Rozbudowa Terminala Zbożowego w Porcie Gdańsk

Trójmiasto

Polska jest coraz większym eksporterem zbóż.

W 2024 roku wyprodukowaliśmy prawie 36 mln ton ziarna, przy zużyciu krajowym ponad 25 mln ton. Nadwyżki zboża możemy sprzedawać za granicę. Aby zagospodarować coraz większą produkcję, a także usprawnić tranzyt z Ukrainy, Polska musi powiększać swoje porty.

Premier Donald Tusk odwiedził miejsce rozbudowy Terminala Zbożowego w Porcie Gdańsk. Inwestycja będzie gotowa do 2026 roku.

Polski terminal „agro”

Dbając o bezpieczeństwo żywnościowe i stabilną sytuację w rolnictwie, rząd podejmuje działania mające na celu zwiększenie przepustowości eksportu zboża za granicę. Działania te wpisują się także w oczekiwania i potrzeby polskiej branży zbożowej.

Terminal będzie w dyspozycji państwa polskiego. Będzie on pełnił funkcję komercyjną, ale będzie także instrumentem w rękach państwa na rzecz ochrony naszych narodowych interesów, w tym bezpieczeństwa polskich rolników

– mówił Prezes Rady Ministrów podczas konferencji w Porcie Gdańsk.

Dzięki inwestycji, w 2026 roku Polska będzie miała terminal zbożowy, którego operatorem będzie spółka Port Gdański Eksploatacja, w 100% należąca do Skarbu Państwa.

Umożliwi to nam prowadzenie w pełni kontrolowanej, świadomej polityki zbożowej w sytuacji kryzysowej […]. Poprzednicy obiecali “zboże na wierzbie”, a tutaj mamy już konkretne decyzje do 2026 roku.

– wyjaśnił premier.

Rozbudowa terminala umożliwi zwiększenie zdolności przeładunkowych do ok. 2,9 mln ton rocznie.

Gospodarka morska rośnie w siłę

Duże inwestycje w infrastrukturę portową zapewniają siłę polskiej gospodarce. Chodzi nie tylko o sektor morski, ale także branżę rolną, rolno-spożywczą i przetwórczą. 

Polskie porty są w dobrej kondycji finansowej, dlatego musimy iść krok dalej, inwestując w obszary, które są niezbędne do zapewniania nam bezpieczeństwa i siły rozwojowej […]. Powstanie całkowicie polski terminal zbożowy o bardzo dużej przepustowości. Rozbudowane zostaną także magazyny, które zwiększą swoją pojemność z 30 tys. do ponad 150 tys. ton

– podkreślił Minister Infrastruktury Dariusz Klimczak.

Co istotne, w związku z budową terminala zbożowego, gdański port zainwestuje prawie 400 mln zł w rozwój infrastruktury drogowej i kolejowej.

To nie koniec inwestycji w porcie w Gdańsku. Na początku 2025 roku podpisana zostanie umowa na budowę infrastruktury służącej realizacji terminala gazowego.

Urząd Morski przeznaczy na tę inwestycję ok. 800 mln zł. Będzie to kolejny krok do poprawy naszego bezpieczeństwa

– zapowiedział wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.

Dzięki inwestycjom rządu, polskie porty staną się istotnym filarem naszego bezpieczeństwa, zarówno ekonomicznego, energetycznego, jak i militarnego. 

Inwestycja związana z Terminalem Zbożowym jest także bardzo ważna dla rozwoju Gdańska.

Dziękuję za współpracę i za dostrzeganie, że port jest częścią miasta. To nie jest jedyna inwestycja, przy której ta współpraca jest ważna z punktu widzenia Gdańska […]. Bardzo cieszymy się z tego rozwoju i z nowej inwestycji

– podkreśliła prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz.

Dla Gdańska ważne jest również, że zboże będzie transportowane do portu głównie drogą kolejową.

Terminal Zbożowy w Porcie Gdańsk

Terminal zostanie zbudowany przez spółkę Port Gdański Eksploatacja, która przynależy do grupy kapitałowej Morskiego Portu Gdańsk S.A. Inwestując w 9 dodatkowych magazynów PGE podniesie zdolność przeładunkową z 0,7 mln ton do 2,9 mln ton rocznie. W ten sposób PGE stanie się kluczowym podmiotem dla polskiego eksportu zbóż.

Exit mobile version