Rajd Dakar 2025. Docherty i Roma z wygranymi. Polacy awansują

Arabia Saudyjska

Na Empty Quarter trzeba zasłużyć.

Uczestnicy Dakaru musieli czekać do 10. etapu, aby poszaleć na wydmach. Zawodnicy wyjechali z Haradh wcześnie rano i po pokonaniu liczącej ponad 500 kilometrów dojazdówki dotarli na start odcinka specjalnego. Tam czekało ich 117 kilometrów piasku. Michael Docherty, który nie musi się martwić o strategię, wykorzystał swój talent i znajomość wydm (mieszka w pobliżu), aby wygrać swój pierwszy odcinek Dakaru. Nani Roma cieszył się ze zdobycia swojego 26. zwycięstwa etapowego w Dakarze (łącznie w kategoriach motocykli i samochodów), po raz pierwszy w historii umieszczając Forda Raptora na szczycie rankingu. Z kolei po raz czwarty Ales Loprais, David Kripal i Darek Rodewald wjechali swoim Iveco Powerstar na najwyższy stopień etapowego podium. Polacy, którzy wciąż liczą się w rajdzie, utrzymali lub poprawili swoje pozycje. Losy rywalizacji w Dakarze 2025 rozstrzygną się w czwartek na ostatnim długim odcinku wiodącym przez Empty Quarter.

Motocykle

Licząc, że faworyci nie będą ryzykować, Michael Docherty poszedł na całość. Południowoafrykański motocyklista Rally 2 świetnie poradził sobie na wydmach, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo etapowe w Dakarze. Za nim na metę dotarli Rui Gonçalves (1′20″ za Dochertym) i Tobias Ebster (2′21″). Wiedząc, że drugi etap na Empty Quarter będzie decydujący, liderzy pojechali zachowawczo. Daniel Sanders nadal znajduje się na czele klasyfikacji z przewagą 16′31″ nad Toshą Schareiną i 22′24″ nad Adrienem Van Beverenem

Pomimo etapowego triumfu motocyklisty z RPA i trzeciego miejsca Austriaka, skład pierwszej trójki Rally 2 nie uległ zmianie. Na czele pozostaje Edgar Canet, mający ponad pół godziny przewagi nad Ebsterem i niemal półtorej godziny nad Dumontierem. Konrad Dąbrowski cieszył się jazdą po wydmach, które pokonał z 8. czasem, zachowując swoje pozycje w rajdzie – ósmą w Rally 2 i drugą w klasyfikacji Juniorów. Co ważniejsze, poprawił na tym etapie swój najlepszy wynik w klasyfikacji wszystkich motocyklistów – przyjechał na metę na 12. miejscu!  Bartłomiej Tabin jedzie swoim tempem i zameldował się na mecie z 52. czasem. Jest nadal na 39. pozycji w klasie i 2. wśród Weteranów.

Samochody

Start z odległej pozycji był we wtorek kluczem do sukcesu. Nani Roma, 27. na starcie, wykorzystał okazję i po dekadzie powrócił na zwycięską ścieżkę w Dakarze. Wtedy Hiszpan prowadził Mini, a teraz zapewnił Fordowi pierwsze zwycięstwo etapowe Raptora, wyprzedzając o zaledwie 18 sekund Lucasa Moraesa. To jego 26. wygrany OS w karierze, w kategoriach motocykli i samochodów łącznie.

Krótki dziesiąty etap przyniósł zmianę na pozycji lidera. Henk Lategan odzyskał prowadzenie i ma 2′27″ przewagi nad Yazeedem Al-Rajhi i 26′46″ nad Mattiasem Ekströmem. Saudyjczyk na chwilę się zakopał, zaś Szwed zwolnił ze względów strategicznych pod koniec etapu. Nasser Al-Attiyah zdecydowanie nie tracił czasu celowo. Zgubił się na 9. kilometrze, tracąc do Romy około 20 minut. Z półgodzinną stratą do Lategana ma już raczej iluzoryczne szanse na zwycięstwo, ale z niespełna 4 minutami do Ekströma może uratować swój honor i ukończyć rajd na podium.

