Na sobotę, 21 maja zaplanowano najdłuższy w Rajdzie Portugalii etap, który mierzy blisko 640 kilometrów, w tym ponad 156 kilometrów odcinków specjalnych.
Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak w bardzo dobrym stylu rozpoczęli zmagania, wykręcając dwukrotnie trzeci i raz czwarty czas. Polacy awansowali do czołowej trójki kategorii WRC 2.
Załoga ta jedzie skutecznym i równym tempem, unikając błędów, które zdarzają się bardziej doświadczonym zawodnikom. Na jedenastej próbie z trasy wypadł ośmiokrotny mistrz świata Sébastien Ogier, który również wczoraj miał sporo problemów. Kajetan Kajetanowicz odzyskał także sporo czasu po korekcie organizatora, który przyjrzał się wczorajszej sytuacji, gdzie Polak był blokowany przez konkurenta. To wszystko pozwoliło temu zawodnikowi wrócić na pozycję drugiego wicelidera zmagań.
– Dobrze rozpoczęliśmy ten dzień, pierwsza pętla była dla nas udana. Wskakujemy ponownie na podium i jestem z tego zadowolony. Cieszę się również, że nasz samochód spisuje się bez zarzutów, bo to w tak wymagających warunkach naprawdę ważne. Jazda tutaj daje mi bardzo dużo przyjemności, a mimo to odcinki specjalne są bardzo wyczerpujące. Unikamy błędów, które mogłyby nas drogo kosztować. Przed nami druga bardzo długa pętla i strategia będzie miała tu ważną rolę, bo przy doborze opon nie wolno nam zapominać, że jutro też jest dzień. Fajnie, że na trasach możemy spotkać tylu kibiców z Polski. Takie wsparcie tu na miejscu i od tych, którzy ściskają kciuki w domach, daje sporo motywacji. Teraz krótka przerwa, a po niej będziemy starali utrzymać dobre tempo, robić swoje i… pić dużo wody, bo jest naprawdę gorąco – podsumowuje Kajetan Kajetanowicz.
Na popołudniową pętlę zaplanowano kolejne przejazdy prób Vieira do Minho (17,48 km), Cabeceiras de Basto (22,03 km) oraz liczącego zawrotne 37,24 km odcinka Amarante. Dzień zakończy się odcinkiem Porto-Foz (3,30 km).
Rajd Portugalii 2022, nieoficjalna klasyfikacja WRC 2 po OS 12:
1. Suninen/Markkula (Finlandia, Hyundai i20 Rally2) 2:25:55,3 s
2. Rossel/Sarreaud (Francja, Citroën C3 Rally2) +9,2 s
3. Kajetanowicz/Szczepaniak (Polska, Škoda Fabia Rally2 evo) +47,3 s
4. Solberg/Edmondson (Szwecja/Wielka Brytania, Hyundai i20 Rally2) +57,1 s
5. Ingram/Drew (Wielka Brytania, Škoda Fabia Rally2 evo) +3:08,4 s
6. Marczyk/Gospodarczyk (Polska, Škoda Fabia Rally2 evo) +3:38,0 s
7. Zaldivar/del Barrio (Paragwaj/Hiszpania, Hyundai i20 Rally2) +5:20,4 s
8. Guerra jr./Fernández (Meksyk/Hiszpania, Škoda Fabia Rally2 evo) +5:48,5 s
9. Teodósio/Teixeira (Portugalia, Hyundai i20 N Rally2) +6:06,9 s
10. Araújo/Ramalho (Portugalia, Škoda Fabia Rally2 evo) +6:54,6 s
Rajd Portugalii 2022: świetne wyniki Kajetanowicza
20 maja zakończył się pierwszy etap Rajdu Portugalii, czwartej rundy Rajdowych Mistrzostw Świata. W bardzo dobrym stylu na dzisiejszych odcinkach specjalnych prezentowali się Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak, którzy pięć z nich ukończyli w czołowej trójce, dwa na drugiej pozycji, wygrywając finałową próbę. Załoga ta walczy w czołówce, choć miała dzisiaj pecha i straciła sporo czasu blokowana przez startujących przed nią konkurentów.
