Rajd bogów. Przed nami Rajdowe Mistrzostwa Świata w Grecji

Acropolis Rally 2023 of Gods

Piętnaście odcinków specjalnych dających blisko 308 kilometrów zmagań będzie liczyć dziesiąta runda Rajdowych Mistrzostw Świata, 67. EKO Acropolis Rally Greece 2023.

Do zawodów już na miejscu przygotowywali się Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak, sprawdzając swoją Škodę Fabię RS Rally2 na szutrowej nawierzchni. Na trzykrotnego zwycięzcę tych zawodów czeka trudne wyzwanie i walka z 26 konkurentami w kategorii WRC2.

Rajd Akropolu rozgrywany jest już od 1953 roku, a w kalendarzu WRC widnieje od samego początku, czyli od 1973. W swojej historii zdobył tytuł Rajdu Roku i zawsze stanowi trudne wyzwanie dla zawodników. Rajdowy Wicemistrz Świata znany z tego, że świetnie radzi sobie na najbardziej wymagających zawodach, w świetnym stylu wygrał swój ostatni rajd, którym było afrykańskie Safari. W Rajdzie Akropolu Kajetanowicz triumfował po raz pierwszy w 2015 roku, wygrywając go jako pierwszy Polak w historii i przypieczętowując pierwszy w karierze tytuł Mistrza Europy. Było to spektakularne zwycięstwo, odniesione po przeprawie przez błotniste odcinki specjalne, które na skutek obfitych deszczy wyjątkowo nie były pokryte kurzem. W 2017 roku, tym razem na suchych greckich trasach, przy ekstremalnie wysokich temperaturach, Kajetanowicz odniósł kolejne zwycięstwo w rajdzie bogów. Dokonał tego w pięknym stylu, przecinając linię mety z dużą przewagą czasową nad kolejnym zawodnikiem i zdobywając swój trzeci tytuł Mistrza Europy. Pierwszy po powrocie do kalendarza WRC Rajd Akropolu z 2021 roku był dla Kajetanowicza równie udany. Świetne rezultaty na poszczególnych odcinkach i niesłabnąca determinacja pozwoliły polskiej załodze cieszyć się z kolejnego sukcesu w kultowym greckim rajdzie.

– Jesteśmy już w Grecji na testach samochodu. Zastaliśmy tu wysoką temperaturę, charakterystyczną dla tej pory roku. Upał nam nie przeszkadzał, choć w środku samochodu potrafiło być nieprzyjaźnie. Zapoznanie z trasą szykuje się bardzo mokre, śliskie i błotniste. Greckie szutry są bardzo zdradliwe wtedy, kiedy pada deszcz. Jesteśmy gotowi do walki podczas rajdu, który kilka razy miałem okazję wygrywać w przeszłości. Darzę go wielkim sentymentem, ale też mam duży respekt. Wiem, jak trudne to odcinki specjalne, jak dużo pułapek czyha na trasie, więc musimy pozostać skoncentrowani. Uśmiechy zagościły na naszych twarzach i mam nadzieję, że będzie tak przez cały, choć piekielnie trudny tydzień – wypowiada się Kajetan Kajetanowicz, reprezentant Rally Team.

Kariera Kajetanowicza na arenie międzynarodowej nabrała tempa. Po czterech z rzędu podiach zdobytych w mistrzostwach świata Polak jest na półmetku tegorocznego sezonu. Po dotychczasowych startach załoga Rally Team jest na drugim miejscu w kategorii WRC2 Challenger dla kierowców prywatnych, a w łącznej klasyfikacji WRC2 zajmuje siódmą pozycję, która pozwala nawiązać walkę o czołowe lokaty. Do tej pory Kajetanowicz i Szczepaniak stawali na podium w Rajdzie Sardynii, gdzie rywalizując nowym samochodem z bardzo liczną konkurencją wywalczyli trzeci czas, oraz w Rajdzie Safari, który ponownie jak rok temu wygrali z druzgocącą, ponad 11-minutową przewagą. Kolejną okazją do rywalizacji będzie Rajd Akropolu, który odbywa się w dniach 7-10 września 2023.

Tegoroczny Rajd Grecji obejmuje 305,81 kilometrów odcinków specjalnych w większości rozgrywanych na szutrze, za wyjątkiem pierwszego, asfaltowego przejazdu po ulicach Aten. Pierwszy super specjalny odcinek Rajdu Akropolu ze względu na swój widowiskowy charakter przyciąga dziesiątki tysięcy kibiców i stanowi piękne otwarcie kultowej rundy mistrzostw świata. Rajd bogów to gratka dla miłośników motorsportu na całym świecie, a dla fanów Kajetana Kajetanowicza wielkie emocje i śledzenie zaciętej rywalizacji w pięknym stylu, do którego przyzwyczaił kibiców polski kierowca.

Kajetan Kajetanowicz wkracza w decydującą fazę sezonu Rajdowych Mistrzostw Świata. Następny start: Rajd Akropolu

Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak trenują przed czwartym startem w tegorocznym sezonie WRC, a będzie nim Rajd Akropolu. Reprezentant Rally Team triumfował w nim wielokrotnie i choć greckie trasy są mu dobrze znane, ich trudność co roku wymaga ogromu przygotowań na najwyższym światowym poziomie.

Sezon 2023 wkracza w kluczową fazę. Duet Rally Team po trzech udanych startach zdecydowanie prowadzi w kategorii WRC2 Challenger, a w WRC2 plasuje się tuż za załogami fabrycznymi. Kajetanowicz i Szczepaniak wzięli dotąd udział w dwóch pozakontynentalnych rundach oraz jednej europejskiej, na którą przypadł ich debiut w Škodzie nowej generacji. W każdym z dotychczasowych rajdów Polacy byli najszybsi spośród załóg prywatnych, a w ogólnej klasyfikacji WRC2 zdobywali kolejno czwartą, trzecią i pierwszą pozycję.

