Rajd Dakar 2025. Rodewald szaleje, dobry wynik Staniszewskiego i Postawki

Arabia Saudyjska

Miasto Haradh znajduje się pośrodku Prowincji Wschodniej, największej w Arabii Saudyjskiej, przez którą we wtorek podążała na wschód dakarowa karawana.

Zawodnicy musieli zachować skupienie, aby nie zgubić się w prawdziwym labiryncie dróg. Na dystansie 357 km, pokonywanym z dużymi prędkościami, trzeba było uważać na zapisy w książce drogowej, a główne pułapki na trasie były związane właśnie z nawigacją. Bardzo dobrze poradzili sobie z tym wyzwaniem czołowi motocykliści, a zwłaszcza Luciano Benavides, który samotnie otwierał stawkę od startu do mety i wygrał drugi etap z rzędu. Nasser Al-Attiyah zapewnił Dacii pierwsze zwycięstwo etapowe w Dakarze, a sobie szansę na pozostanie w grze o wygraną… Jednak przy 25 minutach straty do Yazeeda Al-Rajhi, to nie lada wyzwanie! Z kolei tylko niecałe pięć minut od drugiego miejsca w rajdzie jest Ales Loprais, jadący z Polakiem Darkiem Rodewaldem. Czesko-polskie trio wygrało już trzeci etap w Dakarze 2025! Świetnie w Dakar Classic spisują się Tomasz Staniszewski i Stanisław Postawka

Motocykle

Wielkich zawodników poznaje się po umiejętności samodzielnego pokonywania etapów i wygrywania dwóch kolejnych odcinków specjalnych. To właśnie udało się Luciano Benavidesowi, który awansował na 4. miejsce w klasyfikacji generalnej dzięki piątemu zwycięstwu etapowemu w swojej dakarowej karierze. Argentyńczyk o 1’54’’pokonał Adriena Van Beverena. To był również dobry dzień dla Francuza, ponieważ zbliżył się do swojego hiszpańskiego kolegi z zespołu Toshy Schareiny, który stracił tempo z powodu upadku na początku odcinka specjalnego. Walka o drugie miejsce rozgrywa się za liderem rajdu Danielem Sandersem, który wystartuje do decydującego 10. etapu z przewagą 14’45’’ jako trzeci na trasie. 

W Rally 2 triumfował Mathieu Doveze, ale tuż za nim przyjechał lider rajdu, Edgar Canet. Umocnił się na prowadzeniu, a za nim wciąż utrzymują się Ebster Dumontier. Identycznie jak dzień wcześniej wyglądają wyniki Konrada Dąbrowskiego – ponownie ukończył etap z 9. czasem i wciąż jest 8. w Rally 2 i drugi w klasyfikacji Juniorów. Bartłomiej Tabin, który na mecie etapu zameldował się z 40. czasem, także utrzymał swoje pozycje – 39. w klasie i 2. wśród Weteranów.

Samochody

Nasser Al-Attiyah ma świadomość, że nie zostało mu wiele czasu na odrabianie strat, więc na dziewiątym etapie rzucił się do ataku. Wygrał etap, ale pozostaje na czwartej pozycji, choć tylko 31’’ dzieli go od trzeciego stopnia podium zajmowanego przez Mattiasa EkstromaYazeed Al-Rajhi przejął prowadzenie w rajdzie, korzystając z błędów nawigacyjnych i przebitych opon Henka Lategana. Saudyjski kierowca wjedzie na Empty Quarter z przewagą 7’09’’ nad swoim południowoafrykańskim kolegą z zespołu i 24’50’’ nad Szwedem w Fordzie Raptorze.

