RÓŻNOŚCI

Przerażający sondaż! Niepełnoletni zbyt łatwo zdobywają alkohol!

44,7 proc. Polaków w wieku 18-29 lat zdobyło alkohol pomimo niepełnoletności

Prawie połowa Polaków w wieku 18-29 lat przyznaje, że nabywała alkohol pomimo braku pełnoletności.

Wskazują też, po który alkohol sięgają najchętniej w ramach „pierwszego doświadczenia”. To wyniki sondażu Ogólnopolskiej Grupy Badawczej dla Fundacji GrowSPACE

Fundacja GrowSPACE uruchomiła kampanię „Zero Procent Prawdy”.

W czasie konferencji przedstawiła wstępne wyniki sondażu przeprowadzonego przez Ogólnopolską Grupę Badawczą na temat inicjacji alkoholowej dzieci i młodzieży, z którego wynika, że aż 14 proc. Polaków w wieku 18-29 lat zaczęło pić w wieku 14 lat lub mniej. Dodatkowo, to piwo stało się bramą do inicjacji alkoholowej dzieci i młodzieży, a aż 44,7 proc. Polaków w wieku 18-29 lat zdobyło alkohol pomimo niepełnoletności.

Niepokojące wyniki sondażu ws. Inicjacji alkoholowej dzieci i młodzieży.

Z sondażu wynika, że im młodszy Polak, tym wcześniej sięgnął po alkohol. 14 proc. Polaków w wieku 18-29 lat spróbowało alkoholu pierwszy raz w wieku 14 lat lub mniej. 48,6 proc. spośród tej grupy zaczęło pić w wieku od 15 do 17 lat. To oznacza, że zdecydowana większość, bo aż 62,7 proc. z nich spróbowała alkoholu poniżej 18. roku życia. Jeśli zaś spojrzymy na wyniki w grupie 50-59 lat, 60-69 lat i 70+ poniżej 18. roku życia alkoholu spróbowało kolejno 27,5, 21,3 i 23,6 proc. z nich. W miażdżącej większości osoby te były jednak w wieku nie 14 lat lub mniej a w wieku 15-17 lat.

To piwo stało się bramą do inicjacji alkoholowej młodzieży. 46 proc. Polaków jako pierwszego spróbowało piwa, z czego od piwa zaczęło:

  • Aż 68 proc. Polaków w wieku 40-49,
  • Aż 69 proc. Polaków w wieku 30-39 lat,
  • Aż 57 proc. Polaków w wieku 18-29 lat.

Z tego sondażu wynika, że 44.7 proc. Polaków w wieku 18-29 lat zdobyło alkohol pomimo zbyt młodego wieku.

W przypadku osób w wieku 30-39 lat aż 34,04 proc. zdobyło alkohol pomimo braku pełnoletności. Liczba ta spada wraz z wiekiem badanych. W przypadku osób w wieku 70+, jedynie 8,97 proc. było w stanie tego dokonać.

68,81 proc. Polaków, w wieku 18-29 lat, którym udało się zdobyć alkohol pomimo braku pełnoletności, udało się zdobyć właśnie piwo. W przypadku grup wiekowych 30-39 lat i 40-49 lat, którym udało się zdobyć alkohol bez ukończonych 18 lat, liczby są niemal takie same. Piwo zakupiło bowiem kolejno 66,05 i 64,76 proc. z nich.

Z sondażu wynika także, że łatwiej o zdobycie alkoholu niepełnoletnim mężczyznom. 30 proc. z nich udało się zdobyć alkohol pomimo braku pełnoletności. W przypadku niepełnoletnich kobiet, to 17,31 proc.

Rusza kampania „Zero Procent Prawdy”. „Stajemy się ambasadorami koncernów alkoholowych”

Każdy moment naszego życia jest wykorzystywany przez branżę alkoholową do wciskania nam do ręki jak największych ilości wódki, wina, a przede wszystkim piwa. Każdy z nas słyszał o promocji “12+12”, a także widział reklamy czy obrazki prezentujące odprężonych ludzi relaksujących się przy piwie. Te działania docierają także do młodych ludzi, którzy coraz wcześniej zaczynają sięgać po alkohol.” – powiedział Dominik Kuc, członek Zarządu Fundacji GrowSPACE.

To państwo powinno kreować kulturę picia opartą na polityce antyalkoholowej. Tymczasem, żyjemy w czasach, w których kulturę picia kreują eksperci od marketingu pracujący dla producentów wódki, piwa czy wina. To oni odpowiadają za sposób, w jaki myślimy o alkoholu, za sposób, w jaki alkohol postrzegamy, a nawet za to, po jaki alkohol sięgamy. Ich największym sukcesem jest doprowadzenie do sytuacji, w której to my – obywatele stajemy się ambasadorami koncernów alkoholowych. To my, biernie poddając się zabiegom PR- owym branży alkoholowej, korzystamy z promocji 12+12, wyjeżdżamy obładowani alkoholem na rodzinne święta, urodziny i imieniny, namawiamy do jego spożywania naszych bliskich i znajomych, rzucając tekstami “a ze mną się nie napijesz”, czy “Co ty chory jesteś, że nie pijesz” – powiedział Alan Wysocki, Dyrektor PR i Komunikacji Fundacji GrowSPACE, koordynator kampanii.

„W ramach kampanii już po majówce 9 maja w Centrum Prasowym Foksal wydamy raport “Zero Procent Prawdy”, w którym zaprezentujemy pełne wyniki sondażu, badań fokusowych uzupełnionych o komentarze eksperckie i analizę prawną przepisów dotyczących reklamy alkoholu. Już po jego prezentacji będziemy prowadzili kolejne działania w ramach kampanii “Zero Procent Prawdy” mające na celu doprowadzenie do całkowitego zakazu reklam alkoholu w Polsce – bez żadnych wyjątków” – Fundacja GrowSPACE.

Informacja o sondażu:

Badanie zostało przeprowadzone przez Ogólnopolską Grupę Badawczą na reprezentatywnej próbie 1001 osób w dniach 9-14 kwietnia 2025 roku. Badanie zostało zrealizowane metodą telefoniczną, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI). Zastosowano losowo-kwotowy dobór próby, a jej struktura jest tożsama ze strukturą dorosłych mieszkańców, ich miejsca zamieszkania, płci oraz wieku (dane wg GUS). Poziom ufności wynosi 95 proc., a maksymalny błąd statystyczny sięga zaś 4,3 proc. Badanie było realizowane na zasadzie autodeklaracji respondentów.

Pokaż więcej

redakcja

Kronika24.pl - TYLKO najważniejsze informacje z Polski i ze świata!

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button