Poznaliśmy ranking lotnisk i linii lotniczych za rok 2019 stworzony pod względem liczby zakłóceń lotów.
Zakłócone loty to loty odwołane lub opóźnione o więcej niż 3 godziny, potencjalnie kwalifikujące się do odszkodowania, zgodnie z Rozporządzeniem (WE) nr 261/2004. Z rankingu wynika, że najpopularniejszym przewoźnikiem na polskim niebie jest LOT, a skandynawski przewoźnik SAS to lider pod względem liczby zakłóconych lotów.
Ranking najlepszych i najgorszych europejskich lotnisk i linii lotniczych pod względem liczby zakłóceń lotów
Z rankingu wynika, że najpopularniejszym przewoźnikiem na polskim niebie jest LOT, najmniej awaryjne linie na europejskim niebie to Wizzair, a Ryanair zdominował rynek pod względem liczby lotów. Z kolei skandynawski przewoźnik SAS to lider pod względem liczby zakłóconych lotów w Polsce i Europie.
Żuraw rządzi na polskim niebie
Polskie Linie Lotnicze LOT, z nowymi samolotami Boeing 787 Dreamliner wchodzącymi w skład floty, wciąż dominują na polskim rynku – w minionym roku po raz pierwszy udało im się przekroczyć próg 10 milionów pasażerów. Jednocześnie, zwiększona liczba lotów długodystansowych podniosła statystyki – w 2019 roku łączna liczba lotów z i do Polski wzrosła do ponad 76 000. Narodowy przewoźnik jest punktualny i obowiązkowy – w porównaniu do 2018 r., wskaźnik zakłóconych lotów tej linii spadł aż o 35%.
Wśród tanich linii lotniczych największą popularnością cieszy się Ryanair, który obsługuje 10 lotnisk w Polsce. To także druga najpopularniejsza linia na rynku. W minionym roku irlandzki przewoźnik zanotował 2-procentowy wzrost liczby lotów, a jego statystyki pod względem punktualności również są korzystne dla pasażerów. Na szczycie zestawienia Sky Ranking GIVT 2019, co oznacza najgorszy stosunek liczby lotów do zakłóconych połączeń na tle konkurencji, znalazły się skandynawskie linie SAS, mocno poturbowane przez ubiegłoroczne strajki.
GIVT Sky Ranking – Top 10 linii lotniczych w Polsce 2019 |
||||||||
Poz. |
+/- 2018 |
Linia lotnicza |
Liczba lotów w tys. |
Opóźnienia |
Odwołania |
Zakłócenia ogółem |
% zakłóconych lotów |
+/- 2018 |
1 |
↑1 |
SAS |
2.966 |
10 |
44 |
54 |
1,8 |
↓0,67 |
2 |
↓1 |
Lufthansa |
13.945 |
34 |
208 |
242 |
1,7 |
↓0,37 |
3 |
↑6 |
KLM |
3.410 |
16 |
26 |
42 |
1,2 |
↓0,21 |
4 |
↑1 |
LOT – Polish Airlines |
76.335 |
236 |
658 |
894 |
1,2 |
↓1,06 |
5 |
↑3 |
Finnair |
1.838 |
1 |
19 |
20 |
1,1 |
↑0,38 |
6 |
↑4 |
Smartwings Poland |
2.701 |
12 |
14 |
26 |
1,0 |
→0,0 |
7 |
→0 |
easyJet |
3.436 |
24 |
9 |
33 |
1,0 |
↓0,32 |
8 |
↓2 |
Ryanair |
35.025 |
202 |
42 |
244 |
0,7 |
↓0,51 |
9 |
↓6 |
Norwegian Air Shuttle |
2.876 |
9 |
9 |
18 |
0,6 |
↑0,21 |
10 |
↓6 |
Wizz Air |
26.183 |
67 |
36 |
103 |
0,4 |
↑0,05 |
Polskie lotniska – stabilny rozwój i mniej zakłóceń
Lotniska w Polsce wyszły praktycznie bez szwanku z ubiegłorocznej fali strajków – w przeciwieństwie do innych europejskich portów, zanotowały niższy wskaźnik zakłóconych lotów. Stały rozwój polskich lotnisk odzwierciedlają statystyki za rok 2019 – w porównaniu z rokiem poprzednim, liczba lotów wzrosła o ponad 5,8%. Najbardziej godne zaufania podróżnych jest lotnisko im. Lecha Wałęsy w Gdańsku, na drugim miejscu uplasował się Międzynarodowy Port Lotniczy Katowice w Pyrzowicach. Najwięcej zakłóceń w stosunku do liczby lotów ogółem, odnotowano na lotnisku w Szczecinie.
