O prestiżowe statuetki walczy 105 tytułów, w tym 47 fabuł, 42 dokumenty i 16 seriali fabularnych. Kalendarz wydarzeń towarzyszących Orłom 2019 jest bardzo bogaty!
Miniony rok okazał się wyjątkowo owocny dla polskiej kinematografii. Rodzime produkcje biły frekwencyjne rekordy, święciły spektakularne triumfy na międzynarodowych festiwalach i zyskiwały światowy rozgłos.
Polskie Nagrody Filmowe Orły, przyznawane dorocznie przez Polską Akademię Filmową, to zwieńczenie kolejnej karty w historii rodzimej kinematografii, a także okazja, aby uhonorować tych twórców, którzy w 2018 roku wnieśli do niej najwięcej.
– Orły, nieprzypadkowo określane mianem Polskich Oscarów, swój prestiż zawdzięczają m.in. temu, że przyznawane są profesjonalistom przez profesjonalistów. Stanowią wyraz uznania całej branży filmowej dla twórców i ich dzieł. Jesteśmy szczęśliwi i dumni, że już po raz dwudziesty pierwszy możemy tworzyć ten ważny konkurs, przyczyniając się do szerokiej promocji polskiej twórczości filmowej w kraju i za granicą oraz popularyzując polskie kino wśród publiczności – podkreśla Dariusz Jabłoński, reżyser, producent filmowy i wieloletni Prezydent Polskiej Akademii Filmowej.
O prestiżu, jakim cieszą się Polskie Nagrody Filmowe Orły, przesądza też sama – kilkuetapowa i bardzo demokratyczna – procedura wyboru zwycięzców. Do pierwszego etapu kwalifikują się wszystkie produkcje filmowe minionego roku spełniające warunki regulaminu konkursu. Spośród nich tajnym głosowaniu niemal siedmiuset Akademików wyłaniane są nominacje, a w kolejnym etapie – laureaci. Za prawidłowy przebieg całej procedury odpowiada PwC, wiodąca firma audytorska, nadzorująca m.in. głosowanie na Oscary.
Nominacje do Orłów 2019 ogłoszone zostaną 6 lutego podczas oficjalnej konferencji prasowej. Natomiast już 7 marca ogłoszone zostanie nazwisko laureata Nagrody za Osiągnięcia Życia. Laureatów w pozostałych kategoriach poznamy 25 marca na uroczystej ceremonii wręczenia statuetek w Teatrze Polskim.
Równolegle, między 11 do 31 stycznia, w warszawskim kinie Iluzjon Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego trwać będzie przegląd filmów kandydujących do Polskich Nagród Filmowych Orły 2019.
Polskie Nagrody Filmowe Orły przyznawane są w 19 kategoriach: Najlepszy Film, Najlepsza Główna Rola Męska, Najlepsza Główna Rola Kobieca, Najlepsza Reżyseria, Najlepszy Scenariusz, Osiągnięcia Życia, Najlepsza Drugoplanowa Rola Męska, Najlepsza Drugoplanowa Rola Kobieca, Najlepsze Zdjęcia, Najlepsza Scenografia, Najlepsza Muzyka, Najlepsze Kostiumy, Najlepszy Montaż, Najlepszy Dźwięk, Najlepszy Dokument, Najlepszy Film Europejski, Najlepszy Fabularny Serial Filmowy oraz w kategorii Odkrycie Roku. Głosami widzów przyznawana jest Nagroda Publiczności.
Do tegorocznego Konkursu Głównego zakwalifikowało się 56 filmów, które spełniły warunki regulaminu Orłów.
