Podpisano wartą ok. 39 mln zł umowę, dzięki której powstanie projekt dla przyszłych inwestycji w Poznańskim Węźle Kolejowym.
Dokumentacja określi zakres planowanych prac i wskaże konkretne rozwiązania – m.in. dla kolei dużych prędkości, nowej stacji Poznań Główny i dodatkowych przystanków. Celem są sprawniejsze i wygodniejsze podróże pociągami w aglomeracji.
– W najbliższych latach transport kolejowy będzie się rozwijał, zarówno na długich jak i krótszych dystansach. Nie mam co do tego wątpliwości. Cieszę się więc z podejścia zarówno ministerstwa, jak i PKP PLK, które chcą rozwijać poznański dworzec i że prace w tym kierunku trwają. Obecnie jest to jeden z najważniejszych i drugi pod względem liczby pasażerów węzeł kolejowy w Polsce. W 2022 roku obsłużył 22 miliony podróżnych, rok później prawie 3 miliony więcej. Ta tendencja wskazuje, że już wkrótce przez poznański dworzec będzie się przewijać ponad 30 milionów pasażerów. Kompleksowa przebudowa całego węzła jest więc konieczna – zaznacza Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.
Poznań Główny należy do największych stacji kolejowych w Polsce. Obecnie przyjmuje i odprawia ok. 450 pociągów dalekobieżnych i regionalnych na dobę. Codziennie korzysta z niego ok. 68 tys. pasażerów. To druga stacja, po Wrocławiu Głównym, z największą liczbą obsłużonych podróżnych.
PKP PLK chce przygotować rozwiązania, które zapewnią jeszcze lepsze podróże koleją w aglomeracji, dlatego zawarto umowę na opracowanie „Dokumentacji projektowej dla Poznańskiego Węzła Kolejowego”. Za blisko 39 mln zł (netto) BBF Sp. z o.o. przygotuje dokumentację projektową, która szczegółowo określi zakres planowanych inwestycji.
– Opracowanie dokumentacji to kamień milowy w rozwoju poznańskiego węzła kolejowego. Patrząc z perspektywy Miasta cieszy nas, że rozwiązany zostanie szereg problemów transportowych oraz że powstanie projekt, który pozwoli nam udrożnić Poznańską Kolej Metropolitalną. Co najważniejsze – dzięki tym dokumentom będziemy mogli zrobić kolejny krok, który przybliży nas do powstania nowego dworca – mówi Natalia Weremczuk, zastępczyni prezydenta Poznania.
Zarówno władze rządowe, jak i PKP podkreślają wagę poznańskiego węzła i potrzebę jego rozwoju.
– Chcemy tworzyć efektywną kolej, szczególnie w tak ważnym węźle, jakim jest Poznań. Priorytetem jest pasażer, nie tylko w kontekście zapewnienia mu dobrych warunków obsługi, ale i oczekiwanej przez niego oferty przewozowej. Dlatego stawiamy na szeroką przebudowę układów torowych. Realizacja planowanych inwestycji stworzy układ, który nie wyczerpie swojej przepustowości przez kolejne 100 lat i pozwoli na obsługę 1000 pociągów na dobę, a więc dwa razy więcej niż obecnie – powiedział Piotr Malepszak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Zakończenie prac nad „Dokumentacją projektową dla Poznańskiego Węzła Kolejowego” przewidywane jest najpóźniej w 2029 r. Uzyskanie dokumentu jest niezbędne dla planowanych w przyszłości inwestycyji, których rozpoczęcie będzie uzależnione od dostępności środków finansowych.
Poznań z koleją dużych prędkości
Dokumentacja określi dokładny przebieg „wpięcia” w stację Poznań Główny szprychy kolejowej Centralnego Portu Komunikacyjnego. Spółka CPK wybuduje linię do Krzesin, a na dalszym odcinku do stacji Poznań Główny – PKP PLK. Projekt wskaże również optymalny układ linii kolejowych w aglomeracji poznańskiej, co pozwoli zwiększyć w przyszłości liczbę torów m.in. w stronę stacji Poznań Wschód, Poznań Górczyn czy Poznań Starołęka. Planowana przebudowa układów torowych, wraz z montażem nowoczesnych urządzeń sterowania, po realizacji przyczyni się do poprawy przepustowości całego węzła, co przy rosnącej z roku na rok liczbie pasażerów pozwoli na uruchomienie dodatkowych pociągów. Dla zwiększenia poziomu bezpieczeństwa i usprawnienia ruchu kołowego, przeanalizowana zostanie możliwość zastąpienia przejazdów kolejowo-drogowych bezkolizyjnymi skrzyżowaniami, m.in. na ul. Starołęckiej, Opolskiej, 28 Czerwca 1956 r., Bałtyckiej i Kopaninie. Dzięki temu system kolejowy w lepszy sposób wpisze się w potrzeby komunikacyjne mieszkańców.
