MOTOSPORT

Rusza Rajd Polski 2021. To drugi najstarszy na świecie!

Rajdowe Mistrzostwa Europy FIA 2021

Nadchodzi moment, na który z wielu różnych powodów, wyczekiwali wszyscy kibice rajdów samochodowych w Polsce i całej Europie.

To już dzisiaj oficjalnie wystartuje, świętujący niezwykły jubileusz, 77. Rajd Polski.

Rajd ten zainauguruje 69. sezon rajdowych mistrzostw Europy (FIA ERC). Niezwykle mocna stawka zawodników ruszy do walki z Mikołajek, a rywalizację zakończy na ulicach Warszawy, w niedzielę, 20 czerwca wieczorem.

Rajd Polski – drugi najstarszy na świecie – obchodzi w tym roku setne urodziny. Pierwsza edycja tych zawodów odbyła się w 1921 r. W swojej historii sześć raz stanowił rundę mistrzostw Świata (1973, 2009, 2014-2017) i aż 51. razy był zaliczany do kalendarza europejskiego czempionatu. 77. Rajd Polski to jednocześnie druga runda w sezonie  Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski.

Łącznie organizatorzy przyjęli 102 zgłoszenia, z czego 76 załóg powalczy o punkty do czempionatu Starego Kontynentu, a 46 do mistrzostw Polski. W stawce mamy 44 samochody Rally2 (dawniej R5), czyli najszybsze i najbardziej zaawansowane konstrukcje dopuszczone do rajdów w Polsce i Europie.

Zaciętą rywalizację zwiastuje liczne grono zawodników, których możemy zaliczyć do faworytów 77. Rajdu Polski. Wśród nich jest trójka kierowców mających już na swoim koncie zwycięstwa w Mikołajkach: Aleksiej Łukjaniuk (Rosja, Citroen C3 Rally2), Andreas Mikkelsen (Norwegia, Skoda Fabia Rally2) oraz Nikołaj Griazin (Rosja, Volkswagen Polo GTI R5). Kandydatami do miejsca na podium są także zawodnicy z doświadczeniem z mistrzostw świata: Craig Breen (Irlandia, Hyundai i20 R5), Nil Solans (Hiszpania, Skoda Fabia Rally2), Simone Tempestini (Rumunia, Skoda Fabia Rally2) czy też Grégoire Munster – trzeci zawodnik ubiegłorocznych mistrzostw Europy (Luksemburg, Skoda Fabia Rally2).

Na czołowe lokaty liczą również polscy kierowcy, z trzema mistrzami kraju na czele: Grzegorzem Grzybem (2016, 2018), Wojciechem Chuchałą (2014) i Mikołajem Marczykiem (2019). Cała trójka na Mazurach skorzysta z najnowszej wersji Skody Fabii Rally2.

77. Rajd Polski to również rywalizacja w klasach. W tym sezonie w FIA ERC debiutują samochody Rally3, a konkretnie – Ford Fiesta Rally3 pochodząca z… Krakowa. Właśnie tam, w polskim oddziale firmy M-Sport, budowane są te rajdówki. Młodzi kierowcy dysponujący autami Rally3 mogą walczyć w ramach cyklu ERC Junior. Z kolei załogi w samochodach z napędem na jedną oś (kategoria Rally4) walczą w ramach cyklu ERC3 i ERC3 Junior.

Harmonogram rywalizacji w 77. Rajdzie Polski tworzy 14 odcinków specjalnych o łącznej długości 202,7 km. 12 z nich jest na Mazurach, jeden w okolicach Przasnysza, a finałowy – na warszawskim Powiślu. Będzie to OS Rally Poland 100th Anniversary, wytyczony m.in. na ulicy Karowej, gdzie co roku w grudniu rozgrywane jest słynne Kryterium Asów, kończące Rajd Barbórka.

Pierwsza z załóg wyruszy na trasę rajdu w piątek, 18 czerwca, o 18:45. Po przejechaniu przez rampę startową na rynku w Mikołajkach zawodnicy udadzą się na tor Mikołajki Arena, gdzie o 19:15 rozpocznie się pierwszy oes 77. Rajdu Polski.

