Konsekwentnie, sukcesywnie, krok po kroku – w taki sposób Jakub Matulka i Damian Syty umacniali się na prowadzeniu w Rajdzie Małopolski – czwartej rundzie mistrzostw Polski.
Choć liderzy zawodów, a także punktacji cyklu, nie wygrali wszystkich dzisiejszych oesów, to zdołali powiększyć przewagę nad resztą stawki o ponad 15 sekund. Przed finałowym etapem rywalizacji (12 lipca) drugie miejsce zajmują Grzegorz Grzyb i Adam Binięda (Škoda Fabia RS Rally2, +21,9 s) oraz Jakub Brzeziński i Jakub Gerber (Citroën C3 Rally2, +25,5 s).
Piątkowy etap Rajdu Małopolski składał się z prób znanych z poprzednich edycji zawodów. Dwukrotnie rajdowe załogi rywalizowały na oesach w miejscowościach Barwałd i Mucharz, by na zakończenie etapu zmierzyć się na widowiskowym odcinku na ulicach Wadowic. Łącznie na 11 lipca zaplanowano 44,28 km ścigania.
Do piątkowej części zawodów przystąpiły 44 załogi w ramach RSMP, 29 w rajdówkach historycznych, a wieczorem – przed starciem w Wadowicach – dołączyło do nich 20 duetów walczących w RMP (Rajdowe Mistrzostwa Południa).
„Powolna” ucieczka liderów
Zmagania otworzył odcinek specjalny z jednym z najbardziej widowiskowych miejsc na trasie Rajdu Małopolski. Mowa o próbie Żarpłyt Barwałd (9,72 km), na której załogi miały do pokonania spektakularny przełom wodny (ang. water splash).
Świetnie na tym oesie odnaleźli się liderzy zawodów – Matulka i Syty, którzy odskoczyli rywalom o kolejne pięć sekund. Za nimi finiszowali Łukasz Byśkiniewicz i Daniel Siatkowski (Škoda Fabia RS Rally2, +5 s) oraz Grzyb z Biniędą (+6,5 s), co nie wpłynęło na kolejność w pierwszej piątce „generalki”.
Z Barwałdu zawodnicy przenieśli się do miejscowości Łękawica, skąd startowała próba Raf-Kop Mucharz, wiodąca wokół Jeziora Mucharskiego. Jej dystans – 11,52 km – najszybciej pokonali Jakub Brzeziński i Jakub Gerber (Citroën C3 Rally2). 3,1 s więcej potrzebowali Matulka i Syty, a autorzy trzeciego czasu – Grzyb i Binięda – stracili 6 s.
Z blisko 30-sekundową stratą, a co za tym idzie – spadkiem na piąte miejsce – pogodzić musiał się Byśkiniewicz. Przyczyną słabszego rezultatu było przebicie lewej przedniej opony po kontakcie z jednym z ograniczników cięć.
Drugie starcie w Barwałdzie i okolicach zwycięstwem zakończyli Matulka i Syty. Na oesowym podium uplasowali się jeszcze odrabiający straty Byśkiniewicz i Siatkowski (+3 s) oraz Brzeziński z Gerberem (+3,8 s).
Stracone drugie miejsce Grzyb i Binięda odzyskali po drugim przejeździe oesu Mucharz. Co prawda ustąpili na nim Matulce i Sytemu, tracąc 2,7 s, ale byli o 4 s szybsi od Brzezińskiego i Gerbera.
Piątkowy etap Rajdu Małopolski zakończono na ulicach Wadowic. Liczącą 1,8 km próbę VR1 Power Run Wadowice minimalnie wygrał Grzyb. Wrocławianin był o 0,1 s szybszy od Byśkiniewicza. Matulka zameldował się na mecie oesu z rezultatem gorszym o 1,2 s.
W czwartek Matulka i Syty zakończyli rywalizację jako liderzy zawodów, z prawie 5-sekundową przewagą. W piątek nie tylko obronili „żółte koszulki”, ale także zwiększyli odstęp, jaki dzieli ich od rywali, do blisko 22 sekund.
Tyle czasu Grzyb i Binięda muszą odrobić w sobotnim, finałowym etapie Rajdu Małopolski, jeśli chcą powalczyć o swój drugi triumf w tych zawodach. Trudniejsze zadanie mają Brzeziński i Gerber. Poznaniacy zajmują trzecie miejsce, a ich strata do liderów to już 25,5 s. W czołowej piątce plasują się jeszcze Byśkiniewicz z Siatkowskim (+48,2 s) oraz Jarosław Kołtun z Ireneuszem Pleskotem (Škoda Fabia RS Rally2, +55,2 s).
W Wadowicach ściganie zakończyli Zbigniew Gabryś i Daniel Dymurski (Škoda Fabia RS Rally2), którzy wypadli z trasy.
Janowski i Górny dyktują tempo w ośce
3:2 – w takim stosunku oesowymi zwycięstwami „podzielili się” dwaj najszybsi kierowcy w klasyfikacji 2WD, czyli Marcin Górny i Sergiusz Janowski. Pierwszy, wraz z Mateuszem Martynkiem (Peugeot 208 Rally4), zapisał na swoje konto pierwszy przejazd oesu Żarpłyt Barwałd oraz oba starcia na odcinku Raf-Kop Mucharz. Pilotowany przez Krzysztofa Grzenię Janowski (Renault Clio Rally4) „odwdzięczył się” rywalowi podczas drugiej wizyty w Barwałdzie i na ulicach Wadowic.
