Sebastien Ogier triumfuje w Rajdzie Sardynii 2021. Kajetan Kajetanowicz z cennymi punktami

Rajd Sardynii - Rajdowe Mistrzostwa Świata

Sebastien Ogier w WRC zwyciężył w Rajdzie Sardynii.

To już trzeci w tym sezonie triumf obrońcy tytułu mistrzowskiego.
Seb wygrał z 46-sekundową przewagą, sięgając po swoje 52. zwycięstwo w karierze!

Sebastien Ogier (fot. Jaanus Ree/Red Bull Content Pool)

Po pięciu z dwunastu zaplanowanych rajdów ma 106 punktów i 11 przewagi nad drugim kierowcą.

Rajd Safari (Rajd Kenii) – po 19-letniej przerwie – znów będzie rundą mistrzostw świata już 24-27 czerwca.

Sebastien Ogier (fot. Jaanus Ree/Red Bull Content Pool)

Rajd Sardynii 2021 – wyniki TOP6:

  1. S. Ogier / J. Ingrassia FRA Toyota Yaris 3hr 19min 26.4sek
  2. E. Evans / S. Martin GBR Toyota Yaris +46.0sek
  3. T. Neuville / M. Wydaeghe BEL Hyundai i20 +1min 05.2sek
  4. T. Katsuta / D. Barritt GBR Toyota Yaris +6min 11.2sek
  5. J. Huttunen / M. Lukka FIN Hyundai 20 R5 +9min 31.7sek
  6. M. Østberg / T. Eriksen NOR Citroën C3 R5 +9 min 39.2sek

Klasyfikacja generalna WRC po Rajdzie Sardynii 2021:

  1. Sébastien Ogier (Toyota) – 106 pkt.
  2. Elfyn Evans (Toyota) – 95
  3. Thierry Neuville (Hyundai) – 77
  4. Ott Tänak (Hyundai) – 49
  5. Takamoto Katsuta (Toyota) – 48
Kajetan Kajetanowicz (fot. kajto.pl)

Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak

Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak wywalczyli drugi czas na Power Stage Aglientu-Santa Teresa, dodatkowo punktowanym, finałowym odcinku specjalnym Rajdu Sardynii! Tym samym Polacy zdobywają kolejne cenne punkty do tabeli sezonowej Rajdowych Mistrzostw Świata 2021. Załoga Rally Team ponownie pokazała się z bardzo dobrej strony na Sardynii i pomimo przerwania jazdy na piątkowym etapie ukończyli rywalizację na punktowanej, ósmej pozycji, osiągając imponujące rezultaty na poszczególnych próbach.

Od początku rajdu wszystko układało się po myśli Kajetanowicza i Szczepaniaka. Siedem pierwszych odcinków specjalnych kończyli na podium, dwa z nich wygrywając. Gdy walczyli o kolejny oesowy triumf na ostatniej, piątkowej próbie, niespełna dwa kilometry przed metą ich samochód niestety zsunął się z trasy. Choć był nieuszkodzony, pechowo znaleźli się daleko od kibiców i nie byli w stanie sami powrócić na trasę.

Do rywalizacji wrócili w sobotę. Na siedmiu rozegranych odcinkach sześciokrotnie plasowali się w pierwszej trójce, jednen z nich wygrywając i kończąc na doskonałym, siódmym miejscu w klasyfikacji generalnej. Duet Rally Team był tym samym najszybszy w kategorii WRC 3 tego dnia, co tylko potwierdziło jego świetną dyspozycję i formę, która towarzyszy Polakom od początku sezonu.