Meta zawodów i ceremonia wręczenia nagród odbędzie się na błoniach PGE Stadionu Narodowego – w niedzielę, 20 czerwca, o 19:00.

Szeja Rally Team (fot. pras.)

Jarosław i Marcin Szeja na rajdzie

Zawody będą szczególnym wyzwaniem dla Jarosława i Marcina Szejów, reprezentantów Hyundai Poland Racing, którzy mają za sobą pierwsze emocje, zapoznania z trasą, które w tym roku przybrała niezwykle ciekawą formę. Dlaczego było takie wyjątkowe?

77. Rajd Polski to impreza, której niepowtarzalność można by naprawdę długo opisywać. Po pierwsze, będzie to premierowa runda tegorocznych mistrzostw Europy FIA ERC. Po drugie, Rajd Polski powraca po dłuższej przerwie, spowodowanej pandemią COVID-19. Wszyscy odczuwają zatem niesamowity głód rywalizacji, do której dojdzie na Mazurach – nie tylko kibice, którzy tak długo czekali by znów śledzić akcje na szutrach wokół Mikołajek, ale także zawodnicy – wśród których są najlepsi kierowcy mistrzostw Europy oraz mocna reprezentacja mistrzostw świata WRC – która przyjechali do Polski w ramach treningu.

W czwartek na zawodników czekało wyjątkowe zapoznanie z trasą, w którym znalazła się bardzo długa dojazdówka do Przasnysza, gdzie zlokalizowany jest jeden z niedzielnych oesów. Dla załogi Hyundai Poland Racing i całej stawki rajdu, będą to w ferworze weekendowej rywalizacji, kilometry szczególnie trudne do pokonania, gdy zawodnicy będą w kombinezonach i samochodach nagrzanych do ekstremalnie wysokich temperatur, jakie zapowiadają prognozowane upały.

Oprócz zapoznania z trasą zespoły miały w czwartkowym harmonogramie, także odbiór administracyjny oraz badanie kontrolne. Zespołowi mechanicy równie aktywnie spędzili ten dzień, żeby w każdym najmniejszym calu przygotować Hyundaia i20 R5 do wymagających mazurskich odcinków specjalnych.

Jarosław i Marcin Szeja od 12:30, już za kierownicą rajdówki, pojawią się na odcinku testowym, by przygotować się do odcinka kwalifikacyjnego. Zaplanowany na 15:00 start próby Tałty, zdefiniuje pozycje startowe do pierwszego etapu imprezy. Ten wystartuje już o godzinie 19:00 od OS1 Mikołajki Arena 1.

Jarosław Szeja: – Jesteśmy w Mikołajkach, a za nami bardzo trudny dzień. Zapoznanie z trasą w takich upałach to dodatkowe wyzwanie. Dojazdówki są naprawdę długie, ten rajd będzie bardzo ciężki. Start w jubileuszowej edycji imprezy, na stulecie Rajdu Polski – to dla nas zaszczyt. Dziękujemy wszystkim za wsparcie, a w ten weekend damy z siebie wszystko, aby pokazać się na Mazurach z jak najlepszej strony!

Trójka na jubileusz – po litewskich szutrach czas na Mikołajki

Rajd Polski to bezapelacyjnie impreza, która od zawsze w sercach kibiców nad Wisłą, wywołuje największe emocje. Na 77. edycje wyczekiwali nie tylko kibice z Polski, ale i z całej Europy. Rajd wraca po przerwie spowodowanej pandemią, ale stanie się to w wyjątkowych okolicznościach i w jeszcze bardziej imponującym składzie. Obok walki w drugiej rundzie polskich mistrzostw, rozpocznie się rywalizacja o rajdową koronę Starego Kontynentu. Połączenie cykli FIA ERC i RSMP sprawia, że do Mikołajek zjechało ponad 100 załóg z Polski i Europy. Wszystko to w tle niezwykłego jubileuszu 100-lecia rajdu.

