Rajd Finlandii 2021. Elfyn Evans triumfuje. Huttunen i Lukka w czołowej trójce WRC 2

Rally Finland 2021 - Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Świata

Elfyn Evans sięgnął po zwycięstwo w Rajdzie Finlandii, triumfując po raz drugi w sezonie 2021 i podtrzymując nadzieje na wywalczenie swojego pierwszego mistrzostwa WRC.

Rajd Finlandii to jedna z tych imprez, w której obcym, czyli zagranicznym kierowcom, jest bardzo trudno wygrywać. Wśród seryjnych zwycięzców przewodzą Marcus Gronholm i Hannu Mikkola, którzy triumfowali po siedem razy. W sumie Finowie wygrali aż 55 z 69 edycji.

Rajd Finlandii to gładkie i piekielnie szybkie szutrowe drogi, które przebiegają pośród lasów i jezior środkowej części kraju. Charakterystycznym elementem każdej edycji są hopy, które katapultują pędzące auta na kilkadziesiąt metrów. To najszybsza runda w kalendarzu WRC, o której zwykło się mówić, że to po prostu Grand Prix Finlandii.

W tym roku utrudnieniem w Finlandii była aura, bo w październiku kierowcy nie ścigali się tu nigdy. To oznaczało nieco inną nawierzchnię, a także jazdę przy zachodzącym słońcu i po zmroku.

W takich warunkach najlepiej odnalazł się Elfyn Evans, który w imponującym stylu wygrał pięć OS-ów z rzędu w piątkowy wieczór oraz poniedziałkowy poranek. Dzięki temu przesunął się z piątej na pierwszą pozycję. Potem skutecznie bronił się przed atakującymi rywalami, dzięki czemu ostatecznie triumfował z przewagą nieco ponad czternastu sekund!

To drugi, po Rajdzie Portugalii, triumf Evansa w sezonie 2021. Do wygranej w całym rajdzie, Elfyn dorzucił jeszcze maksymalną zdobycz punktową na Power Stage. Dzięki temu podtrzymał nadzieje na to, by sięgnąć w tym roku po upragnione mistrzostwo świata. Jego strata do lidera Sebastiena Ogiera zmalała do 24 punktów – do końca sezonu zostało do zgarnięcia maksymalnie 60 „oczek”.

Dla Evansa i jego ekipy Toyota Gazoo Racing to szczególny triumf, bo w końcu siedziba zespołu mieści się niedaleko bazy rajdu, którą zlokalizowano w Jyväskylä. Toyota ponadto podtrzymała swoją serię nieprzerwanych triumfów w Rajdzie Finlandii d czasu powrotu do WRC w 2017 roku. Tymczasem w klasyfikacji generalnej Toyota ma już 61 punktów przewagi nad Hyundai Motorsport.

Ostatecznie drugie miejsce przypadło Tänakowi, dla którego to czwarty finisz na podium w tym roku. Irlandczyk z kolei po raz trzeci z rzędu wskoczył na „pudło”, wyrównując swój rekord z 2016 roku.

Na uwagę zasługuje też Esapekka Lappi, który wygrał Rajd Finlandii w 2017 roku. Po dziesięciomiesięcznej przerwie, Fin wrócił do rywalizacji za kierownicą prywatnej Toyoty Yaris i… wywalczył czwarte miejsce! Do podium stracił nieco ponad szesnaście sekund.

Trudny rajd ma za sobą lider mistrzostw Sebastien Ogier. Obrońca tytułu mistrzowskiego podczas wizyty w Finlandii nie mógł znaleźć odpowiedniego tempa. Podsumowaniem tego rozczarowującego weekendu jest jeszcze minutowa kara, którą nałożono na Francuza w sobotni wieczór. To efekt nieprawidłowo zapiętego kasku podczas jednego z sobotnich OS-ów.

O zmaganiach w Finlandii jak najszybciej będą chcieli zapomnieć: triumfator poprzednich zmagań w Grecji – Kalle Rovanperä rozbił swoją Toyotę podczas jednego z sobotnich OS-ów. Z kolei po awarii silnika z dalszej rywalizacji musiał wycofać się Thierry Neuville. Tym samym w klasyfikacji generalnej dzieli ich zaledwie jeden punkt na korzyść Belga. Piąty w „generalce” Tänak traci do Neuville’a tylko dwa „oczka”!

Stawka WRC wraca na asfalt. Już za dwa tygodnie, w dniach 14-17 października, kierowcy rywalizować będą w Rajdzie Hiszpanii.

