Sejm. Pakiet dot. tarczy antykryzysowej uchwalony

Tarcza antykryzysowa

„Staramy się zapobiegać bankructwom przedsiębiorstw i zwolnieniom pracowników” – zaznaczył Mateusz Morawiecki, prezentując w Sejmie założenia rządowego pakietu antykryzysowego.

Premier przyznał, że „to, co dzieje się na naszych oczach, jest największym wyzwaniem ostatnich dziesięcioleci”. Wyjaśnił, że Covid-19 to wielki kryzys zdrowotny, który w wielu krajach świata przekształcił się już w głęboki kryzys gospodarczy. Zapewnił jednak, że rząd nie zostawi Polaków samymi sobie. „Przygotowaliśmy najwłaściwsze rozwiązania gospodarcze” – podkreślił premier. „Nasza tarcza antykryzysowa to około 10 proc. PKB”– wyjaśnił.

Mateusz Morawiecki zaznaczył, że zaproponowane rozwiązania dotyczą utrzymania zdolności produkcyjnych oraz zatrudnienia i są dostosowane do odbudowywania gospodarki. Premier wyjaśnił, że oprócz działań osłonowych na rynku pracy, mają być uruchomione „pieniądze gwarancyjne i pieniądze bezpośrednie” – co najmniej 70 mld zł na utrzymanie płynności w firmach, pożyczki, bezpośrednie dopłaty oraz kredyty.

Jak zaznaczył, rozwiązania zawarte w rządowym pakiecie obejmują m.in. pełne zwolnienie z ZUS oraz zasiłki dla osób, które wcześniej były na umowach zlecenia lub umowach cywilnoprawnych i te umowy straciły. „Środki z Tarczy antykryzysowej wystarczą na zapewnienie 40 proc. wynagrodzenia dla pracowników wszystkich firm – mikro, małych, średnich i największych – które zobowiążą się do utrzymania jak największej liczby miejsc pracy” – powiedział Mateusz Morawiecki.

Mateusz Morawiecki zaapelował także do posłów o jak najszybsze i zgodne przyjęcie Tarczy antykryzysowej. „Każdy dzień zwłoki oznacza dziesiątki tysięcy bezrobotnych” – wyjaśnił premier.

Ochrona zatrudnienia, zmniejszenie obciążeń i zachowanie płynności finansowej w firmach, to główne cele pakietu projektów ustaw, które składają się na tarczę antykryzysową. Przewiduje on m.in.

Pakiet, który ma przeciwdziałać gospodarczym skutkom pandemii koronawirusa, uchwalił Sejm. Teraz zajmie się nim Senat.

Na pakiet składają się: ustawa a zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (specustawa); ustawa o zmianie ustawy o systemie instytucji rozwoju (PFR). A także projekt ustawy o udzielaniu pomocy publicznej w celu ratowania lub restrukturyzacji przedsiębiorców (polityka nowej szansy), który nie został jeszcze uchwalony.

Projekty ustaw opracowały: Ministerstwo Rozwoju; Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej; Ministerstwo Finansów; ZUS; PFR; KNF; MS; MSWiA, pod nadzorem KPRM i we współpracy z innymi ministerstwami oraz instytucjami publicznymi.

Tarcza Antykryzysowa przewiduje m.in.

Szczegóły wybranych rozwiązań

Zwolnienie mikrofirm do 9 osób ze składek do ZUS przez 3 miesiące

Państwo przejmie na 3 miesiące (za marzec, kwiecień i maj br.) pokrycie składek do ZUS od mikrofirm zatrudniających do 9 osób, założonych przed 1 lutego br. Zwolnienie dotyczy składek za przedsiębiorcę i pracujące dla niego osoby. Ze zwolnienia mogą skorzystać także samozatrudnieni z przychodem do 15 681 zł (300% przeciętnego wynagrodzenia), którzy opłacają składki tylko za siebie. Zwolnienie dotyczy składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Solidarnościowy, FGŚP, FEP. Zarówno przedsiębiorca, jak i pracujące dla niego osoby zachowają prawo do świadczeń zdrowotnych i z ubezpieczeń społecznych za okres zwolnienia ze składek. Łączny skutek dla finansów publicznych za 3 miesiące szacujemy na 9,5 mld zł, w tym 6,8 mld zł za mikrofirmy i 2,6 mld zł za samozatrudnionych opłacających tylko swoje własne składki.