W gronie najlepszych ekip nie mogło zabraknąć barw firmy Rallytechnology, która podobnie, jak na początku czerwca w Rajdzie Żmudzi, wspierać będzie trzy rajdowe duety. Firma z Rybnika zainaugurowała polski sezon, wystawiając na Litwie trzy samochody kategorii R5 – Volkswageny Polo GTI R5 dla Tomasza Kasperczyka i Zbigniewa Gabrysia oraz Hyundaia i20 R5 dla Daniela Chwista (który przygotowywał się do startu Safari Rally Kenya 2021 – szóstej rundzie FIA WRC). W takim samym składzie zespół zameldował się na linii mety w Kielmach, notując pierwsze cenne punkty.

Start na Litwie był wstępem do najważniejszego z tegorocznych wyzwań, jakie stoją przed zawodnikami RSMP 2021. Tomasz Kasperczyk i Damian Syty sklasyfikowani po pierwszej rundzie na piątej pozycji, w mocno obsadzonej kategorii RC2 otrzymali najwyższy 15. numer startowy. Jednym z ich 44 konkurentów będą zespołowi koledzy w drugim Polo GTI R5 – Zbigniew Gabryś i Krzysztof Janik. Dla kierowcy z Brzeszcz, który wraca na odcinki Rajdu Polski po ponad 14 latach przerwy, w siódmym starcie na Mazurach zadebiutuje za kierownicą samochodu R5.

Najbogatszym doświadczeniem w tym gronie może pochwalić się jednak trzeci kierowca Rallytechnology. Zgłoszony w ten weekend, do rywalizacji w grupie RGT i Klasie 2, Dariusz Poloński. Podobnie jak Zbigniew Gabryś, zadebiutował w Rajdzie Polski w 2000 roku, a do tej pory stawał na starcie aż 10 razy. Ta najbliższa, jubileuszowa edycja będzie w sumie 117 startem w karierze zawodnika z Zabrza. W 26 z nich partnerował mu Łukasz Sitek. W stawce klasy 2 zdominowanej przez samochody 4WD, duet pozostanie wierny napędowi na tył. Ich Abarth 124 Rally RGT otrzymał 52. numer startowy.

Na całą stawkę 77. Rajdu Polski czekają 203 km, na które składa się 8 różnych odcinków specjalnych, łącznie pokonywanych 14 razy. Na trasie szutrowej rundy Mistrzostw Europy i Mistrzostw Polski znalazło się też 6% asfaltów, z których najbardziej widowiskowe będą te pokonane w niedzielny wieczór na ulicy Karowej. Po raz pierwszy w historii jednego z najstarszych rajdów świata, finał rywalizacji będzie się toczył w sercu Warszawy. Tak właśnie organizator postanowił uświetnić 100 rocznicę rozegrania pierwszej edycji Rajdu Polski.

Robert Gabryszewski (szef zespołu Rallytechnology): „Wykreślenie Rajdu Polski było jednym z najtrudniejszych momentów całego zeszłorocznego sezonu. Na szczęście impreza wraca i to ze zdwojoną siłą. Już w najbliższy weekend znów połączą się piękne historie polskiego klasyka i najstarszego cyklu rajdowego na świecie. Wszystko to sprawia, że jubileusz będziemy świętować imponującej stawce, jakiej ERC nie widziało od lat.

Tak mocna obsada oznacza jedno, że walka o punkty będzie naprawdę ciężka. Weekend będzie wymagający również dla sprzętu, zwłaszcza przy tak wysokich temperaturach. Jesteśmy jednak na to wszystko odpowiednio przygotowani. W przeciwieństwie do Litwy, dobrze znamy specyfikę mazurskich szutrów i tych krętych, technicznych tras. Apetyt na wynik jest też dużo większy, by zabrać z jubileuszu nie tylko wspomnienia, ale ważny zapas punktów.”