Wyniki Rajdu Finlandii WRC 2021 (TOP6):

  1. E Evans / S Martin GBR Toyota Yaris 2hr 19min 13.7sec
  2. O Tänak / M Järveoja EST Hyundai i20 +14.1sec
  3. C Breen / P Nagle IRL Hyundai i20 +42.2sec
  4. E Lappi / J Ferm FIN Toyota Yaris +58.8sec
  5. S Ogier / J Ingrassia FRA Toyota Yaris +2min 54.4sec
  6. G Greensmith / C Patterson GBR Ford Fiesta +5min 02.3sec

Klasyfikacja generalna WRC po Rajdzie Finlandii 2021:

  1. Sébastien Ogier (Toyota) – 190 pkt.
  2. Elfyn Evans (Toyota) – 166
  3. Thierry Neuville (Hyundai) – 130
  4. Kalle Rovanperä (Toyota) – 129
  5. Ott Tänak (Hyundai) – 128
Rally Finland 2021 – Jari Huttunen i Mikko Lukka (fot. Hyundai Motorsport)

Huttunen i Lukka w czołowej trójce WRC 2 w jubileuszu Rajdu Finlandii

● Jari Huttunen i Mikko Lukka odnoszą historyczne zwycięstwo w oficjalnym debiucie Hyundaia i20 N Rally2.
 
● Finowie po raz drugi w tym sezonie stają na najwyższym stopniu podium kategorii WRC 2.

● Cenny dorobek Ypres Rally Belgium – Finowie zdobywają 30 punktów i awansują na czwarte miejsce w klasyfikacji generalnej WRC 2.
 
● Blisko 300 km belgijskich asfaltów okazało się jednym z najtrudniejszych wyzwań, jakie wspólnie podjęli do tej pory Huttunen, Lukka, Kowax 2Brally i Hyundai Motorsport.

● Jari Huttunen i Mikko Lukka sięgnęli po trzecie sezonowe podium dla Hyundai Motorsport N, na szybkich i wymagających odcinkach jubileuszowej 70. edycji fińskiej rundy FIA WRC;
 
● Finowie w pierwszym starcie w Hyundai i20 N Rally2 na luźnej nawierzchni, zdobywają cenne 18 punktów i awansują na czwartą pozycję w stawce WRC 2;
 
● Dla Jariego Huttunena to czwarte podium fińskiej rundy Mistrzostw Świata, w całej rajdowej karierze;
 
● Martin Vlček i Karolína Jugasová kończą największe sportowe wyzwanie z 8. wynikiem wśród załóg WRC 3 i z bezcennymi doświadczeniami z najtrudniejszych szutrowych tras Europy;
 
● Polsko-czeski zespół Kowax 2Brally w pełnym składzie zamyka ostatnią szutrową rundę tegorocznych Mistrzostw Świata, na finał trudnego rajdowego tygodnia.

Ceremonia mety w centrum Jyvaskila oficjalnie zakończyła szóstą i ostatnią szutrową rundę Mistrzostw Świata. Święto fińskiego motorsportu po raz pierwszy w historii odbyło się w październiku, a mimo że jesienna aura sprzyjała zawodnikom i kibicom, to szybkie, technicznie trasy były niezmiennie dużym wyzwaniem. Fińscy kierowcy na swoim terenie szczególnie mocno walczą o zwycięstwo i z takim nastawieniem, na swój piąty start w tegorocznych Mistrzostwach Świata, czekali właśnie Jari Huttunen i Mikko Lukka. Dla Finów był to pierwszy start za kierownicą Hyundaia i20 N Rally2 na luźnej nawierzchni.

Wypadek na poniedziałkowych testach wymusił zmianę planu przygotowań, a to uczyniło debiut jeszcze bardziej wymagającym. Sytuacja była trudna, ale ekipa Kowax 2Brally i Hyundai Motorsport wykonała wielką pracę by w pełni odbudować samochód. Cel został osiągnięty, a na piątkowym odcinku testowym reprezentanci Hyundai Motorsport N stawili się w pełnym składzie.

Miejski prolog Huttunen i Lukka pokonali z drugim wynikiem, 0,4 sekundy za liderami WRC 2, ale na długich szutrowych próbach, duet nie był w pełni zadowolony ze swojego tempa i jazdy. Regularnie notowali czasy w czołowej piątce i trójce, ale dla Mistrzów WRC 3, to było zdecydowanie za mało. Dodatkowo, większą część piątkowego dystansu, pokonali bez tylnego spoilera, ale to była ich ostatnia pechowa przygoda. Od sobotniego poranka już jako jedyni bronili barw juniorskiego zespołu Hyundaia, a po pokonaniu ósmej, najdłuższej próby rajdu, awansowali do czołowej trójki WRC 2.    

W drugim etapie, który liczył ponad 152 km, 7 odcinków ukończyli w trójce, a dzień zamknęli zwycięstwem na nocnym przejeździe miejskiego Super OS-u. Byli najszybszą załogą stawki samochodów Rally2 / R5 i siódmą w klasyfikacji generalnej.

