Załogi rywalizujące w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski czeka intensywny okres.
Już w ten weekend (9-11 września) zmierzą się w Rajdzie Śląska. Trzy tygodnie później powalczą o punkty na oesach Rajdu Wisły (30 września – 1 października), a sezon zakończą na Słowacji – podczas Rajdu Koszyc (21-23 października). Trzy czołowe załogi: Kristensson/Johansson, Grzyb/Binięda oraz Wróblewski/Wróbel zgromadziły odpowiednio 138, 124 i 108 punktów. W jednej rundzie mistrzostw można zdobyć 35 „oczek”, więc lider tabeli może zmienić się już w najbliższą niedzielę.
Rajd Śląska to najmłodsze zawody w krajowym czempionacie. Pierwsza edycja odbyła się w 2017 roku i zakończyła sezon RSMP. Od tego czasu zawody z bazą na Stadionie Śląskim są stałym punktem kalendarza mistrzostw Polski. W 2018 roku o zwycięstwie w Rajdzie Śląska zdecydowała najmniejsza różnica w historii rund RSMP. Tomasz Kasperczyk i Damian Syty, byli o 0,2 szybsi niż Jakub Brzeziński i Kamil Kozdroń. Rok później, na mecie Rajdu Śląska swój pierwszy tytuł mistrzów Polski świętowali Mikołaj Marczyk i Szymon Gospodarczyk.
NOWOŚCI W HARMONOGRAMIE
Organizatorzy Rajdu Śląska przygotowali 12 odcinków specjalnych, a także niezaliczany do klasyfikacji rajdu prolog w centrum Katowic, zaplanowany na piątkowy wieczór. Właściwa rywalizacja rozpocznie się w sobotę. Pierwszy etap rajdu składa się ze znanych z poprzednich edycji imprezy asfaltowych oesów na południu województwa Śląskiego. Dwie pętle tworzą próby PSB Mrówka Cyroń (9,04 km), Kiczyce (9 km), Jastrzębie-Zdrój (15 km). Pomiędzy nimi zaplanowano przerwę na serwis na Stadionie Śląskim. Sobotnie ściganie zakończy próba na błoniach chorzowskiego stadionu (1,5 km).
Niedzielna część zmagań to zupełnie nowe oesy w północnej części województwa, niewykorzystywane wcześniej w Rajdzie Śląska. Zawodnicy dwukrotnie przejadą próby Bruk Premium (2,37 km) oraz Pilica (10,16 km), a raz pojawią się na trasie najdłuższego w rajdzie odcinka Łany Wielkie (15,18 km). Dodatkowe punkty będzie można zdobyć na Power Stage, którym będzie drugie starcie w Pilicy. Łączna długość 12 oesów to 107,82 km. Meta zawodów o 18:15 na Stadionie Śląskim.
– Myślę, że trasa tegorocznej edycji Rajdu Śląska jest wręcz idealna dla nas, w kontekście walki o czołowe miejsca. W sobotę mamy odcinki specjalne na południu województwa. Dobrze znam ich charakterystykę, bo właśnie na Śląsku Cieszyńskim zaczynałem moją karierę rajdową i wiele razy tu startowałem. Z kolei w niedzielę mamy zupełnie nowe trasy, a my w takich warunkach świetnie się czujemy i od razu potrafimy jechać szybko – ocenił Jarek Szeja (Hyundai i20 R5), który w ubiegłym roku ukończył Rajd Śląska tuż za podium.
LICZY SIĘ KAŻDY PUNKT
Łącznie do Rajdu Śląska zgłosiło się 95 załóg, z czego 43 w ramach szóstej rundy RSMP, a 36 jest uprawnionych do zdobywania punktów do klasyfikacji mistrzostw. Na start ostatecznie nie zdecydowali się Maciej Lubiak i Grzegorz Dachowski oraz Adrian Chwietczuk i Damian Syty (obie załogi w Skodach Fabia Rally2 evo). Tym samym rajdówkami najwyższej kategorii będzie dysponowało dziewięć duetów.
Listę zgłoszeń otwierają liderzy punktacji – Tom Kristensson i Andreas Johansson (Hyundai i20 R5). Szwedzi mają 14 punktów przewagi nad Grzegorzem Grzybem i Adamem Biniędą (Skoda Fabia Rally2 evo). W grze o tytuł mistrzowski są także reprezentanci – Kacper Wróblewski i Jakub Wróbel (Skoda Fabia Rally2 evo), których od liderów dzieli 30 punktów. Wróblewski ma jednak na swoim koncie jedną rundę mniej niż Grzyb i Kristensson. Do końcowej klasyfikacji liczy się siedem najlepszych wyników z ośmiu rajdów. To oznacza, że dla Wróblewskiego trzy nadchodzące rundy krajowego czempionatu są absolutnie kluczowe, ponieważ odrobienie ewentualnych strat punktowych nie będzie możliwe.
Przy siedmiu wynikach wliczanych do końcowej klasyfikacji losy tytułu mistrzów Polski mogą się rozstrzygnąć już trzy tygodnie po Rajdzie Śląska, podczas Rajdu Wisły. Mistrzem kraju mogą zostać zawodnicy, którzy przed starciem w Koszycach będą mieli co najmniej 35 punktów przewagi nad kolejną z załóg w tabeli mistrzostw.
– Pozostały trzy rajdy do końca, w tym dwie rundy, można powiedzieć, że moje domowe. W czołówce punktacji jest bardzo ciasno, więc naszym zadaniem na Rajd Śląska jest zdobycie jak największej liczby punktów. Z pewnością muszę się skupić na pierwszych pętlach rajdu, bo na nich tracę najwięcej, ograniczając ryzyko. Może czas wyjść ze strefy komfortu i atakować już pierwszego metra? – komentuje Kacper Wróblewski.