Wojciech Chuchała i Sebastian Rozwadowski wracają na odcinki Rajdu Polski – załoga Marten Sport w mocnej obsadzie jubileuszu

Wojciech Chuchała i Sebastian Rozwadowski przygotowują się do kolejnego pojedynku za kierownicą Skody Fabia Rally2 Evo. Czwarty tegoroczny start będzie szczególnie ważnym wyzwaniem. Wielkimi krokami zbliża się bowiem prawdziwe święto sportu, które w najbliższy weekend w Mikołajkach zgromadzi całą rajdową czołówkę z Polski i Europy.

Rozpoczynający się 18 czerwca 77. Rajd Polski stanowić będzie nie tylko drugą rundę RSMP, ale jednocześnie zainauguruje FIA ERC Rajdowe Mistrzostwa Europy. Reprezentanci zespołu Marten Sport staną do rywalizacji w obydwu cyklach, a na mazurskich szutrach będą mieć imponującą stawkę rywali – 16 w Klasie 2 i aż 45 w kategorii RC2. Łącznie, na linii startu w Mikołajkach, wśród 102 zgłoszeń, 44 załogi będą dysponować samochodami w specyfikacji Rally2 i R5.

Po wysokim wyniku osiągniętym w Rajdzie Żmudzi z 22 punktami na koncie, duet ruszy do tej rywalizacji sklasyfikowany na trzeciej pozycji w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski 2021. Co ciekawe, drugi wspólny start na odcinkach Rajdu Polski, będzie też dla Chuchały i Rozwadowskiego jubileuszowym 20. rajdem. Wojtek punktował do tej pory w Mikołajkach 4 razy, z czego ostatni raz w 2017, właśnie z Sebastianem. Pilot załogi Marten Sport, może się w tym względzie pochwalić znacznie lepszymi statystykami. Zawodnik z Warmii, ma już na swoim koncie blisko 15 edycji mazurskiego klasyka.

Podczas tegorocznego, 77. Rajd Polski, na kartach historii zapisze się wyjątkowych jubileusz 100 lat, jakie mijają od rozegrania pierwszej edycji. Drugi najstarszy rajd samochodowy na świecie, odbywa się od 1921 roku. Fakt ten uświetni nie tylko imponująca lista zgłoszeń, ale także specjalna konfiguracja trasy. Wszystko tradycyjnie rozpocznie się w piątek od prologu na torze w Mikołajkach, ale na załogi czeka za to niepowtarzalny finisz. Na ostatnią 14 próbę, po pokonaniu ponad 200 km OS-owych, ekipy zjadą aż do Warszawy, by zmierzyć się z najsławniejszą rajdową ulicą w Polsce. Walka o zwycięstwo w Rajdzie Polski będzie się toczyć pod okiem Pani Karowej.

Wojciech Chuchała: „Start w Rajdzie Polski zawsze wywołuje ogromne emocje i jest dużym przeżyciem. Niezależnie od tego, jak wiele razy miało się szansę tutaj startować, to mazurskie szutry przyciągają jak magnes. Zwłaszcza teraz, gdy impreza wraca po przymusowej przerwie, a rywalizacja będzie się toczyć na tle tak pięknego jubileuszu. Wracamy z Sebastianem po czterech latach przerwy, tym bardziej głodni jazdy, ze świetnym samochodem i w mocnym zespole.

Stawka w tym rajdzie jest piekielnie szybka i czeka nas trudna bitwa, przy bardzo wysokich temperaturach. To będzie ciężka próba dla charakterów i sprzętu, ale jesteśmy na nią dobrze przygotowani. W przeciwieństwie do litewskich tras, tutaj czuje się dużo pewniej, więc tempo też będzie lepsze. Postaramy się nie zawieść kibiców i mocno naciskać, tak żeby zabrać z Mazur jak najwięcej punktów.

Bez szpaleru ludzi przy trasie, atmosfera niestety nie będzie taka sama, ale mam nadzieję, że wirtualnie też będziecie trzymać kciuki.”

