LOTNICZE NEWSY

Port Lotniczy Gdańsk. Ruszy rozbudowa Terminalu Pasażerskiego T2 [WIZUALIZACJE]

Port Lotniczy Gdańsk

Port Lotniczy Gdańsk ogłosił przetarg na rozbudowę Terminalu Pasażerskiego T2 o dodatkowy pirs.

Inwestycja poprawić ma przepustowość gdańskiego lotniska, które w ciągu kilkunastu lat podwoić może liczbę obsługiwanych operacji lotniczych. Jej podstawowym celem jest zwiększenie komfortu pasażerów. Budowa pirsu zostanie sfinansowana ze środków własnych lotniska oraz z obligacji. Planowany termin realizacji to jesień 2021 r.

Udziałowcy Portu Lotniczego Gdańsk, czyli samorządy Trójmiasta, województwo pomorskie i Przedsiębiorstwo Państwowe “Porty Lotnicze” 21 marca dały gdańskiemu lotnisku zielone światło na wartą sto kilkadziesiąt milionów złotych rozbudowę terminala T2.

– Źródłem naszej decyzji o rozbudowie jest ciągły, dynamiczny wzrost ruchu lotniczego od 2004 r. – mówi Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy. – W ubiegłym roku obsłużyliśmy 4 mln 980 tys. pasażerów, w tym na pewno przekroczymy już poziom pięciu milionów.

Lotnisko, na którym obecnie rocznie odbywa się 46,5 tys. operacji lotniczych, przewiduje ich podwojenie do 2035 r. W tej samej perspektywie czasowej podwoić ma się również liczba pasażerów korzystających z usług gdańskiego lotniska oraz realizowanych w nim operacji towarowych i pocztowych.

– Dzięki rozbudowie powiększymy centralny punkt kontroli bezpieczeństwa, czyli to miejsce, gdzie pasażerowie już tylko z bagażem podręcznym przechodzą kontrolę bezpieczeństwa – tłumaczy Tomasz Kloskowski. – Dziś dysponujemy tu jedenastoma liniami i przy dużej fali odlotów stoi się tam często kilkanaście, a nawet 25 minut w “korku”. Wynika to z tego, że linie lotnicze operują powtarzającymi się falami: pierwsza jest ok. szóstej rano, kolejna trzy godziny później. Infrastruktura lotniska musi być przygotowana, żeby sprawnie obsłużyć pasażerów w tych szczytowych momentach. By sprostać tym wymaganiom, potrzeba nam także więcej bram odlotowych (gate`ów). Obecnie jesteśmy w stanie odprawiać jednocześnie maksymalnie 17 samolotów, a potrzeby będą rosły.

Po przebudowie terminala T2 liczba linii kontroli bezpieczeństwa wzrośnie z 11 do 18, gate`ów zaś z 20 do 30.

Po zakończeniu rozbudowy zwiększy się także komfort dla pasażerów podróżujących do strefy non-Shengen (w Gdańsku to przede wszystkim podróże na Wyspy Brytyjskie i loty czarterowe do Turcji i Egiptu). Podróżujący są co prawda odprawiani w terminalu T2, ale odloty obsługiwane są w starym, zbudowanym w 1997 r. terminalu T1, który nie przystaje do obecnych standardów obsługi i nie pozwala np. na podłączenie rękawa lotniczego. Ponadto, jeśli chodzi o obsługę w strefie non-Shengen gdańskie lotnisko nie jest w obecnie w stanie obsłużyć jednocześnie więcej niż trzech lotów. Przy czym nowa inwestycja nie wiążę się z wyburzeniem terminalu T1. Nadal będą się z niego odbywały wyloty do strefy non-Schengen, ale już wyłącznie w wyjątkowych sytuacjach.

– Chcielibyśmy, by w nowym pirsie pojawiły się tzw. bramki ABC, czyli bramki automatycznej kontroli bezpieczeństwa, bez udziału funkcjonariusza Straży Granicznej. Oczywiście ostateczna decyzja w tej sprawie należeć będzie do Straży, ale po rozbudowie będziemy gotowi na zainstalowanie ich w terminalu – dodaje prezes gdańskiego lotniska.

Na pierwszym planie gate`y autobusowe, które powstaną przy nowym pirsie. Układ drogowy zostanie zaprojektowany w inny, niż widoczny na wizualizacji sposób (fot. Port Lotniczy Gdańsk)

Kolejnym udogodnieniem dla pasażerów, na zastosowanie którego pozwoli postawienie pirsu, będą gate`y autobusowe. Dziś samoloty przed odlotem ustawiane są głównie w pierwszej linii przed terminalem, ale w związku z rozwojem lotniska, coraz częściej maszyny będą czekać na wylot na płytach postojowych w drugiej linii, a tam podróżnych trzeba będzie już dowieść autobusem.
(UMG)

Pokaż więcej

redakcja

Kronika24.pl - TYLKO najważniejsze informacje z Polski i ze świata!

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button