Rajd Baja Poland Series. Ponad 100 zawodników w Drawsku Pomorskim

Drawsko Pomorskie otworzy rajdowy sezon w Polsce

Baja Drawsko Pomorskie rozpocznie mocnym akcentem sezon 2021.

Na zawodników czeka ponad 300 kilometrów najtrudniejszych i najbardziej wymagających rajdowych tras w Polsce, które już 9 i 10 kwietnia zweryfikują umiejętności kierowców i ich rajdowe auta, ciężarówki, pojazdy SSV oraz quady i motocykle.

Do rywalizacji na najtrudniejszych i najbardziej wymagających trasach w Polsce zgłosiło się 101 zawodników. Zawody na poligonie w Drawsku Pomorskim rozpoczną walkę o tytuły mistrzów Europy Centralnej, mistrzów Polski oraz mistrzów Czech.

Baja Drawsko Pomorskie to drugi po Baja Poland najdłuższy i podwójnie punktowany rajd.

Międzynarodowa ranga

Baja Drawsko Pomorskie od lat przyciąga zawodników z całego świata, ścigających się różnorodnymi pojazdami. To przede wszystkim runda Mistrzostw FIA Strefy Europy Centralnej w Rajdach Terenowych, ale też czempionatów i pucharów z Polski i Czech w sporcie samochodowym i motocyklowym. Otwarta na wszystkich zawodników formuła gwarantuje nie tylko międzynarodowe towarzystwo, ale przede wszystkim bardzo interesujące listy zgłoszeń.

„W tym roku ponownie czeka nas zacięta sportowa walka na trasach Baja Drawsko Pomorskie. Otrzymujemy zapytania od nowych zawodników z zagranicy oraz z Polski i mamy nadzieję, że zobaczymy wiele interesujących nowych nazwisk i pojazdów” – mówi Mariusz Podkalicki, wiceprezes Fundacji Baja Poland.

Rajdowa wizytówka Polski

Tereny w Drawsku Pomorskim to wizytówka polskich rajdów terenowych. Organizowane tu Baja Poland i Baja Drawsko Pomorskie są najdłuższymi tego typu rajdami w Polsce, a ich trasy są nie tylko bardzo trudne, ale przede wszystkim dają ogromną frajdę z jazdy.

„Zawsze staramy się wytyczać takie trasy, by dawały kierowcom radość z jazdy. Na poligon w Drawsku Pomorskim przyjeżdżają zarówno pretendenci do tytułów, ci którzy chcą po prostu czerpać przyjemność z jazdy, a także zawodnicy, dla których jest to doskonały trening przed takimi imprezami jak słynny Rajd Dakar” – podkreśla Marcin Fiejdasz, dyrektor rajdu.

Zawodnicy mierzą się z długą, bardzo różnorodną trasą – od piaszczystych partii przypominających małe wydmy, przez szybkie proste i długie łuki ze wzniesieniami w stylu WRC, po kręte, wąskie i bardzo techniczne leśne ścieżki. „Na tych terenach rozgrywane są odcinki specjalne, które długością i trudnością dorównują Rajdowi Dakar” – mówi Krzysztof Hołowczyc, wielokrotny uczestnik Rajdu Dakar, który od lat rywalizuje w rajdach organizowanych w Drawsku Pomorskim.

Walka o mistrzowski tytuł

W królewskiej grupie T1 zobaczymy łącznie 6 samochodów. Jako pierwszych na liście ustawiono wielokrotnych mistrzów Polski Miroslava Zapletala i Marka Sykorę (Ford F150), za którymi zobaczymy jedną z najszybszych polskich załóg, czyli rajdowe małżeństwo Michała i Julity Małuszyńskich (Mini John Cooper Works Rally). To pomiędzy nimi powinna rozegrać się walka o mistrzostwo w tym sezonie.

Zapletal to weteran krajowego czempionatu z aż czterema tytułami mistrza Polski na koncie. Z kolei Małuszyński ma za sobą bardzo udane starty i m.in. podium w zeszłorocznej Wysoka Grzęda Baja Poland, za sprawą czego znalazł się na liście kierowców priorytetowych FIA obok swojego nauczyciela Krzysztofa Hołowczyca, którego wspólnie z Łukaszem Kurzeją (BMW X3CC), ustawiono na kolejnej pozycji startowej. Hołowczyc wielokrotnie udowadniał, że na trasach w Drawsku Pomorskim jest najszybszy, mając w swoim dorobku 6 zwycięstw w Baja Poland. Ten start będzie jednak dla niego dopiero drugim udziałem w Wysoka Grzęda Baja Drawsko Pomorskie i na pewno będzie chciał do swojej bogatej listy sukcesów dopisać kolejny wygrany rajd.