Na końcowe rozstrzygnięcia trzeba także poczekać w „ośce”. W gronie załóg w samochodach z napędem na jedną oś z dużą przewagą prowadzą Adam Sroka i Patryk Kielar (Peugeot 208 Rally4, 122 pkt), ale nawet w najbardziej sprzyjającym im scenariuszu nie zdołają wypracować w Rajdzie Śląska przewagi, która da im mistrzostwo w klasie 2WD. Z nimi w tabeli plasują się Grzegorz Bonder i Kamil Heller (Renault Clio Rally4, 93 pkt) oraz Jacek Sobczak (Porsche 911 GT3, 92 pkt).
Co, gdzie i kiedy – program Rajdu Śląska 2022 – 6. rundy RSMP 2022
Piątek, 9 września
- 11:00 – 15:00 – odcinek testowy (2,85 km, Bieruń – ERG)
- 17:30 – Ceremonia startu (Katowice, ulica Dworcowa)
- 19:10 – Prolog: Katowice (1,75 km)
Sobota, 10 września (7 odcinków specjalnych, łącznie 67,58 km)
- 11:00 – OS 1: PSB Mrówka Cyroń (9,04 km, gmina Bestwina)
- 12:05 – OS 2: Kiczyce (9 km)
- 13:00 – OS 3: Jastrzębie-Zdrój (15 km)
- 14:45 – Serwis A: 30 min. (Chorzów, Stadion Śląski)
- 16:40 – OS 4: PSB Mrówka Cyroń (9,04 km, gmina Bestwina)
- 17:45 – OS 5: Kiczyce (9 km)
- 18:40 – OS 6: Jastrzębie-Zdrój (15 km)
- 20:30 – OS 7: Kryterium 100-lecia Powstań Śląskich (1,5 km, Chorzów – błonia Stadionu Śląskiego)
- 20:50 – Serwis B: 45 min. (Chorzów, Stadion Śląski)
Niedziela, 11 września (5 odcinków specjalnych, łącznie 40,24 km)
- 10:20 – Serwis C: 15 min. (Chorzów, Stadion Śląski)
- 11:35 – OS 8: Bruk Premium (2,37 km, Siewierz)
- 12:55 – OS 9: Pilica (10,16 km)
- 13:35 – OS 10: Łany Wielkie (15,18 km)
- 15:25 – OS 11: Pilica (10,16 km)
- 16:40 – OS 12: Bruk Premium (2,37 km, Siewierz)
- 18:02 – Serwis D: 10 min. (Chorzów, Stadion Śląski)
- 18:15 – Ceremonia mety (Chorzów, Stadion Śląski)
Punktacja Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski 2022 przed Rajdem Śląska:
1. Kristensson/Johansson 138 pkt
2. Grzyb/Binięda 124 pkt
3. Wróblewski/Wróbel 108 pkt
4. Lubiak/Dachowski 71 pkt
5. Płachytka/Nowaczewski 69 pkt
6. Gabryś/Dymurski 60 pkt
7. Byśkiniewicz/Siatkowski 52 pkt
8. Szeja/Szeja 40 pkt
9. Chwietczuk/Syty 40 pkt
10. Marczyk/Gospodarczyk 34 pkt
RSMP – punktacja klasy 2WD przed Rajdem Śląska
1. Sroka/Kielar 122 pkt
2. Bonder/Heller 93 pkt
4. Jacek Sobczak 92 pkt
5. Gazda/Mikuliszyn 69 pkt
5. Predko/Sadowski 62 pkt
RSMP – informacje o cyklu
Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski to najwyższa klasa rozgrywek rajdowych w Polsce. Jego uczestnicy rywalizują o tytuły mistrzów Polski w klasyfikacji generalnej, a także w poszczególnych klasach. Organizatorem cyklu jest Polski Związek Motorowy.
Kalendarz mistrzostw składa się z kilku rund (rajdów) organizowanych przez miejscowe automobilkluby. Na sezon 2022 zaplanowano dziewięć rajdów, w tym dwa rozgrywane poza granicami kraju (Litwa i Słowacja). Sześć rund to rajdy asfaltowe, a trzy to zawody rozgrywane na szutrowych odcinkach specjalnych.
Kalendarz RSMP 2022:
1. runda: 50. Rajd Świdnicki-Krause
Data: 23-24 kwietnia
Baza: Świdnica
Nawierzchnia: asfalt
2. runda: 41. Rajd Podlaski
Data: 21-22 maja
Baza: Białystok
Nawierzchnia: szuter
3. runda: 78. Rajd Polski
Data: 10-12 czerwca
Baza: Mikołajki
Nawierzchnia: szuter
4. runda: Rajd Żmudzi
Data: 9-10 lipca
Baza: Kielmy (Litwa)
Nawierzchnia: szuter
5. runda: 31. Rajd Rzeszowski
Data: 4-6 sierpnia
Baza: Rzeszów
Nawierzchnia: asfalt
6. runda: 6. Rajd Śląska
Data: 9-10 września
Baza: Chorzów
Nawierzchnia: asfalt
7. runda: 67. Rajd Wisły
Data: 30 września-1 października
Baza: Wisła
Nawierzchnia: asfalt
8. runda: 48. Rajd Koszyc
Data: 21-23 października
Baza: Koszyce (Słowacja)
Nawierzchnia: asfalt
9. runda: Rajd Nadwiślański
Data: do potwierdzenia
Baza: Puławy
Nawierzchnia: asfalt