Komisja Europejska przyznała dofinansowanie w wysokości 411 mln euro (ponad 1,7 miliarda złotych) na dokończenie budowy tzw. łódzkiego metra, czyli tunelu średnicowego.
Jest to jeden z ostatnich, ale za to kluczowy element układanki pod nazwą Nowe Centrum Łodzi. Nowe Centrum Łodzi to projekt, który od samego początku powstawał w Łodzi, z inicjatywy miasta rozpoczęto prace nad planami przebudowy terenów w ścisłym centrum miasta. Projekt poza inwestycjami miejskimi takimi jak budowa EC1, przebudowa przestrzeni publicznych, etc. zawierał także najistotniejszy projekt, który determinował wszystkie inne, czyli realizację przeprowadzenia linii średnicowej pod miastem.
Wizje, które snuto od kilkudziesięciu lat, stały się faktem, kiedy to w sierpniu 2011 r. w obecności przedstawicieli PKP PLK, PKP S.A. oraz Miasta, czyli Prezydent Hanny Zdanowskiej została podpisana umowa na budowę I etapu, czyli zagłębienie dworca na poziom -16 metrów wraz z budową tunelu od stacji Łódź Niciarniana do stacji Łódź Fabryczna. Przy udziale funduszy europejskich udało się wybudować nową stację, przebudować układ drogowy i przestrzenie publiczne w samym centrum NCŁ. W wyniku inwestycji, Nowe Centrum Miasta stało się atrakcyjnym miejscem dla inwestorów, jednakże do pokonania została jeszcze jedna bariera, która ograniczała zainteresowanie inwestorów, czyli przebicie tunelu pod centrum miasta.
Dzięki mieszkańcom, zaangażowaniu prezydent Hanny Zdanowskiej i Marszałka Województwa Łódzkiego, udało się uzgodnić z PKP PLK, iż sam tunel bez stacji pośrednich nie będzie pełnił takich funkcji jak powinien. W 2016 roku udało się w porozumieniu z PKP PLK i wykonawcą Studium Wykonalności wprowadzić do opracowania dodatkowe stacje pośrednie, tj. Łódź Śródmieście (na skrzyżowaniu Zachodnia/Zielona/Kościuszki) oraz Łódź Polesie w rejonie ulicy Ogrodowej (na terenie przyszłych Ogrodów Karskiego). Dopiero w takim modelu budowa tunelu średnicowego i stacji pośrednich ma sens, gdyż będzie pełniła funkcję łódzkiego metra.
(UMŁ)