Finałowy etap rozegrany został w niedzielę. Już na pierwszej próbie Kajetanowicz i Szczepaniak awansowali w klasyfikacji na dziewiątą pozycję. Koncertowo pokonali kolejny, osiemnasty odcinek specjalny Aglientu-Santa Teresa 1 (7,79 km): wygrali w kategorii WRC 3, ze wszystkimi załogami fabrycznymi WRC 2, osiągając fenomenalny, szósty czas w klasyfikacji generalnej. Przed nimi znaleźli się tylko zawodnicy samochodów klasy WRC: Neuville, Evans, Ogier, Rovanperä i Tänak! Ostatnią próbę, dodatkowo punktowany Power Stage, ukończyli na drugim miejscu w WRC 3 (dziewiątym w klasyfikacji generalnej), zdobywając kolejne, cenne punkty.

– Muszę przyznać, że po piątku czułem wielki niedosyt. Prowadziliśmy w rajdzie i niestety musieliśmy pogodzić się ze stratą kilku pozycji. Jednak obiektywnie spoglądając na sytuacje, nasz weekend obfitował w wiele pozytywów. Za nami kolejne zawody, w których utrzymywaliśmy tempo dające nam realne szanse na wygraną. Jeśli walczysz o mistrzostwo, musisz dawać z siebie wszystko i jechać na limicie. Nasz cel pozostaje taki sam – mistrzostwo świata – i nie zamierzamy się w tych działaniach zatrzymywać. Dziękuję całemu zespołowi Rally Team za serce włożone w ten rajd. Na tym poziomie zmagania wymagają od wszystkich pełnego zaangażowania. Wsparcie mojej rodziny, kibiców i partnerów, to coś, czego nie da się przecenić – dzięki Wam nawet w trudnych chwilach mogę pędzić do mety w pełni skoncentrowany. Przygotowania do następnej rundy światowego czempionatu jak zawsze przyspieszyły wraz z przekroczeniem mety ostatniego dzisiejszego odcinka. Życzę wszystkim kibicom nie mniej pozytywnych emocji w kolejnych rajdach, a mojej ekipie takiej samej motywacji, jak do tej pory! – mówił po rajdzie Kajetan Kajetanowicz.

Po pięciu rundach Rajdowych Mistrzostw Świata na czele kategorii WRC 3 jest Yohan Rossel (98 punktów), który startował w czterech rajdach. Na pozycji wicelidera umocnił się Kajetan Kajetanowicz (64 pkt), z trzema rajdami. Trzecią pozycję zajmuje Nicolas Ciamin (57 pkt, cztery rajdy), dalej są Teemu Asunmaa, Egon Kaur, Chris Ingram i Fabrizio Zaldivar (po 28 punktów).

Rajd Sardynii 2021, nieoficjalna klasyfikacja WRC 3:

1. Rossel/Coria (Francja, Citroën C3 Rally2) 3:30:04,1 s
2. López/Vallejo (Hiszpania, Škoda Fabia Rally2 evo) +26,0 s
3. Solans/Sanjuan de Eusebio (Hiszpania, Citroën C3 Rally2) +48,6 s
4. Zaldivar/del Barrio (Paragwaj/Hiszpania, Škoda Fabia Rally2 evo) +4:46,4 s
5. Fernández/Garcia (Chile/Argentyna, Škoda Fabia Rally2 evo) +6:35,7 s
6. Ciamin/Roche (Francja, Citroën C3 Rally2) +7:02,5 s
7. Kremer/Kremer (Niemcy, Volkswagen Polo GTI R5) +9:51,2 s
8. Kajetanowicz/Szczepaniak (Polska, Škoda Fabia Rally2 evo) +10:29,9 s
9. Miele/Beltrame (Włochy, Škoda Fabia R5) +22:29,9 s
10. Biolghini/Pudda (Włochy, Škoda Fabia R5) +22:57,2 s

FIA World Rally Championship. Rally Italia Sardegna – Jari Huttunen / Mikko Lukka (fot. Hyundai Motorsport)

Huttunen i Lukka z życiowym wynikiem w Mistrzostwach Świata i pierwszym zwycięstwem w WRC2

● Aktualni Mistrzowie Polski i Mistrzowie WRC3, Jari Huttunen i Mikko Lukka, potwierdzili swoje wyjątkowe umiejętności. Drugi rok z rzędu notują doskonały wynik na wymagających szutrowych odcinkach specjalnych Rally Italia Sardegna – do triumfu w WRC3 dodając teraz zwycięstwo w WRC2.

