Prawa pasażera w UE. Opóźniony pociąg, statek czy odwołany lot

Unia Europejska

Czy twój pociąg jest opóźniony lub odwołano twój lot?

Dowiedz się o swoich prawach pasażera podczas podróży po UE.

Wyjeżdżając na letnie wakacje, pamiętaj o chroniących cię w UE prawach pasażera. Dowiedz się, co ci przysługuje, jeśli wystąpią zakłócenia podczas twojej podróży.

Przepisy UE zapewniają minimalny poziom ochrony pasażerów, niezależnie od rodzaju transportu: samolotem, pociągiem, autobusem, autokarem lub statkiem.

Problemy z dotarciem na miejsce mogą zakłócić nawet idealne wakacje – nieoczekiwane opóźnienia, odwołane loty lub zgubiony bagaż. Dlatego eurodeputowani pomogli wprowadzić unijne przepisy zobowiązujące firmy transportowe do zapewnienia podróżnym wyżywienia, zakwaterowania, zwrotu kosztów i odszkodowania w takich przypadkach.

Inny przykład chroniących cię praw, to np. fakt, że przewoźnicy w UE nie mogą już pobierać wyższych opłat za bilety na podstawie narodowości i miejsca zakupu.

Prawo UE gwarantuje również szczególną uwagę dla pasażerów z niepełnosprawnością lub o ograniczonej sprawności ruchowej, którzy mają prawo do bezpłatnej pomocy.

Loty

Unijne prawa pasażerów linii lotniczych mają zastosowanie w pewnych okolicznościach, np. jeśli lot odbywa się na terenie UE lub jeśli samolot wylatuje z UE na zewnątrz wspólnoty. Jeśli odmówiono ci przyjęcia na pokład, linie lotnicze powinny zapewnić ci bezpłatną pomoc, która może obejmować napoje, wyżywienie i zakwaterowanie. Linia lotnicza musi również zaoferować ci wybór między zwrotem kosztów a zmianą trasy. Ponadto pasażerom, którym odmówiono przyjęcia na pokład, przysługuje odszkodowanie w wysokości do 600 euro. Wysokość odszkodowania uzależniona jest od odległości lotu:

Lot ≤ 1500 km

Loty 1500-3500 km

Loty w UE ≥ 1500 km

Loty ≥ 3500 km

250 euro

400 euro

600 euro

Jeśli twój lot zostanie odwołany, masz prawo do pomocy, a także zwrotu kosztów, zmiany planu podróży lub do powrotu. W przypadku opóźnień zależy to od długości opóźnienia i odległości lotu.

Pasażerowie, których loty zostały odwołane z krótkim wyprzedzeniem lub którzy przybyli z opóźnieniem przekraczającym trzy godziny, również mogą być uprawnieni do kwot odszkodowania wymienionych powyżej, ale z pewnymi ograniczeniami – nie dotyczy to firm oferujących alternatywne rozwiązanie lub wyjątkowych okoliczności, takich jak decyzje dotyczące zarządzania ruchem lotniczym, niestabilność polityczna, niekorzystne warunki pogodowe lub zagrożenia bezpieczeństwa.

Kolej

Podczas podróży koleją na terenie UE przysługują ci pewne prawa: jeśli twój pociąg zostanie odwołany lub opóźniony, przewoźnik musi poinformować cię o sytuacji w czasie rzeczywistym oraz o twoich prawach i obowiązkach. W zależności od okoliczności, możesz przysługiwać ci pomoc w postaci posiłków i napojów, zakwaterowania i odszkodowania.

Przeczytaj o tym, jak Parlament chce wzmocnić prawa pasażerów kolei

Podróże autobusem

W tym przypadku, prawa pasażera dotyczą głównie regularnych, dalekobieżnych usług autobusowych i autokarowych, które rozpoczynają się lub kończą w kraju UE. Jeśli podróż zostanie odwołana lub wystąpią opóźnienia, mogą przysługiwać ci posiłki i zakwaterowanie.

Podróże statkiem

Jeśli twoja podróż promem lub statkiem wycieczkowym (morskim lub rzecznym) zaczyna się lub kończy w porcie UE, obejmują cię prawa UE. W przypadku odwołania lub opóźnienia, może przysługiwać ci wyżywienie i zakwaterowanie. Jeśli twój przyjazd będzie opóźniony o więcej niż godzinę, masz prawo do odszkodowania.

Szczegółowe informacje na temat praw pasażerów wszystkich rodzajów transportu dostępne są na stronie Your Europe. Możesz również pobrać aplikację o twoich prawach pasażera na smartfon z systemem Android lub iOS.

Exit mobile version