47. edycja Dakaru odbędzie się ponownie w Arabii Saudyjskiej.
Prolog i 12 etapów zaplanowano pomiędzy 3 i 17 stycznia, w tym 48-godzinny etap chrono, etap maratoński i decydujące wyzwanie na terenie Empty Quarter, a metę wyznaczono w Shubaytah.
- Trasa liczy 7 700 kilometrów, w tym 5 100 kilometrów odcinków specjalnych. Start wyznaczono w mieście Bisha. Po raz pierwszy pięć etapów odbędzie się na osobnych trasach dla pojazdów FIM i FIA. Stanowi to 45% łącznej długości oesów.
- Mistrzowie W2RC Ross Branch i Nasser Al-Attiyah znajdują się na najwyższych pozycjach na listach startowych FIM i FIA, które zawierają łącznie 335 zgłoszeń. Na starcie Dakaru 2025 pojawiło się 14 Polaków.
- W klasyfikacji Dakar Classic 76 samochodów i 19 ciężarówek z minionych epok zmierzy się w rajdzie na regularność. Z kolei Mission 1000 Challenge podda sprawdzianowi pięć pojazdów wyposażonych w najnowocześniejsze technologie.
- Podczas kilku pierwszych dni młodzi saudyjscy kierowcy, wybrani w ramach projektu „Saudi Next Gen” będą walczyć o prawo startu w Dakarze 2026.
Prolog w Biszy
Henk Lategan z RPA w kategorii samochodów i australijski motocyklista Daniel Sanders wygrali prolog Rajdu Dakar. Konrad Dąbrowski uzyskał 21. czas, a Bartłomiej Tabin był 75.
Rajd Dakar 2025
Wystarczyło raz spróbować, by zapragnąć więcej. W 2024 roku uczestnicy Dakaru odkryli 48-godzinny etap chrono, gigantyczne wyzwanie rozłożone na dwa dni, w którym uczestnicy muszą wyłączyć silniki o zachodzie słońca i spędzić noc w spartańskich warunkach na prowizorycznych biwakach rozsianych po saudyjskiej pustyni. Niezwykła koncepcja powraca w 2025 roku, ale trasa będzie tym razem jeszcze dłuższa (958 km dla pojazdów FIM i 917 km dla FIA), jeszcze bardziej zróżnicowana, a w dodatku etap odbędzie się już jako drugi w rajdzie. Przed dniem odpoczynku w Ha’il, prawdziwej stolicy rajdów terenowych w Arabii Saudyjskiej, 10 stycznia uczestników czeka jeszcze etap maratoński.
W drugim tygodniu Dakaru także nie zabraknie trudności. Większość odcinków specjalnych będzie rozgrywanych na oddzielnych trasach dla motocykli i samochodów. Mniej manewrów wyprzedzania sprawi, że rywalizacja będzie bezpieczniejsza. Piloci będą musieli nawigować bez pomocy śladów pozostawionych przez motocykle, a samochody będą mogły wyjechać na trasę, gdy tylko słońce wzejdzie nad horyzont. Zminimalizuje to konieczność jazdy po wydmach po zapadnięciu zmroku, ale cała stawka będzie musiała zmierzyć się z piaszczystymi partiami w ostatnich dniach rajdu na pustyni Empty Quarter, szczególnie podczas przedostatniego, jedenastego etapu. Na monstrualnej pętli ze startem i metą w Shubaytah można będzie oczekiwać wielu niespodzianek. Ostatni etap to prawdziwie „oldschoolowa” szarża kawalerii, czyli start wspólny, a potem meta w Shubaytah i wielki finał w samym sercu biwaku po raz pierwszy w historii.