Różnice między tymi załogami na poszczególnych oesach były jednak minimalne, więc Janowski zdołał utrzymać prowadzenie. Górny traci do rywala 4,1 s. Sklasyfikowani na trzeciej pozycji są Adam Rachwał z Adrianem Mroszczykiem (Peugeot 208 R2, +1:07,8 s).
W klasie 3 na pechu i problemach Michała Chorbińskiego i Adama Chrzanowskiego (Renault Clio Rally3) skorzystali Jakub Ulanowski i Patryk Kielar (Ford Fiesta Rally3), przejmując pozycję liderów tej kategorii.
Kwaśny w drodze po dublet
W historycznym czempionacie po drugi z rzędu triumf jedzie Marcin Kwaśny (Subaru Impreza). Kierowca, pilotowany przez Michała Trelę, zakończył II etap Rajdu Małopolski jako lider HRSMP. Przed finałowym etapem Kwaśny ma 36,3 s przewagi nad Damianem Sawickim i Michałem Pryczkiem (Subaru Impreza GT). Na trzeciej pozycji plasują się Marcin Majcher i Mateusz Adamski (Subaru Legacy 4WD Turbo).
Maciej Lubiak i Grzegorz Dachowski wypadli z czołówki. Ten duet był najszybszy na dwóch pierwszych oesach piątkowego etapu, a następnie trafił do grona pechowców i osunął się w dół klasyfikacji. Wśród załóg w samochodach z klas historycznych FIA najwyżej są Filip Stopa i Rafał Ślęczka w BMW M3 E36.
Wieczorem do stawki z mistrzostw Polski dołączyli uczestnicy Rajdowych Mistrzostw Południa, dla których oes w Wadowicach był inauguracyjną próbą Rajdu Małopolski.
Pierwszymi liderami rundy RMP została załoga Bieszczad/Piczak – broniąca pierwszego miejsca w punktacji cyklu. Sekundę wolniej w Wadowicach pojechali Kawalec i Krzyżowski w Peugeocie 208 GTi. Na trzecim miejscu uplasował się duet Gańcarczyk/Parzyk w Citroënie DS3 (+1,1 s).
Ostatni etap Rajdu Małopolski przyniesie sporo nowości. Dwie pierwsze pętle składają się z trzech odcinków: HERN Zawoja (17,45 km, od 8:35 i 12:46), MOSUR / JANCARZ Maków Podhalański (5,6 km, od 9:18 i 13:29) oraz Stryszów (9,7 km, od 9:51 i 14:02) – po raz pierwszy wytyczony w odwróconej konfiguracji. Finałową próbą zawodów, a więc również okazją na dodatkowe punkty, będzie trzeci przejazd próby w Zawoi, rozgrywany jako Power Stage Zawoja (17,45 km, od 16:07).
Rajd Małopolski – klasyfikacja po II etapie:
1. Matulka/Syty (Škoda Fabia RS Rally2) 31:55.2 s
2. Grzyb/Binięda (Škoda Fabia RS Rally2) +00:21.9 s
3. Brzeziński/Gerber (Citroen C3 Rally2) +00:25.5 s
4. Byśkiniewicz/Siatkowski (Škoda Fabia Rally2) +00:48.2 s
5. Kołtun/Pleskot (Škoda Fabia RS Rally2) +00:55.2 s
6. Ulanowski/Kielar (Ford Fiesta Rally3) +03:24.4 s
7. Górny/Martynek (Peugeot 208 Rally4) +03:49.1 s
8. Janowski/Grzenia (Renault Clio Rally4) +04:05 s
9. Kowal/Lenkowski (Ford Fiesta Rally3) +04:21.9 s
10. Rachfał/Mroszczyk (Peugeot 208 Rally4) +04:52.8 s
Rajd Małopolski – klasyfikacja HRSMP po II etapie:
1. Kwaśny/Trela (Subaru Impreza) 36:28.0 s
2. Sawicki/Pryczek (Subaru Impreza) +00:36.3 s
3. Majcher/Adamski (Subaru Legacy RS) +00:41.3 s
4. Stopa/Ślęczka (BMW M3 E36) +01:33.8 s
5. Święcicki/Ciesielski (Peugeot 106) +01:44.6 s
6. Molgo/Marton (Škoda Octavia WRC) +02:26.4 s
7. Maciechowski/Klaczańska (BMW 3 E36) +03:13.7 s
8. Niemiec/Krużołek (Seat Ibiza GTI) +03:55.6 s
9. Kołdej/Pietrusiński (Renault Clio Maxi) +04:11 s
10. Kiepura/Galle (Lancia Delta HF Integrale) +04:22.5 s
Rajd Małopolski rozgrywany jest w dniach 10–12 lipca 2025 roku jako ósma runda Rajdowych Mistrzostw Strefy Europy Centralnej (FIA CEZ), czwarta runda Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski (RSMP), trzecia runda Historycznych Rajdowych Mistrzostw Polski (HRSMP) oraz trzecia runda Rajdowych Mistrzostw Południa (RMP).