Port Gdańsk w ekstraklasie europejskiej. Źródło sukcesu

Trójmiasto

Rok 2023 był dla Portu Gdańsk przełomowy pod względem skali przeładunku surowców i towarów.

Dzięki wynikowi 81 mln ton, Gdańsk znalazł się w ekstraklasie europejskich portów, wyprzedzając m.in. Amsterdam i Marsylię. Co jest źródłem tego spektakularnego sukcesu? Gościem w naszym studio był Jacek Bendykowski – radca prawny, prezes Fundacji Gdańskiej, ekspert prawa gospodarczego od 20 lat pracujący dla Portu Gdańsk i firm związanych z portem.

Gdański port w ekstraklasie

Port Gdańsk stał się jednym z najważniejszych centrów gospodarczych w Polsce, łącznie z kooperującymi firmami wytwarza niemal 9 procent dochodów państwa. Obecnie jest dziewiątym największym portem w Europie i siódmym w Unii Europejskiej. Wyprzedzone zostały m.in. Marsylia, Amsterdam, Walencja.

Port Gdańsk w ciągu czterech lat zwiększył skalę przeładunków o niemal 70 proc. i awansował do europejskiej ekstraklasy.

Jeszcze w 2020 r. Port Gdańsk był na 17. miejscu wśród portów europejskich z wynikiem na poziomie 48 mln ton. Wyżej notowane były m.in. Murmańsk, Triest i Brema. Rok później przeładunki wynosiły 53,2 mln ton, by w 2022 r. skoczyć do poziomu 68,2 mln ton. Gdańsk stał się wówczas 13. największym portem w Europie.

Jednak to rok 2023 przyniósł spektakularny sukces. Przeładunki wzrosły do poziomu 81 mln ton, co oznacza wzrost o niemal 70 proc. w ciągu czterech lat i miejsce w pierwszej dziesiątce europejskich portów.

Sukces budowany przez lata

Zdaniem Jacka Bendykowskiego – radcy prawnego, prezesa Fundacji Gdańskiej, eksperta prawa gospodarczego, który od 20 lat pracuje dla Portu Gdańsk i firm związanych z portem – źródła tego sukcesu są następujące:

Jak podtrzymać koniunkturę

Według Jacka Bendykowskiego, kluczowe dla Portu Gdańsk będzie podtrzymanie współpracy z Ukrainą nie tylko w kolejnych miesiącach wojny, ale również później, gdy już zapanuje pokój i czas odbudowy.

Tutaj jednak pojawiły się niebezpieczne zjawiska.

Exit mobile version