Świadczenie postojowe dla zleceniobiorców i samozatrudnionych

Wypłata przez ZUS świadczenia postojowego w związku z przestojem spowodowanym epidemią koronawirusa. Świadczenie co do zasady wynosi 2080 zł (80% minimalnego wynagrodzenia) i jest nieoskładkowane oraz nieopodatkowane. W przypadku zleceniobiorców, których przychód z umów cywilnoprawnych nie przekracza 1300 zł miesięcznie (50% minimalnego wynagrodzenia), świadczenie postojowe wynosi sumę wynagrodzeń z tytułu umów cywilnoprawnych. Z kolei samozatrudnieni rozliczający się w formie karty podatkowej otrzymają świadczenie postojowe w wysokości 1300 zł. Warunkiem uzyskania świadczenia jest to, aby przychód w miesiącu poprzedzającym miesiąc złożenia wniosku nie przekraczał 15 681 zł (3-krotności prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia na 2020 r.). Poza tym rozpoczęcie działalności lub zawarcie umowy musi nastąpić przed 1 lutego br. W przypadku osób samozatrudnionych przychód w miesiącu poprzedzającym miesiąc złożenia wniosku musi spaść o co najmniej 15% w stosunku do miesiąca poprzedniego. Nie trzeba zawieszać działalności, ale świadczenie przysługuje także samozatrudnionym, którzy zawiesili ją po 31 stycznia br.

Dofinansowanie zatrudnienia

Pomoc ze środków FGŚP przysługuje przedsiębiorcy w okresie wprowadzonego przez przedsiębiorcę przestoju ekonomicznego lub obniżonego wymiaru czasu, w przypadku spadku obrotów gospodarczych:

W związku ze spadkiem obrotów gospodarczych w następstwie wystąpienia koronawirusa, pracownikowi objętemu przestojem ekonomicznym pracodawca wypłaca wynagrodzenie w wysokości co najmniej minimalnego wynagrodzenia za pracę. Dzięki środkom z FGŚP pracodawca otrzyma dofinansowanie do wynagrodzenia w okresie przestoju w wysokości 50% minimalnego wynagrodzenia plus składki na ubezpieczenia społeczne należne od pracodawcy od przyznanych świadczeń, czyli 1 533,09  zł, z uwzględnieniem wymiaru czasu pracy.

Przedsiębiorca, który obniżył wymiar czasu pracy w związku ze spadkiem obrotów gospodarczych w następstwie wystąpienia koronawirusa, może obniżyć wymiar czasu pracy pracownika o 20%, nie więcej niż do 0,5 etatu, z zastrzeżeniem, że wynagrodzenie nie może być niższe niż minimalne wynagrodzenie za pracę, z uwzględnieniem wymiaru czasu pracy. Przy tak obniżonym wymiarze czasu pracy Fundusz dofinansuje maksymalnie do wysokości 40% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego plus składki na ubezpieczenia społeczne należne od pracodawcy od przyznanych świadczeń. tj. 2 452,27 zł.

Oba świadczenia przysługiwać będą przez łączny okres 3 miesięcy przypadających od dnia złożenia wniosku o wypłatę świadczeń. Rada Ministrów może, w celu przeciwdziałania skutkom gospodarczym COVID-19, w drodze rozporządzenia, przedłużyć ten okres, mając na względzie okres obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii oraz skutki nimi wywołane.

Wnioski mogą być składane elektronicznie, do dyrektorów Wojewódzkich Urzędów Pracy.

Uelastycznienie czasu pracy

Pracodawca dotknięty skutkami epidemii koronawirusa będzie mógł skrócić dobowy czas nieprzerwanego odpoczynku dla pracownika z obecnych 11 godzin do 8 (z gwarancją oddania pracownikowi równoważnego odpoczynku w okresie 8 tygodni), a tygodniowy czas takiego odpoczynku – z 35 do 32 godzin. W porozumieniu ze związkami zawodowymi albo – gdy nie ma związków – z przedstawicielami pracowników – będzie mógł też wydłużyć dobowy wymiar czas pracy do 12 godzin (równoważny system czasu pracy) oraz okres rozliczeniowy do maksymalnie 12 miesięcy.

Brak kar za opóźnienia w przetargach publicznych

Wprowadzenie mechanizmu wydłużania terminów realizacji zamówień publicznych. Służyć temu będzie procedura zwalniająca z naliczania kar umownych za – związane z epidemią – opóźnienia w realizacji przetargów. Jednocześnie nienaliczenie kar umownych w tej procedurze nie będzie stanowić naruszenia dyscypliny finansów publicznych. Dodatkowo wprowadzony będzie przyspieszony tryb lub niestosowanie przepisów Prawa zamówień publicznych w przypadku zamówień niezbędnych do walki z koronawirusem.

Ułatwienia dla branży turystycznej

Przedłużenie terminu na zwrot wpłat klienta w przypadku niemożności zorganizowania wydarzenia z powodu epidemii (dot. organizacji wystaw i kongresów lub działalności kulturalnej, rozrywkowej, rekreacyjnej, sportowej, organizującej wystawy tematyczne lub imprezy plenerowe) do 180 dni od rozwiązania umowy.

Możliwość skorzystania przez klientów z voucherów na realizację imprezy turystycznej w ciągu roku od dnia, w którym miała się odbyć impreza odwołana w związku z przeciwdziałaniem COVID-19.

Rozliczenie całej tegorocznej straty w przyszłym roku

Umożliwienie podatnikom CIT i PIT, którzy ponoszą negatywne konsekwencje COVID-19, odliczenia straty poniesionej w 2020 r., od dochodu z działalności, uzyskanego w 2019 r. Warunek to osiągnięcie w 2020 r. – w porównaniu do 2019 r. – przychodów niższych o co najmniej 50 proc..