Debiutantka z Dakaru

Do startu w Wysoka Grzęda Baja Drawsko Pomorskie zgłosiła się dobrze znana z tegorocznego Rajdu Dakar Annett Fischer, która wspólnie z Lisą Crampton zadebiutuje na Polskich rajdowych trasach w grupie T3.

Fischer ma na swoim koncie trzy starty w Dakarze, a w tym roku pilotując Camelię Liparoti, stanęła na jego drugim stopniu podium. Tym bardziej cieszy fakt, że wybrała właśnie mistrzostwa Polski. Drawsko Pomorskie od lat przyciąga zawodników z całego świata i jest wizytówką polskich rajdów terenowych na całym świecie, a załoga Fischer/Crampton zapowiada swój udział w pełnym kalendarzu Polskich rajdów.

Auta seryjne rosną w siłę

Najliczniejsze grono rajdowych samochodów ponownie stanowią seryjne konstrukcje z grupy T2, których w Drawsku Pomorskim zobaczymy aż 12 i po raz kolejny w tym sezonie czeka nas starcie producentów. Do walki stanie Toyota Land Cruiser, Mitsubishi Pajero i Dacia Duster. Stawkę otworzą Grzegorz Szwagrzyk i Jakub Moliter w Mitsubishi, którzy będą ścigani m.in. przez Michała Horodeńskiego i Arkadiusza Sałacińskiego w Toyocie, czy Mariusza i Sabinę Pietrzyckich w Dacii Duster.

Małżeństwo Pietrzyckich będzie z kolei otwierało stawkę piątego już sezonu markowego pucharu Dacia Duster Motrio Cup. W pierwszej rundzie sezonu zobaczymy 6 załóg, wśród których nie zabraknie zwycięzcy pucharu z 2019 roku Pascala Brodnickiego, tym razem tworzącego załogę z debiutującym w rajdach terenowych Andrzejem Kalitowiczem, który przez wiele lat był menedżerem Krzysztofa Hołowczyca.

Grupy narodowe  i Puchar Polski

W grupach narodowych nie zabraknie dobrze znanych z zeszłego roku nazwisk. Grupie T4 (pojazdy SSV) przewodzić będą zeszłoroczni II wicemistrzowie Grzegorz Mikuła i Piotr Szczygieł (Can-Am), którzy będą musieli stawić czoła 9 rywalom z Polski, Czech, Rumunii i Węgier. W grupie TH zobaczymy 6 samochodów, którym liderują zwycięzcy Wysoka Grzęda Baja Drawsko Pomorskie z zeszłego roku – Łukasz Skoczeń i Grzegorz Ślęczka (BMW GPR1). Tomasz Białkowski i Dariusz Baśkiewicz (Polaris RZR PRO XP) zmienili w tym roku grupę oraz pojazd i w Drawsku Pomorskim otworzą  stawkę w grupie OPEN, w której zobaczymy trzy załogi.

Za autami z RMPST na trasie pojawi się 15 załóg rywalizujących w Rajdowym Pucharze Polski Samochodów Terenowych. To znaczny wzrost frekwencji względem zeszłego roku, co świadczy o coraz większym zainteresowaniu zawodników rajdami terenowymi w Polsce. Stawkę otworzy kolejne rajdowe małżeństwo Macieja i Beaty Pelców (Nissan Patrol), którzy zmierzą się w grupie S1 z Rafałem Gałeckim i Jakubem Zalegą (Mitsubishi Montero).

Bardzo interesująco zapowiada się walka w grupie S2 i SSV. Do walki w grupie aut produkcyjnych S2 powracają otwierający listę Michał Smoleński i Michał Wilczyński (Jeep Wrangler),  których czeka walka z sześcioma załogami. Z kolei w grupie SSV Emil Bożek i Łukasz Chołuj (Can-Am) stawią czoła piątce rywali, w tym Piotrowi i Karolinie Otko (Can-Am), którzy startowali w zeszłym roku w klasyfikacji Baja Poland Series i zdecydowali się pójść o krok wyżej, właśnie do pucharu Polski.

