WARSZAWA

Powstaje Nowe Centrum Warszawy. „Marszałkowska na rowerze”

Stolica zmienia się

Kończy się przebudowa centralnego odcinka al. Jana Pawła II w stolicy.

Zawarto umowę na przebudowę pl. Pięciu Rogów, rozpisano też przetarg na budowę drogi rowerowej wzdłuż ul. Marszałkowskiej, a projekt przejść dla pieszych i przejazdów rowerowych wokół ronda Dmowskiego został zatwierdzony – nowe centrum Warszawy powstaje na naszych oczach.

Zgodnie z zapowiedziami zmieniamy wygląd i funkcjonalność centrum miasta. Na naszych oczach zmienił się ważny fragment al. Jana Pawła II między rondem ONZ i rondem Czterdziestolatka. Tak jak zapowiadaliśmy, mamy naziemne przejścia dla pieszych, nowe drogi rowerowe i zieleń. Teraz to miejsce jest dostępne i przyjazne dla wszystkich – pieszych, rowerzystów i kierowcówpowiedział Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy.

Przebudowa al. Jana Pawła II była pierwszym krokiem do nowego centrum Warszawy. Drugi, czyli przebudowa pl. Pięciu Rogów niebawem zostanie postawiony, trzeci i czwarty – droga rowerowa wzdłuż Marszałkowskiej oraz przejścia dla pieszych przez rondo Dmowskiego postawimy w 2021 r. Centrum Warszawy zmienia się na naszych oczach. Będzie zielone i dostępne dla wszystkich mieszkańców Warszawy – dodał prezydent.

Warszawa. Rondo Czterdziestolatka (fot. UMW)

Aleja Jana Pawła II i rondo Czterdziestolatka

Trasa między dwoma rondami w samym centrum Warszawy, do tej pory mająca miejscami nawet po 4-5 pasów w każdą stronę, została ujednolicona do trzech pasów w każdym kierunku, łącznie z wiaduktem prowadzącym nad rondem. Dla przepustowości nie ma to znaczenia, bo o niej decydują ronda. Dla miejskiej przestrzeni ma to znaczenie rewolucyjne – dzięki temu zyskaliśmy miejsce na szerokie chodniki wyłożone efektownym lastryko, drogi rowerowe o szerokości 3 metrów, zieleń, w tym drzewa i małą architekturę.

Kluczowe jest zlikwidowanie kilku barier wokół ronda Czterdziestolatka. Barier liczących sobie kilkadziesiąt lat. Al. Jana Pawła II i Al. Jerozolimskie można już przekroczyć w poziomie terenu dzięki wytyczeniu przejść dla pieszych po północnej i po zachodniej stronie ronda. Dzięki temu to miejsce stało się dostępne dla tysięcy warszawiaków – starszych, z dziećmi, na wózku – dla których do tej pory było trudno- albo w ogóle niedostępne – dodał prezydent Trzaskowski.

Przejście po stronie północnej pozwala w kilka sekund dostać się na przystanki tramwajowe lub na Dworzec Centralny. Do tej pory broniło tego kilkadziesiąt stromych schodów na kilku poziomach przejścia podziemnego.

Przejściu po stronie zachodniej towarzyszy przejazd rowerowy, a prowadząca dalej droga rowerowa łączy się z przystosowaną do ruchu rowerowego ul. Nowogrodzką. Możliwości przejazdu rowerem przez Al. Jerozolimskie w centrum Warszawy dotychczas po prostu nie było, a to najważniejsza zmiana, która pozwoli przeprowadzić trasę rowerową wzdłuż Jana Pawła II i projektowanej drogi rowerowej w al. Niepodległości.

Dwie części ul. Nowogrodzkiej, po której rowerzyści mogą się poruszać po jezdni w obu kierunkach, zostały połączone przejściem dla pieszych i szerokim na 9 metrów przejazdem rowerowym.

Oczy cieszy zieleń, której przy okazji przebudowy posadziliśmy bardzo dużo – 35 lip holenderskich, 2 dęby, krzewy, a także szerokie pasy rozchodnika. Po obu stronach alei pojawiły się pasy zieleni. Ważną zmianą jest mała architektura, czyli przede wszystkim ławki, co również jest bardzo przydatne, szczególnie dla starszych warszawiaków.

Na samym rondzie Czterdziestolatka zmieni się cykl sygnalizacji, na czym skorzystają kierowcy. Najbardziej obciążone kierunki to skręt w lewo, który do tej pory odbywał się „na dwa razy”. W nowym programie lewoskręt odbywa się tak jak na zwykłym skrzyżowaniu. Kierowcy czekają na zielone światło przed skrzyżowaniem – gdy się ono zapali, przejadą przez całe rondo bez dodatkowych świateł. To może upłynnić przejazd i ograniczyć blokowanie tarczy ronda.

Warto podkreślić, że cała przebudowa okolic ronda ONZ, al. Jana Pawła II, ronda Czterdziestolatka i części ul. Chałubińskiego odbywała się przy nieprzerwanym ruchu. Nie zamknięto tych ulic, poza kilkoma weekendami, gdy konieczna była wymiana nawierzchni.

