągi będą manewrować, lub po prostu „nocować” po oddaniu odcinka.

Gotowe są już mocowania pod trzecią szynę, a wsporniki i szyny prądowe są rozlokowywane w tunelach i przygotowywane do montażu. Gotowa szyna będzie zasilać pociągi prądem stałym o napięciu 750 V. Jednak to tylko część prac, które równolegle toczą się na tym odcinku.

Prace wykończeniowe

Na wszystkich trzech stacjach trwają intensywne prace wykończeniowe. Układane są kamienne panele na ścianach części pasażerskiej, instalowane windy, instalowane urządzenia sterowania ruchem. Dużo zmian widać również na powierzchni, gdzie wykonawca wykonał już większość tzw. zasypek i rozpoczął prace przy zagospodarowywaniu terenu na powierzchni. Na stacji Kondratowicza widać już np. podbudowę nowej ulicy.
(UMW)

Pokaż więcej

redakcja

Kronika24.pl - TYLKO najważniejsze informacje z Polski i ze świata!

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button