W Baja Poland Series zobaczymy osiem załóg w trzech grupach. Listę otwierają Tomasz Gołka wraz z synem Joelem (Jeep Wrangler) w grupie OPEN. Z kolei w grupie LIMITED na czele zobaczymy dobrze znany ze startów w Drawsku Pomorskim duet Jarosława Rostkowskiego i Macieja Maciejczyka, a grupie SSV przewodzą Artur Kordek i Dominik Ragiel (Can-Am).

Oba cykle są przeznaczone dla kierowców, którzy aspirują i przygotowują się do startów w zawodach rangi mistrzowskiej.

Zacięta walka wśród motocykli i quadów

Można powiedzieć, że wśród kierowców motocykli i quadów czeka nas prawdziwa wojna. Na starcie zobaczymy 39 pojazdów i aż 10 zespołów. Dla kierowców motocykli i quadów będzie to drugi sezon walki o mistrzowskie tytuły. Wśród motocyklistów nie mogło zabraknąć urzędującego mistrza Polski Tomasza Wikowicza (KTM), któremu przyjdzie się zmierzyć z dziewięcioma rywalami, w tym znanym z Rajdu Dakar zawodnikiem Orlen Teamu Maciejem Giemzą (Husqvarna). Stawkę motocykli uzupełni pięciu kierowców z Pucharu Polski w Rajdach Baja, z Josefem Krupop (KTM) na czele.

Do popularności powraca grupa Q2, czyli grupa dla quadów z napędem na jedną oś. Jej niekwestionowanym liderem będzie wielokrotny uczestnik międzynarodowych rajdów, w tym Rajdu Dakar i aktualny mistrz Polski Kamil Wiśniewski (Yamaha), któremu przyjdzie stawić czoła ósemce zawodników z Polski, Czech i Słowacji. Łukasz Pacud (Yamaha) będzie samotnie walczył w pucharze Polski.

Największe starcie szykuje się wśród zawodników grupy Q4. Prowadzący mistrz Polski Marcin Talaga (Can-Am) będzie miał za sobą jedenastu zawodników, którzy będą chcieli mu odebrać mistrzowski tytuł w tym roku. W grupie Q4 Pucharu Polski zobaczymy dwójkę zawodników Tomasza Luberdę (Can-Am) i Mikołaja Krysiaka (Can-Am).

Baja Poland Series – rajd dla każdego

Imprezy organizowane przez Fundację Baja Poland są otwarte dla samochodów, ciężarówek, SSV, quadów i motocykli. Rywalizować można na każdym poziomie doświadczenia, od kierowców bez licencji po profesjonalnych zawodników.  Ograniczony budżet także nie stanowi bariery i można zacząć od finansowego poziomu, który nie różni się od wielu imprez amatorskich, a sam sprzęt często wymaga tylko zamontowania podstawowego wyposażenia bezpieczeństwa, jakie można znaleźć w wielu obecnych na rynku seryjnych konstrukcjach SSV. Słowem, każdy miłośnik jazdy w terenie znajdzie coś dla siebie. 

„Zależy nam na wszystkich zawodnikach. Już nie raz na trasach Baja Drawsko Pomorskie widzieliśmy pojazdy i kierowców ze światowej czołówki obok ludzi rozpoczynających swoje starty w rajdach baja. Obecność gwiazd motorsportu podnosi poziom rywalizacji, ale każdy nowy kierowca sprawia, że jest ona bardziej widowiskowa i ten sport stale się rozwija” – podkreśla Marcin Fiejdasz, dyrektor rajdu.

Z trzech organizowanych w tym sezonie rajdów: Baja Drawsko Pomorskie, Baja Wysoka Grzęda oraz Baja Poland, Fundacja Baja Poland utworzyła nowy cykl dla uczestników bez licencji pod nazwą Baja Poland Series. Jest to cykl imprez wzorowany na słynnym Dakar Series, którego celem jest stworzenie dla kierowców ścieżki wiodącej do największego rajdu na świecie. Podobny cel przyświeca także Fundacji Baja Poland, by zapewnić każdemu chętnemu miłośnikowi rajdów terenowych możliwości startu, nauki, dobrej sportowej zabawy na wysokim poziomie organizacyjnym i realizacji swoich pasji oraz marzeń. Uczestnicy Baja Poland Series będą mogli spróbować swoich sił na tych samych trasach co czołowi zawodnicy z Mistrzostw Polski czy Pucharu Świata FIA, a najlepsi w trzech rundach cyklu zostaną na koniec sezonu zwycięzcami Baja Poland Series.