Są one filmami kinowymi trwającymi co najmniej 70 minut i w okresie między 1 stycznia a 31 grudnia 2018 roku były wyświetlane przynajmniej przez tydzień na otwartych, płatnych pokazach kinowych. Lista filmów biorących udział w konkursie została sporządzona na podstawie danych pochodzących z firmy boxoffice.pl i jest poparta oświadczeniem dystrybutora. W kolejności alfabetycznej są to:
- 303. Bitwa o Anglię, reż. David Blair
- 53 wojny, reż. Ewa Bukowska
- 7 uczuć, reż. Marek Koterski
- Ajka, reż. Siergiej Dworcewoj
- Atak paniki, reż. Paweł Maślona
- Autsajder, reż. Adam Sikora
- Czuwaj, reż. Robert Gliński
- Dagadana. Świat bez granic, reż. Paweł Zabel
- DJ, reż. Alek Kort
- Dobra zmiana, reż. Konrad Szołajski
- Dywizjon 303. Historia prawdziwa, reż. Denis Delić
- Eter, reż. Krzysztof Zanussi
- Fuga, reż. Agnieszka Smoczyńska
- Gotowi na wszystko. Exterminator, reż. Michał Rogalski
- Gurgacz. Kapelan Wyklętych, reż. Dariusz Walusiak
- I odpuść nam nasze długi, reż. Antonio Morabito
- Jak pies z kotem, reż. Janusz Kondratiuk
- Jeszcze dzień życia, reż. Raul de la Fuente, Damian Nenow
- Juliusz, reż. Aleksander Pietrzak
- Kamerdyner, reż. Filip Bajon
- Katyń – Ostatni świadek, reż. Piotr Szkopiak
- Kler, reż. Wojciech Smarzowski
- Kobieta sukcesu, reż. Robert Wichrowski
- Kobiety mafii, reż. Patryk Vega
- Książę i dybuk, reż. Elwira Niewiera, Piotr Rosołowski
- Kto napisze naszą historię, reż. Roberta Grossman
- Listopad, reż. Rainer Sarnet
- Miłość jest wszystkim, reż. Michał Kwieciński
- Narzeczony na niby, reż. Bartosz Prokopowicz
- Niewidzialne, reż. Paweł Sala
- Nina, reż. Olga Chajdas
- Odnajdę Cię, reż. Beata Dzianowicz
- Over the Limit, reż. Marta Prus
- Pech to nie grzech, reż. Ryszard Zatorski
- Pitbull. Ostatni pies, reż. Władysław Pasikowski
- Plan B, reż. Kinga Dębska
- Planeta singli 2, reż. Sam Akina
- Pod wiatr, reż. Timur Makarevic
- Podatek od miłości, reż. Bartłomiej Ignaciuk
- Pomiędzy słowami, reż. Urszula Antoniak
- Prawdziwa historia, reż. Roman Polański
- Proces. Federacja Rosyjska vs Oleg Sencow, reż. Askold Kurov
- Serce nie sługa, reż. Filip Zybler
- Sobibór, reż. Konstantin Chabieński
- Studniówk@, reż. Alessandro Leone
- Syn Królowej Śniegu, reż. Robert Wichrowski
- Szron, reż. Sharunas Bartas
- Twarz, reż. Małgorzata Szumowska
- Uratowane z Potopu, reż. Marcin Jamkowski, Konstanty Kulik
- Via Carpatia, reż. Kasper Bajon, Klara Kochańska
- W cieniu drzewa, reż. Hafsteinn Gunnar Sigurasson
- Wielkie zimno, reż. Gerard Pautonnier
- Wieś pływających krów, reż. Katarzyna Trzaska
- Wieża. Jasny dzień, reż. Jagoda Szelc
- Zimna wojna, reż. Paweł Pawlikowski
- Zwierzęta, reż. Greg Zgliński
W kategorii Najlepszy Film Dokumentalny do nagrody pretendują 42 produkcje.
Aż 9 spośród nich, dzięki dystrybucji kinowej, znajduje się również na liście filmów kandydujących do nagród Polskiej Akademii Filmowej Orły 2019 we wszystkich kategoriach. Na liście filmów dokumentalnych zakwalifikowanych do konkursu znalazły się (w kolejności alfabetycznej):
- Arabski sekret, reż. Julia Groszek
- Atlas niepodległości, reż. Piotr Kuciński
- Call me Tony, reż. Klaudiusz Chrostowski
- Czego nie mogliśmy wykrzyczeć, reż. Ewa Żmigrodzka, Krzysztof Zwoliński
- Dagadana. Świat bez granic, reż. Paweł Zabel
- Diabelne szczęście, reż. Maciej Dancewicz
- Dobra zmiana, reż. Konrad Szołajski
- Dominum Montes. Góry Jana Pawła II, reż. Adam Kraśnicki