Na listach zgłoszeń do edycji 2025 widnieje 14 polskich nazwisk
W kategorii FIM wystartuje dwóch motocyklistów: Konrad Dąbrowski (KTM 450) i Bartłomiej Tabin (Husqvarna 450). W najwyższej samochodowej klasie Ultimate zobaczymy Szymona Gospodarczyka. Brązowy medalista ERC 2024 zamieni Skodę Fabię RS Rally2 na Toyotę Hilux będąc pilotem Litwina Benediktasa Vanagasa.
Najliczniejsze grono Polaków wystartuje w klasie Challenger: w pełni polskie załogi utworzą „dinozaury”: powracający po wielu latach na trasę Dakaru – Piotr Beaupre i Jacek Czachor (Can-Am Maverick) oraz bracia Łukasz i Michał Zoll. Debiutant Adam Kuś pojedzie z ukraińskim nawigatorem Dmytro Tsyro (Taurus T3 Max). W klasie SSV zmierzą się Grzegorz Brochocki i Grzegorz Komar (Can-Am Maverick) oraz Marcin Pasek w roli pilota Hasana Yaqooba Ali Fadhela (Can-Am Maverick). Bartłomiej Boba z kolei zasiądzie na fotelu pilota ciężarówki Czecha Tomasa Vratnego (Tatra FF7). W tej samej klasie Truck mechanikiem Alesa Lopraisa/Davida Kripala w Iveco Powerstar będzie Dariusz Rodewald. W Dakar Classic ponownie wystąpią Tomasz Staniszewski i Stanisław Postawka (Porsche 924).
Goczałowie
Rodzina Goczałów nie porozumiała się z organizatorami dot. warunków uczestnictwa.
Wcześniej to oni wygrywali w klasach SSV i challenger.
Przed rokiem Eryk w klasie challenger prowadził na półmetku rywalizacji, lecz sędziowali dopatrzyli się w jego pojeździe niezgodnych z regulaminem elementów sprzęgła i został za to zdyskwalifikowany. Tak samo jak i Michał.
W 2023 roku 18-letni Eryk triumfował w klasie SSV. Dzięki temu został najmłodszym zwycięzcą w historii Dakaru.
Dakar 2025: najważniejsze liczby
Po zakończeniu odbiorów administracyjnych i badań kontrolnych do udziału w 47. edycji Dakaru dopuszczono 335 pojazdów, łącznie 580 motocyklistów, kierowców i pilotów, reprezentujących 52 narodowości.
Na starcie prologu stanęły 134 motocykle (21 Rally GP, 113 Rally 2, w tym 25 Original by Motul), a także 64 samochody w klasie Ultimate, 2 w klasie Stock, 52 w klasie Challenger, 39 w kategorii SSV i 44 ciężarówki.
Mission 1000
5 pojazdów zmierzy się z oddzielną trasą w wyzwaniu Mission 1000, przeznaczonym dla pojazdów napędzanych alternatywnymi paliwami lub źródłami energii: 3 motocykle, 1 SSV i 1 ciężarówka.
Dakar Classic
W piątej edycji Dakar Classic 95 pojazdów walczyć będzie w rajdzie na regularność, który również odbywa się na osobnych trasach: 76 samochodów i 19 ciężarówek, łącznie 208 kierowców i pilotów.
Saudi Next Gen
5 załóg SSV z Arabii Saudyjskiej zostało wybranych do udziału w programie szkoleniowym, z którego zwycięska para pojedzie na Rajd Maroka w 2025 r., a następnie na Dakar w 2026 r.
Łącznie biwak Dakaru gości 806 zawodników w 440 pojazdach.
Najliczniej reprezentowane narodowości:
1. Francja (202 zgłoszeń)
2. Hiszpania (104 zgłoszeń)
3. Włochy (83 zgłoszeń)
W2RC
175 pojazdów, 225 zawodników bierze udział w pierwszej rundzie sezonu 2025 FIA-FIM W2RC: 125 motocykli (12 Rally GP, 113 Rally 2) i 50 samochodów (24 Ultimate, 16 Challenger, 10 SSV).
(PZM)