Klasyczne terenówki na start

W ramach upowszechniania rajdów terenowych oraz tworzenia nowych możliwości startu dla miłośników jazdy w terenie Fundacja Baja Poland rozpoczyna także kolejny projekt, tym razem związany z klasycznymi autami terenowymi, które jak pokazał tegoroczny Rajd Dakar Classic, mają ogromny potencjał.

Po raz pierwszy w tym roku na każdym poziomie rozgrywek w Polsce funkcjonować będzie specjalna klasyfikacja dla klasycznych rajdowych terenówek. To dopiero początek aktywności Fundacji w tym zakresie i w najbliższym czasie można spodziewać się kolejnych informacji o klasycznych samochodach w rajdach terenowych.

Poligon Drawski czeka

W piątek 9 kwietnia rajd Baja Drawsko Pomorskie zainauguruje prezentacja załóg, po której zawodnicy wyruszą na 17-kilometrowy odcinek kwalifikacyjny. Tego samego dnia dziesięć najszybszych załóg wybierze swoje pozycje startowe. Ustalą one kolejność startową do prawdziwego sprawdzianu, który odbędzie się dzień później, w sobotę 10 kwietnia. Organizatorzy zaplanowali na ten dzień dwa przejazdy liczącego 145 kilometrów odcinka specjalnego, w nowej konfiguracji względem lat poprzednich. Dla zawodników z RPPST i MPRB / PPRB trasa rajdu będzie nieco krótsza i drugi przejazd najdłuższego OS-u zakończą na 72 kilometrze. Uczestnicy Baja Poland Series będą mieli do pokonania piątkowy odcinek kwalifikacyjny oraz dwukrotnie 72-kilometrowy OS na poligonie. Rajd zakończy ceremonia wręczenia nagród w sobotni wieczór.

Po inauguracji w Drawsku na zawodników czeka jeszcze pięć rajdów w walce o końcowe tytuły w mistrzostwach i pucharach Polski. Przełom kwietnia i maja to szybka piaszczysta trasa Baja Europe w Żaganiu. Trochę ponad miesiąc później 11-12 czerwca zadebiutuje nowa pozycja w rajdowym kalendarzu, czyli rajd Baja Wysoka Grzęda z bazą w Hotelu nad Czernicą i krętymi, technicznymi próbami w okolicach Czarnego. W środku wakacji, na przełomie lipca i sierpnia czeka Rajd Polskie Safari ze swoimi szutrowymi trasami wokół Przasnysza.

Najwyższa rangą impreza sportu samochodowego – Baja Poland, która stanowi rundę Pucharu Świata FIA w Rajdach Terenowych Baja, przyciągnie światowe i polskie gwiazdy motorsportu 26-29 sierpnia do Szczecina, Dobrej i Drawska Pomorskiego. W tym roku Baja Poland zadebiutuje także w Pucharze Europy FIA w Rajdach Terenowych Baja oraz będzie finałem zmagań w Baja Poland Series, którego uczestnicy będą mogli stanąć na tym samym podium co takie ikony rajdów terenowych jak Stephane Peterhansel, Nasser Al-Attiyah, Krzysztof Hołowczyc czy Kuba Przygoński.

Na zakończenie sezonu polscy zawodnicy wyruszą na Węgry na listopadowy Raid of the Champions.

Wszystko gotowe

„Na obecną chwilę organizacja rajdu Baja Drawsko Pomorskie 2021 nie jest zagrożona. Działamy nadal na 100% i szykujemy rajd zgodnie z procedurami. Jesteśmy dużo bogatsi o doświadczenia z organizacji ubiegłorocznych rajdów Baja Drawsko Pomorskie i Baja Poland, które dały nam nową wiedzę i pokazały, jak działać w tym trudnym czasie. Dodatkowo rajd jest organizowany od wielu lat i mamy już sprawdzone modele współpracy z naszymi partnerami” – mówi Sławomir Wasiak, prezes Fundacji Baja Poland, która organizuje rajd Baja Drawsko Pomorskie.