Sebastian Rozwadowski: „Jako człowiek z Warmii traktuje ten rajd, jako swój domowy, tym bliższy sercu, że jako zawodnik właśnie z szutrów się wywodzę i jazdę po luźnej nawierzchni uwielbiam. Rajd Polski jest dla mnie najbardziej wyczekiwanym, ponieważ zawsze kibicuje mi tutaj rodzina i wielu znajomych czeka na odcinkach. Mimo, że mam na koncie kilkanaście edycji Rajdu Polski, to zawsze są to ogromne emocje. Dlatego mocno ubolewam nad tym, że tak wyjątkowa edycja, musi się odbyć bez kibiców i że nie możemy razem tego przeżywać.

Zabraknie wyjątkowej atmosfery i niestety tej dodatkowej adrenaliny, jaką daje widok tłumów ludzi na odcinkach. Dodatkowa dawka energii potrzebna będzie szczególnie mocno. patrząc na plejadę gwiazd, która stanie na starcie w Mikołajkach. Szykuje się jubileusz pełen wrażeń i zaciętej walki o każdy punkt.

Mocno pracowaliśmy nad samochodem i doborem ustawień, żeby wypracować większą pewność siebie, niż na odcinkach Żmudzi. Polskie odcinki są dużo bardziej techniczne i kręte, gdzie tor jazdy jest ważniejszy niż dociśniecie pedału gazu, a w Skodzie w takich warunkach Wojtek czuje się dużo swobodniej. Tutaj będziemy w stanie dużo mocniej stawić czoła rywalom, więc czeka na nas bardzo ciekawy weekend. Zadanie jest trudne, ale w naszym zasięgu, więc bądźcie pewni, że damy z siebie wszystko. Tak, żeby po wizycie u Pani Karowej, wspólnie z Marten Sport, świętować kolejny cenny wynik. Trzymajcie kciuki!”.

Harmonogram 77. Rajdu Polski:

Piątek, 18 czerwca
19:00 – OS1 Mikołajki Arena 1 (2,50 km)

Sobota, 19 czerwca
9:20 – OS2 Świętajno 1 (18,20 km)
10:05 – OS3 Olecko 1 (17,16 km)
11:00 – OS4 Wieliczki 1 (28,70 km)
15:10 – OS5 Świętajno 2 (18,20 km)
15:55 – OS6 Olecko 2 (17,16 km)
16:50 – OS7 Wieliczki 2 (28,70 km)
19:00 – OS8 Mikołajki Arena 2 (2,50 km)

Niedziela, 20 czerwca
7:50 – OS9 Mikołajki Max 1 (9,34 km)
8:35 – OS10 Gmina Mrągowo 1 (15,55 km)
10:25 – OS11 Mikołajki Max 2 (9,34 km)
11:10 – OS12 Gmina Mrągowo 2 (15,55 km)
13:45 – OS13 Przasnysz (17,90 km)
18:00 – OS14 Rally Poland 100th anniversary (1,96 km)

Kalendarz RSMP 2021:

18-20 czerwca – 77. Rajd Polski
16-18 lipca – 8. Rajd Nadwiślański
5-7 sierpnia – 30. Rajd Rzeszowski
10-12 września – 5. Rajd Śląska
1-3 października – 49. Rajd Świdnicki-Krause
15-17 października – 46. Rally Kosice (Słowacja)

Kalendarz Rajdowych Mistrzostw Europy FIA 2021

1: 55. Rajd Azorów (szuter)   6-8 maja   C
2: 77. Rajd Polski (szuter)   18-20 czerwca   J + A + C
3: Rajd Lipawy (szuter)   1-3 lipca   J + A
4: Rajd Roma Capitale (asfalt)   23-25 lipca   J + A + C
5: 50. Rajd Barum Czech Zlín (asfalt)   27-29 sierpnia   J + A + C
6: Rajd Serras de Fafe e Felgueiras (szuter)   24-26 września
7: Rajd Węgier (asfalt)   22- 24 października    J + A + C
8: Rajd Wysp Kanaryjskich (asfalt)   18-20 listopada    J + A

J = ERC Junior/ERC3 Junior
A = Abarth Rally Cup 
C = Clio Trophy by Toksport WRT

Pokaż więcej

redakcja

Kronika24.pl - TYLKO najważniejsze informacje z Polski i ze świata!

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button