Swój kolejny sezon startów w Rajdowych Mistrzostwach Świata Kajetanowicz i Szczepaniak rozpoczęli od bardzo wymagającego, szutrowego Rajdu Meksyku, który ze względu na duże wysokości, na jakich jest rozgrywany, stanowi ogromne wyzwanie zarówno dla załóg, jak i ich samochodów. Polacy przez wszystkie dni zmagań prezentowali solidne tempo i w świetnym stylu zainaugurowali tegoroczny sezon. Ich równa i taktyczna jazda zaowocowała zwycięstwem w WRC2 Challenger oraz miejscem tuż za podium w WRC2. Przed nimi znaleźli się tylko zawodnicy fabryczni!

Pierwsze podium w WRC2 polski duet wywalczył w Sardynii, meldując się na trzeciej pozycji spośród ponad trzydziestu załóg i odnosząc triumf w najliczniejszej kategorii zespołów niefabrycznych. Dla trzykrotnego Mistrza Europy był to jednocześnie udany, pierwszy start nową Škodą Fabią RS Rally2, którą wcześniej Kajetanowicz miał okazję przejechać trasy tegorocznego Rajdu Polski. Największa zdobycz punktowa przypadła załodze Rally Team w odległej Afryce podczas legendarnego Rajdu Safari. Kajto i Maciek triumfowali w obu kategoriach, WRC2 oraz WRC2 Challenger, wywożąc z Kenii potężną zdobycz punktową – komplet dwudziestu pięciu oczek oraz dodatkowe trzy za zwycięstwo na finałowym Power Stage. Tym samym polska załoga powtórzyła ubiegłoroczny sukces i z druzgocącą przewagą czasową nad resztą zawodników WRC2 jako pierwsza przecięła linię mety najtrudniejszego rajdu mistrzostw świata.

Następną okazją do rywalizacji będzie dla Kajetanowicza Rajd Akropolu. To szutrowa runda, w której ustronianin startował jeszcze w Rajdowych Mistrzostwach Europy, skutecznie broniąc pozycji lidera tych zawodów. W ramach mistrzostw świata WRC załoga Rally Team wystartuje w Rajdzie Grecji po raz drugi. Aby jak najlepiej przygotować się do tegorocznej rundy i móc powalczyć w niej o kolejny dobry wynik, Kajto wraz z zespołem odbywa właśnie cykl testów Škody Fabii RS Rally2.

Rajdowy Wicemistrz Świata zrealizował już pierwszy etap treningowy i zakończył jazdy po terenie kopalni górniczej w Piławie Górnej. Nietypowa sceneria była dobrym odwzorowaniem greckich tras, które słyną z dużych i ostrych kamieni. Kajetanowicz miał okazję sprawdzić kolejne parametry ustawień dla swojej Škody i złapać wiatr w rajdowe żagle przed rejsem do Półwyspu Peloponez.

– Jesteśmy już po pierwszej połowie sezonu 2023. Pokonaliśmy trzy bardzo trudne rajdy, z których wyjechaliśmy z cennymi punktami. Po zwycięstwie w Rajdzie Safari naładowaliśmy z całym zespołem Rally Team akumulatory i wracamy do naszego standardowego, rajdowego trybu, za którym już się stęskniłem. Pracujemy w Polsce nad ustawieniami naszej Škody Fabii RS Rally2. To dla mnie wciąż nowa konstrukcja. Wiem, że jest w niej bardzo duży potencjał. Naszym celem jest wydobycie go i znalezienie jak najlepszych ustawień na wymagającą Grecję. O czołowe miejsca jak zawsze będziemy walczyć z obfitą stawką zespołów fabrycznych, dlatego pracujemy bardzo ciężko, by z nimi konkurować o ważne punkty do klasyfikacji sezonu. Nie mogę się doczekać tego startu – mówi Kajetan Kajetanowicz.

Kajetan Kajetanowicz. Kopalnia Piława Górna (fot. kajto.pl)

Wyjątkowy trening przed rajdem bogów. Kajetanowicz gotowy na podbój Akropolu

Kalendarz Rajdowych Mistrzostw Świata składa się z kilkunastu najbardziej morderczych zawodów rozgrywanych na pięciu kontynentach. Wśród nich jest także legendarny Rajd Akropolu, rozgrywany już od 70 lat. To runda charakteryzująca się wysokimi temperaturami i niezwykle krętymi odcinkami specjalnymi, na których tysiące kamieni czeka, by zaprzepaścić największe plany kierowców i pilotów. Kajetan Kajetanowicz wygrywał tu już trzykrotnie i doskonale wie, jak ważne jest przygotowanie do tego startu, dlatego w trakcie intensywnego treningu korzysta z najbardziej egzotycznych miejsc. Tym razem wraz z zespołem Rally Team odwiedził… kopalnię Piława Górna.

Kopalnia Piława Górna jest jednym z najnowocześniejszych odkrywkowych zakładów górniczych w Polsce, eksploatującym jedno z największych złóż surowca do produkcji kruszywa łamanego, używanego między innymi przy budowie dróg i autostrad. Miejsce, w którym na co dzień wre praca, na jeden dzień zamieniło się w poligon doświadczalny dla samochodu rajdowego. To jednak nie wszystko. Nazajutrz Kajetanowicz i jego ekipa zmienili lokalizację, udając się na szutrową nitkę Toru Silesia, gdzie kontynuowali przygotowania do dziesiątej rundy WRC, która rozegrana zostanie w dniach 7-10 września.

Exit mobile version