Piątkowy etap Rajdu Portugalii składał się z aż ośmiu odcinków specjalnych, które rozgrywane były bez przerwy na serwis samochodów. Oznaczało to, że załogi musiały walczyć na ponad 120 kilometrach bez wsparcia swoich mechaników. Nie było to łatwe wyzwanie, zwłaszcza że portugalskie trasy słyną z trudnych technicznie sekcji i są wręcz najeżone wielkimi głazami, na których łatwo przebić oponę i uszkodzić zawieszenie.
Kajetanowicz i Szczepaniak rozpoczęli dzień w doskonałym stylu. Po trzech próbach, gdy zjechali na zmianę opon, zajmowali wysokie trzecie miejsce w kategorii WRC 2, będąc w kontaktowej walce. Niestety już wtedy musieli zmagać się z kurzem, gdy dwukrotnie doganiali poprzedzającą załogę, która przebijała opony. Na szóstej próbie ponieśli jednak jeszcze większe straty, gdy konkurenci po zmianie koła wrócili na trasę i blokowali Polaków. Na zakończenie duet ten zwyciężył w kategorii WRC 2 na odcinku Lousada, osiągając także świetny, ósmy czas w klasyfikacji generalnej. Przed nimi uplasowały się tylko załogi w samochodach klasy Rally1.
– To fantastyczne uczucie móc ścigać się z kierowcami fabrycznymi. W takim towarzystwie cały czas utrzymywaliśmy się w czołówce, wygrywając jeden z odcinków specjalnych, byliśmy także bliscy wygrania kolejnego. Mieliśmy też trochę pecha i to dwukrotnie. Załoga przed nami po zmianie koła wróciła na trasę, wyjeżdżając niemal przed naszą maską. Na takim rajdzie, gdy jest sucho i pojawia się kurz, zupełnie nic nie widać. Mam nadzieję, że organizator zweryfikuje czas, bo powinniśmy być zdecydowanie wyżej w klasyfikacji generalnej. Jutro czeka nas najdłuższy dzień rajdu, choć już dzisiaj spędziliśmy w samochodzie ponad 13 godzin. Czekają nas trudne zmagania i niełatwe decyzje do podjęcia, bo dobór opon i właściwa strategia to klucz do sukcesu. Jestem jednak w pełni zmotywowany, doceniam drobne rzeczy, bo na takim rajdzie nawet woda smakuje inaczej. Ciągle jesteśmy w grze i na pewno będziemy walczyć! – podsumowuje Kajetan Kajetanowicz, trzykrotny Rajdowy Mistrz Europy.
Sobota to najdłuższy etap Rajdu Portugalii, który będzie liczył 156,80 km. Złożą się na niego przejeżdżane dwa razy odcinki Vieira do Minho (17,48 km), Cabeceiras de Basto (22,03 km) oraz liczący zawrotne 37,24 km OS Amarante. Dzień zakończy się odcinkiem Porto-Foz (3,30 km).
Rajd Portugalii 2022, nieoficjalna klasyfikacja WRC 2 po OS 9:
1. Mikkelsen/Eriksen (Norwegia, Škoda Fabia Rally2 evo) 1:30:12,5 s
2. Suninen/Markkula (Finlandia, Hyundai i20 Rally2) 37,0 s
3. Rossel/Sarreaud (Francja, Citroën C3 Rally2) +54,1 s
4. Solberg/Edmondson (Szwecja/Wielka Brytania, Hyundai i20 Rally2) +1:17,1 s
5. Kajetanowicz/Szczepaniak (Polska, Škoda Fabia Rally2 evo) +2:03,2 s
6. Marczyk/Gospodarczyk (Polska, Škoda Fabia Rally2 evo) +2:32,0 s
7. Ingram/Drew (Wielka Brytania, Škoda Fabia Rally2 evo) +2:53,4 s
8. Zaldivar/del Barrio (Paragwaj/Hiszpania, Hyundai i20 Rally2) +4:10,1 s
9. Guerra jr./Fernández (Meksyk/Hiszpania, Škoda Fabia Rally2 evo) +4:13,1 s
10. Teodósio/Teixeira (Portugalia, Hyundai i20 N Rally2) +4:45,8 s
Rajd Portugalii 2022: Kajetanowicz walczy w czołówce
Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak pokazują doskonałe tempo na pierwszym etapie Rajdu Portugalii. Załoga ta dwukrotnie uzyskiwała trzeci rezultat na poszczególnych odcinkach i zajmuje aktualnie trzecią pozycję w kategorii WRC 2, walcząc z fabrycznymi kierowcami. Trwa wyjątkowo trudny dzień, który składa się z ośmiu odcinków specjalnych — bez tradycyjnej przerwy serwisowej pomiędzy pętlami.