Przedłużenie bankowych kredytów obrotowych

Umożliwienie obliczania zdolności kredytowej w oparciu o dane finansowe na koniec 2019 r. Towarzyszyć temu będą rekomendacje w zakresie sposobu liczenia rezerw na kredyty. Sektor bankowy zadeklarował gotowość do przedłużenia kredytów obrotowych przy zmianie regulacji. Rozwiązanie to umożliwia wydłużenie kredytów obrotowych –  o wartości ok. 150 mld zł – dla sektora przedsiębiorstw.  

Przedłużenie legalnego pobytu i zezwoleń na pracę dla obcokrajowców

Wydłużenie wiz pobytowych i zezwoleń na pobyt czasowy cudzoziemców. Wydłużenie terminu składania wniosków o udzielenie zezwoleń pobytowych, przedłużenie wizy oraz przedłużenie pobytu w ramach ruchu bezwizowego, jeżeli wypadałby w okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii. Wydłużenie z mocy prawa okresów ważności zezwoleń na pobyt czasowy oraz wiz krajowych (do 30 dni od dnia odwołania tego stanu).

Polityka nowej szansy

W sytuacji kryzysu makroekonomicznego duża liczba firm może być zmuszona do restrukturyzacji. Zwłaszcza małe i średnie firmy mają problem ze skutecznym przejściem przez proces restrukturyzacji i wiele z nich kończy się upadłością lub likwidacją. Dlatego możliwa będzie pomoc dla małych i średnich przedsiębiorstw, które przechodzą proces restrukturyzacji. Cel to ułatwienie im ponownego startu działalności gospodarczej. Rozwiązanie ma minimalizować przyszłe skutki gospodarcze pandemii.

Odroczenie niektórych obowiązków, m.in.

Podsumowanie pierwszego dnia 8. posiedzenia Sejmu

Możliwość zdalnego udziału posłów w pracach Sejmu zapewnia uchwalona w czwartek 26 marca zmiana w Regulaminie Sejmu. Był to jedyny punkt pierwszego dnia 8. posiedzenia Izby. W związku z wprowadzonym stanem epidemii Sejm obradował z zachowaniem szczególnych zasad bezpieczeństwa. Posłowie uczestniczyli w posiedzeniu rozmieszczeni łącznie w 12 salach. Dzięki temu możliwe było zachowanie zalecanych przez władze sanitarne odległości między parlamentarzystami.

Uchwalone przepisy pozwalają posłom uczestniczyć w posiedzeniu Sejmu z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej, umożliwiających porozumiewanie się na odległość. Ten nadzwyczajny sposób działania Sejmu może zostać zarządzony wyłącznie w przypadku wprowadzenia jednego ze stanów nadzwyczajnych opisanych w konstytucji lub w czasie trwania stanu epidemii. Zmiana obowiązywać będzie do 30 czerwca br.

Projekt zmian przedstawiło Prezydium Sejmu. Jak podkreślono w uzasadnieniu, zmiana podyktowana została koniecznością zapewnienia Izbie możliwości aktywnego działania i uchwalania ustaw w sytuacji walki z epidemią koronawirusa. Wzrost zachorowań wśród posłów lub objęcie dużej liczby posłów kwarantanną mogłyby spowodować brak niezbędnego do uchwalania przepisów kworum. Sparaliżowanie Sejmu oznaczałoby zaś, że państwo nie jest w stanie reagować na ewentualne rozprzestrzenianie się epidemii ani tez niwelować jej skutków dla gospodarki. Wnioskodawcy zwrócili też uwagę, że organizacja posiedzenia Sejmu w tradycyjnej formule, z uwagi na obecność dużej liczby osób, stwarzałaby ryzyko rozprzestrzeniania epidemii.

Zgodnie z przyjętymi rozwiązaniami, decyzję o zwołaniu posiedzenia Sejmu z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej umożliwiających porozumiewanie się na odległość, podejmuje Marszałek Sejmu po zasięgnięciu opinii Konwentu Seniorów. Skorzystanie z możliwości zdalnego uczestnictwa w posiedzeniu Izby ma charakter fakultatywny, a posłowie zachowują możliwość udziału w obradach w sposób tradycyjny, w budynku Sejmu. Stosowane w nadzwyczajnych okolicznościach przepisy nie ograniczają dotychczasowych uprawnień posłów określonych w konstytucji, ustawie o wykonywaniu mandatu posła i senatora oraz w regulaminie Sejmu. Wszyscy posłowie uczestniczący w obradach, niezależnie od formy tego udziału, będą mieli możliwość zabierania głosu, udziału w głosowaniach i składania wniosków formalnych.

Zmiany przewidują ponadto, ze w podobnej formie będą mogły się odbywać także posiedzenia komisji i podkomisji sejmowych, Prezydium Sejmu i Konwentu Seniorów.
(KPRM,CIS)

Exit mobile version