Zadaniem na niedzielę były cztery odcinki i walka o bonus na Power Stage. Jari i Mikko nie podejmowali ryzyka, a cały rajd ukończyli widowiskowym skokiem. Lądowanie na finałowej „hopie” było twarde, ale duet już bezpiecznie do mety, dowiózł cenne 18 punktów – za trzeci stopień podium i trzeci czas Power Stage. Dzięki temu, za niespełna dwa tygodnie, ruszą do 56. RallyRACC Catalunya – Costa Daurada, jako czwarta załoga klasyfikacji WRC 2.

Na ceremonii w Jyvaskila, pamiątkowe patery odebrali wspólnie ze zwycięzcami Teemu Suninenem i Mikko Markkula (VW Polo GTI R5) oraz Madsem Østbergiem i Torsteinem Eriksenem (Citroën C3 Rally2).

Zespół Kowax 2Brally po raz pierwszy w tym sezonie wystawił w rundzie Mistrzostw Świata samochody dla dwóch załóg, a na mecie mógł cieszyć się z ukończenia rajdu w pełnym składzie. Dla Martina Vlčka i Karolíny Jugasovej wynik tego weekendu nie był priorytetem. W pierwszym starcie w FIA WRC, Czesi skupili się przede wszystkim na zbieraniu doświadczeń i nauce rajdowego rzemiosła, na jednych z najbardziej wymagających szutrach Europy i świata. Mimo ogromnego doświadczenia w jeździe na asfalcie, kierowca nie krył, że czuje się w tych warunkach jak sportowy debiutant. Z odcinka na odcinek załoga Hyundaia i20 R5 podkręcała jednak swoje tempo i czuła się coraz pewniej. Konsekwentna, czysta jazda, poparta przez jasno wytyczony plan, zaowocowała dobrym 8. miejscem w WRC 3.

Jari Huttunen (kierowca zespołu Hyundai Motorsport N w WRC 2): – To nie był nasz weekend, ale chciałbym podziękować całemu zespołowi za wsparcie i całą tytaniczną pracę w tych trudnych okolicznościach. Wypadek przed zawodami to nie był początek rajdowego tygodnia, jaki w ogóle przechodził nam przez myśl, przygotowując się do ważnego domowego rajdu. Brak testów oznaczał, byliśmy daleko za naszymi konkurentami, jeszcze zanim ruszyliśmy do rywalizacji.

Bardzo staraliśmy się to jakoś nadrobić i wszyscy dawali z siebie to wszystko co było możliwe. W pierwszym etapie nie byliśmy w stanie trafić z ustawieniami, więc uciekło nam wiele cenny sekund, a urwany spoiler był kolejnym utrudnieniem. Sobota to już dużo lepszy dzień i szybsze tempo drugiej pętli. Wygrany odcinek to pozytywny akcent, ale gdybyśmy pokonali rywali w przejeździe na szutrze to radość byłaby większa.

Dziś skupiliśmy się na tym by dowieź do mety trzecie miejsce. To wynik ważny dla nas, dla ekipy Kowax 2Brally i dla Hyundai Motorsport, ponieważ zdobyty za kierownicą i20 N Rally2. Niestety, zdecydowanie nie jest taki, na jaki wszyscy liczyliśmy. Żałuje, bo w lepszym stylu chciałem podziękować wszystkim, którzy pomagali odbudować samochód. Teraz pozostaje mi skupić się nad kolejnym wyzwaniem i startem w Hiszpanii. Tam chcę to wszystko nadrobić.”

70. Secto Rally Finland 2021 – klasyfikacja generalna WRC 2 (wyniki nieoficjalne)

  1. T. Suninen / M. Markkula – Volkswagen Polo GTI (2:29:05.8)
  2. M. Østberg / T. Eriksen – Citroën C3 R5 (+15.7 s)
  3. J. Huttunen / M. Lukka – Hyundai i20 N Rally2 (+1:51.9 s)
  4. M. Prokop / M. Ernst – Ford Fiesta R5 MkII (+10:14.1 s)
  5. G. Linnemäe / J. Morgan – Škoda Fabia Evo (+10:19.2 s)
  6. N. Gryazin / K. Aleksandrov – Volkswagen Polo GTI (+1:01:41.0 s)

Klasyfikacja kierowców WRC 2 – po 70. Secto Rally Finland 2021 (wyniki nieoficjalne)

  1. A. Mikkelsen : 126
  2. M. Østberg : 118
  3. M. Bulacia : 104
  4. J. Huttunen : 78
  5. N. Gryazin : 77
  6. T. Suninen : 71
  7. E. Lappi : 59
  8. M. Prokop : 51
  9. A. Fourmaux : 48
  10. G. Linnamae : 36

(org., RedBull)

Exit mobile version