Komfort na dworcu Poznań Główny
Projekt ma wskazać konkretne możliwości kompleksowej modernizacji stacji Poznań Główny, jednej z największych i najważniejszych w Polsce. Dokumentacja obejmie przebudowę obecnego placu wraz z mostem Dworcowym oraz niewykorzystywany od lat stary budynek. W jego miejscu planowana jest budowa dodatkowych torów i peronów, nad którymi znajdzie się miejsce dla nowego, bardziej funkcjonalnego dworca. Zapewni to oczekiwany standard obsługi podróżnych, ułatwiając komunikację w obrębie całej stacji. Przy pracach nad dokumentacją wskazana zostanie także możliwa do zastosowania siatka podparcia dla nowego budynku. Na budowę obiektu, w porozumieniu z Miastem Poznań, zostanie rozpisany konkurs architektoniczny.
Kolej bliżej mieszkańców
W ramach prac projektowych przeanalizowana zostanie możliwość budowy dodatkowych przystanków w Poznaniu i aglomeracji. Rozważana będzie zasadność nowych miejsc zatrzymań pociągów w szybko rozwijających się dzielnicach, m.in. na Łazarzu (ul. Hetmańska), Jeżycach (ul. Kościelna/Niestachowska), Pokrzywnie, Świerczewie czy w podpoznańskich Plewiskach (ul. Kolejowa). W przypadku pozytywnych wyników analiz, nowe przystanki zwiększą dostęp do kolei, zachęcając do korzystania z pociągów – najbardziej ekologicznego i efektywnego środka transportu – nie tylko w okazjonalnych, ale także w codziennych podróżach.
By nowe rozwiązania dobrze wpisały się w miejską tkankę – na etapie koncepcji – będą one uzgadniane pomiędzy Miastem Poznań, PKP S.A., przewoźnikami i konserwatorem zabytków. Kolejowa spółka zdaje sobie sprawę z konieczności powiązania planów z inwestycjami realizowanymi przez samorząd, np. planowaną budową kolejnego etapu trasy tramwajowej na Naramowice, tak aby wszystkie opracowane rozwiązania wzajemnie się uzupełniały i były ułatwieniem w codziennym życiu mieszkańców.
(UMP)
Fajnie usłyszeć o inwestycjach w naszej kolei, zwłaszcza że Poznań to tak ważny punkt na mapie. Mam tylko pytanie – jak to rozwiąże kwestię opóźnień, z którymi często się borykamy? Mam nadzieję, że nowe projekty będą obejmować także szybszy czas obsługi pasażerów. Świetnie, że się dzieje, trzymam kciuki za powodzenie planów!
Fajny artykuł! Cieszę się, że poznański dworzec będzie jeszcze bardziej rozwinięty. Zastanawiam się jednak, jak te zmiany wpłyną na codzienne podróże mieszkańców? Czy oprócz zwiększenia przepustowości będą też jakieś udogodnienia dla pasażerów, jak np. nowe połączenia lokalne? Słyszałem, że planują sporo nowych rozwiązań na trasie Poznańskiego Węzła Kolejowego. Trzymam kciuki za efekty!**
Super, że rozwój kolei w Poznaniu idzie w takim kierunku! Ciekaw jestem, jakie konkretnie ulepszenia mogą wprowadzić, by poprawić przepustowość i komfort podróży. Czy myślicie, że doczekamy się kolei dużych prędkości? To mogłoby naprawdę zmienić sposób, w jaki ludzie będą korzystać z dworca. Czekam z niecierpliwością na aktualizacje dotyczące postępów.”}