Challenger

Argentyńczyk David Zille dołączył do grona sześciu zwycięzców etapowych w klasie Challenger, w której już raz triumfował w 2023 roku. Jego wynik nie miał wpływu na jazdę Nicolasa Cavigliasso, który nadal prowadzi w klasyfikacji generalnej z przewagą 28 minut nad Gonçalo GuerreiroAdam Kuś i Dmytro Cyro utrzymują się na znakomitej 7. pozycji w klasie, choć tym razem finiszowali poza pierwszą dziesiątką – ukończyli etap na 15. miejscu. Piotr Beaupre i Jacek Czachor, którzy ukończyli etap z 33. czasem, są na 22. miejscu w klasie, a Łukasz i Michał Zoll, uzyskali 36. Czas i zajmują 37. pozycję po etapie. Obie załogi Zoll Racing, choć widnieją w klasyfikacji, jadą w formule Dakar Experience.

SSV

Nie wiadomo, czy „Chaleco” Lopez nadal wierzy w swoje szanse na wygraną w rajdzie, ale kierowca Can-Ama  walczy o kolejne zwycięstwa etapowe. Chilijczyk triumfował po raz czwarty, zbliżając się na osiemnaście minut do Xaviera de Soultrait, ale wciąż jest daleko za Brockiem Hegerem, liderem rajdu, który wyprzedza go o 2 godziny i 8 minut. Hasan Alsadadi i Marcin Pasek, jadący w Dakar Experience  uzyskali na dziewiątym etapie 29. czas i znajdują się obecnie na 26. pozycji w SSV.  

Ciężarówki

Mitchelowi van den Brinkowi zabrakło półtorej minuty, aby zapewnić sobie wygraną. Za to Ales Loprais, a wraz z nim Darek Rodewald, dołożyli kolejne zwycięstwo do swojej kolekcji, wygrywając po raz trzeci w tym roku. Jak na ironię, jest to 23. zwycięstwo etapowe Lopraisa w jego dakarowej karierze, w dniu 23. urodzin van den Brinka!. W klasyfikacji generalnej Martin Macik ma 2 godziny i 23 minut przewagi nad młodym Holendrem. Warto jednak podkreślić, że załoga Loprais / Kripal / Rodewald ma już tylko niecałe pięć minut straty do drugiego miejsca, więc jest o co walczyć. Tomas Vratny, z Bartłomiejem Bobą na prawym fotelu, zameldował się na mecie z 9. czasem, pozostając na 11. miejsce w rajdzie. 

Ciekawostka dnia

Czy można wygrać etap Dakaru 2025, otwierając stawkę od pierwszego do ostatniego kilometra? Od teraz odpowiedź brzmi: zdecydowanie tak. Po zwycięstwie dzień wcześniej Luciano Benavides był pierwszym zawodnikiem, który wystartował na trasę dziewiątego etapu i nie odpuszczał manetki przez 357 kilometrów odcinka specjalnego. Dojechał 2’57’’za Adrienem Van Beverenem, licząc czas przejazdu, ale Argentyńczyk zwyciężył dzięki 4’51” bonusów. 

Dramat dnia

Ostatnie dni Dakaru to moment prawdy dla motocyklistów i kierowców prowadzących w klasyfikacji generalnej. Lider klasyfikacji samochodowej, Henk Lategan, miał za plecami Yazeeda Al-Rajhi, tracącego do niego zaledwie 21 sekund. Kierowca z RPA, otwierający trasę po swoim poniedziałkowym zwycięstwie etapowym, zaliczył całą serię nieszczęść: przebitą oponę po zaledwie pięciu kilometrach odcinka specjalnego, zabłądzenie po 13 km, a następnie kolejnego „kapcia”. Dotarł do mety na całkiem zdartej oponie, dopiero na 11. miejscu, 16’02’’ za Nasserem Al-Attiyah. Ta porażka sprawiła, że stracił prowadzenie na rzecz saudyjskiego kolegi z zespołu, do którego traci teraz 7 minut. Kibice z RPA śledzący Dakar mieli też kolejny powód do zmartwień, gdy Guy Botterill został zmuszony do wycofania się z rajdu po wypadku na 272. kilometrze.