GIVT Sky Ranking – Top 10 polskich lotnisk 2019 |
||||||||
Poz. |
+/- 2018 |
Lotnisko |
Liczba lotów w tys. |
Opóźnienia |
Odwołania |
Zakłócenia ogółem |
% zakłóconych lotów |
+/- 2018 |
1 |
↑2 |
Szczecin Goleniów |
2.356 |
16 |
18 |
34 |
1,44 |
↑0,20 |
2 |
↓1 |
Kraków John Paul II |
29.619 |
205 |
205 |
410 |
1,38 |
↓0,26 |
3 |
↑4 |
Poznań Ławica |
7.781 |
22 |
64 |
86 |
1,11 |
↓0,50 |
4 |
↑4 |
Rzeszów Jasionka |
3.586 |
9 |
29 |
38 |
1,06 |
↓1,12 |
5 |
↓3 |
Warsaw Chopin |
88.756 |
255 |
658 |
913 |
1,03 |
↓0,73 |
6 |
↓1 |
Wrocław Copernicus |
12.784 |
28 |
87 |
115 |
0,9 |
↓0,60 |
7 |
↓3 |
Bydgoszcz Paderewski |
1.485 |
5 |
8 |
13 |
0,88 |
↓1,06 |
8 |
↑2 |
Warsaw Modlin |
8.775 |
58 |
3 |
61 |
0,7 |
↓0,31 |
9 |
↓3 |
Katowice International |
12.035 |
32 |
41 |
73 |
0,61 |
↓0,63 |
10 |
↓1 |
Gdańsk Lech Wałęsa |
19.742 |
39 |
76 |
115 |
0,58 |
↓0,68 |
TURBULENCJE NA EUROPEJSKIM NIEBIE
2019 pod znakiem strajków i upadłości
W ubiegłym roku liczba lotów w Europie wzrosła zaledwie o niecały procent i wyniosła 7,6 miliona, co pokazuje skalę problemów, z którymi borykają się linie lotnicze. W 2019 były to głównie strajki, które dotknęły wszystkich przewoźników uwzględnionych w rankingu. Przez Europę przetoczyła się także plaga upadłości – w ciągu ostatnich 12 miesięcy działalność zamknęło aż osiem podmiotów. Największym zaskoczeniem było bankructwo słoweńskich narodowych linii lotniczych Adria i brytyjskiego przewoźnika Thomas Cook, należącego do największego i najstarszego biura podróży na świecie. Ogromne perturbacje spotkały skandynawskie linie lotnicze SAS – gdy w kwietniu aż 1400 pilotów urządziło 7-dniowy strajk, doszło do zakłócenia 4000 lotów, co dotknęło aż 380 000 pasażerów. SAS jest niechlubnym zwycięzcą rankingu 20 europejskich linii lotniczych, biorąc pod uwagę stosunek zakłóconych lotów do ogólnej liczy połączeń. Na drugim końcu rankingu, co oznacza najmniej zakłóceń w stosunku do liczby lotów ogółem, znalazły się tanie linie – WizzAir (miejsce 20 – drugi rok z rzędu i to przy wzroście liczby lotów) i Ryanair (pozycja nr 19), który ponownie zajmuje też pierwsze miejsce pod względem liczby pasażerów – w 2019 roku osiągnął wynik 130 milionów.
Wzrasta liczba odszkodowań
Pozytywna informacja wynikająca z zestawienia to spadek ogólnej liczby zakłóconych połączeń – w przypadku opóźnionych lotów z 1 na 257 w 2018 r., do 1 na 284 w roku 2019. W przypadku lotów odwołanych – z 1 lotu na 81 w 2018 do 1 lotu na 114 w 2019. Kolejny pozytywny aspekt to wzrost świadomości pasażerów w zakresie należnych odszkodowań za zakłócone loty i lepsze podejście przewoźników w tym zakresie.