Gotowa jest m.in. nowa baza rajdu, która w tym roku zorganizowana będzie poza miastem. Będzie to odpowiednio duży teren przy rampie kolejowej, który pozwoli zachować bezpieczny dystans i odseparować od siebie startujące załogi oraz ograniczy do minimum możliwy kontakt zawodników z mieszkańcami regionu. Dodatkowo nowa lokalizacja ułatwi komunikację pomiędzy parkiem serwisowym i odcinkami specjalnymi.

Zawodnicy i sędziowie wzorem ubiegłego roku mogą przeprowadzić wiele procedur w formie on-line, bez konieczności osobistego kontaktu. „W sporcie motorowym w zasadzie do samego końca nie mamy kontaktu fizycznego z innymi osobami. Ścigamy się zamknięci w samochodzie. Kontakt z sędziami jest ograniczony praktycznie do zera, a wszelkie procedury administracyjne aktualnie odbywają się w formie elektronicznej. To zalety sportu samochodowego, które wcześniej nie były dostrzegane, a teraz są jego wyróżnikiem na tle wielu innych dyscyplin” – podkreśla Krzysztof Hołowczyc, który od lat rywalizuje w rajdach organizowanych w Drawsku Pomorskim.

Baja Drawsko Pomorskie to bardzo kompaktowy rajd, a jego formuła i sprawna organizacja także sprzyjają ograniczeniu kontaktów. Na zawodników spragnionych najtrudniejszych i najdłuższych w Polsce rajdowych tras, czeka ponad 300 kilometrów odcinków specjalnych, które rozegrane zostaną w zaledwie dwa dni. Będzie to bardzo intensywny i wymagający sprawdzian dla kierowców i ich rajdowych samochodów, ciężarówek, pojazdów SSV oraz quadów i motocykli, ale zarazem pozwoli im na ograniczenie czasu oraz kosztów, które muszą poświęcić na udział w zawodach.

Wspomniana trasa, książka drogowa oraz zabezpieczenia także są przygotowane i czekają na zawodników. Trasa będzie kolejną nowością, bo jej konfiguracja została mocno zmieniona w stosunku do poprzednich edycji rajdu. Teren w Drawsku Pomorskim to kultowe miejsce dla rajdów terenowych, a malownicze tereny Pojezierza Drawskiego przyciągają najlepszych kierowców. Jak co roku, zawodnicy mogą liczyć na niezwykle wymagającą, ale przy tym dającą ogromną radość z jazdy rajdową trasę.

„Większość spraw udało nam się już przygotować i w zasadzie jesteśmy gotowi do rozegrania zawodów nawet za tydzień, ale cierpliwie czekamy do zakończenia zgłoszeń do rajdu. Niestety to będzie kolejny rajd bez kibiców. Ubolewamy nad tym, ale wiemy, że sytuacja jest szczególna, a zdrowie kibiców, zawodników i organizatorów to dla nas priorytet. Puste OS-y bolą, ale mamy nadzieję, że to ostatni rajd w takich warunkach” – dodaje Sławomir Wasiak.

Skrócony program Baja Drawsko Pomorskie 2021

Piątek, 9 kwietnia

(poniższe czasy podane są dla pierwszego startującego pojazdu)

15:30: Start rajdu

Park Serwisowy Mielenko Drawskie

15:50: QS-1 MOGADISZ – Odcinek kwalifikacyjny, 17,7 km

Poligon Drawsko Pomorskie

19:00: Wybór pozycji startowych przez 10 najlepszych kierowców

Drawsko Pomorskie

Sobota, 10 kwietnia

(poniższe czasy podane są dla pierwszego startującego pojazdu)

8.00: Re-start rajdu

Park Serwisowy Mielenko Drawskie

08:25: OS-2 DRAWSKO POMORSKIE, 145 km

Poligon Drawsko Pomorskie

13:15: OS-3 DRAWSKO POMORSKIE, 145 km

Poligon Drawsko Pomorskie

15:45: Meta rajdu

Park Serwisowy Mielenko Drawskie

19:00: Ceremonia rozdania nagród

Park Serwisowy Mielenko Drawskie

Rajd Baja Drawsko Pomorskie odbywa się w Drawsku Pomorskim w dniach 9-10 kwietnia 2021.

Exit mobile version