Rajd Barbórka 2023. Kultowa Karowa. 110 załóg na starcie

Warszawa

Rajd Barbórka tradycyjnie rozgrzewa wszystkich fanów sportów motorowych w pierwszy weekend grudnia.

W piątek wieczorem odbędzie się Ceremonia Startu. Wszystkich, którzy chcą zobaczyć pełną stawkę samochodów zgłoszonych do tegorocznej rywalizacji zapraszamy przed budynek Urzędu Gminy Bemowo.

Na starcie czeka nas prezentacja wszystkich załóg oraz… spotkanie z Kajetanem Kajetanowiczem i jego rajdowym Fiatem 126p, którym w tym roku zamierza pokonać trasę Kryterium Karowa. Ceremonia potrwa około półtorej godziny, więc polecamy wyposażyć się w ciepłe szaliki i rękawiczki!

7 odcinków specjalnych

2 grudnia 2023

07:30 – 11:50 OS1 Tor Słomczyn 1
07:45 – 12:05 OS2 Tor Słomczyn 2
08:55 – 13:15 OS3 Tor Służewiec 1
09:10 – 13:30 OS4 Tor Służewiec 2
10:15 – 14:35 OS5 Tarchomin 1
10:30 – 14:50 OS6 Tarchomin 2
11:30 – 16:00 OS7 Autodrom Bemowo

W sobotni poranek rozpocznie się walka o sekundy i miejsca w klasyfikacji generalnej 61. Rajdu Barbórka. Dwa pierwsze odcinki specjalne zostaną rozegrane na terenie Autodromu Słomczyn. Część trasy prowadzi permanentnym asfaltowym torem, część szutrowym odcinkiem z hopami, który przygotowano specjalnie na potrzeby Rajdu Barbórka.

Na kolejne próby zawodnicy wrócą do Warszawy. Najpierw pojadą znany i lubiany przez kibiców odcinek specjalny Tor Służewiec (początek pierwszego przejazdu o 8:55), a następnie pojadą na nowy OS – Tarchomin. Ze względów bezpieczeństwa na Tarchominie nie będzie stref dla kibiców, ale relację LIVE z tej próby będzie można zobaczyć na telebimach na terenie Autodromu Bemowo.

Właśnie na Bemowie rozstrzygną się tradycyjnie losy Rajdu Barbórka. Ostatni, siódmy odcinek specjalny tegorocznej imprezy rozpocznie się o 11:30, ale już pół godziny wcześniej do strefy serwisowej zaczną zjeżdżać pierwsze samochody. To niepowtarzalna okazja, żeby z bliska zobaczyć jak wygląda praca rajdowego zespołu.

Ostatnie załogi przejadą odcinek Autodrom Bemowo około godziny 16:00.

Kultowa Karowa

2 grudnia 2023

16:00 – 20:30 Serwis B (Karowa)
17:00 – 17:30 Przejazdy pokazowe (Karowa)
17:30 – 20:30 Kryterium Karowa

Akcentem zamykającym 61. Rajd Barbórka jest kultowe Kryterium Karowa. Wokół jednej z najsłynniejszych warszawskich ulic rozstawią się namioty serwisowe zespołów zakwalifikowanych do startu w tej próbie, a na słynnej kostce zobaczymy nie tylko walkę o statuetkę Pani Karowej. W planie są także przejazdy pokazowe oraz co-drive dla zwycięzców aukcji charytatywnych.

W tym roku na Karowej zobaczymy między innymi słynnego DeLoreana DMC-12 z filmu „Powrót do przyszłości”, którym zwycięzca jednej z licytacji przejedzie odcinek specjalny obok Kajetana Kajetanowicza. Kryterium kończy ceremonia dekoracji trzech najlepszych załóg.

110 załóg znalazło się na liście zgłoszeń do tegorocznego, 61. Rajdu Barbórka

Aż 35 z nich pojedzie samochodami najmocniejszej klasy R1.

Wśród ekip zgłoszonych do udziału w 61. Rajdzie Barbórka są ubiegłoroczni, bezapelacyjni zwycięzcy imprezy, Miko Marczyk i Szymon Gospodarczyk, którzy pojadą Skodą Fabią RS Rally2. Tytułu Króla Karowej będzie bronił Łukasz Byśkiniewicz pilotowany przez Daniela Siatkowskiego. Kierowca ten poprowadzi Skodę Fabia Rally2 Evo. Na starcie nie zabraknie również pary Jarosław i Marcin Szeja, (Skoda Fabia) którzy w ubiegłym sezonie stanęli na trzecim stopniu podium OS Karowa.