- Dwa światy, reż. Maciej Adamek
- Easy Rider, reż. Grzegorz Brzozowicz
- Festiwal, reż. Anna Gawlita, Tomasz Wolski
- Film dla Stasia, reż.Monika Meleń
- Gurgacz. Kapelan Wyklętych, reż. Dariusz Walusiak
- Jan bez sceny, reż. Cyprian Ziąbski, Ryszard Makowski
- Klątwa obfitości, reż. Ewa Ewart
- Książę i dybuk, reż. Elwira Niewiera, Piotr Rosołowski
- Kto napisze naszą historię?, reż. Roberta Grossman
- Love Express. Przypadek Waleriana Borowczyka, reż. Jakub Mikurda
- Lwów pod okupacją, reż. Andrzej Gajewski
- Między światami, reż. Katarzyna Dąbkowska-Kułacz
- Milenium kontra Tysiąclecie, reż. Piotr Kuciński
- Mój Niemandsland, reż. Wojciech Królikowski
- Najbrzydszy samochód świata, reż. Grzegorz Szczepaniak
- Niepodległość , reż. Krzysztof Talczewski
- Opera o Polsce, reż. Piotr Stasik
- Operacja Cezary, reż. Sławomir Górski
- Over the limit, reż. Marta Prus
- Proces. Federacja Rosyjska vs. Oleg Sencow, reż. Askold Kurov
- Przerwana misja, reż. Petro Aleksowski
- Rzeczpospolita zakopiańska, reż. Piotr Jaworski
- Senator, reż. Paweł Woldan
- Sokoły wolności, reż. Robert Wachowiak
- Spragnieni księżyca, reż. Anna Cialowicz
- Stadion Śląski. W kotle czarownic, reż. Michał Muzyczuk
- Tu się żyje, reż. Kinga Dębska
- Uratowane z potopu, reż. Marcin Jamkowski, Konstanty Kulik
- W kolejce po śmierć. Czeczeni i Isis, reż. Barbara Włodarczyk
- Wieniawa, reż. Grzegorz Gajewski
- Wieś pływających krów, reż. Katarzyna Trzaska
- Wykluczeni, reż. Artur Dziurman
- Zaczęły odrastać nam skrzydła, reż. Piotr Kuciński
- Zdzisław Najder. Chciałem być lotnikiem, reż. Mieczysław B. Vogt
*Lista tytułów przygotowana na podstawie danych pochodzących od Krakowskiej Fundacji Filmowej.
W tegorocznym konkursie w kategorii Najlepszy Filmowy Serial Fabularny bierze udział 16 seriali.
Spełniły one warunki regulaminowe, tj. są serialami polskimi przedstawiającymi oryginalną, fikcyjną, samodzielną i skończoną historię, zostały zrealizowane przy pomocy metody filmowej, a pierwsze nadanie nastąpiło na terenie Polski między 1 stycznia, a 31 grudnia 2018 roku.
W kolejności alfabetycznej są to:
-
- 1983, reż. Agnieszka Holland, Kasia Adamik, Olga Chajdas, Agnieszka Smoczyńska (House Media Company Sp. z o.o. dla Netflix)
- Diagnoza, sezon 2, reż. Łukasz Palkowski, Maciej Bochniak (DGA Studio dla TVN)
- Drogi wolności, reż. Maciej Migas (Telewizja Polska S.A.)
- Dziewczyny ze Lwowa, sezon 3, reż. Wojciech Adamczyk (Studio A Sp. z.o.o. dla TVP1)
- Kruk. Szepty słychać po zmroku, reż. Maciej Pieprzyca (Opus TV dla Canal +)
- Nielegalni, reż. Leszek Dawid, Jan P. Matuszyński (Telemark Sp. z.o.o. dla Canal +)
- Ojciec Mateusz, reż. Artur Żmijewski, Filip Zylber, Wojciech Nowak (ATM Grupa S.A. dla TVP1)
- Pod powierzchnią, reż. Borys Lankosz (TVN)
- Przyjaciółki, sezon 12, reż. Grzegorz Kuczeriszka (Akson Studio dla Telewizji Polsat)
- Pułapka, reż. Łukasz Palkowski (TVN)
- Rojst, reż. Jan Holoubek (Studio Filmowe Kadr dla Showmax)
- Ślepnąc od świateł, reż. Krzysztof Skonieczny (HBO Polska/ HBO Europe, ATM Grupa dla HBO)
- W rytmie serca, reż. Piotr Wereśniak (Artrama dla Telewizji Polsat)
- Wojenne dziewczyny, sezon 2, reż. Michał Rogalski (Akson Studio dla TVP1)
- Za marzenia, reż. Olga Chajdas, Aleksandra Terpińska, Łukasz Wiśniewski (Forma Production S.A. dla TVP2)
- Znaki, reż. Jakub Miszczak, Marcin Ziębiński, Monika Filipowicz (ATM dla AXN/Sony Pictures Television)
(org.)