Dla Kajetanowicza jest to drugi start w sezonie Rajdowych Mistrzostw Świata i jednocześnie dopiero drugi w Portugalii. Rok temu wygrał tutaj, rywalizując w kategorii WRC 3. Dziś zmaga się z kierowcami, którzy mają zdecydowanie większe doświadczenie w tych zawodach: liderujący Suninen startuje tu po raz siódmy, a wicelider Mikkelsen — ósmy. Pomimo tego Polak radzi sobie doskonale, utrzymując za sobą Olivera Solberga czy ubiegłorocznego mistrza świata, Yohana Rossela.
– Zakończyliśmy pierwszą prawdziwą pętlę Rajdu Portugalii. Piekielnie trudne warunki na trasie, walczymy w ścisłej czołówce. Dwa razy jechaliśmy w dużym kurzu za poprzedzającym zawodnikiem, który przebił oponę. Zbliżyliśmy się do niego na minutę i uważam, że dwuminutowe odstępy między nami są zdecydowanie za małe. Mimo tego i tak udało się cisnąć na tyle, aby utrzymać się w czołówce. Ten rajd to w dużej mierze loteria. Oddajemy czas tam, gdzie jest duże prawdopodobieństwo przebicia opony, ale są pewnie zawodnicy, którzy zaciskają zęby i ryzykują, przejeżdżając przez wielkie głazy. Nasza taktyka zazwyczaj się jednak sprawdza, chociaż i my nie jesteśmy w stanie ominąć wszystkich kamieni. Jest bardzo ciepło, ponad 30 stopni Celsjusza, ale jesteśmy zadowoleni! – podsumowuje Kajetan Kajetanowicz, trzykrotny Rajdowy Mistrz Europy.
Po krótkiej przerwie na zmianę opon załogi ponownie pokonają próby Lousã (12,03 km), Góis (19,33 km), Arganil (18,72 km), a także odcinki Mortágua (18,16 km) i kończący dzień OS Lousada (3,36 km).
Rajd Portugalii 2022, nieoficjalna klasyfikacja WRC 2 po OS 4:
1. Suninen/Markkula (Finlandia, Hyundai i20 Rally2) 38:25,1 s
2. Mikkelsen/Eriksen (Norwegia, Škoda Fabia Rally2 evo) +11,0 s
3. Kajetanowicz/Szczepaniak (Polska, Škoda Fabia Rally2 evo) +34,3 s
4. Solberg/Edmondson (Szwecja/Wielka Brytania, Hyundai i20 Rally2) +38,3 s
5. Rossel/Sarreaud (Francja, Citroën C3 Rally2) +41,8 s
6. Ingram/Drew (Wielka Brytania, Škoda Fabia Rally2 evo) +58,2 s
7. Marczyk/Gospodarczyk (Polska, Škoda Fabia Rally2 evo) +1:03,9 s
8. Pietarinen/Linnaketo (Finlandia, VW Polo GTI Rally2) +1:11,0 s
9. Linnamäe/Morgan (Estonia, VW Polo GTI Rally2) +1:13,7 s
10. McErlean/Fulton (Irlandia, Hyundai i20 Rally2) +1:25,9 s