Na trasach odcinków specjalnych tegorocznego rajdu Barbórka pojawią się również samochody zgłoszone w klasach Y1, Y2 i H1, H2 i H3. To klasy Historyczna oraz Youngtimer – czyli prawdziwa gratka dla fanów motoryzacji sprzed lat. Wśród samochodów, jakie zobaczymy na trasie są takie perełki, jak Talbot Sunbeam, Ford Sierra RS Cosworth, Opel Kadett C-GTE, Audi Quattro S1, Lancia Delta HF Integrale, czy cała koalicja legendarnych aut Mitsubishi Lancer i Subaru Impreza. Łącznie w klasach Y i H zgłoszonych do 61. Rajdu Barbórka zostało aż 40 załóg.

Rajd Barbórka 2023. Odcinek Karowa

Kryterium Karowa to odcinek, którego nikomu nie trzeba przedstawiać. Kultowa rywalizacja na kultowej trasie w samym sercu Warszawy tradycyjnie zamyka sezon motorsportu w Polsce. To tu toczy się walka o statuetkę Pani Karowej – jedno z najbardziej prestiżowych trofeów w świecie polskiego sportu.

Lata 90. na Rajdzie Barbórka

Nie ma drugiego takiego wydarzenia w motorsportowym kalendarzu, jak Rajd Barbórka. Corocznie na początku grudnia, centrum Warszawy na jeden dzień zamienia się w arenę zmagań kierowców i mechaników tworząc wyjątkowy spektakl dla tłumów kibiców.

W tegorocznej Barbórce w klasie historycznej wystartuje Kamil Sokołowski z Pawłem Stopińskim. Reprezentanci Automobilklubu Rzemieślnik zaprezentują się w samochodzie, który w połowie lat 90 przebojem wdarł się na rajdowe odcinki – Peugeot 106 Rallye S1 w specyfikacji grupy A. Za kierownicą tego małego francuskiego auta, swoją karierę rozpoczynał Gilles Panizzi. Auto, którym wystartuje warszawska załoga jest przygotowane zgodnie z homologacją grupy A z 1994 roku, w bardzo zbliżonych barwach do tych, w których francuski kierowca Fabien Doenlen w rajdzie Tour de Corse 1994 zajął 13 miejsce w klasyfikacji generalnej! Wyprzedził wtedy wiele dużo mocniejszych aut.

– To będzie moja 16 Barbórka! Z naszym autem wiąże się ciekawa historia. Peugeot stoi w moim garażu od 2000 roku. To była moja pierwsza rajdówka i postanowiłem, że nigdy jej nie sprzedam. Po drodze w czasie startów rallycrossie miałem Skodę Felicię, Skodę Fabię Super 1600, czy kilka Cinquecento. Peugeota jednak zawsze darzyłem ogromnym sentymentem. Trzy lata temu postanowiłem odbudować auto w specyfikacji grupy A. Nowy silnik, zawieszenie, kłowa skrzynia biegów, dużo oryginalnych części Peugeot Sport. Do tego całkowity remont nadwozia i nowa, współczesna klatka bezpieczeństwa. Po setkach godzin pracy i nieprzespanych nocach spędzonych na szukaniu we Francji różnych „gadżetów” w końcu możemy pokazać efekty naszej pracy. Nasz Rallye jest samochodem pierwszej serii z silnikiem o pojemności 1299ccm. Ten malutki silnik generuje 145 koni mechanicznych i 140 Nm momentu obrotowego – w połączeniu z krótko zestopniowaną skrzynią, na twarzy w czasie prowadzenia rysuje się szeroki uśmiech! Oczywiście, mam świadomość swoich możliwości i naszego auta ale nie o to chodzi. Zależy nam, aby spędzić fajny czas, porozmawiać z wieloma znajomymi, z którymi normalnie nie ma czasu się spotkać i przede wszystkim wyśmienicie się bawić. A jeśli nie popełnimy błędów – to Karowa będzie nasza J – powiedział Kamil Sokołowski

– To już nasz piąty wspólny start w Barbórce. Ten rajd wcale nie jest prosty, bardzo krótka trasa nie pozwala na popełnienie najmniejszego błędu. Zapowiada się loteria pogodowa co dodatkowo może wywołać lawinę zaskoczeń. Mamy przygotowane zestawy opon na każdą ewentualność wiec ważne, żebyśmy w sobotę rano podjęli właściwą decyzję. Wszystkie odciniki poza nowym Tarchominem są nam znane, co jest dla nas dodatkowym atutem. Klasa to ciekawe zestawienie przednio i tylnonapędowych samochodów. Liczymy na fajną walkę, dużo funu i oczywiście zwycięstwo w klasie – dodał Paweł Stopiński.