Challenger

Dania Akeel zwyciężyła w klasie Challenger, dołączając do Jutty KleinschmidtCristiny Gutiérrez i Sary Price jako zaledwie czwarta kobieta, która wygrała etap Dakaru. Co więcej, Saudyjka zajęła w swoim Taurusie trzecie miejsce w klasyfikacji generalnej etapu, tuż za Nanim Romą w Fordzie i Lucasem Moraesem w Toyocie. Nicolás Cavigliasso pozostaje na szczycie klasyfikacji, mając 26 minut przewagi nad Gonçalo Guerreiro. O kolejny awans skutecznie zawalczyli Adam Kuś i Dmytro Cyro. Podobnie, jak dzień wcześniej, ukończyli etap na 15. miejscu, ale to wystarczyło, by sięgnąć po 6. pozycję w rajdzie. Piotr Beaupre i Jacek Czachor finiszowali  z 22. czasem, spadając na 23. miejsce w klasie. Tym razem szybsi od swoich zespołowych kolegów byli Łukasz i Michał Zoll, którzy na etapie zajęli 26. miejsce. W klasie Challenger są obecnie na 38. pozycji. Jadące w formule Dakar Experience załogi Zoll Racing nie zdobędą już medalu za ukończenie Dakaru, ale wciąż mają szansę zbierać doświadczenia i ścigać się na odcinkach.

SSV

„Chaleco” López zdobył swoje piąte w tym roku zwycięstwo etapowe w klasie SSV. Chilijczyk zbliżył się na 15 minut do Xaviera de Soultrait, który wciąż jest drugi w klasyfikacji generalnej. Francuz ma jednak znaczną stratę do swojego kolegi z zespołu Polaris, Brocka Hegera, który pozostaje liderem klasy SSV. Hasan Alsadadi i Marcin Pasek, jadący w Dakar Experience skończyli etap z 22. czasem i awansowali na 25. miejsce.  

Ciężarówki

Aleš Loprais Darkiem Rodewaldem w załodze odniósł czwarte zwycięstwo etapowe, ale nadal pozostaje za Mitchelem van den Brinkiem, a zwłaszcza za Martinem Macíkiem, który w rywalizacji ciężarówek zbudował przewagę 2 godzin i 22 minut. Czesko-polskie trio ma jednak jeszcze szansę na srebro w rajdzie, gdyż do młodego Holendra tracą tylko 4 minuty. Tomas Vratny, którego nawigatorem jest Bartłomiej Boba, kończąc etap na 11. miejscu utrzymał swoją 11. pozycję w rajdzie.

Ciekawostka dnia

Zawodnik Rally 2 wygrywa generalkę motocykli na etapie – to niezwykle rzadkie wydarzenie. Miało miejsce do tej pory tylko raz w historii Dakaru od czasu powstania tej klasy w 2022 roku. Wtedy Danilo Petrucci pokazał, jak to się robi. Michael Docherty dodał swoje nazwisko do tej listy. Gdy inni skupiali się na strategii, on po prostu odkręcił manetkę w otoczeniu, które zna jak własną kieszeń. Motocyklista zespołu BAS World KTM Racing mieszka w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, które graniczą z Arabią Saudyjską i obejmują również część pustyni Empty Quarter. Odniósł już zwycięstwo po drugiej stronie granicy w Abu Dhabi Desert Challenge, drugiej rundzie W2RC. Jednocześnie Docherty umieścił RPA na szczycie etapu motocyklowego Dakaru po raz pierwszy od czasu, gdy Alfie Cox odniósł swoje ostatnie zwycięstwo w 2003 roku. Było to 22 lata temu… a Docherty jedzie z numerem startowym 22!

Dramat dnia

Dla Yazeeda Al-Rajhi jeszcze nie wszystko stracone. Kierowca Toyoty ma największe szanse na wygranie Dakaru od czasu swojego debiutu w 2015 r., szczególnie jako reprezentant Arabii Saudyjskiej, która jest gospodarzem wydarzenia po raz szósty z rzędu. Z pewnością jednak nie pomogła mu w tym porażka na dziesiątym etapie. Dzień po objęciu prowadzenia Saudyjczyk musiał oddać upragnione pierwsze miejsce Henkowi Lateganowi. Kierowca Toyoty wyraźnie nie ma szczęścia na Empty Quarter. W zeszłym roku jechał zbyt szybko, czego efektem było dachowanie i wycofanie z rajdu. Saudyjczyk popełnił teraz odwrotny błąd: nadmiar ostrożności sprawił, że jechał po wydmach zbyt wolno. Na 83. kilometrze utknął w zagłębieniu, co było w sumie niewielkim nieszczęściem, bo zepchnęło go tylko 2′27″ za lidera z RPA. Jego daleka pozycja startowa (27.) zadziała na jego korzyść, ale z kolei Lategan (11.) nie będzie musiał otwierać 284-kilometrowego odcinka specjalnego. Najmniejszy błąd może okazać się fatalny.

