Prawa konsumenta. Wyjazd na narty pociągiem czy samolotem. Sprawdź obostrzenia

Zimowe podróżowanie

17 stycznia rozpoczęły się ferie zimowe.

Planujesz wyjazd na stok? Europejskie Centrum Konsumenckie, działające przy UOKiK przypomina, jak przewozić sprzęt sportowy i reklamować niedociągnięcia noclegu.

Wyjazd na narty samolotem

Planujesz przewozić sprzęt sportowy w samolocie. Pamiętaj o kilku zasadach:

Wyjazd na narty pociągiem

Podczas podróży pociągiem pasażerowie najczęściej sami są odpowiedzialni za swój bagaż.

Co warto wiedzieć?

Niedziałający wyciąg

Jeżeli zapłaciłeś za tygodniowy skipass, z którego nie możesz skorzystać – masz prawo uzyskać zwrot pieniędzy za dni, podczas których wyciąg nie działał.

Przed zakupem zachęcamy do zapoznania się z regulaminem. 

Podróż samochodem – sprawdź opony

Planujesz podróż samochodem? Przed wyjazdem zmień opony na zimowe.  

Przykładowo w Austrii, Niemczech, czy w Czechach opony zimowe są obowiązkowe w warunkach zimowych. Na Słowacji lub w Bułgarii obowiązek ten jest niezależny od warunków panujących na drodze. W Bułgarii samochody osobowe muszą jeździć na oponach zimowych od 15 listopada do 1 marca, a na Słowacji od 15 listopada do 15 marca. We Włoszech i we Francji zimowe wyposażenie auta jest obowiązkowe w wyznaczonych regionach/gminach.

Hotel

Po przyjeździe do hotelu okazało się, że nie jest zgodny z ofertą. Zgłoś to od razu obsłudze. Jeżeli hotel nie zapewni prawidłowej usługi  – możesz to reklamować. Zadbaj w tym celu o dowody (zrób zdjęcia/nagraj film). Warto pamiętać, aby reklamację wysłać w formie pisemnej. Jeżeli zarezerwowałeś nocleg na portalu pośredniczącym – skargę wyślij również tam.

Sprawdź obostrzenia

Przed wyjazdem/ wylotem upewnij się, jakie przepisy wjazdowe obowiązują w kraju, do którego podróżujesz. Aktualne informacje dostępne są pod linkiem: https://www.gov.pl/web/dyplomacja/informacje-dla-podrozujacych.
W przypadku podróży po Europie przydatna może się również okazać strona: https://reopen.europa.eu/pl.

EKUZ

Przed wyjazdem wyrób Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego. Jest to dokument unijny, potwierdzający Twoje prawo do bezpłatnego leczenia. Jeżeli masz już kartę, sprawdź, czy wciąż jest ważna.

Pomoc i porady

Jeżeli podczas ferii Twoje prawa konsumenta zostaną złamane, zgłoś się po poradę lub pomoc do Europejskiego Centrum Konsumenckiego, które działa przy UOKiK.

ECK zajmuje się pomocą konsumentom w sporach z przedsiębiorcami z innego kraju UE, Norwegii, Islandii i Wielkiej Brytanii.

Exit mobile version