Pierwszy lot liniami komercyjnymi non-stop z Nowego Jorku do Sydney trwał 19 godzin 16 minut!
W przelocie tym uczestniczyło 50 pasażerów i członków załogi. Był to eksperymentalny rejs, by dowiedzieć się o zdrowiu i samopoczuciu osób, które leciały na pokładzie samolotu. Dane z tego lotu (projekt o nazwie Sunrise) zostaną wykorzystane do ulepszenia jakości podróży i obsługi klienta tych rejsów długodystansowych w liniach Qantas.
Testy te obejmowały m.in. monitorowanie fal mózgowych pilota, poziomów melatoniny i czujności, a także były to „ćwiczenia” dla pasażerów.
Zdaniem badaczy medycznych i naukowców, którzy współpracowali z Qantas, oświetlenie kabiny i posiłki podczas lotu zostały również dostosowane w sposób, który ma pomóc w zmniejszeniu, tzw. jetlagu. Jest to związane ze zmianą strefy czasowej. Różnica czasu między Nowym Jorkiem a Sydney wynosi aż 15 godzin.
Lot Qantas 787-9 (z 50 pasażerami i załogą na pokładzie) 19 października odleciał z nowojorskiego lotniska im. Johna F. Kennedy’ego o godz. 21:27 jako pierwsza komercyjna linia lotnicza, która będzie latać bez międzylądowania między Nowym Jorkiem a Sydney.
Samolot australijskich linii lotniczych Qantas Airways wylądował o godz. 07:43.
Rekordowy lot ma na celu przeprowadzenie badań naukowych nad pasażerami i załogą podczas rejsu na bardzo długim dystansie w celu m.in. określenia optymalnego czasu odpoczynku i pracy załogi.
Loty między wschodnim wybrzeżem Australii (Sydney, Melbourne i Brisbane) a Nowym Jorkiem i Londynem pozwoliłyby zaoszczędzić pasażerom do czterech godzin całkowitego czasu podróży. Trasa Perth-Londyn, która rozpoczęła się w marcu 2018 roku jest jedynym bezpośrednim połączeniem między Australią a Europą.
Samolot 787-9 pokonał 16 200 km (10 200 mil) z Nowego Jorku do Sydney. Model ten będzie wykorzystywany tylko do tych lotów badawczych.
Fakty
– Lot non-stop QF 7879 z Nowego Jorku do Sydney trwał 19 i 16 minut. Odległość między Nowym Jorkiem a Sydney wynosi 16 200 kilometrów. Porównuje się to do czasu podróży 22 godzin i 20 minut aktualnym lotem z Nowego Jorku do Sydney przez Los Angeles.
– Lot był obsługiwany przez nowy Boeing 787-9, o nazwie „Kookaburra”.
– Miesiące planowanych eksperymentalnych lotów przyczyniły się do określenia tej optymalnej trasy, w tym codziennych planów w celu ustalenia dokładnej pogody.
– Czterech pilotów obsługiwało cały lot w rotacji. Dwóch dodatkowych pilotów będzie w tym czasie czekało w kabinie.
– Maksymalny ładunek paliwa wyniósł około 101 000 kg. Prognozowane paliwo pozostałe po lądowaniu wyniosło około 6000 kg, co przekłada się na około 90 minut lotu.
– Maksymalna masa startowa 787-9 wynosi 254 000 kg. QF 7879 JFK do SYD wystartowało z wagą 233 000 kg.
– Prawie połowa masy samolotu przy starcie to paliwo. Drugi to samoloty, pasażerowie i bagaż.
– Prędkość samolotu to około 930 kilometrów na godzinę.
– Waga kuchni spiżarni wyniosła 1500 kg (żywność, wózki, itp.)
W ramach projektu Sunrise planowane są dwa kolejne loty badawcze – z Londynu do Sydney w listopadzie oraz z Nowego Jorku do Sydney w grudniu.
Obecnie najdłuższe połączenie lotnicze obsługują na trasie Singapur – Nowy Jork linie Singapore Airlines (15 344 km) i trwa 18,5 godziny.