● Załoga Hyundaia i20 R5 do ostatniej chwili walczyła o pierwsze miejsce z duetem Østberg / Eriksen – fińsko – norweski pojedynek na dystansie 303 km, rozstrzygnęło 7,5 sekundy.

● Duet wpierany przez ekipę Kowax 2Brally wywalczył dla zespołu Hyundai Motorsport historyczne zwycięstwo w WRC2 i najlepszy dla modelu i20 R5 wynik w rundzie FIA WRC.

● Piąte miejsce w klasyfikacji generalnej rundy zaliczanej do Mistrzostw Świata FIA WRC jest najlepszym w sportowym dorobku Jariego Huttunena i Mikko Lukki.

● 25 punktów za zwycięstwo i 5 za wygrany Power Stage w WRC2 oraz 10 oczek w klasyfikacji generalnej Mistrzostw Świata – piękny dorobek drugiego tegorocznego startu urzędujących Mistrzów Polski.

Rally Italia Sardegna zdobyta po raz drugi z rzędu! – z takim wynikiem metę w Olbii osiągnęli dziś Jari Huttunen i Mikko Lukka. Finowie, zgłoszeni przez Hyundai Motorsport N do rywalizacji w WRC2, stoczyli w ten weekend jeden z najtrudniejszych pojedynków w rajdowej karierze. O pierwsze zwycięstwo w nowej kategorii, już jako załoga zespołu fabrycznego, musieli walczyć do ostatniego metra 20. odcinka specjalnego. Po trzech wymagających dniach i pokonaniu ponad 303 kilometrów OS-owych, o pozycji na najwyższym stopniu podium zadecydowało 7,5 sekundy. Taka właśnie różnica dzieliła Finów od rywali z Norwegii, Madsa Østberga i Torsteina Eriksena (Citroen C3 Rally2).

Pojedynek czołówki kategorii WRC2 był jednym z najbardziej widowiskowych, zwłaszcza w końcowym etapie piątej rundy Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Świata. Kierowcy Hyundaia i Citroena aż trzykrotnie zamieniali się miejscami na szczycie tabeli, a przed ostatnią, niespełna 8 kilometrową próbądzieliło ich zaledwie 2,1 sekundy. Norweg zapisał na swoje konto więcej wygranych odcinków, w stosunku 9 do 4, ale to równa i bezbłędna jazda Fina okazała się kluczem do zwycięstwa na Sardynii. Huttunen postawił sobie za cel, aby wywalczyć w ten weekend jak najwięcej punktów. Nie popełniał błędów i nie podejmował nadmiernego ryzyka, ale za to konsekwentnie realizował plan. Nie znaczy to jednak, że łatwo sięgnął po zwycięstwo, a najlepszy wynik w dotychczasowej karierze przypieczętował w widowiskowym stylu. Finałowy Power Stage wygrał przewagą 5,4 sekundy nad Østbergiem, pozostawiając za sobą wszystkich konkurentów w samochodach w specyfikacji R5 i Rally2 (klasyfikowanych wspólnie w RC2).

Na linii mety w Olbii przed Huttunenem i Lukką były cztery załogi zespołów fabrycznych w najmocniejszej kategorii WRC. Finowie po raz drugi z rzędu, w swoim drugim starcie na sardyńskich szutrach, ponownie okazali się najlepsi w kategorii RC2, a do zeszłorocznego mistrzostwa w WRC3, dołożyli historyczny sukces. Piąte miejsce w rajdzie zaliczanym do Mistrzostw Świata, to najlepszy wynik w ich wspólnej karierze, ale jednocześnie ważny rozdział w sportowym dorobku marki Hyundai i zespołu fabrycznego Hyundai Motorsport.