Liczba dnia: 3655

Tyle dni minęło od ostatniego zwycięstwa etapowego Naniego Romy w Dakarze – miało ono miejsce na 9. etapie w edycji 2015. Na kolejne Hiszpan czekał 10 lat i 2 dni. Do pierwszej wygranej Raptora typowany był Carlos „El Matador” Sainz. ​​Jednak to Roma, który nie liczy się już w walce o triumf w rajdzie, zdobył pierwsze zwycięstwo dla amerykańskiego producenta. Swój osobisty dorobek powiększył do 13 wygranych etapów w kategorii samochodów i 26 łącznie. Hiszpan miał nieco dłuższą przerwę niż Guerlain Chicherit, który musiał czekać trochę mniej niż dekadę między zwycięstwami (2013 do 2023). 

Dakar Classic

Do dziesiątego etapu Dakar Classic przystąpiły 82 pojazdy z 95, które wyruszyły na trasę rajdu. Na starcie zabrakło jednak auta z numerem 704, do tej pory trzeciego w klasyfikacji generalnej. Wiozący załogę Maxence Gublin / Anthony Sousa Land Rover Defender po dziewiątym etapie powrócił na biwak na holu, a uszkodzona skrzynia biegów uniemożliwiła naprawę auta. Był to bolesny cios, który nastąpił po wycofaniu Porsche nr 702 zaledwie kilka dni temu. W tej sytuacji Carlos Santaolalla (Toyota) i Lorenzo Traglio (Nissan) mają zdecydowanie największe szanse na zwycięstwo. Hiszpan wygrał w środę i powiększył przewagę nad Włochem. Rywalizacja w Dakar Classic rozstrzygnie się w czwartek, na piaskach jedenastego etapu. Polscy kibice będą mocno trzymać kciuki za bezbłędną jazdę Tomasza Staniszewskiego i Stanisława Postawki, którzy są prawdziwą sensacją tegorocznej edycji Dakar Classic. Na dziesiątym etapie zajęli 7. miejsce, a w klasyfikacji generalnej są tuż za podium, na 4. pozycji! 

Ciekawostki

Mistrzostwa Świata w Rajdach Terenowych W2RC

Zwycięstwo Naniego Romy na dzisiejszym etapie zmusiło dakarowych statystyków do sięgnięcia w odległe czasy. Ostatnie zwycięstwo oesowe Katalończyk odniósł w Dakarze w 2015 roku! Wygrał łącznie w karierze 26 odcinków – 13 na dwóch kołach i 13 na czterech. Roma zapewnił także Fordowi pierwsze zwycięstwo etapowe. Raptor walczy o mistrzostwo świata producentów z Dacią Sandrider i Toyotą Hilux w swoim debiucie w W2RC. Ostatni raz Roma był najwyżej sklasyfikowanym uczestnikiem W2RC na odcinku specjalnym Dakaru w 2022 (OS6), wówczas za kierownicą BRX Huntera. Mattias Ekström i Mitch Guthrie również zrobili swoje dla producenta z Dearborn od początku rajdu, a Carlos Sainz z pewnością powróci w pozostałych czterech rundach serii.

DZIEŃ 13: Etap 10 – 15 stycznia 2025

Trasa: Haradh > Shubaytah – Liaison 520 km i Special 115 km

– Środowy etap 10 na pustyni Empty Quarter był świadkiem niezwykłych powrotów, gdy lokalna faworytka Dania Akeel jechała na czele z byłym zwycięzcą klasy motocykli i samochodów Nani Roma, aby dodać sobie otuchy, po tym jak zostali wykluczeni z walki o tytuł wcześniej w 47. edycji.

– Saudyjska zawodniczka Akeel doznała złamania kości ramienia w swoim pojeździe, przez co jej walka o podium w klasie Challenger wymknęła się spod kontroli, jednak odrobiła straty i osiągnęła jeden z najbardziej niesamowitych wyników w całej historii Dakaru, ponieważ nie tylko wygrała etap, ale jej Taurus T3 Max był trzecią najszybszą czterokołową maszyną, pokonując wszystkie samochody klasy Ultimate z wyjątkiem dwóch. Akeel, który zdobył pięć cennych punktów w World Rally-Raid Championship, powiedział: „Widziałem tablicę na końcu etapu i było na niej napisane, że jesteśmy trzeci w klasyfikacji generalnej! Wydmy były tak fajne, że to było trochę jak żeglowanie łodzią po morzu”.