Liczba dnia: 10 na 10

Brock Heger przybył na Dakar jako nieznana postać. Szybko jednak zrobiło się o nim głośno, ponieważ dominował w klasyfikacji generalnej SSV od wieczora 4. etapu, gdy wyprzedził swojego kolegę z zespołu Sébastien Loeb Racing, Xaviera de Soultrait. Kalifornijczyk szybko pokazał, że przyjechał do Arabii Saudyjskiej, aby walczyć swoim Polarisem RZR o najwyższe trofea. Od początku wykazuje się wielką konsekwencją. Od wygranego prologu jest jedynym zawodnikiem w rajdzie, który nie ukończył odcinka specjalnego poza etapowym podium! 

DZIEŃ 12: Etap 9 – 14 stycznia 2025

Trasa: Rijad > Haradh – Liaison 232 km i Special 357 km

– Wtorek, szybki 9. etap z Rijadu do Haradh, był łącznikiem między stolicą Arabii Saudyjskiej a jałową dziczą Pustyni Pustynnej Pustyni Empty Quarter, gdzie pięciokrotny mistrz Dakaru Nasser Al-Attiyah odniósł swoje pierwsze zwycięstwo etapowe w klasie Ultimate w 2025 roku w swoim Dacia Sandrider. 49. zwycięstwo etapowe Katarczyka w jego znakomitej karierze w Dakarze daje mu 31 sekund straty do Forda Raptor T1+ Mattiasa Ekströma, który zajmuje trzecie miejsce w klasyfikacji generalnej za nowym liderem Arabii Saudyjskiej Yazeedem Al Rajhim i południowoafrykańskim kierowcą Henkiem Lateganem. 54-letni Al-Attiyah przyznał: „Cały dzień jechaliśmy bardzo szybko na etapie. Teraz musimy dać z siebie wszystko na każdym kilometrze”.

– Belg Guillaume De Mévius ponownie zajął drugie miejsce w swoim MINI, zdobywając przydatne punkty World Rally-Raid Championship w drugim tygodniu tego Dakaru, pomimo ponad siedmiu godzin straty w klasyfikacji generalnej. 30-latek powiedział: „Dzisiaj wystartowaliśmy z tyłu, więc wiedzieliśmy, że możemy naciskać i starać się o dobry czas. Tak zrobiliśmy i ogólnie rzecz biorąc, etap był dla nas dobry”.

– Argentyńczyk Luciano Benavides osiągnął wysoką formę dzięki kolejnym zwycięstwom w etapach motocyklowych, co teraz daje mu zaledwie 7 minut i 23 sekundy od miejsca na podium. Jego kolega z zespołu Red Bull KTM Factory Racing Daniel Sanders nadal prowadzi przed Hiszpanem Toshą Schareiną i Francuzem Adrienem Van Beverenem. 29-letni Benavides powiedział: „Cały dzień skupiałem się na roadbooku i było to bardziej wyzwanie psychiczne niż cokolwiek innego. Wydmy to teren, który lubię najbardziej, więc nie mogę się doczekać, aby tam pojechać jutro”.

– Australijczyk Sanders, który ma pięć zwycięstw etapowych w 2025 roku i 14 minut i 45 sekund przewagi w dążeniu do pierwszego tytułu Dakar, dodał: „To był dobry start, ale po pierwszej sekcji neutralizacyjnej dotarliśmy do miejsca, które pamiętałem z innych lat. Brud był naprawdę biały, więc nie mogłem dokładnie zobaczyć torów. Po prostu starałem się upewnić, że jestem na właściwych miejscach”.

– Z portugalskim kierowcą Gonçalo Guerreiro z Red Bull Off-Road Junior Team zaledwie 27 minut i 58 sekund za liderem klasy Challenger i legendą SSV Francisco „Chaleco” Lópezem wygodnie na trzecim miejscu, który szuka kolejnego podium, piątkowe zakończenie jest już w zasięgu wzroku, a przed nami trzy dni wyścigu. Guerreiro, 24 lata, powiedział: „Nie ma znaczenia, jak szybki jesteś, jeśli nie potrafisz znaleźć właściwej drogi. Teraz to wydmy i nie mam żadnych obaw, jedziemy!”