Toyota GR Yaris na odcinkach specjalnych Rajdu Barbórka 2023

Przygotowana do rajdowej rywalizacji i zbudowana w Polsce Toyota GR Yaris, wystartuje w 61. Rajdzie Barbórka (1-2 grudnia), prestiżowej imprezie kończącej sezon motorsportowy w Polsce. Samochód poprowadzi jedna z najbardziej wszechstronnych zawodniczek w Polsce – Anna Gańczarek-Rał, pilotowana przez Maksa Staniszewskiego.

GR Yaris to prawdziwy fenomen na rynku aut sportowych. Jest uważany za jeden z najbardziej udanych sportowych samochodów w historii Toyoty. Posłużył też jako model homologacyjny dla GR Yarisa Rally1, który wywalczył komplet tytułów w rajdowych mistrzostwach świata w dwóch ostatnich sezonach.

Seryjny GR Yaris to 261-konny hot hatch z napędem na cztery koła GR-FOUR, manualną skrzynią biegów, mechanicznym hamulcem ręcznym oraz lekkim nadwoziem. Inżynierowie TOYOTA GAZOO Racing poświęcili wiele uwagi ograniczeniu masy pojazdu i aerodynamice nadwozia. Samochód przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,2 s i ma wszystkie cechy, które sprawiają, że jest nie tylko bardzo dynamiczny, ale daje niezwykłą radość z prowadzenia dzięki świetnym właściwościom jezdnym.

GR Yaris został tak skonfigurowany, by mógł odnosić sukcesy w lokalnych rajdach i wyścigach. Po niezbędnych modyfikacjach pod kątem bezpieczeństwa GR Yarisy rywalizują w rajdach w Japonii, Włoszech, a także w hiszpańsko-portugalskim TOYOTA GAZOO Racing Iberian Cup.

Wyjątkowy GR Yaris gotowy na Rajd Barbórka 2023

Z okazji 61. Rajdu Barbórka, imprezy kończącej sezon motorsportowy w naszym kraju, polska firma K Rally Team zbudowała GR Yarisa w wyjątkowej specyfikacji. Rajdówka ma moc 320 KM, 490 NM i waży 1240kg. Wyposażona jest w sekwencyjną skrzynię biegów o sześciu przełożeniach, mechanizmy różnicowe o ograniczonym poślizgu z przodu i z tyłu oraz hydrauliczny hamulec ręczny. Zmodyfikowano układ dolotowy i wydechowy, zamontowano amortyzatory Reiger i sterownik silnika Motec.

To pierwszy taki GR Yaris na polskich odcinkach specjalnych. Wyjątkową rajdówkę poprowadzi jedna z najbardziej wszechstronnych zawodniczek w polskim sporcie samochodowym – Anna Gańczarek-Rał. W swoim CV ma tytuł mistrzyni Polski w wyścigach torowych, rywalizowała w wyścigach górskich, rajdach cross-country, a nad rajdowymi umiejętnościami pracuje z doskonałym kierowcą rajdowym i instruktorem Adamem Sroką. Jest też promotorką udziału kobiet w motorsporcie i pasjonatką klasycznej motoryzacji. W Rajdzie Barbórka zadebiutowała w 2019 roku. Tegoroczna edycja będzie jej trzecim startem w tej imprezie i jednocześnie pierwszym za kierownicą Toyoty. Jej pilotem w warszawskim rajdzie będzie Maksymilian Staniszewski.

Toyoty z sukcesami w Rajdzie Barbórka

Rajd Barbórka to spektakularne zakończenie sezonu sportów motorowych w Polsce, które gromadzi na starcie nie tylko najlepszych kierowców rajdowych, ale także przyciąga gwiazdy wyścigów, rallycrossu czy rajdów cross-country. To wspaniały pokaz jazdy mistrzów kierownicy oraz prawdziwe święto dla kibiców. Ukoronowaniem imprezy i całego sezonu jest kultowy odcinek w samym sercu Warszawy – Kryterium Karowa, a statuetka Pani Karowej jest jednym z najcenniejszych trofeów w polskim motorsporcie.

Kultowy Rajd Barbórka jest organizowany w Warszawie od 1964 roku, a rajdowe Toyoty od lat są ważną częścią tego wydarzenia, tworząc niesamowite widowisko dla dziesiątek tysięcy kibiców. W 1993 roku Marek Gieruszczak triumfował w tej imprezie za kierownicą modelu Celica GT-Four ST165, a sześć lat później wyczyn ten powtórzy Robert Gryczyński w Corolli WRC.

Exit mobile version