Sky Ranking GIVT 2019 – top 20 europejskich linii lotniczych |
||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Poz. |
+/- 2018 |
Linia lotnicza |
Liczba lotów |
Opóźnienia |
Odwołania |
Zakłócenia ogółem |
% zakłóconych lotów |
+/- 2018 |
w tysiącach |
||||||||
1 |
↑7 |
SAS |
295 |
461 |
7.624 |
8.085 |
2,7 |
↑0,6 |
2 |
↑8 |
British Airways |
352 |
1.429 |
5.621 |
7.050 |
2 |
↑0,3 |
3 |
↑1 |
Eurowings |
237 |
568 |
3.620 |
4.188 |
1,8 |
↓0,6 |
4 |
↑10 |
SWISS |
157 |
203 |
2.484 |
2.687 |
1,7 |
↑0,1 |
5 |
↑1 |
Lufthansa |
618 |
1.142 |
9.081 |
10.223 |
1,7 |
↓0,6 |
6 |
↓3 |
LOT |
135 |
597 |
1.470 |
2.067 |
1,5 |
↓1 |
7 |
↓5 |
Vueling |
219 |
1.333 |
1.670 |
3.003 |
1,4 |
↓1,1 |
8 |
↑4 |
KLM |
259 |
553 |
2.711 |
3.264 |
1,3 |
↓0,4 |
9 |
↓2 |
Flybe |
164 |
439 |
1.656 |
2.095 |
1,3 |
↓0,9 |
10 |
↑6 |
Norwegian Air |
220 |
1.176 |
1.471 |
2.647 |
1,2 |
↑0 |
11 |
↓6 |
Austrian Airlines |
139 |
157 |
1.376 |
1.533 |
1,1 |
↓1,2 |
12 |
↑5 |
Finnair |
135 |
197 |
1.249 |
1.446 |
1,1 |
↑0,1 |
13 |
↓4 |
TAP Portugal |
138 |
783 |
990 |
1.773 |
1,3 |
↓0,6 |
14 |
↓3 |
easyJet |
609 |
2.802 |
3.881 |
6.683 |
1,1 |
↓0,6 |
15 |
↓14 |
Air France |
445 |
1.439 |
3.398 |
4.837 |
1,1 |
↓2,5 |
16 |
↑3 |
Alitalia |
196 |
456 |
1.069 |
1.525 |
0,8 |
↑0,1 |
17 |
↓4 |
Aer Lingus |
110 |
333 |
511 |
844 |
0,8 |
↓0,8 |
18 |
→0 |
Iberia |
216 |
354 |
1.336 |
1.690 |
0,8 |
↓0,2 |
19 |
↓4 |
Ryanair |
802 |
3.440 |
1.905 |
5.345 |
0,7 |
↓0,5 |
20 |
→0 |
Wizz Air |
197 |
696 |
310 |
1.006 |
0,5 |
↓0,1 |
Europejskie lotniska – więcej połączeń, lider bez zmian
Największe porty lotnicze w Europie rozszerzają siatkę połączeń o kolejne długodystansowe kierunki – nowe trasy ogłaszane są praktycznie co tydzień. Najciekawsze połączenia to m.in.: Rzym – San Francisco (Alitalia), Kopenhaga – Los Angeles (SAS), Amsterdam – Austin (KLM), Paryż – Austin (Norwegian Air), Monachium – Seattle (Lufthansa), Wiedeń – Boston (Austrian Airlines) oraz Kraków –Nowy Jork (LOT).
Bez zmian względem poprzedniego roku w zakresie zwycięzcy i przegranego rankingu europejskich lotnisk pod względem stosunku zakłóconych połączeń do liczby lotów ogółem. Mimo strajków personelu naziemnego linii Iberia, która odpowiada za 40% ruchu lotniczego w porcie Madrid Barajas, to najbardziej oblegane hiszpańskie lotnisko zwiększyło liczbę lotów o ponad 5% i jednocześnie ograniczyło liczbę zakłóceń o 29% w stosunku do roku 2018. Liderem niechlubnego zestawienia, czyli lotniskiem z największą liczbą odwołanych i opóźnionych lotów, po raz kolejny jest niemieckie Monachium.
Sky Ranking GIVT 2019 – top 10 europejskich lotnisk |
|||||||
Poz. |
Zmiana w porównaniu z 2018 r. (+/-) |
Lotnisko |
Liczba lotów – zmiana w porównaniu z 2018 r. (%) |
Zakłócenia lotów – zmiana w porównaniu z 2018 r. (%) |
|||
1 |
→ |
Munchen Internațional |
201.651 |
2% |
3.461 |
-16% |
|
2 |
↑ 6 |
London Heathrow |
251.812 |
4% |
3.657 |
15% |
|
3 |
↑ 1 |
Frankfurt |
286.771 |
6% |
3.521 |
-28% |
|
4 |
↑ 2 |
Amsterdam Schiphol |
250.586 |
2% |
2.961 |
-27% |
|
5 |
↓ 3 |
Barcelona El Prat |
167.019 |
4% |
1.867 |
-36% |
|
6 |
↑ 1 |
London Gatwick |
141.481 |
2% |
1.538 |
-32% |
|
7 |
↓ 2 |
Vienna International |
132.440 |
11% |
1.239 |
-40% |
|
8 |
↑ 1 |
Leonardo da Vinci |
158.396 |
4% |
1.453 |
-14% |
|
9 |
↓ 6 |
Paris Charles de Gaulle |
313.582 |
4% |
2.432 |
-56% |
|
10 |
→ |
Madrid Barajas |
205.348 |
6% |
1.258 |
-29% |