– W środę 10. etap będzie świadkiem zmagań pozostałego konwoju z ogromnymi wydmami pustyni Empty Quarter, których wysokość może sięgać nawet 250 m, dlatego wszyscy uczestnicy będą w stanie najwyższej gotowości, mimo krótkiego dystansu specjalnego.

Rajd Dakar 2025 wybrał klasyfikację ogólną po 9. etapie

Ultimate

1. Yazeed Al Rajhi (SAU) 45:06,54
2. Henk Lategan (ZAF) +7.09
3. Mattias Ekström (Szwecja) +24,50
4. Nasser Al-Attiyah (KAT) +25.21
5. Mitch Guthrie Jr. (USA) +56,28
8. Seth Quintero (USA) +1:46,07
13. Rokas Baciuška (LTU) +3:34.01
14. Lucas Moraes (BRA) +5:12.30
19. Guillaume De Mévius (BEL) +7:04.31
40. Cristina Gutiérrez (Hiszpania) +37:58,41
44. Nani Roma (ESP) +66:16.45

Challenger

1. Nicolas Cavigliasso (ARG) 49:38,09
2. Gonçalo Guerreiro (POR) +27,58
3. Paul Spierings (NLD) +1:03,55
4. Pau Navarro (ESP) +1:47,35
6. Corbin Leaverton (USA) +3:53,22
29. Dania Akeel (SAU) +73:22.59

SSV

1. Brock Heger (USA) 51:13,20
2. Xavier de Soultrait (FRA) +1:49,53
3. Francisco López (CHL) +2:07,38

Motocykle

1. Daniel Sanders (Australia) 47:45,34
2. Tosha Schareina (ESP) +14.45
3. Adrien Van Beveren (FRA) +20.21
4. Luciano Benavides (ARG) +27,44
8. Edgar Canet (ESP) +1:28,36

Dakar Classic

Land Rovery znakomicie spisują się w piątej edycji Dakar Classic. Na starcie w Bisha stanęły 3 pojazdy reprezentujące historię tej angielskiej marki: od Serii III do Range Rovera, w tym nieśmiertelnego Defendera. „110”, którego prowadzi Maxence Gublin i jego przodek w rękach Karolisa Raisysa po dziewięciu etapach zajmują 3. i 4. miejsce w klasyfikacji generalnej! Udział dwóch Land Roverów w Dakar Classic jest swoistym wstępem do debiutu oficjalnego zespołu Defender w „nowoczesnej” wersji Dakaru. Defendery wystartują w kategorii Stock, rywalizując z Land Cruiserami z zespołu Auto Body. Za projekt odpowiedzialny będzie angielski zespół Prodrive – czy kogoś to dziwi? Tuż za Land Roverami, na 5. miejscu znajduje się Porsche 924 „Surfari” polskiej załogi Tomasz Staniszewski i Stanisław Postawka ukończyli dziewiąty etap na 4. miejscu, co jest fantastycznym wynikiem jak na auto z napędem na jedną oś na piaszczystej trasie! 

Mistrzostwa Świata w Rajdach Terenowych W2RC

Dzięki wygranej na dziewiątym etapie, Nasser Al-Attiyah zapewnił Dacii pierwszy sukces w Dakarze. Nie jest to pierwsze zwycięstwo Sandridera w W2RC, ponieważ Katarczyk zwyciężył w tym aucie na etapie 1 w Rajdzie Maroka w październiku 2024 roku. Nowy pojazd zadebiutował wtedy na rajdowych trasach w finałowej rundzie sezonu W2RC, w którym Nasser zdobył swój trzeci tytuł mistrza świata. Wtorkowa wygrana jest 48. zwycięstwem etapowym Katarczyka, co zbliża go do rekordu 50 zwycięstw Peterhansela i Vatanena. Od początku rozgrywek W2RC w 2022 roku Al-Attiyah triumfował na 41 OS-ach. Ze średnią 13 zwycięstw w sezonie, oficjalny kierowca Dacii może wkrótce osiągnąć 50 wygranych. 

(PZM, własne)

Exit mobile version