Sezon 2018. Gdański Tramwaj Wodny przewiózł ponad 65 tys. osób

Gdański Tramwaj Wodny

Rekordowa liczba ponad 65 tysięcy pasażerów oraz blisko 2,5 tysiąca rowerów – to podsumowanie tegorocznego sezonu funkcjonowania Gdańskiego Tramwaju Wodnego w nowej odsłonie.

Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku i Żegluga Gdańska podsumowały letni sezon 2018, który jak zwykle trwał od początku maja do końca września. Z rejsów na liniach Gdańskiego Tramwaju Wodnego F5 i F6 skorzystało aż 65 627 pasażerów, na pokładach jednostek przewieziono 2 451 rowerów. Dla porównania: rok 2012 (start programu ożywienia dróg wodnych) z rejsu na pokładzie wodnego tramwaju skorzystało 11 375 osób (i 270 rowerów); rok 2013: 25 794 osób i 488 rowerów; rok 2014: 31 801 osób i 587 rowerów; rok 2015: 43 885 osób i 921 rowerów; rok 2016: 47 240 osób i 1225 rowerów; rok 2017: 48 367 osób i 1477 rowerów.

– Rejs tramwajem wodnym to atrakcja ciesząca się rosnącym powodzeniem od lat, a w tym roku osiągnęła rewelacyjne efekty i funkcjonowała z rozmachem, który dobrze wróży na przyszłość. – mówi Jerzy Dobaczewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku, który uważa, że na rewelacyjny wynik “żeglugi śródlądowej” w minionym sezonie wpływ miała nie tylko doskonała pogoda. – Zmiany w funkcjonowaniu jednostek, samej organizacji rejsów oraz sprzedaży biletów także przełożyły się na rekordową frekwencję

Przypomnijmy: do 2017 r. tramwaj wodny działał w ramach realizowanego przez Miasto Gdańsk od 2012 r. programu ożywienia dróg wodnych. Zgodnie z jego założeniami wybudowano przystanki tramwaju wodnego, a same statki, funkcjonujące na liniach F5 i F6, należały do wyłonionego w przetargu przewoźnika, czyli Żeglugi Gdańskiej Sp. z o.o.

W 2018 r. program ożywienia dobiegł końca i nastąpiło wiele zmian, zarówno w funkcjonowaniu tramwaju, jak i organizacji samych rejsów. Opracowano spójną wizję marketingową, promującą tramwaj wodny jako publiczny transport zbiorowy, a jednocześnie jako ofertę turystyczną: na statkach umieszczono nową nazwę “produktu” – Gdański Tramwaj Wodny, zmiana grafiki/kolorystyki nastąpiła także na tablicach z informacją pasażerską na przystankach.

Między 1 maja a 22 czerwca (w czasie roku szkolnego) rejsy odbywały się wyłącznie w weekendy, święta oraz wyznaczone dni.

Linie F5 (Żabi Kruk – Westerplatte- Brzeźno) oraz F6 (Targ Rybny – Narodowe Centrum Żeglarstwa- Sobieszewo) obsługiwały dwa statki pasażerskie Żeglugi Gdańskiej: SONICA i SONICA I. Każdy z nich może zabrać na pokład 50 osób i 5 rowerów. Oba statki podwoiły dotychczasową częstotliwość wykonywania rejsów z trzech do sześciu dziennie.

Po rozpoczęciu wakacji obie wspomniane jednostki zostały skierowane do obsługi linii F5. Dzięki temu na trasie linii F5 liczba rejsów mogła wzrosnąć do 12 dziennie. Na linię F6 (kierunek Wyspa Sobieszewska), wypłynęła duża jednostka o nazwie „Elżbieta” zabierająca na pokład 140 osób i 10 rowerów. „Elżbieta” codziennie wykonywała sześć rejsów (jeden rejs to pojedyncze przepłynięcie od pierwszego do ostatniego przystanku).

– Nowością w tym roku, bardzo pozytywnie przyjętą przez pasażerów, była możliwość rezerwacji i zakupu biletów za pośrednictwem internetowego systemu sprzedaży, uruchomionego przez spółkę Żegluga Gdańska – podkreśla Alicja Kraska, z-ca dyrektora ZTM w Gdańsku ds. handlowych. – System oferował możliwość zakupu elektronicznego biletu na maksymalnie 50 proc. miejsc na statku dla danego rejsu.

Elektroniczne bilety na wyznaczone w rozkładzie rejsy można było kupić najpóźniej do dnia poprzedzającego rejs do godziny 23:59. Bilet ważny był tylko na wybrany rejs z gwarancją miejsca na przystanku początkowym (dla linii F5: Żabi Kruk, Brzeźno; dla linii F6: Targ Rybny, Sobieszewo).

– To rozwiązanie oraz większa pojemność jednostek praktycznie wykluczyły sytuacje znane z lat ubiegłych, kiedy pasażerowie, którzy chcieli wsiąść na pokład na przystankach innych niż początkowe, musieli “obejść się smakiem” z powodu braku miejsc – zaznacza Jerzy Dobaczewski.

Kolejną zmiana w programie Gdańskiego Tramwaju Wodnego była możliwości zakupu na pokładzie jednostek drobnych, gotowych przekąsek i napojów. Z kolei zmniejszenie, z powodu minimalnej frekwencji pasażerów, liczby dotychczasowych przystanków na linii F6, wpłynęło pozytywnie na szybkość realizacji rejsów i zadowolenie pasażerów.

Co się nie zmieniło? Ceny biletów. Od 2012 roku bilet dla osoby dorosłej na jeden rejs nadal kosztuje 10 zł, dla dziecka – 5 zł i za rower również 5 zł.
(UMG)

Exit mobile version