Plac Pięciu Rogów

Podpisano umowę na przebudowę placu Pięciu Rogów, czyli miejsca, które właściwie nie jest placem, a zbiegiem ulic Chmielnej, Brackiej, Kruczej, Zgoda i Szpitalnej. Miejscem w środku historycznego fragmentu stolicy, przecinającego trasy spacerów turystów i warszawiaków odwiedzających okoliczne puby i restauracje, które dziś jest opanowane przez przejeżdżające i parkujące auta.

To miejsce latem przyszłego roku stanie się rzeczywiście placem. Bez ruchu samochodowego – poza nielicznymi wyjątkami, takimi jak dostawy, auta mieszkańców czy kursujące z rzadka autobusy w ciągu Szpitalnej i Kruczej. Bez podziału na jezdnię i chodnik, z jednolitą strefą pieszą z dopuszczonym ruchem rowerów. Znajdzie się tam nowa posadzka, fontanna, ławki, miejsce na ogródki restauracyjne i kilkanaście drzew, które wyznaczą historyczny przebieg ulic.

Zmiana będzie duża, a straty dla kierowców niewielkie. Według analiz na etapie projektowania, ruch równomiernie rozłoży się na okoliczne ulice.

„Marszałkowska na rowerze”

Rozpisano przetarg na budowę drogi rowerowej wzdłuż ul. Marszałkowskiej na centralnym odcinku między Świętokrzyską a rondem Dmowskiego. To brakujący fragment trasy rowerowej z północy na południe Warszawy.

Droga rowerowa poprowadzi zachodnią stroną ulicy. Połączy fragment na północ od Świętokrzyskiej z zaprojektowanym przejazdem przez Al. Jerozolimskie na zachód od ronda Dmowskiego.

Zmian będzie jednak dużo więcej. Po przebudowie pojawi się nowy chodnik. Droga rowerowa zostanie oddzielona zarówno od chodnika jak i od jezdni pasem zieleni i drzewami.

Wlot jezdni na północ od ul. Złotej zostanie zlikwidowany. Ten na południe od niej zostanie zabezpieczony wyspą. Dodatkowe przejście dla pieszych i przejazd rowerowy zostaną wyznaczone nieco bardziej na północ, na nowej drodze wytyczonej dla obsługi powstającego Muzeum Sztuki Nowoczesnej.

Warszawa. Rondo Dmowskiego (fot. UMW)

Rondo Dmowskiego

Kolejnym milowym krokiem ku nowemu centrum Warszawy będzie wyznaczenie naziemnych przejść dla pieszych wokół ronda Dmowskiego. Projekt organizacji ruchu, ustalający kształt nowych przejść, został właśnie zatwierdzony. To kluczowa decyzja, dzięki której w przyszłym roku zostaną wytyczone cztery przejścia dla pieszych z czterech stron centralnego ronda Warszawy – na wysokości ulic: Widok, Poznańskiej, Nowogrodzkiej i Parkingowej.

Od dekad warszawiacy w centrum stolicy muszą schodzić pod ziemię. Przejście podziemne nie zniknie, bo mieszczą się w nim liczne sklepy i punkty usługowe, prowadzi też do wejścia do stacji Metro Centrum. Ale wszyscy, którzy poruszają się w innym kierunku, zyskają możliwość przejścia w poziomie terenu. Poza osobami, które mają problemy z poruszaniem się, jakościowa zmiana na lepsze czeka pasażerów tramwajów, którzy nie będą już musieli schodzić do podziemi, by wydostać się z przystanku. Rondo Dmowskiego stanie się miejscem dostępnym.

Drugą zmianą będą trzy przejazdy rowerowe, które pozwolą przejechać rondo na dwóch kółkach. Wspomniana wcześniej droga rowerowa wzdłuż ul. Marszałkowskiej zostanie przedłużona wokół „patelni” i wejścia na stację PKP Śródmieście, a dalej przez Al. Jerozolimskie w ul. Poznańską. Tędy można będzie przez ul. Nowogrodzką dotrzeć ponownie do Marszałkowskiej.

Duże zmiany przejdzie przy okazji skrzyżowanie ulic Marszałkowskiej z Nowogrodzką. Przebudowa pozwoli na przejazd rowerem w każdym kierunku, w tym także w poprzek ul. Marszałkowskiej. W ten sposób ul. Nowogrodzka stanie się dla rowerzystów wygodną alternatywą dla Al. Jerozolimskich.

Zmiany wokół ronda Dmowskiego nie są zwykłym wytyczeniem przejść dla pieszych. To tak naprawdę potężna i skomplikowana przebudowa tego miejsca, która rozwiąże szereg problemów, jakie mieli warszawiacy przechodzący przez centrum stolicy.
(UMW)

Pokaż więcej

redakcja

Kronika24.pl - TYLKO najważniejsze informacje z Polski i ze świata!

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button