– Akeelowi na podium Challengera towarzyszyli kierowcy Taurus T3 Max Pau Navarro i Gonçalo Guerreiro, a kierowca Red Bull Off-Road Junior Team Guerreiro zmniejszył przewagę Nicolasa Cavigliassa do 26 minut na dwa etapy przed końcem. Portugalczyk Guerreiro, 24 lata, powiedział: „To były nasze pierwsze duże wydmy w rajdzie. Myślę, że mamy tempo, aby osiągnąć lepsze wyniki”.

– Hiszpan Roma, który wygrał Dakar 2004 na motocyklu, a wyścig 2014 w samochodzie, odniósł w tym roku swoje pierwsze zwycięstwo etapowe Ultimate — pierwsze zwycięstwo etapowe Dakaru od 2015 roku i pierwsze w historii Forda M-Sport. 52-latek, który ukończył wyścig 18 sekund przed Brazylijczykiem Lucasem Moraesem, powiedział: „Jestem zadowolony z zespołu, ponieważ wykonali ciężką pracę. Widzieliśmy pozytywny wynik wszystkich naszych starań, aby ulepszyć samochód”.

– Mattiasowi Ekströmowi i Nasserowi Al-Attiyah kończy się czas na walkę o tytuł Ultimate, ponieważ nadal zajmują odpowiednio trzecie i czwarte miejsce, około pół godziny za nowym liderem Henkiem Lateganem z RPA. 46-letni Szwed Ekström przyznał: „Celem nie było wygranie dzisiaj, ale zajęcie dobrej pozycji startowej na jutro. Zajęcie miejsca na podium byłoby miłe, ale przed nami jeszcze dwa trudne dni”.

– Chilijczyk Francisco „Chaleco” López odniósł swoje piąte zwycięstwo etapowe SSV, ale będzie potrzebował Brocka Hegera i Xaviera de Soultraita, aby stracili sporo czasu w ostatnich dwóch dniach, jeśli chce poprawić swoją trzecią pozycję w klasyfikacji generalnej. 49-latek powiedział: „Słońce było tak jasne, że to wszystko skomplikowało. Cisnęliśmy, jak mogliśmy i jesteśmy zadowoleni z naszego wyniku”.

– Australijczyk Daniel Sanders zwiększył przewagę motocykla do 16m31s w walce o wygranie pierwszego tytułu Dakar, podczas gdy Argentyńczyk Luciano Benavides musiał odrobić siedem minut straty do zajmującego trzecie miejsce Francuza Adriena Van Beverena, aby stanąć na podium również w piątek. 30-letni Sanders powiedział: „To był gorący, trudny i zdradliwy etap. Piasek był supermiękki, a etap bardzo techniczny. Teraz jesteśmy gotowi na wielki dzień jutro”.

– Wszystko jest jeszcze do zdobycia na przedostatnim czwartkowym etapie 11, nieprzewidywalność wyścigów na wydmach Empty Quarter Desert oznacza, że ​​duże różnice czasowe mogą zostać wkrótce zniwelowane przez jeden fałszywy ruch.

Rajd Dakar 2025 – klasyfikacja generalna po 10. etapie

Samochody

1. Henk Lategan (ZAF) 47:29,57
2. Yazeed Al Rajhi (SAU) +2,27
3. Mattias Ekström (SWE) +26,46
4. Nasser Al-Attiyah (KAT) +30.21
5. Mitch Guthrie Jr. (USA) +54.05
8. Seth Quintero (USA) +1:36,45
13. Rokas Baciuška (LTU) +3:32,37
14. Lucas Moraes (BRA) +4:56,19
19. Guillaume De Mévius (BEL) +7:47,52
41. Cristina Gutiérrez (Hiszpania) +37:47,57
45. Nani Roma (ESP) +66:00.16

Challenger

1. Nicolas Cavigliasso (ARG) 51:54,09
2. Gonçalo Guerreiro (POR) +26.00
3. Pau Navarro (ESP) +1:42,53
5. Corbin Leaverton (USA) +3:51,41
30. Dania Akeel (SAU) +73.15.13

SSV

1. Brock Heger (USA) 53:25,31
2. Xavier de Soultrait (FRA) +1:49,53
3. Francisco López (CHL) +2:06,47

Motocykle

1. Daniel Sanders (Australia) 49:53,59
2. Tosha Schareina (ESP) +16.31
3. Adrien Van Beveren (FRA) +22.24
4. Luciano Benavides (ARG) +29.14
8. Edgar Canet (ESP) +1:30,48

(PZM, własne)

Exit mobile version