Znamy wyniki naboru w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych.
Władze Mazowsza ubiegały się w nim o 512 mln zł wsparcia dla trzech inwestycji drogowych. Finalnie dofinansowanie otrzymają tylko dwie mniejsze. Oznacza to, że w przeliczeniu na jednego mieszkańca samorząd województwa otrzymał 6,5 zł, a dla porównania województwo podlaskie – 74,5 zł.
W efekcie zamiast 512 mln zł Mazowsze otrzymało 35 mln zł
Jak zauważa marszałek Adam Struzik trudno mówić o realnym wsparciu. – Otrzymaliśmy minimalne wsparcie ze strony rządowej. Można śmiało powiedzieć, że to zabieg celowy, żebyśmy znów nie krzyczeli, że zostaliśmy pominięci. Odrzucony został największy, wart ponad pół miliarda złotych projekt dotyczący rozbudowy kluczowej dla południowego Mazowsza drogi nr 747. To strategiczna dla rozwoju południowego Mazowsza inwestycja, która miała spiąć sieć dróg krajowych i wojewódzkich wraz z istniejącym mostem na Wiśle. Dla mieszkańców regionu radomskiego to olbrzymia strata.
W ramach pierwszego naboru wniosków do Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych samorząd województwa zgłosił trzy projekty drogowe. Wsparcie, o łącznej wartości 35 mln zł otrzymały dwa z nich. Trzeci, którego kwota dofinasowania miała wynieść ponad 477 mln zł nie zyskał uznania w oczach rządzących.
Mazowsze na 12 miejscu pod względem przyznanego wsparcia
Jak pokazują dane, samorząd województwa mazowieckiego plasuje się na 12. miejscu, spośród 16 województw, pod względem przyznanego dofinansowania. Największe wsparcie trafi do województw: małopolskiego – 161 mln zł, śląskiego – 152 mln zł, wielkopolskiego – 115 mln zł, podkarpackiego – 98 mln zł; zachodniopomorskiego – 97 mln zł czy łódzkiego – 94 mln zł. Z kolei za województwem mazowieckim uplasowały się: lubuskie – 33,9 mln zł; warmińsko-mazurskie – 32,9 mln zł; kujawsko-pomorskie – 32 mln zł oraz opolskie – 27,4 mln zł. W przeliczeniu otrzymanego przez województwo dofinansowania na jednego mieszkańca, Mazowsze plasuje się na ostatnim miejscu z wynikiem ok. 6,5 zł. Dla porównania w przypadku województwa podlaskiego, które otwiera podium średnia na jednego mieszkańca wynosi ok. 74,5 zł.
Droga 747 bez wsparcia rządu
– Niestety, na wsparcie z rządowego programu nie może liczyć strategiczna dla południowego Mazowsza inwestycja dotycząca rozbudowy drogi wojewódzkiej 747 – podkreśla wicemarszałek Rafał Rajkowski. – To ogromne przedsięwzięcie, które jest kluczowe dla rozwoju południowej części regionu, ale także dla mieszkańców sąsiedniego województwa lubelskiego. Do tej pory wszelkie prace na tej drodze realizowaliśmy w ramach środków własnych oraz RPO. Teraz liczyliśmy na pomoc Państwa. Ale jak widać bezskutecznie.
Inwestycja na drodze 747 realizowana miała być od skrzyżowania z drogą krajową nr 9 w Iłży do skrzyżowania z drogą krajową nr 79 w Lipsku. Projekt dotyczy budowy po nowym śladzie blisko 30-kilometrowego odcinka drogi wraz z drogami serwisowymi, wiaduktem i dwoma mostami. Nowo powstała droga miała połączyć dwie drogi krajowe, a także 16 skrzyżowań z drogami gminnymi i powiatowymi. Dla inwestycji uzyskano już decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.
Drogi 635 w Wołominie i 801 ze wsparciem
Na liście projektów wybranych do dofinansowania w ramach rządowego programu znalazła się rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 635 na terenie Wołomina. Wartość inwestycji to blisko 10 mln zł, a kwota przyznanego dofinansowania – 5 mln zł. W ramach zadania przebudowane zostaną skrzyżowania z drogami niższej kategorii, wybudowane chodniki i ścieżki rowerowe z pełną wymianą konstrukcji oraz wykonane nowe oznakowania poziome i pionowe. W sumie rozbudowa obejmie 760-metrowy odcinek drogi wraz z modernizacją odwodnienia.
Drugi z wybranych do dofinansowania projektów dotyczy rozbudowy drogi wojewódzkiej nr 801 relacji Warszawa-Puławy od skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 798 i drogą powiatową nr 2729W do skrzyżowania z drogą krajową nr 50. Inwestycja obejmie odcinek drogi o długości 6,1 km. Rozbudowane zostaną skrzyżowania z drogami niższych kategorii, wybudowane chodniki, drogi serwisowe, zatoki autobusowe wraz z pełną wymianą konstrukcji, oznakowaniem oraz odwodnieniem. Inwestycja jest w trakcie uzyskiwania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.
(UMWM)