Według statystyk, model i20 R5 przygotowany i obsługiwany w ten weekend przezpolsko-czeską stajnię Kowax 2Brally, nigdy wcześniej nie znalazł się na pierwszym stopniu podium WRC2, a żadna z załóg nie punktowała tak wysoko w klasyfikacji generalnej rundy Mistrzostw Świata. Czternasty wspólny start mistrzowskiej ekipy, zapisze się więc nie tylko na kartach polskiego, ale i światowego motorsportu. Łączny dorobek weekendu to 30 punktów i awans do czołowej ósemki WRC2 oraz 10 punktów zdobytych w klasyfikacji generalnej najbardziej prestiżowego i najtrudniejszego rajdowego cyklu świata.

Jari Huttunen (kierowca zespołu Hyundai Motorsport N w WRC 2): Wygrana z zeszłego roku była czymś niesamowitym, a i tak trudno porównać tamte emocje z tym, co teraz czuje, wygrywając w WRC2. To ogromny sukces całego zespołu, potrzebny nam wszystkim. Wracamy do rywalizacji w pięknym stylu i ze świadomością, że wywalczyliśmy najlepszy możliwy wynik za kierownicą samochodu R5.

Końcówka rajdu była prawdziwą próbą wytrzymałości, dla naszych nerwów i dla samochodu. Specyfika sardyńskich szutrów jest dużą próbą wytrzymałości dla sprzętu. Nasi mechanicy wykonali w ten weekend świetną pracę. Pracując w upale i pod presją czasu przygotowali samochód, w którym sięgnęliśmy po zwycięstwo. Kłopot z doborem odpowiednich opon, złamane stabilizatory i felgi – to wszystko wpisane jest w specyfikę jazdy po drogach na Sardynii. Szczęśliwie uniknęliśmy przebicia opon i większych przygód na trasie.

W tym rajdzie trzeba jechać równo i nie odpuszczać, bo każdy gorszy moment, dekoncentracja, albo zbędne nerwy, mogą skończyć się źle, W każdej chwili możemy trafić na kamień na środku zakrętu, który trzeba ominąć, bo inaczej w tym miejscu po prostu zakończy się rajd.

Andrea Adamo (szef zespołu Hyundai Motorsport): Chcę bardzo podziękować Jariemu, ponieważ dokonał czegoś niesamowitego, ponownie wygrywając na Sardynii. Wspólnie z Mikko pokazali świetne tempo i bardzo dojrzały styl jazdy, podnosząc swoje tempo od początku do końcówki rajdu. Udowodnili, że potrafią jechać mądrze i czysto, a jednocześnie bardzo szybko. To kolejny dowód na dobre efekty ciężkiej pracy działu Customer Racing, który jest ważną częścią Hyundai Motorsport. Świętujemy ten wynik razem jako zespół.

Rally Italia Sardegna – klasyfikacja generalna WRC2 (wyniki nieoficjalne):

1. J. Huttunen / M. Lukka (Hyundai i20 R5) 3:28:58.1
2. M. Østberg / T. Eriksen (Citroën C3 R5) +7.5
3. M. Bulacia / M. Ohannesian (Škoda Fabia Evo) +2:02.9
4. M. Prokop / Z. Jurka (Ford Fiesta R5 MkII) +7:53.4
5. E. Brazzoli / D. Fappani (Škoda Fabia Evo) +28:51.5
6. A. Fourmaux / R. Jamoul (Ford Fiesta R5 MkII) +1:09:34.1

Klasyfikacja kierowców WRC2 (po Rally Italia Sardegna):

1. A. Mikkelsen 68
2. M. Østberg 66
3. M. Bulacia 63
4. E. Lappi 59
5. T. Suninen 41
6. A. Fourmaux 34
7. E. Brazzoli 31
8. J. Huttunen 30
9. N. Gryazin 29
10. M. Prokop 28

Exit mobile version